رشته حقوق

نمونه پایان نامه حقوق : خشونت علیه زنان

دانلود پایان نامه

صلاح‏الدین.
تخریب کامل زیارتگاه اویس‏قرنى در شهر «رقّه» و قبر شیخ عقیل، صوفى معروف در شهر «منبج».
تکفیرى‏ها در لیبى بخشى از ضریح شعاب دهمانى نزدیک مرکز پایتخت (طرابلس) که مردم آن را زیارت کرده و به آن تبرّک مى‏جستند را منهدم کرده و به قبر بى‏احترامى کردند.
تخریب کامل ضریح دیگرى متعلّق به عالم صوفى شیخ عبد السلام اسمر که در قرن 19 میلادى در «زلتین» در 160 کیلومترى شرق پایتخت.
غارت و تخریب کتابخانه و مسجد شیعی به نام شیخ اسمر.
منهدم نمودن ضریح یکى دیگر از اولیاى الهى به نام شیخ احمد زروق در «مصراته» در 200 کیلومترى شرق طرابلس.
پس از تغییر نظام در تونس در سال 2011 میلادى، تعداد ضریح‏هاى منهدم شده از حدود 30 عدد تجاوز کرده است. از جمله این‏ها؛ زیارتگاه «سیدى بوسعید باجى» دانشمند صوفى‏مسلکى که نام او بر روستاى مشرف بر خلیج تونس در حومه شمالى پایتخت گذاشته شده است. این روستا، قبله گردش‏گرانى است که از کشورهاى مختلف دنیا به آن‏جا مى‏آیند.
منهدم کردن زیارت‏گاه‏هاى اولیاى شایسته الهى که به تصوّف معروف بودند؛ شهروندان را به خوددارى از زیارت این اماکن یا تبرّک جستن به آن‏ها دعوت مى‏کنند؛ زیرا این کارها را شرک مى‏دانند.
ویرانى مساجد و یورش به حسینیه‏های بحرین که برخى از آن‏ها قدمتی نزدیک به 1000 سال دارند و به عنوان میراث فرهنگی در یونسکو به ثبت رسیده است.
آمارها نشان می دهد که ارتش بحرین با پشتیبانى نیروهاى سعودى بیش از 27 مسجد را منهدم کردند؛ برخى از این مساجد، داراى ساخت‏ و ساز کامل و برخى سوله‏هاى موقّت بودند، که در انتظار گرفتن موافقت رسمى براى ساختن مسجد در آن‏جا بوده‏اند. این مساجد به بهانه مجوّز نداشتن مورد هدف قرار گرفته اند. برخى از آن‏ها در شهر «حَمَد» بوده‏اند که نزدیک به 70 درصد اهالى آن شیعه هستند و فقط یک مسجد دارند.
به آتش کشیدند قرآن‏هاى موجود در برخی مساجد شیعه.

انهدام ده‏ها قبر و بارگاه را در شهر تمبکتو در شمال مالى توسط عناصر گروه تکفیرى «جماعت انصار الدین». شهر تمبکتو 333 ضریح را در بر داشت که 16 عدد از آن‏ها از طرف یونسکو به عنوان مکان‏هاى میراث جهانى ثبت شده بود؛ مانند ضریح «سیدى محمّد بن عمّار» که از جایگاه رفیعى در نزد ساکنان تمبکتو برخوردار است.
در نخستین حادثه‏اى که به دست جریانات تکفیرى در هدف قرار دادن بارگاه‏ها و نمادهاى دینى در عراق به وقوع پیوست؛ در تاریخ 29/ 8/ 2003 میلادى و پس از تمام شدن خطبه نماز جمعه به امامت حضرت آیت الله سید محمّد باقر حکیم و بلافاصله پس از خروج ایشان از صحن امام على (ع) و هنگامى که توده عظیم مردم دور ایشان را گرفته بودند؛ انفجار وحشتناکى رخ داد که به شهید شدن این مرجع دینى و بیش از صد نفر از نمازگزاران و زخمى شدن صدها انسان بى‏گناه و بى‏دفاع منجرّ شد. هم‏چنین گروه‏هاى تکفیرى در مناسبت‏هاى شیعى گوناگون تلاش کردند تا مواد انفجارى، انتحارى‏ها و ماشین‏هاى بمب‏گذارى شده را در شهر نجف، کربلا و کاظمین منفجر کنند؛ آن‏گونه که در مناسبت دهم محرّم در سال 2004 میلادى در شهر کاظمین، محلّ حرم امام کاظم (ع) و نوه ایشان، امام جواد (ع) و کربلا اتّفاق افتاد. 9 نفر از انتحارى‏ها توانستند خودشان را در مناسبت‏ها منفجر کنند و در اثر آن بیش از 80 غیر نظامى زن و کودک کشته شدند.
تخریب حرم عسکریین؛ این حرم در حدود سال 1785 میلادى ساخته شد و دربردارنده ضریح امام دهم، امام هادى (ع)- شهید شده در سال 868 میلادى- و فرزند ایشان، امام حسن عسکرى (ع)- شهید شده در سال 873 میلادى- است. بالاى ضریح، گنبد طلاکارى شده و در دو طرف آن، دو مناره زیبا با ارتفاع 36 متر قرار گرفته است. در کنار ضریح، مسجد جامع امام مهدى (ع) قرار دارد که گنبدى بر بالاى آن قرار گرفته است که سنگ زینت‏داده شده با کاشى رنگى آن را زینت مى‏بخشد. زیر مسجد جامع، سرداب غیبت امام دوازدهم، حضرت مهدى (ع) قرار دارد. داخل سرداب، درب چوبى مزین شده‏اى قرار دارد و بر روى آن نوشته‏اى وجود دارد.
حمله به حرم امامان عسکرى در سامرّا که در معرض دو حمله قرار گرفت؛ حمله اوّل، در 22/ 2/ 2006 میلادى صورت پذیرفت. در این حمله، گنبد طلایى مورد هدف قرار گرفت که به نابودى کامل گنبد و وارد آمدن آسیب‏هایى با ساختار مقدّس آن منجرّ شد. انفجار دوم در 13/ 6/ 2007 میلادى انجام شد و در این حمله دو مناره‏اى که از هجوم اول سالم مانده بودند مورد هدف قرار گرفتند و به صورت کامل از بین رفتند.
تخریب مسجد جامع که بقایایش در شمال شرق سامرّاى جدید وجود دارد. طبقه بالایى مسجد جامع سامرّا به نام «هاون» در سال 2005 از سوى مسلّحین در معرض تخریب قرار گرفت. بقایاى این مسجد در شمال شرق سامراى جدید واقع شده است. این مسجد، بزرگ‏ترین مسجد اسلامى از نظر مساحت است که مستطیلى‏شکل و دیوارى با ارتفاع نزدیک به ده متر دارد که با برج‏هاى نیم‏دائره‏اى به تعداد 40 عدد پشتیبانى شده و مناره این مسجد که معروف به «مناره مارپیچى» است که در 25 مترى از دیوار شمالى مسجد و بر محور درب آن و با ارتفاع 52 متر است. داراى یک راه پلّه حلزونى‏شکل خارجى که دور آن بر خلاف عقربه‏ساعت دور زده مى‏شود و در پایان به اتاقکى دایره‏اى شکل منتهى مى‏شود. سازمان یونسکو، مسجد جامع سامرّا به همراه همه آثار شهر سامرّا که برخى از آن‏ها قدمتشان به پیش از میلاد بر مى‏گردد را در لیست میراث فرهنگی قرار داده است.‏
انفجار مرقد صحابى جلیل‏القدر، طلحه بن عبید الله، در بصره به فاصله چند روز پس از انفجارهاى سامرّا در سال 2007.
در استان دیالى عراق بسیارى از مراقد، از جمله: مرقد احمد بن موساى کاظم (ع)، مرقد حسن بن على الهادى (ع) و مرقد عون بن على الهادى (ع) منفجر شدند. زیارت‏گاه‏ها و مراقد در کرکوک نیز از دست آن‏ها نجات پیدا نکردند؛ مانند: مقام امام على بن موسى الرضا (ع) و زیارتگاه شیخ صالح در کرکوک‏.
تخریب مقام حضرت خضر و مناره شهر «عانه» در استان الانبار عراق.
تخریب مقام امام عبّاس در روستاى «کبه» در 10 کیلومترى شمال موصل و دو حسینیه در روستاى شریخان علیا و سفلى در 15 کیلومترى شمال موصل.
انهدام مرقد «عبدالله بن عاصم بن عمر بن الخطاب» در جنوب شرق موصل.
یونس نبى (ع)، به عنوان بارزترین نمادهاى تمدنى و دینى در شهر موصل کردند. در 25/ 7/ 2014 مقام حضرت على اصغر پسر امام حسن (ع) که در همسایگى مسجد و مرقد یونس نبى (ع) واقع شده، منفجر شد.
انفجار مسجد شیث نبى (ع) در مرکز شهر موصل و به فاصله یک روز بعد از آن ؛ آن‏ها مرقد امام ابوعلى را نیز ویران کردند.

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مشابه :  اموال غیر منقول

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

تخریب کامل مرقد و ضریح جرجیس نبى (ع) واقع در غرب موصل.
منفجر نمودن مقام دانیال نبى در منطقه حضیره الساده در غرب شهر موصل و مرقد باستانى امام ابوالقاسم یحیى واقع در منطقه شفا در غرب موصل.
تخریب مقام حضرت زینب (علیهاالسلام) در سنجار در غرب موصل.
تخریب مناره «حدباء» که موصل با آن شناخته مى‏شد و هویت نخست آن در منطقه جامع کبیر در غرب شهر. برخى از شهروندان تکبیرگویان بیرون آمدند تا در برابر آن عناصر بایستند و آن‏ها را از منفجر کردن مناره و مسجد منصرف کنند حتى آن‏ها با برخى از عناصر تروریستى پس از آن‏که شبه‏نظامیان داعش پاسخ به فریادهاى آن‏ها و متوقّف کردن عملیات انفجار را ردّ کردند با آن‏ها درگیر شدند.
محکومیت تخریب آثار فرهنگی، تاریخی و هنری یک کشور توسط متجاوزان بارها مورد حکم دادگاه کیفری بین المللی قرار گرفته است که از آن موارد می توان به دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق در رای صادره در قضیه کودریچ و سرکز، اشاره کرد که بر اساس مقررات ماده 27 قانون 1907 لاهه و ماده 53 پروتکل اول الحاقی و ماده 1 کنوانسیون اموال فرهنگی حکم به محکومیت صادر شده است. دادگاه کیفری ببین المللی حکم صادر نمود:« تخریب یا ایراد خسارت عامدانه صورت گرفته است و متهم با اعمال خود، قصد تخریب و ایراد خسارت به بناهای مختص امور مذهبی و آموزشی را داشته که هدف نظامی نبوده اند».
مبحث سوم: نقض حقوق زنان
حافظه تاریخی بشر در قرون قبل از ظهور حضرت مسیح به یاد دارد که که در دوران باستان هیچگونه جایگاهی برای حفظ حقوق زنان پیش بینی نشده بود. به زنان به عنوان اموال و در جنگ ها به عنوان غنایم جنگی نگریسته می شد. اگرچه در دوران معاصر مقرراتی در حفظ و رعایت حقوق زنان توسط برخی از کشورها وضع گردید ولی شکوفایی تفکر لزوم تصویب و مقرراتی در حفظ حقوق زنان در سطح بین الملل را می توان پس از جنگ جهانی اول دانست. در جنگ جهانی اول وجود جرایم تجاوزات به عنف به زنان و بارداری اجباری و همچنین فحشای اجباری به اوج خود رسید به گونه ای که ارتکاب این جرم در سراسر کشور بلژیک به عنوان روش نظامی جهت ارعاب مردم و طرف خصم به کار گرفته می شد. رفته رفته با ارتکاب جنایات فجیعی که توسط ارتش ژاپن در طول جنگ اتفاق افتاد کشورها را بر آن داشت تا مقررات مدون و با نگاه حمایتی خاص از حقوق زنان به رشته نگارش درآورند و کلیه کشورها در قبال جلوگیری به ارتکاب این دسته از جرایم در حق زنان اقدام جدی در مبارزه با این جرایم از خود به عرصه اجرا نمایش دهند. لذا می بایست گفت که خشونت علیه زنان از جمله مسائلی است که در چند دهه اخیر، به طور جدی مورد توجه بسیاری از نهادهای بین المللی قرار گرفته است و خصوصاً وقوع مخاصمات مسلحانه داخلی و بین المللی از اوایل دهه 1990 به بعد و اعمال خشونت های فراوان علیه هزاران زن و کودک بی دفاع، بر اهمیت موضوع افزوده است.
 برخی از مهم ترین اسناد بین المللی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به موضوع خشونت علیه زنان پرداخته اند، عبارتند از: اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون رضایت در ازدواج، حداقل سن ازدواج و ثبت ازدواج، کنوانسیون محوکلیه اشکال تبعیض علیه زنان، نظریه تفسیری شماره 19 کمیته محوکلیه اشکال تبعیض علیه زنان، پروتکل اختیاری کنوانسیون محوکلیه اشکال تبعیض علیه زنان اعلامیه حمایت از زنان و کودکان در وضعیت اضطراری و مخاصمه مسلحانه، پروتکل کنوانسیون علیه جرایم سازمان یافته در مورد قاچاق زنان وکودکان، اصول راهنما در موردحقوق بشر و قاچاق انسان، کنوانسیون مقابله با قاچاق انسان و استثمار از طریق فحشای دیگران، اعلامیه محو خشونت علیه زنان، کنوانسیون ژنو در مورد حمایت از قربانیان در زمان جنگ، پروتکل الحاقی به کنوانسیون های ژنو در رابطه با حمایت از قربانیان در مخاصمات غیر بین المللی. علاوه براسناد بین المللی مذکور، در سطح منطقه ای نیز اسنادی مرتبط با موضوع خشونت علیه زنان به تصویب رسیده است که کنوانسیون شورای اروپا در مورد پیشگیری و مقابله با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی (2010) و کنوانسیون امریکایی پیشگیری، مجازات و محوخشونت علیه زنان مهم ترین آنها هستند.
شوراى امنیت به عنوان یکى از ارکان سازمان ملل و دیگرى دیوان بین‏المللى کیفرى است. سازمان ملل قطع‏نامه‏هاى متعددى در جلوگیرى از نقض حقوق زنان به تصویب رسانده، که در این میان مى‏توان به قطع‏نامه شماره 1325 شوراى امنیت اشاره کرد.‏ قطع‏نامه 1325 در نشست 4213- مورخ 31 اکتبر سال 2000 م.، شوراى امنیت صادر شده است. محور قطع‏نامه مذکور زنان، صلح و امنیت و تعهد به فعال‏کردن مشارکت زنان در تمام مراحل ایجاد و حفظ صلح، و پیش‏گیرى از درگیرى است. شوراى امنیت براى تصویب این قطع‏نامه از قطع‏نامه‏هاى 1261، 1999 م؛ 1265، 1999؛ 1269، 2000؛ 1314، 2000 م. استفاده کرده است. مفاد قطع‏نامه 1325 شورا در ارتباط با اتخاذ نگاه جنسیتى است که نیازهاى ویژه دختران در بازگشت به وطن و اسکان مجدد، توان‏بخشى، استقرار مجدد و بازسازى پس ازجنگ را شامل مى‏شود. این اولین سند رسمى و قانونى شوراى امنیت سازمان ملل متحد است که تأکید مى‏کند طرفین درگیر باید به حقوق زنان احترام بگذارند و حمایت از مشارکت آن‏ها در مذاکرات صلح و بازسازى پس از جنگ را یک نیاز مى‏شناسد. این قطع‏نامه به‏وسیله ده‏ها سازمان فعال زنان و صندوق توسعه براى زنان سازمان ملل متحد
و … به اتفاق آرا تأیید شد. هم‏چنین در آن از همه طرف‏ها خواسته شده به‏کارگیرى اقدامات ویژه براى محافظت از زنان و دختران در مقابل خشونت مبتنى بر جنسیت، به‏ویژه تجاوز جنسى و دیگر سوءاستفاده‏هاى جنسى در درگیرى‏هاى مسلحانه بپردازند. شوراى امنیت سازمان ملل متحد، سعى کرده در مصوبات بعدى خود این قطع‏نامه را یادآورى کند، ازجمله دهمین سالگرد این قطع‏نامه را در سال 2010 م. برگزار کرد. در خلال بزرگداشت دهمین سال تصویب آن، اعلام شد که باید گفت ‏و گوهاى باز و فعالى درباره موضوع قطع‏نامه انجام شود. از همین ‏رو در مقدمه قطع‏نامه دهمین سالگرد، اعلام شد که طى 29 روز گفت‏ و گوى باز و فعال، بیشتر از 1500 نفر از رهبران زنان محلى در سراسر جهان به ابراز نظرات خود درباره این موضوع با هدف سرعت‏بخشیدن به اجراى آن پرداختند. تاکنون یک سرى نشست‏هاى فوق العاده براى فعال‏کردن گفت‏وگوى مستقیم بین سازمان ایجاد صلح زنان و رهبران جامعه زنان و نمایندگى‏هاى ارشد سازمان ملل متحد در سطح ملى کشورها طراحى شده است. هدف این است که از دیدگاه‏هاى زنان در بهبود اجراى قطع‏نامه 1325 استفاده شود. هماهنگى بین سازمانى براى اجراى آن به‏منظور حصول اطمینان از همکارى و هماهنگى در کلیت سیستم ملل متحد، شبکه سازمانى بین زنان تأسیس شده که به‏وسیله مشاور ویژه درباره مسائل جنسیتى اداره مى‏شود. بنابر آمار سازمان ملل متحد، هر سال 150 میلیون زن در جهان و 70 میلیون مرد و نوجوان در جنگ‏هاى منطقه‏اى مورد تجاوز جنسى قرار مى‏گیرند. در قطع‏نامه شماره‏ 1325 سازمان ملل که در سال 2000 م. بر ضرورت رعایت حقوق زنان در جنگ‏ها و بحران‏هاى منطقه‏اى تأکید شده است. در بند 10 آن، از دولت‏ها دعوت شده است که: «اقدامات ویژه‏اى را براى حمایت از دختران و زنان در برابر خشونت‏هاى مبتنى بر جنسیت به‏ویژه تجاوز به عنف و سایر اشکال سوءاستفاده جنسى در وضعیت مخاصمات مسلحانه اتخاذ کنند».
گفتار اول: قتل زنان
سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که گروه های تکفیری در مناطق تحت سلطه در کشور عراق اقدام به کشتار غیر نظامیان نموده اند به نوعی که در فاصله 2003 تا 2013 میلادی 205/132 هزار نفر از شهروندان عراقی کشته شده اند که از مجموع تعداد کشته ها 733/12 هزار نفر از زنان به قتل رسیده اند. بر اساس گزارش منتشره تعداد زنان مقتول در مجموع 10 درصد کل کشته ها را در بر می گیرد.
نمودار شماره (2.1.2) بررسی آمار 10 ساله از قتل زنان توسط تکفیریان
گزارش مذکور حاکی از آن است قتل زنان در کشور عراق در فاصله سال های 2009- 2013 نسبت به مدت مشابه در سال های قبل رو به افزایش است که به صراحت در گزارش مذکور عدم رعایت مقررات و حفظ حقوق مقرر در حمایت از زنان و غیر نظامیان توسط داعش مورد اشاره قرار گرفته است.
نمودار شماره (3.1.2) بررسی آمار قربانیان زن
گفتار دوم: نقض آزادی های فردی
گروه تکفیری داعش، برای محدود کردن آزادی های زنان، دادگاه ویژه زنان تشکیل داده و آرایشگاه های زنانه و فروشگاه های لباس زنانه را تعطیل و برای خروج زنان، ساعت مخصوص تعیین می کنند.
قسمت اول: ممنوعیت خروج زنان

یکی از مقررات وضع شده توسط تکفیریان، ممنوعیت خروج زنان از منزل بدون محرم است. آنان تأکید می کنند؛ زنانی که از این قوانین تخلف کنند، محاکمه و سنگسار می شوند. زنان همچون تمامى گروه‏هاى اجتماعى از حق آزادى رفت‏وآمد برخوردارند و محروم‏کردن آن‏ها از این حق برخلاف موازین بین‏المللى حقوق بشر است. این حق در اسناد بین‏المللى حقوق بشر از جمله: میثاق حقوق مدنى و سیاسى،

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید