رشته حقوق

منبع پایان نامه درمورد سیستم مدیریت، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط، سیستمهای مدیریت

دانلود پایان نامه

فیزیکی سیستم یک پروژه و همچنین بازنگری و مستندسازی تغییرات پیشنهادی در این سیستم طراحی گردید.
• 1965: وزارت دفاع و Nasa در امریکا، سیستم قراردادهای خود را از قراردادهای هزینه به ‌علاوه درصدی از سود، به سیستم قراردادهای هزینه به‌علاوه جایزه یا قراردادهای قیمت ثابت تغییر دادند.
• 1965: در اواسط دهه 1960 میلادی دنیا شاهد رشد شگرف استفاده از تکنیک‏های مدیریت پروژه نوین در صنعت ساختمان بود.
• 1965: شکست پروژه ساخت بمب‏افکن TSR-2 ، عملا مشکلات و دردسرهای همزمانی تولید و توسعه، پیش از تکمیل طراحی در پروژه‌ها را به اثبات رسانید. فقدان مدیریت صحیح بر افزایش دستور کار پروژه، هزینه‏ها و تاخیر‏های پروژه را بسیار بالا برد و در نهایت موجب شکست پروژه گردید.
• 1966: یافته‌های یک پژوهش منتشره در این سال نشان داد که اغلب، زمان کافی برای مراحل تعریف و آماده‌سازی پروژه در چرخه حیات پروژه‌ها در نظر گرفته نشده و دقیقا به همین دلیل مغایرتهای فراوانی در کنترل استاندارد زمان و هزینه پروژه‏ها و همچنین کنترل ناکافی تغییرات طراحی بوجود می‏آید.
• 1969: موسسه بین‏المللی مدیریت پروژه به عنوان اولین موسسه رسمی مدیران پروژه تاسیس گردید. یکی از مهمترین دستاوردهای تاسیس این موسسه، تدوین استاندارد جهانی دانش مدیریت پروژه بوده است. ازین پس بود که دگرگونی ها و پیشرفت های حوزه مدیریت پروژه، صورتی منسجم و مدون به خود گرفت.
2-21 کارکرد مدیریت پروژه
همان‌گونه که در گام های پیشین بیان‌ کردیم،‌ مدیریت‌ پروژه مجموعه ابزارهایی برای برنامه‌ریزی و هدایت پروژه به سوی اهداف موردنظر است. این اهداف بر پایه‌ رضایت‌مندی مشتری و توجه به سه ‌عامل زمان، کیفیت و هزینه استوارند. در نگاه اول ممکن ‌است ابزارها و روش‌های مورد استفاده در مدیریت پروژه زاید،‌ زمان‌بر و هزینه‌زا باشند،‌ اما باید توجه ‌داشت که مدیریت‌ پروژه تنها راهی است که می‌تواند شما را از انجام به‌موقع پروژه مطمئن‌ سازد. مدیریت ‌پروژه راهیست برای استفاده‌ مناسب از انسان، ماشین و پول در راستای اجرای درست و به ‌هنگام یک کار نو،‌ کاری که باید در همان اولین اجرا درست انجام‌ شود.
مدیریت ‌پروژه یا مدیریت بر مبنای پروژه، روش کارایی در مدیریت، برای برخورد با کارهای نو و ایجاد توازن در توجه به محدوده‌ پروژه، هزینه و کیفیت در قالب زمان و در محیطی مملو از ریسک است. هدف از آموزش مدیران پروژه توانمندسازی آنان در برابر مشکلات پروژه و آماده‌سازی آنها برای ورود به فضای جدید و ناشناخته پروژه است. فنون مدیریت ‌پروژه سوالات زیر را پاسخ‌ می‌گویند:
• چگونه می‌توان کارهای لازم را برای اتمام موفقیت‌آمیز پروژه تعریف ‌کرد؟
• مدت ‌زمان اجرای پروژه چقدر خواهد بود و چه هزینه‌ای در بر خواهد داشت؟
• چگونه می‌توان گروه مناسب ‌کاری برای اجرای پروژه ایجاد نمود؟
• چه مقدار کار و وظایف را بر عهده‌ یک‌ نفر می‌توان‌ گذاشت و چگونه می‌توان از اجرای آن اطمینان‌ یافت؟
• چگونه می‌توان انگیزه‌ کاری را در بین افراد یک‌ گروه زنده ‌نگه‌ داشت؟
• چگونه باید با افزایش‌ هزینه‌ها برخورد کرد؟
• آیا بودجه و هزینه تحت‌ کنترل است؟
• در چه ‌مواقعی و کجا، پروژه در معرض شکست قرار می‌گیرد؟
• برای اطمینان از انجام به‌موقع کارها چه‌ باید نمود؟
• آیا می‌توان تشخیص‌ داد که پروژه واقعا بر روی برنامه حرکت ‌می‌کند یا خیر؟
2-22استانداردهای مدیریت
با گسترش حوزه‌ تجاری شرکت‌ها و جهانی‌شدن پروژه‌ها، امروزه استفاده از استانداردها برای همزبانی افراد درگیر در پروژه و اطمینان از اجرای درست کار ضروری است. استانداردها، علاوه ‌بر تبیین کار و تعیین چگونگی اجرای ‌صحیح عملیات، به ‌عنوان مرجعی برای افراد گروه پروژه در اختلافات مطرح ‌است. قوت استانداردها در جامع ‌بودن آنها، سادگی، مقبولیت عام استفاده‌کنندگان و تضمینش برای اجرای درست کار است. با توجه به جهانی‌ شدن شرکت‌های ساخت و تولید و گسترش بازارهای کار، مدیران پروژه بهتر است با استانداردهای مدیریت‌ پروژه آشنا شوند. بهره‌گیری از آنها می‌تواند آنها را در اجرای برنامه‌های پروژه یاری ‌‌نماید.
موسسات و کشورهای گوناگونی اقدام به تدوین استانداردهای مخصوص خود در زمینه‌ مدیریت‌پروژه کرده‌اند اما در این ‌میان چهار استاندارد دارای اهمیت و مقبولیت بیشتری هستند:
• PMBOK) Project Management Body Of Knowledge)
این همان نام آشنا و معروف است که در انجمن مدیریت ‌پروژه‌ آمریکا (PMI) تدوین ‌شده و استفاده از آن بسیار متداول است. پس ‌از تدوین PMBOK ، موسسه‌ ملی استاندارد آمریکا نیز آن ‌را تایید و به‌ عنوان استاندارد ملی آمریکا در زمینه‌ مدیریت‌ پروژه ثبت ‌کرده ‌است. در این استاندارد دانش مدیریت پروژه در نه ‌بخش بیان ‌شده ‌است. در این میان تفاوت‌های اندکی بین دو نسخه‌ی موسسه‌ی PMI و موسسه‌ی استاندارد وجوددارد. PMBOK‌ نگاهی نظری و ANSI 99-001-2000 نگاهی اجرایی‌تر دارد. PMBOK‌ همانند سایر استانداردها، هر ساله توسط هیات منتخبی از PMI‌ بازبینی ‌می‌شود و در صورت نیاز به تغییر، ویرایش جدیدی از آن به ‌اطلاع اعضاء PMI می‌رسد.
• APM) Association For Project Management)
• این استاندارد توسط مرکز مطالعات مدیریت پروژه انگلستان (UMIST) و زیر نظر پروفسور موریس تهیه و تدوین شده است. این استاندارد شامل هفت قسمت است که د
ر این هفت قسمت چهل مفهوم کلیدی در زمینه مدیریت پروژه تشریح شده اند.
• British Standard  –  BS6079
• این استاندارد توسط شرکت British Standard تهیه و تدوین شده است. این استاندارد موردقبول دولت و صنعت انگلستان می‌باشد. در این استاندارد مدیریت پروژه به چهار قسمت تقسیم شده است.
• JPMF) Japanese Project Management Forum)
• این استاندارد توسط انجمن پیشرفت مهندسی ژاپن (ENAA) تهیه شده است. دیدگاه این استاندارد بر خلاف استانداردهای فوق بر این اساس است که چگونه مدیریت پروژه می‌تواند محرک خلاقیت و ایجاد ارزش تجاری گردد. این استاندارد نیز مدیریت پروژه را به چهار قسمت تقسیم کرده است.
• استانداردهای دیگری نیز چون استاندارد ISO 1006 تدوین ‌شده‌اند که نه‌ عمومیت استانداردهای بالا را دارند و نه مقبولیت عام آنها را. در انتخاب استاندارد موردنظر لازم است نوع پروژه، محیط اجرا و نظر مشتریان و حامیان پروژه را درنظر گرفت و با مدیرانی که پیش ‌از این پروژه‌ای مشابه را مدیریت ‌کرده‌اند، مشورت‌ نمود.
2-23 حوزه‌های دانش مدیریت
براساس استاندارد PMBOK، مدیریت نه‌گانه حاکم بر پروژه‌ها عبارتند از:
1. مدیریت یکپارچگی پروژه: توصیف کننده فرایندهای موردنیاز جهت حصول اطمینان از هماهنگی مناسب عناصر مختلف پروژه و شامل آغاز پروژه، اجرای برنامه و اختتام پروژه می‌باشد.
2. مدیریت محدوده پروژه: توصیف‌گر فرایندهای لازم برای حصول اطمینان از این امر که پروژه در برگیرنده تمامی فعالیتهای موردنیاز بوده و کار اضافی در آن انجام نمی‌شود، می‌باشد و شامل تصور توسعه پروژه، محدوده توسعه وکنترل، تعریف فعالیتها و کنترل آن می‌گردد.
3. مدیریت زمان پروژه: توصیف‌گر فرایندهای لازم برای حصول اطمینان از خاتمه به‌ موقع پروژه می‌باشد و شامل تعریف ارتباط فعالیت ها، برآورد مدت زمان فعالیت ها، تهیه برنامه زمانی و کنترل زمانبندی آنهاست.
4. مدیریت هزینه پروژه‌ها: توصیف‌گر فرایندهای لازم برای حصول اطمینان از اینکه پروژه در چارچوب بودجه مصوب به اتمام خواهد رسید، می‌باشد و شامل برآورد هزینه، بودجه‌بندی و کنترل هزینه می‌گردد.
5. مدیریت کیفیت پروژه: توصیف‌گر فرایندهای لازم برای حصول اطمینان از تامین ضرورت های موثر در اجرای پروژه بوده و شامل برنامه‌ریزی، تضمین و کنترل کیفیت می‌باشد.
6. مدیریت تدارکات پروژه: توصیف‌گر فرایندهای موردنیاز برای فراهم کردن کالا و خدمات  لازم‌الوجود در پروژه می‌باشد و شامل برنامه‌ریزی و کنترل تدارکات، مدیریت مدارک تجهیزات، برنامه‌ریزی تقاضا و درخواست، انتخاب منبع، مدیریت و ارزیابی طرفهای قرارداد دست دوم (Subcontractors) آنهاست.
7. مدیریت منابع انسانی پروژه: توصیف‌گر فرایندی است که بهترین شکل بکارگیری افراد در پروژه را تضمین می‌نماید و شامل تعریف ساختار سازمانی نیروی انسانی پروژه، شیوه‌های جذب نیرو، روش تخصیص نیروها (در ساختار ماتریسی)، تشکیل، سازماندهی و توسعه تیم پروژه می‌باشد.
8. مدیریت ارتباطات پروژه: توصیف‌گر فرایندهای لازم برای حصول اطمینان از تولید، جمع‌آوری، انتشار و توزیع مناسب و به ‌موقع اطلاعات پروژه بوده و شامل برنامه‌ریزی ارتباطات، مدیریت اطلاعات، کنترل اطلاعات، گزارش کارایی و اختتام رسمی پروژه می‌باشد.
9. مدیریت ریسک پروژه: توصیف‌گر فرایندی است که با تعیین و تجزیه ‌و تحلیل واکنش مناسب در مقابل درجه ریسک پروژه سر و کار دارد و شامل تعریف ریسک در پروژه، برآورد ریسک، کمی (مقداری) کردن ریسک، اتخاذ واکنش در برابر ریسک و کنترل واکنش در قبال ریسک و پاسخگویی در قبال ریسک می‌باشد.

مطلب مشابه :  مسئولیت کیفری قتل حین جنون مقتول

2-24 استانداردهای سیستم مدیریت
یکی از خاصیت های مدل بودن رویکرد سیستماتیک آن است. از طرفی مدیریت گرایی نیز در آنها به چشم می خود. بنابراین بهتر است که به آنها استانداردهای سیستم مدیریت اطلاق شود.
در این رتبه بندی مشخص می شود که سری ISO9000، ISO14000، (استانداردهایی که شناخته شده تر هستند)، استاندارد منابع انسانی(LIP)، استانداردهای ملی (NATIONAL STANDARD)، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت اسکاتلند (SQMS)، و استاندارد ایمنی و بهداشت (HSE) بیشترین امتیازات را به خود اختصاص داده اند. از طرفی استانداردهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHSAS 18001)، استاندارد برای مدیریت و کیفیت (BS7850)، استاندارد مرتبط با ذینفعان (AA1000)، استاندارد تعهد اجتماعی (SA8000)، و مدل تعالی سازمانی EFQM کمترین امتیازات را به خود اختصاص داده اند.
2-25 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت
تکامل استانداردهای سیستم مدیریت با استاندارد مدیریت کیفیت آغاز شد. این استانداردها برای این که سازمانها احتیاج داشتند کیفیت محصولات و خدماتشان را کنترل کرده و روشهای سیستماتیکینیز برای آن ایجاد کنند، تا از کیفیت فعالیتهای مختلف در سازمان اطمینان حاصل نمایند توسعه پیدا کردند. امروزه مشهورترین و شناخته شده ترین استاندارد مدیریت کیفیت، استانداراد مدییت کیفیت سری ISO9000 است. هر چند اولین استاندارد مدیریت کیفیت BS5750 بوده که برای اولین بار در سال 1997 میلادی منتشر شده است.
2-26 استاندارد سیستم مدیریت محیطی
استانداردهای سیستم مدیریت محیطی به علت افزایش قوانین زیست محیطی به علت افزایش قوانین زیست محیطی و نیز افزایش توجه و علاقه سهامداران و ذینفعان درباره محیط زیست ایجاد شده است. علاوه بر آن سازمانها تمایل دارند به کاهش هزینه های خود از طریق استفاده بهینه از منابع انرژی و حداقل ضایعات م
حیطی که این خود هم از دیدگاه جامعه و هم از دیدگاه زیست محیطی و سازمانی حائز اهمیت است.
قصد و هدف استانداردهای سیستم مدیریت محیطی ایجاد سازمانهایی است با رویکرد سیستماتیک برای اداره و پایش فعالیت ها، خدمات، تولید و توسعه محصولات که بر محیط اثر می گذارند. در این مورد نیز BSI اولین منتشر کننده استاندارد سیستم مدیریت محیطی بوده که تحت عنوان BS 7750 در سال 1992 منتشر شد. گرچه مشهورترین استاندارد و بیشترین استفاده از استاندارد مربوط به سری ISO14000 است. کمسیون اروپایی نیز یک استاندارد سیستم مدیریت محیطی ارائه داده است با عنوان طرح بررسی و مدیریت کمسیون اروپایی EMAS که در دو ویرایش ارائه گردید. EMAS و ISO 14001 مشابه هم هستند اما EMAS نسبت به دیگری جامع تر است. مثلا در EMAS الزاما به بازبینی و برسی محی زیست وجود دارد و نیز بر محیط زیست تاکید شده است.
2-27 استانداردهای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
در این مورد نیز BSI اولین منتشر کننده استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است باهدف کمک به سازمانها برای نظارت بر بهداشت شغلی و ایمنی زا خطرات، موسسه استاندارد بریتانیا آن را BS8800 نامید و در سال 1996 آنرا منتشر کرد. این در حالی بود که اولین نسخه OHSAS18001 در سال 1999 انتشار یافت. OHSAS18001 مبتنی بر BS8800 و دیگر استانداردها بود و توسط سازمانهای تایید شده بین المللی و سازمانهای استاندارد ملی تنظیم شده است
این استاندارد در ادامه با OHSAS 18001:2004 ادامه یافت و اینک نسخه OHSAS 18001:2007 آن در دسترس می باشد.
جورگنسون، ملادو و ریمن بیان داشته اند کهOHSAS18001:2004 برای سازگاری بیشتر با ISO9001 و ISO14001 توسعه پیدا کرده.
2-28 استانداردهای تعهد اجتماعی
همانطور که قبلا نیز اشاره شد دراکر سازمانها را نهاد و تشکیلات جامعه معرفی کرده و آنها را جزئی از جامعه می داند. در حال حاضر ISO9001 و ISO14001 و IGSAS18001 استانداردهای برجسته ای هستند که در سازمانهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. استاندادهای مناسب دیگری نیز ایجاد شده اند ماننده استاندارد مسئولیت اجتماعی سازمانSA8000، این استاندارد ابتدا در سال 1997 توسط سازمانی به نام سازمان بین المللی تعهد اجتماعی SAI توسعه داده شد.
این سازمان شامل اتحادیه های کارگری، سازمان های حقوق بشری، آکادمیها، کارخانه ها، شرکتهای گواهی دهنده و غیره است. این استاندارد بر پایه تعدادی از نشست های سازمان بین المللی کار ILO شکل گرفت که در برگیرنده مسائلی نظیر: کار کودکان، تبعیض، ساعت کاری و نیز استانداردهای بین المللی حقوق بشر شامل اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل و توافقات سازمان ملل در مورد حقوق کودکان است.
2-29 سیستمهای مدیریت یکپارچه
افزایش تعداد زیاد استانداردهای سیستم مدیریت یک مفهوم از سیستمهای مدیریت یکپارجه ایجاد می کند به معنای یکپارجه کردن چندین سیستم درون یک سیستم منحصر به فرد. این ایده در مفهومی به نام IMS نهفته است که از طریق آن یک سازمان تا حد ممکن بتواند کنترل و اداره عملیات و فعالیتهایش را درون یک سیستم یکپارچه به انجام رساند.
به واسطه توسعه و تکمیل IMS که سیستمهای مدیریت را یکپارجه می کند، شرکتها می توانند بروکراسی و کاغذ بازی را کاهش داده، هزینه ها را به حداقل رسانده، دوباره کاریها را حذف کرده و نهایتاً اثربخشی و کارایی را بهبود بخشند.
2-30 یکپارچه سازی QMS، EMS، OHSMS
اصطلاح سیستمهای مدیریت یکپارچه می توانند دامنه متفاوتی از

مطلب مشابه :  یادآوری
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

پاسخی بگذارید