رشته حقوق

مسجد الحرام

دانلود پایان نامه

درود بر شما ای ساکنان خانه افرا با ایمان! آن‌چه به وقوع آن در آینده وعده داده شده‌اید، سراغ شما آمد و شما میان مرگ و روز رستاخیز به سر می‌برید. ما نیز به شما خواهیم پیوست، خداوندا اهل بقیع غرقد را بیامرز.
گفتار پنجم: وهابیت و حرمت تبرک
همانطور که مشیت الهی بر سببیت و سبب‌سازی تعلق می‌گیرد، گاهی نیز مشیت او براین تعلق می‌گیرد که از اسباب طبیعی، سلبِ سببیّت می‌کند مثلاً به آتش فرمان می‌دهد که ابراهیم را نسوزاند وبه دریا می‌فرماید که موسی وقوم او را در کام خود فرو نبرد و از این طریق گاهی سبب‌ساز و گاهی سبب‌سوز است.
جلوه‌ی دیگری از سبب‌سازی خدا که مشیت الهی بر آن تعلق گرفته است که هر پدیده‌ای از سبب ویژه طبیعی خود سرزند و گاه بنا به مصالحی بعضی پدیده‌ها از غیر مجرای طبیعی خود تحقق می‌پذیرند، و این در صورتی است که پیامبران بخواهند از این طریق، پیوند خود را با جهانِ برتر ثابت کنند. چنین عمل ویژه‌ای را اعجاز می‌نامند. معجزات پیامبران بدون استثنا از این مسیر پا به جهان هستی می‌گذارند مسلّما اژدها گشتن عصای خشک، کنار رفتن آب دریا به وسیله‌ی عصای موسی، بینا گشتن نابینایان، بهبود یافتن بیماران صعب‌العلاج همه و همه پدیده‌هایی هستند که از سبب غیرطبیعی که در اینجا ماهیت آن مورد بحث ما نیست- تحقق پذیرفته‌اند.
از این بیان نتیجه می‌گیریم که فیض الهی غالباً از طریق اسباب طبیعی به ما می‌رسد، ولی در موارد خاصی نیز همان فیض از غیر این طریق، نصیب انسان می‌گردد، که اصطلاحاً «اعجاز» نامیده می‌شود و آن در صورتی است که فاعل در مقام اثبات نبوت و ارتباط خود با جهان غیب باشد و هرگاه با چنین ادعایی همراه نباشد آن را کرامت می‌نامند.
تبرک چیست؟
تبرک برگرفته از «برکت» به معنی فزونی نعمت است، و در اصطلاح این است که فرد موحد با وجود و یا آثار به جا مانده از انبیا و صالحان خیر و فزونی بطلبد. این نه به آن معنا است که راه‌های طبیعی تحقق امور را به روی خود ببندد، بلکه در عین توسل به اسباب طبیعی، باب تبرک را نیز بر روی خود بگشاید و از این طریق هم فیض الهی را بطلبد. مسلماً میان آثار به جای مانده از پیامبران و صالحان، و خیراتی که بشر از این طریق به دست می‌آورد رابطه مادی وجود ندارد ولی همین‌طور که گفته شد گاهی فیض الهی از غیر مجرای طبیعی به انسان می‌رسد و مشیت الهی بر این تعلق می‌گیرد که با تبرک جستن به اشخاص و آثار به جا مانده از او، خواسته طرف برآورده شود و این حقیقتی است که آیات قرآن را تأیید می‌کند و روایات متواتر درباره‌ی آن وارد شده است و هیچ مانع عقلی برای تأثیرگذاری آثار منتسب به صالحان، وجود ندارد.
تبرک در فتاوای وهابیت
وهابیان تبرک را امر حرام می‌دانند و آن را شرک اکبر می‌دانند و درجای دیگر آن را بدعت و آن عمل را عمل کافران می‌دانند. و این در فتاوای خود به صراحت به این مطالب اشاره می‌کنند.
1- صالح بن فوزان از مفتیان وهابیان می‌گوید: «سجده کردن بر تربت اگر به قصد تبرک به این تربت و تقرب به ولی باشد، شرک اکبر است و اگر مقصود از آن تقرب به خدا با اعتقاد به فضیلت این تربت باشد، همانند فضیلت زمین مقدس در مسجد الحرام و مسجد نبوی و مسجد الأقصی، بدعت است…»
2- ابن عثیمین می‌گوید:«تبرک جستن به پارچه‌ی کعبه و مسح آن از بدعت‌هاست زیرا در این باره از پیامبر چیزی نرسیده است».
3- شورای دائمی مفتیان وهابیان می‌گویند:«… توجه پیدا کردن مردم به این مساجد و مسح نمودن دیوارهای و محراب‌ها و تبرک به آن‌ها بدعت و نوعی شرک و شبیه به عمل کفار در جاهلیت است.»
تبرک در قرآن
1- تبرک به مقام ابراهیم
خداوند منان بخشی از زمین را که با بدن منادیان توحید در تماس بوده محل عبادت قرار داده است، مثلاً دستور می‌دهد که در جایگاه ابراهیم نماز بگذارند چنان که می‌فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیتَ مَثَابَهً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى» (آن‌گاه که کعبه را برای مردم محل اجتماع وجای امنی قرار دادیم دستور دادیم در مقام ابراهیم نماز گاهی برای خود اختیار کنید.)
نماز گزاردن در این منطقه در حالی که با دیگر نقاط مسجد تفاوت جوهری ندارد، جز این دلیلی ندارد که این مقام به وسیله‌ی ابراهیم متبرک گشته و نمازگزاران می‌خواهند از آن مکان تبرک بجویند.
2- پیراهن یوسف و بازیابی بینایی یعقوب
یعقوب در فراق یوسف سالیان درازی گریست و بینایی خود را از دست داد، حالا خدا می‌خواهد بینایی را به او باز گرداند، یعقوب بینایی خود را با گذراندان پیراهن یوسف بر صورتش باز می‌یابد، چنان‌که می‌فرماید: «اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یأْتِ بَصِیرًا» (پیراهن مرا ببرید و بردیدگان پدرم بیفکنید تا او بینایی خود را بازیابد.)
پیراهن یوسف بافته جدا یافته نبود، از همان پنبه مصر رشته و دوخته شده بود، ولی مشیت الهی بر این تعلق گرفته است که فیض الهی از این طریق به بنده خود برسد، و لذا یعقوب بانهادن پیراهن بر صورت خود، بینایی خود را بازیافت چنان‌که می‌فرماید: «فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً» (آن‌گاه که مبشر آمد و پیراهن را به بصورتش افکند او بینایی خود را بازیافت.)

مطلب مشابه :  ساده سازی، مکانیابی، محدودیت ها، الگوریتم ژنتیک

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید