رشته حقوق

نظام اخلاقی

دانلود پایان نامه

محمدی، دین و ارتباطات، 1382، ص 62
در فقه امامیه سرفصل‌هایی با عنوان «تشبه به کفار» وجود دارد که ناظر به تمایز هویتی میان مسلمانان و غیرمسلمانان است. مهم‌ترین مباحث در موضوع تشبه به کفار شامل پوشش، آرایش و آداب و رسوم و مانند آن می‌شود. به‌عنوان مثال، عن ابی عبدالله(ع) قال: «اوحی الله عزوجل الی نبی من انبیائه قل للمومنین: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی(صدوق، فقیه، 1،25؛ علل الشرایع، 348؛ تهذیت،6، 172؛ حر عاملی، 3، 279). طبق روایتی از امام صادق علیه‌السلام، دلیل نهی از تکتف در نماز(گذاشتن دستها روی هم) تشبه به اهل کتاب است( بحار الانوار،ج‏84،ص‏325.)
سیدمحسن خرازی در بررسی تشبه به کفار و پیروی از آنان می‌نویسد: « بدون شک تشبه به کفار و پیروى از آنان، در صورتى که انگیزه آن داخل شدن درهیات کفار و خارج شدن از هیات مسلمین باشد، حرام است؛ زیرا اگرشخص توجه داشته‏باشد که این عمل به معناى عدول از اسلام است، ارتکاب آن موجب ارتداد است و اگرمتوجه این نکته نباشد بلکه فقط به انگیزه همرنگ شدن با کفار در امور خود ازآنان پیروى کند، این کار گناهى بزرگ و جهلى سترگ محسوب مى‌شود.»(خرازی، 1377، در: فقه اهل‌بیت، ش15 )
از آیات 49 مائده، 35 نونس و 71 مومنون نیز برای نهی از تشبه به کفار استفاده شده است.
در استفتاءات مربوط به تقلید از فرهنگ غربی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است که: «آن‌چه که پوشیدن آن با عفّت و اخلاق اسلامى منافات داشته باشد و یا ترویج فرهنگ غربى که دشمن فرهنگ اسلامى است، محسوب مى‏شود، واردات و خرید وفروش و پوشیدن آن جایز نیست»( http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=124&pid=124&tid=-1)
و در پاسخ به تقلید از مدل‌های غربی در کوتاه کردن مو فرمودند: «معیارهای حرمت در این موارد، شبیه‌شدن به دشمنان اسلام و ترویج فرهنگ آنهاست.»(سوال 1375)
سبحانی، نظام اخلاقی اسلام، 1392، ص 96.
مرادی، معرفی کتاب «الحق الاسلامی فی‌الاختلاف الفکری»، پگاه حوزه، شماره 220.
همان
عبدالرحمن، الحق الاسلامی فی الاختلاف الفکری، ص 145
The problem of ethics
مسأله «زبان» و مسأله «هویت» نیز از اهمیت زیادی برخوردارند.
قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): معَاشِرَ الشِّیعَهِ کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوهَا عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبِیحِ الْقَوْل‏ (وسائل‏الشیعه، ج12، ص193، بحارالانوار، 11، ص 310). کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاهَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَهٌ (کافی، ج2، ص78؛ وسائل‏الشیعه، ج1، ص76؛ وسائل‏الشیعه، ج15، ص246)
همان، ص 63
Abu-Nimer, Conflict Resolution: Culture, and Religion, 2001, p 688
یونگ، فرهنگ و اقتصاد، 1390، ص 197
Fisher, Ronald, 1997
کری، ارتباطات و فرهنگ، 1376، ص 43.
همان، ص 45
Scott and Sherson, Intercultural Communication as a Dominant Paradigm, 1999
Ylanne-McEwen and Coupland, 2000, p: 210
Holliday, 2004, p: 54

مطلب مشابه :  منابع مقاله درباره اثرات زیست محیطی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید