رشته حقوق

نمونه پایان نامه حقوق : حقوق بشر

دانلود پایان نامه

تکفیرى‏ و خطر آنان در کنار سایر مسایل مورد بررسى قرار گرفت. حضرت آیت‏الله خامنه‏اى در دیدار با نواز شریف نخست وزیر پاکستان گروه‏هاى تکفیرى را خطرى براى همه مسلمانان اعم از شیعه و سنى دانستند که اگر با گروه‏هاى تکفیرى مقابله نشود، آنها صدمات و ضربات بیشترى به دنیاى اسلام خواهند زد. رهبر انقلاب اسلامى در دیدار با سلطان قابوس پادشاه عمان نیز یکى از مسائل خطرناک در منطقه را دخالت‏دادن مسائل دینى، فرقه‏اى و مذهبى در اختلاف‏هاى سیاسى کشورها دانستند و افزودند: متأسفانه با حمایت برخى کشورهاى منطقه، یک گروه تکفیرى شکل گرفته که با همه گروه‏هاى مسلمان درگیر است، اما حامیان این جریان باید بدانند که این آتش، دامان آنها را نیز خواهد گرفت. از این‏رو، یکى از راه‏کارهاى سیاسى که از منظر رهبرى انقلاب، مورد توجه قرار گرفته است توصیه به سران کشورها در راستاى مقابله با عوامل مختل کننده وحدت اسلامى مى‏باشد که جریان‏هاى تکفیرى نمونه‏اى از آن است. در کنار توصیه به سران و نخبگان سیاسى، رهبرى عموم مسلمانان اعم از شیعه و سنى را خطاب قرار داده و به آنان نیز توصیه مى‏نمایند که با عوامل مختل کننده وحدت مقابله کنند:«مسلمان‏ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدّ وحدت مقابله بکنند؛ این یک تکلیف بزرگ براى همه‏ى ما است؛ هم شیعه باید این را قبول کند، هم سنّى باید قبول کند، هم شعبه‏هاى گوناگونى که در میان شیعیان و در میان سنّى‏ها وجود دارد این را باید بپذیرند».
هفتم. دشمن شناسی:
«دشمن شناسى» یکى از شاخصه‏هاى اصلى و جزء کانونى‏ترین و اساسى‏ترین شناخت‏ها محسوب مى‏شود که در رأس شناخت‏ها قرار دارد و براى مقابله با جریان‏هاى تکفیرى باید به شناسایى دشمن حقیقى مسلمانان پرداخت:«دنیاى اسلام امروز احتیاج دارد به شناختن حقیقى جبهه‏ى دشمن امّت اسلامى؛ دشمنانمان را بشناسیم، دوستانمان را بشناسیم. گاهى دیده شده است که مجموعه‏اى از ما مسلمان‏ها با دشمنان خودمان هم‏دست شدیم براى زدن دوستان خود، براى زدن برادران خود! خب، این به ما لطمه مى‏زند، این امّت اسلامى را دچار آشفتگى مى‏کند، دچار ضعف مى‏کند؛ این ناشى از نداشتن بصیرت است».رهبر انقلاب اعتقاد به خداى واحد و قرآن و اعتقاد به پیامبر (ص) و کعبه و قبله واحد را شاخصه امت اسلامى و در مقابل، امت اسلامى را داراى «دشمن واحد» مى‏دانند و این سؤال را مطرح مى‏کنند که آیا داشتن مشترکات واحد براى اتحاد دنیاى اسلام کافى نیست: «اعتقاد به قرآن، اعتقاد به پیامبر، اعتقاد به خداى واحد، اعتقاد به کعبه واحد و قبله واحد، درمقابل‏داشتنِ جبهه واحد دشمن، این‏ها کافى نیست براى اتّحاد دنیاى اسلام؟ چرا عدّه‏اى نمى‏فهمند؟ چرا عدّه‏اى این حقایق روشن را درک نمى‏کنند؟» رهبر انقلاب به مسئله دشمنى آشکار کشورهاى غربى علیه اسلام و مسلمانان اشاره کرده و راه‏کار و تکلیف مسلمانان را در این زمینه روشن ساخته‏اند. رهبرى معتقدند که مسلمانان باید به «عناصر قدرت خودشان» برگردند که مهم‏ترین عامل اقتدار «اتحاد و اتفاق» است: «امروز دشمنان غربى، علیه اسلام و مسلمانان، شمشیر را از رو بسته‏اند. خب، اینجا تکلیف مسلمان‏ها چیست؟ مسلمان‏ها باید به عناصر قدرت خودشان برگردند؛ مسلمان‏ها باید در درونِ خودشان عوامل اقتدار و توانایى را روزبه‏روز افزایش دهند. یکى از مهم‏ترین عوامل اقتدار، همین اتحاد و اتفاق است. این براى ما درس است، براى ملت‏هاى مسلمان درس است». راه‏کار دیگرى که رهبر انقلاب در در راستاى شناخت دشمن و طرد آن مطرح مى‏کنند. مبارزه با تبلیغات دروغین دشمنان علیه اسلام و نیز مبارزه با عواملى که از سوى دشمنان اسلام براى تخریب وحدت اسلامى به کار مى‏رود. رهبرى به مسئله تبلیغ در راستاى زشت جلوه دادن تصویر دنیاى اسلام و نیز غیر انسانى جلوه دادن آن، با اعمال و اقدامات جریان‏ها و گروه‏هاى تکفیرى اشاره مى‏کنند که علاوه بر ایجاد اختلاف بین مسلمین، تلاش دارند اعمال و اقدامات جنایت کارانه گروه‏هاى تکفیرى را به همه مسلمانان تعمیم دهند.
ب- سایر پیشنهادات
1- اصول و قوانین عالى اسلام، به بهترین وجه، وظایف پیروان خویش را روشن کرده است، ازاین‏رو اولین و مهم‏ترین راه مقابله با جریان‏هاى تکفیرى اینست که مسلمانان این کشور باید از اصول و مبانى اسلام آگاهى کامل داشته و ضمن داشتن طرز تفکر صحیح اسلامى، به آن اصول پاى‏بند باشند.
مرزِ کفر و اسلام موضوعى است که درباره آن در کتاب‏هاى مذاهب اسلامى، احادیث و روایات فراوانى وجود دارد، پیروان مذاهب اسلامى باید ضمن آگاهى کامل از اصول و مبانى اسلام، این مرزها را نیز به خوبى بشناسند تا بدخواهان، مانند: گروه‏هاى تکفیرى نتوانند از آنان سوءاستفاده کنند.
2- یکى از راه‏کارهاى بسیار مهم در راستاى مقابله با جریان‏هاى تکفیرى، شناخت صحیح این جریان‏ها و آگاهى کامل دسیسه‏هاى آنان مى‏باشد، که مى‏تواند تضمین‏کننده بقاى جامعه اسلامى باشد. به طورکلى شناخت دشمن به عنوان یک ضرورت دینى و انسانى اهمیت ویژه‏اى دارد و از محورى‏ترین مسائل امنیتى و دفاعى به شمار مى‏آید که با آن مى‏توان به ایجاد زمینه‏هاى دفاعى همت گماشت و احتمال پیروزى و یا شکست را مشخص کرد، ازاین‏رو در بحث جریان‏هاى تکفیرى معاصر نیز دشمن‏شناسى از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است. در احادیث پیامبر اکرم و ائمه معصومین نیز توجه ویژه‏اى به این موضوع شده است، به طورى‏که که
احادیث فراوانى درباره شناخت صحیح دشمن وجود دارد.پیامبر اکرم در این مورد مى‏فرمایند: «أَلَا وَ إِنَّ أَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَأَطَاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصَاهُ؛آگاه باشید، عاقل‏ترین مردم کسى است که خدایش را بشناسد و از او پیروى کند و دشمن را نیز بشناسد و آن‏گاه نافرمانیش نماید.» حضرت على نیز دشمن‏شناسى را ضرورت مهم براى تأمین امنیت و محافظت از دشمنان دانسته و مى‏فرمایند:«مَن نَامَ عَن عَدُوّه انتَبَهَتهُ المَکَایَد؛ کسى که از دشمن خویش غافل شود، توطئه‏هاى دشمن او را بیدار خواهد کرد.»
3- یکى از راه‏کارهاى اساسى براى مقابله با جریان‏هاى تکفیرى، تبیین صحیح و منطقى مبانى و معارف تشیع و نشر اعتقادات آن‏ها در جوامع اسلامى است؛ همان‏طور که امام رضا (ع) مى‏فرماید: «انَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَا مِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ اگر مردم زیبایى‏هاى کلام (مکتب) ما را دریابند، یقیناً پیرو ما خواهند شد.» تردیدى نیست که عمل‏کرد گروه‏هاى تکفیرى در پاکستان باعث شده است تا گروهى عوام، شیعه را افرادى مشرک، غالى وخطرناک بپندارند، اما باید تلاش کرد تا معارف و مبانى تشیع به صورت صحیح و واقعى تبیین و اعتقادات اصیل شیعه در جوامع اسلامى نشر گردد، تا به جهانیان معرفى شود.
4- با توجه به نقش مهم معلم بر دانش‏آموزان و نفوذ وى در افکار و روان آن‏ها، یکى از اساسى‏ترین راه‏ها براى مقابله با عمل‏کرد ضدشیعه گروه‏هاى تکفیرى، تربیت افراد متعهد و آشنا با مبانى تشیّع و به کارگیرى آنان در مدارس و دانشگاه‏هاى مختلف در کشورهاى اسلامى است. چنین افرادى مى‏توانند در ضمن تربیت دانش‏آموزان در مدارس و دانشگاه‏ها، آنان را از راه غیرمستقیم با مبانى تشیع آشنا کرده و افکارشان را در جهت وحدت اسلامى سوق دهند، که این اقدام مى‏تواند با مرور زمان ریشه تکفیرى‏ها را در جوامع مختلف را از ریشه بکند.
5- در عصر حاضر یکى از راه‏هاى مهم در راستاى نشر آموزه‏ها و اعتقادات اصیل تشیع، استفاده از وسایل مدرن رسانه‏اى، مانند: شبکه‏هایى تلویزیونى، سایت‏هاى اینترنتى و ماهواره‏هاى جهانى مى‏باشد. این ابزار به دلیل کاربرد وسیعشان، از بهترین و نیرومندترین وسایل ارتباطى و تبلیغاتى جهان معاصراند، که تأثیرهاى فراوانى بر جامعه دارند و به راحتى مى‏توانند جریان‏هاى مهمى را نظارت و کنترل و در جهت مورد نظر هدایت کنند و از طرفى جریان‏ساز باشند، ازاین‏رو با استفاده از آن‏ها، مى‏توان آموزه‏هاى واقعى شیعى را در تمام ساعات شبانه‏روز به جهانیان معرفى کرد، و این کار تا حدود زیادى در مقابله با جریان‏هاى تکفیرى مؤثر است.
6- یکى دیگر از تدابیر مهم در برابر نشر أکاذیب درباره تشیع، پرهیز از ایجاد زمینه تهمت است؛ در معارف اسلامى و راویات، تأکید شده است که انسان باید خودش را از موضع تهمت دور نگه دارد، چنان‏که رسول اکرم مى فرمایند: «اتَّقِ مَوَاضِعَ التُّهَمِ؛ از جایگاه‏هاى تهمت بپرهیز!»؛ و از أمیرمؤمنان حضرت على نقل شده است: «مَنْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلتُّهَمَهِ فَلَا یلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّن؛ کسى که خود را در معرض تهمت قرار دهد، افرادى را که به او بدگمان مى‏شوند، ملامت نکند، (بلکه خودش را سرزنش کند).»بنابراین، شیعیان در هر جاى دنیا (به ویژه کسانى‏که در میان پیروان دیگر مذاهب زندگى مى‏کنند) باید خیلى مراقب باشند، و نباید به گونه‏اى عمل کنند که مذهب تشیع در معرض تهمت قرار گیرد. هم‏چنین خطیبان و مداحان شیعه نیز باید مراقب باشند، چه بسا ممکن است جمله‏اى یا قطعه شعرى با توجیه و تأویل در میان خود تشیع، معناى خوبى داشته باشد، ولى اگر به ظاهر آن توجه شود و نزد کسانى که توجیه ما را ندارند، خوانده شود، از آن کفر و شرک را تشیع برداشت کنند. بنابراین بر روى منبر جملات و اشعارى خوانده شود که نیاز به تأویل نداشته و معانى آن شفاف و مطابق با قرآن و سنت و اصول مذهب تشیع باشد.
7- تأسیس و پشتیبانى مراکز مجهز براى رصدکردن جدیدترین وقایع و راهبردهاى دشمنان اسلام وشناسایى پدیده‏هاى انحرافى در جهان اسلام است. در این مراکز پس از جریان‏شناسى و رصد روزمره جهان اسلام، براى نشان‏دادن واکنش مناسب و به‏موقع، باید از پژوهشگران و محققان توانا استفاده شود. این مراکز با برنامه‏ریزى‏هاى دقیق، باید نقد شبهات اینترنتى و ماهواره‏اى را نیز در دستور کار خود قرار دهند و با بررسى سایت‏هاى اینترنتى و ماهواره‏هاى جهانى، شبهات مطرح در فضاى مجازى را رصد کرده و پاسخ‏هاى لازم را به مخاطبان در فضاى مجازى، منعکس کنند.
8- با عنایت به اسناد و مقررات بین المللی که یکی از وظایف دوت ها تصویب قوانین و مقرراتی جهت مبارزه با تروریسم است و با عنایت به این که تروریسم مذهبی تعریف دقیقی در قوانین کشور موجود نیست، به نظر می رسد می بایست نسبت به تصوییب قوانینی با ارائه تعریف دقیق از تروریسم و ساز و کارهای تعقیب افراد مذکور پیش بینی گردد.
9- بر اساس اطلاعات به دست آمده مرزهای شرقی کشور به دلیل همسایگی با کشور پاکستان که افراد حتی مقامات دولتی دارای گرایشات تکفیری هستند و از طرفی جمعیت سنی نشین آن منطقه نسبت به شیعیان کمتر است، می بایست فعالیت های مذهبیان و سیاسیون سنی مذهب به دقت مورد نظر باشد و با و با اتخاذ تصمیماتی ایجاد تغییر در ساختارها زمینه هایی جهت توالد شیعیان و توازن نسبت آنان به سنی مذهبان، در اسرع وقت اقدام شود.
10- تجد
ید میراث اسلامى و پاک کردن آن میراث از افکار و چالشهاى تکفیرى، البته هیچ مذهبى را از این امر استثنى نمى‏کنم خواه سنى باشد یا شیعه.
11- رجوع به مرجعیت دینى حکیم و بیدار براى فهم دقیق دین و هم‏چنین رجوع به آن براى حل اختلافات و منازعات که پیامبر اکرم (ص) مى‏فرماید:«إنّى تارک فیکم الثقلین: کتاب الله و عترتى و اهل بیتى، ما إن تمسکتم بهما، لن تضلوا بعدى أبدا، و انهما لن یفترقا حتى یردا على الحوض؛ من در نزد شما دو ثقل گران‏بها باقى مى‏گذارم: یکى کتاب خداوند قرآن و دیگرى عترت من اهل بیت (علیهم السلام) من است، اگر به این دو چنگ بزنید پس از من گمراه نمى‏شوید و این دو هیچ‏گاه از یکدیگر جدا نخواهند شد تا نزد حوض کوثر به نزد من باز گردند».
12- تنظیم برنامه‏هاى آموزشى براى آشنایى با خطرات تکفیر و آثار آن بر زندگى و دین انسان و تشکیل برنامه‏هاى آموزشى و پرورشى براى مقابله با تکفیر.
13- سامان بخشیدن به اوضاع اجتماعى و معیشتى جامعه به ویژه هموطنان سنی مذهب.
14- تشکیل کنگره‏ها و کنفرانس هایى با موضوع خطر تکفیر بر دین و زندگى انسان و چاپ و نشر مجلات و کتاب‏هاى تخصصى در رابطه با معالجه و پیش‏گیرى از پدیده تکفیر.
15- کشور ایران در سال 1334 بی قید و شرط معاهده بین‏المللی پیشگیری و مجازات نسل‌کشی (1948) را تصویب کرده ولی تدابیر قانونی و قضایی لازم برای اجرایی کردن آن را هنوز به عمل نیاورده است. به‌نظر می‌رسد جرم انگاری نسل‌کشی در حقوق ایران برای رسیدگی به این جنایت گامی در جهت تقویت عزم جهانی برای پیشگیری از شنیع ترین جنایات بین‏المللی و جلوگیری از بلا کیفر ماندن مرتکبین آن بوده، ضروری است. ماده‌ 5 طرف‌های ‌متعاهد ملتزم‌ می‌شوند که‌ بر طبق‌ قوانین ‌اساسی ‌مربوط ‌خود تدابیر قانونی‌ لازم‌ برای ‌تأمین‌ اجرای ‌مقررات ‌این ‌قرارداد اتخاذ نمایند و مخصوصاً کیفرهای ‌مؤثر درباره ‌مرتکبین‌ نسل‌کشی یا یکی ‌دیگر از اعمال ‌مشروحه‌ در ماده ‌سوم‌ را در نظر بگیرند.ماده‌ 6 اشخاص ‌متهم ‌به ارتکاب‌ نسل‌کشی یا یکی‌ دیگر از اعمال ‌مشروحه‌ در ماده ‌سه‌ به ‌دادگاه‌های‌ صالح‌ کشوری ‌که ‌جرم ‌در آنجا ارتکاب ‌شده ‌و یا به ‌دادگاه ‌کیفری‌ بین‌المللی‌ که ‌طرف‌های ‌متعاهد صلاحیت‌ آن را شناخته ‌باشند جلب‌ خواهند شد.ماده‌ 7 عمل ‌نسل‌کشی و اعمال‌ دیگر مذکوره ‌در ماده‌ی ‌سه ‌از لحاظ‌ استرداد مجرمین‌ ، جرم‌ سیاسی‌ محسوب‌ نمی‌شود. در این‌ قبیل‌ موارد طرف‌های‌ متعاهد تعهد می‌کنند طبق‌ قوانین‌ کشور خود و قراردادهای ‌موجود استرداد موافقت ‌نمایند.

مطلب مشابه :  درمان های دارویی

پیوست ها

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

الف. تصاویر جنایت تکفیریان

فهرست منابع و مآخذ
الف. فهرست منابع فارسی و عربی
ابن ابی الحدید معتزلی؛ عبدالحمید بن‌هبه الله: ،شرح نهج البلاغه، مکتبه الدواری، قم- ایران، چاپ دوم.
ابن ‌شهر آشوب‌؛ محمد بن‌ علی:580 ه، مناقب آل ابی طالب، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)، قم- ایران، چاپ اول.
ابن مغازلى شافعى؛ علی بن‌محمد: 1365 ه ش، مناقب ابن المغازلی، دارالمعرفه، قم- ایران، چاپ اول.
ابن منظور الأنصاری الرویفعى الإفریقى، جمال الدین:1414 هـ.ق، لسان العرب، دار صادر، بیروت، چاپ سوم.
أحمد الشهرستانی؛ أبو الفتح محمد بن عبد الکریم بن أبى بکر: 2001 م، الملل و النحل، مؤسسه الحلبی، عراق، چاپ سوم.
اردبیلى؛ محمد على: 1380، مفهوم تروریسم« تروریسم و دفاع مشروع از منظر اسلام و حقوق بین الملل»، مجموعه مقالات و سخنرانى‏ها، همایش پنجم و ششم، انتشارات جنگل، چاپ اول.
الأزدی السِّجِسْتانی؛ أبو داود سلیمان بن الأشعث: 275ه.ق، سنن أبی داود، المکتبه العصریه صیدا، بیروت، چاپ چهارم.
الازهری الهروی، محمد بن أحمد:2001، تهذیب اللغه، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول.
امینی؛ عبدالحسین: 1368 ه.ش، الغدیر، بنیاد بعثت، تهران، چاپ دوم.
امیر مسعود؛ اجتهادى: مهر و آبان1377، « عملکرد طالبان: نقض فاحش و همه جانبه حقوق بشر»، گزارش‏هاى دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى شماره 120.
انصارى شوشترى؛ محمدعلى: 1428 ق، ‏الموسوعه الفقهیه المیسره و یلیها الملحق الاصولى، مجمع الفکر الاسلامى، قم، چاپ سوم.
آل کاشف الغطاء؛ شیخ محمد حسین: 1393ه، اصل الشیعه و اصولها، بیروت، چاپ سوم.

البحرانی؛ یوسف: 1985م، الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، بیروت لبنان، چاپ دوم.
البخاری الجعفی؛ محمد بن إسماعیل أبو عبد الله: 1422هـ، الجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله صلى الله علیه وسلم وسننه وأیامه، دار طوق النجاه، قاهره، چاپ اول.
البغدادی التمیمی الأسفراینی؛ عبد القاهر بن طاهر بن محمد بن عبد الله: 1977م، الفرق بین الفرق وبیان الفرقه الناجیه، دار الآفاق الجدیده، بیروت، چاپ دوم.

بن تیمیه الحرانی؛ تقی الدین أبو العباس أحمد بن عبد الحلیم: 1406 ه.ق، منهاج السنه النبویه فی نقض کلام الشیعه

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید