رشته حقوق

مهارت های زندگی

دانلود پایان نامه

1-4-2-تأثیر در عملکرد اقتصادی جامعه
زن به دو گونه می تواند به طور مستقیم در سیستم اقتصادی جامعه تأثیر گذارد:
1-4-2-1- به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد در کارخانه ها و شرکت ها بدون حضور فیزیکی در جامعه از طریق انباشته نکردن ثروت (مهریه و ارث و زیورآلات )خود در گوشه ای از منزل.
1-4-2-2- انجام کار و فعالیت اقتصادی به صورت حضور فیزیکی در جامعه با لحاظ نمودن هویت جنسی خویش.
گفتنی است در بخش ششم به مشارکت اقتصادی بانوان، مشکلات اشتغال و پیشنهادهای رفع این مشکلات پرداخته می شود. در ضمن جهت تأیید اسلام بر حضور اجتماعی زنان با شرایط و آداب لازم به انواع مشاغل زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که بانوان بر عهده داشته اند، اشاره شده است.
بنابر آن چه گذشت بانوان چهار جایگاه رفتاری در مقابل خود، همسر، فرزند و جامعه دارند. آن ها می باید درخودشناسی و بدنیال آن، خودسازی بکوشند و با افزایش سطح معلومات به پرورش عقل و اخلاق در خود بپردازند و از طریق عبادت، روح خود را مبسوط سازند. همو در صحنه نقش آفرینی در مقابل همسر نیز لازم است با کسب عناصر و علوم مربوط به همسرداری سکون و آرامش را در منزل حاکم سازد و با مدیریت امور منزل، حسن معاشرت، اکرام و احترام به همسر، ایجاد همبستگی و قدردانی از همسر موجب جلب اعتماد وی شود و حمایت او را از خود ایجاد نماید.
زن در مقابل فرزند نیز وظایفی دارد؛ در زمان انتقال صفات از طریق بارداری و شیر باید بکوشد، خود را به صفات نیک مزین سازد و خلق و خوی منفی را از خود دور سازد و پس از تولد با کسب علوم مورد نیاز در تربیت فرزند خود بکوشد و با تعلیم مهارت های زندگی به پرورش قدرت تفکر، باور و اندیشه و تقویت بعد شناختی او مدد رساند و حضوری با کیفیت در کنار فرزند خود داشته باشد و ضمن توجه کامل به نیازهای عاطفی و اجتماعی به تقویت بعد عاطفی او و ایجاد و پرورش احساس امنیت مبادرت ورزد. البته بانوان فقط مسئول در مقابل خود و خانواده شان نمی باشند بلکه می بایست ضمن تربیت صحیح سازندگان فردای جامعه از نظر جسمی، روحی و اخلاقی با حضور در جامعه در عملکرد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن تأثیرگذار باشند.
2-جایگاه مختص حقوقی و اخلاقی نسبت به زن
نقش زن و عملکرد ویژه او در خانواده و جامعه، نظام حقوقی خاصی را برای وی ایجاد می نماید که سایر افراد در قبال انجام آن مسئول و موظف می باشند. نظام حقوقی که باید بر پایه اخلاق بوده و بر روش و منش جامعه تأثیر صحیح بگذارد تا جامعه را به کمال و عدالت نزدیک گرداند.
از جمله جایگاه های حقوقی زن در قبال نقش او در خانواده، به عنوان همسر و فرزند است. مرد به عنوان یکی از اعضاء خانواده، قوام دهنده و برپا دارنده آن می باشد «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ . . » و در این زمینه نسبت به همسر و فرزندان خود وظایفی بر عهده دارد که انجام صحیح آن، رعایت حقوق آن ها و خدمتی بزرگ به جامعه است. این امور به دو بخش تقسیم می شود رفتار و عملکرد مرد نسبت به همسر و نیز نقش او در مقابل فرزند دختر که در این قسمت به آن ها پرداخته می شود:
2-1-عملکرد مرد در مقابل همسر (حقوق زن در مقابل همسرداری)
این قسمت به عملکرد مرد در برابر همسرش می پردازد تا به برخی از حقوق زن در قبال نقش همسرداری وی اشاره گردد.
2-1-1-ابراز علاقه و توجه به همسر
جنس مؤنث به توجه احتیاج دارد و در این زمینه آسیب پذیر است.پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم در تأیید و تأکید بر نیاز فطری زنان، ابراز علاقه به همسر را از اخلاق انبیاء «من اخلاق الانبیاء حب النساء» و نشانه ایمان«کسی که اخلاقش بهتر است، ایمانش کامل است و نیکوکارترین شما کسی است که نسبت به همسر و اهلش نیکوکارتر و مهربان تر باشد» و دین باوری می داند که خود به آن پایبند می باشد «احسن الناس ایمانا . . . الطفهم باهله و انا الطفکم باهلی» سپس بهترین مسلمانان را کسی می دانند که با همسرانشان بهتر رفتار کنند« خیارکم خیارکم لنسائهم » پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این سخنان را حالی بیان می نمایند که خود الگوی عملی فرمایش های خود بودند« کان رسول الله صل الله علیه و آله و سلم لا یکاد یخرج من البیت حتّی یذکر خدیجه فیحسن الثّناء علیها . . »
2-1-2-احسان به همسر
حضرت علی علیه السلام در روز عید قربان پس از سفارش در باره یاری نمودن به ضعیفان و گذشت از مظلوم و ابراز قدرت در مقابل ظالم و بیان سخن صادقانه، به احسان به زنان امر فرمود.«الله الله . . وَ أَعِینُوا الضَّعِیفَ وَ انْصُرُوا الْمَظْلُومَ- وَ خُذُوا فَوْقَ یَدِ الظَّالِمِ أَوِ الْمُرِیبِ- وَ أَحْسِنُوا إِلَى نِسَائِکُمْ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ- وَ اصْدُقُوا الْحَدِیثَ وَ أَدُّوا الْأَمَانَهَ. . »
2-1-3-درک احساسات همسر
درک کردن به معنای توجه به افکار و احساسات دیگران است نیاز به درک شدن برای زن ها اهمیت بسزایی دارد و عدم توجه به این نیاز موجب سردرگمی زن می شود. مرد با درک احساسات و نیازهای همسر خود آگاهانه از او حمایت نموده و نتیجه این حمایت به خود او بر می گردد و از احساس محبت، قدردانی و قدرشناسی همسر خود بهره مند می گردد.
2-1-4-هنر رسیدن به روابط صمیمانه همراه با خوش خلقی
اسلام به جایگاه والای زن در محیط خانواده تأکید نموده و مردان را به معاشرت نیکو با آن ها سفارش می نماید «‌. . . وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف . . »و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم در تأیید بر این موضوع بهترین افراد را کسانی می داند که برای خانواده خود بهترین باشند و سپس به عنوان الگوی عملی جهانیان می فرماید من برای خانواده ام بهترینم. « خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیْرُکُمْ لِأَهْلِی » سپس پست ترین افراد را شخصی معرفی می نمایند که به زنان اهانت کند. «ما اکرم النّساء الا کریم و لا اهانهنّ الا لئیم»در مقابل این سخن و در تأکید رعایت احترام و اکرام به همسر، بهترین مردم را در ایمان و دین باوری افرادی می داند که نسبت به همسرانشان مهربان تر باشند. «احسن الناس ایماناً . . . الطفهم باهله و انا الطفکم باهلی»و خود را که برترین افراد در اعتقادات است، مهربان ترین اشخاص به خانواده خویش معرفی می نماید.
2-1-5-مدیریت کارهای اجرایی
خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که همانند یک اجتماع بزرگ نیازمند رهبر و سرپرست واحدی می باشد، مدیریت گروهی، مؤثر و مثمر ثمر نخواهد بود.در اسلام مرد مدیر و مسئول کارهای اجرایی خانواده در جامعه است تا نیازهای همسر خود را مطابق شأن او برعهده گیرد. لازم به ذکر است وظیفه مدیریت مرد، موجب فضیلت و برتری او و نشانه کمال و تقربش به سوی خداوند تبارک و تعالی نمی شود.
2-1-6-ضمانت امکانات رفاهی
در نظام حقوق اسلام اداره خانواده و مسئولیت تأمین معیشت افراد آن بر عهده مرد است و زنان در وضعیت اقتصادی خانواده نقش کم رنگی دارند. مردان می باید امکانات رفاهی همسر و فرزندان خود را تأمین نمایند و در معیشت و نفقه بر آن ها تنگ نگیرند. پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند: یک دینار خرج عیال کردن بهتر است که بنده آزاد کند و برای جنگ بذل نماید. البته به شرط آن که موجب تکلفش نگردد و در حد توان و امکانات خود، سعی و تلاش نماید. «‌ . . لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها . .»و در ایجاد این امکانات بخل نورزد که در این صورت حاکم شرع او را به انجام وظایفش مجبور می سازد. امیر المؤمنین در این باره یم فرماید: «یُجْبَرُ الرَّجُلُ عَلَى النَّفَقَهِ عَلَى امْرَأَتِهِ » البته قرآن کریم در مقابل این تعهد اجرایی، نقش سرپرستی خانواده را به مرد عطا می نماید.
2-1-7-همنشینی با زن
زن در جهت تربیت و پرورش صحیح اطفال، محبت نمودن به آن ها، گرم و با صفا نگه داشتن کانون خانواده و انجام فعالیت و تلاش در امور خانه داری نیازمند به نیرو و انرژی خاصی برای طراوت و شادابی روح خود می باشد که مرد پدید آورنده اصلی این سرور و شادی است.

مطلب مشابه :  سازمان همکاری شانگهای

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید