رشته حقوق

محدودیت های تجارت الکترونیکی

دانلود پایان نامه

گفتار چهارم- محدودیت های تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی هم محدودیتهای تکنولوژیکی و هم محدودیت‌ها غیرتکنولوژیکی دارد. محدودیتها اصل تجارت الکترونیک در زیر بیان شده است. اما با وجود این محدودیت ها، پیشرفتهای هر روزه در فناوریهای جدید که موجب حذف قسمت زیادی از هزینه ها در تجارب الکترونیک می شود، موجب شده استفاده کنندگان از تجارت الکترونیک هر روز بیشتر شود. محدودیتهای تجارت الکترونیک محدودیتهای تکنولوژیکی تجارت الکترونیک محدودیتهای غیر تکنولوژیکی تجارت الکترونیک
استانداردهای مورد قبول عام برای کیفیت، امنیت و اعتبار وجود ندارد.
نگرانی از امنیت مصرف کننده ها را از خرید می ترساند
پهنای باند کافی وجود ندارد.
در تجارت الکترونیک فروشنده ناشناس است.
ابزارهای نرم افزاری در حد مورد قبول نیستند.
سود تجارت الکترونیک به سادگی قابل اندازه گیری نیست.
هنوز مشکلاتی در تطابق اینترنت و نرمافزارهای تجارت الکترونیک با برخی برنامهها و پایگاههای داده وجود دارد.
برخی خریدارها مایلند محصول خرید شده را لمس کنند و خود را با تجارت الکترونیک وفق نمی دهند.
اینترنت هنوز گران است.
مردم هنوز به تبادلات بدون کاغذ اعتماد ندارند
علاوه بر سرویس دهنده ها شبکه نیا بهweb server های خاص می باشد.
با کمبود خریدار و فروشنده مواجهیم
گفتار پنجم- تجارت الکترونیک در ایران
ایران مانند دیگر کشورها، دارای شرکتهای بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته اند. هدف بیشتر این شرکتها از پایگاههایی که در اینترنت ایجاد می کنند، همانا توسعه صادرات است. متاسفانه فروش در شبکه اینترنت مخارج زیادی دارد و برای بسیاری مقرون به صرفه نمی باشد. شرکتهای بزرگ دنیا با سرمایه های کلان و پرسنل کافی، پایگاههای تخصصی را برای مواردی چون صادرات و فروش تجاری ایجاد کرده‌اند. شرکتهای متعددی نیز در ایران دست به ایجاد چنین امکاناتی زده‌اند، اما از آنجایی که هنوز هیچ متولی و مرکزیتی برای این پدیده وجود ندارد، این سازمانها به صورت جزیره‌ای و خود محور اقداماتی را انجام می دهند که هنوز پروسه کامل تجارت را در بر نگرفته و به صورت مقطعی انجام می‌شود. هیچ آمار دقیقی هم از کاربران اینترنت و استفاده کنندگان از کامپیوتر شخصی در دست نیست و هنوز به صورت یک طرح ملی به آن نگاه نشده است. بنابراین، در مرحله کودکی ونوپایی است و نیاز به مراقبت و حمایت از طرف دولت دارد. دولت باید با ارائه یک طرح ملی، فرهنگ خرید جامعه امروزی ایران را تغییر دهد. باید توجه داشت که سرمایه گذاری مالی و زمانی بر روی زمینه ای که در آینده حرف اول را خواهند زد، مطمئنا باعث پویایی اقتصاد کشور خواهد شد. خوشبختانه، کشور ما از پشتوانه خوبی از نظر نیروی جوان برخورداری است و در نتیجه، وظیفه ارگانهای دولتی و غیر دولتی، وارد کردن این تکنولوژی به کشور و تشکیل دادن گروه های کاری، برای کار سازمان یافته روی این تکنولوژی جدید است. پرداخت زیرساخت مناسب تجارت الکترونیک وتجارت در ایران است زیر بستر تعامل فروشگاه اینترنتی و فروشگاه الکترونیکی با خریداران در راستای فروش اینترنتی وخرید اینترنتی به همراه امکانات مناسب پرداخت اینترنتی با کمک اینترنت می‌باشد این سیستم خرید الکترونیکی و فروش الکترونیکی را تسهیل کرده است و حتی بدون نیاز به کارت اعتباری روش های نوین پرداخت الکترونکیی را نیز تدوین می کند سرویس دهی تجارت الکترونیک در همه زمینه ها از سیاست های کلی سیستم پرداخت می باشد که با هدف فرهنگ سازی خرید اینترنتی و فروش اینترنتی در ایران صورت می پذیرد. مشابه این سیستم در سایر کشورها نیز ایجاد شده که از آن میان می توان به چین و کره جنوبی اشاره کرد که هر کدام متناسب با شرایط اجتماعی اقتصادی خود فعالیت می نمایند.
امنیت در تجارت الکترونیک
گفتار ششم- امنیت در تجارت الکترونیک
یکی از بزرگترین موانع موجود بر سر راه توسعه تجارت الکترونیکی امنیت مربوط به آن و تضمین ایمنی داد و ستد از طریق شبکه اینترنت می باشد. اعتماد و اطمینان در تجارت الکترونیکی به مرور در طی سالها باپیشرفت فناوری مربوط به امور امنیتی، افزایش یافته، اماطبیعی است که با ورود به دنیای مدرن ارتباطات و اینترنت خطرات و تهدیدات مهاجمان که با بکارگیری روشهای گوناگون در صدد ایجاد اختلال، انهدام،. یا وارد آوردن صدمه به اطلاعات هستند، همواره وجود داشته است و خواهد داشت. از آنجا که اینترنت شبکه‌ای باز می‌باشد مهاجمان می‌توانند از راههای گوناگون بدان راه یابند و امنیت آنرا به حطر می اندازند.
گام بعد ایجاد یک طرح مستمرتجارت الکترونیک است که به طور شفاف تمام نقاط ضعف احتمالی، روشهای جلوگیری و مقابله با آنها و برنامه های محتمل برای ترمیم نفوذ ها و تهدیهای امنیتی است. بسیاری از شرکت ها تمایل دارند به خود بقبولانند که داشتن برنامه ضد ویروس و دیواره های آتش، برای حفاظت از سیستم هایشان کافی است. داشتن چنین نرم افزارهایی گام نخست خوبی است اما حتی با این وجود نیز سیستم های تجارت الکترونیک با نقاط ضعف زیر روبرو هستند: 1) آتش سوزی و انفجار، 2) خرابکاری عمدی در سخت افزار، نرم افزار ویا داده ها واطلاعات، 3) دزیده شدن نرم افزار و سخت افزار، 4) فقدان پرسنل کلیدی امنیت تجارت الکترونیک، 5) فقدان برنامه های کاربردی، 6) فقدان فناوری، 7)فقدان ارتباطات و 8) فقدان فروشندگان، تهدیها در هر یک از این حوزه های باید به دقت ارزیابی و طرح های محتمل ترمیم باید با جزئیات کامل برای مقابله با هر کدام تهیه شود. علاوه بر این باید در طرح افراد مسئول مدیریت و تصحیح مشکلات به وجود آمده از این نقائص معین گردند.
گفتار هفتم- تهدیدات و خطرات عمومی شبکه اینترنت:
1.کپی برداری غیر مجاز و یا سرقت اطلاعات : در این مورد مهاجمان سعی در کپی برداری ویا سرقت از اطلاعاتی می نمایند که دارای طبقه بندی اطلاعاتی است.این مورد بیشتر در مراکز و سازمانهای استراتژیکی اتفاق می افتد که اقدام به مکانیزه کردن فرایند نگهداری اطلاعات و اسناد گوناگون می‌کنند.
2-ایجاد تغییر و دستکاری در اطلاعات: این مورد در برخی از سیستمهای مالی و اقتصادی و نیز در بانکهای اطلاعاتی رسمی دیده می‌شود. نفوذ و دستکاری اطلاعات موجود در شبکه‌ها، منافع اقتصادی مطلوبی را برای مهاجمان به دنبال خواهد داشت.
3-انتشار اطلاعات: انتشار اطلاعات طبقه بندی شده دولتی، شخصی و اقتصادی و… توسط مهاجمان از دیگر تهدیدات است. این تهدید بر روی سایتهایی دیده می شود که در آنها اطلاعات طبقه بندی شده سیاسی علمی و اقتصادی نگهداری می‌شود.

مطلب مشابه :  قراردادهای مشارکت در تولید

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید