از دیگر مولفه ها و مواردی که در زمینه الگوی مصرفی زن مسلمان مورد بررسی قرار می گیرد، وسیله نقلیه شخصی است که این نیز در حد قابل توجهی، بخشی از رفتار مصرفی را شامل می گردد. برخورداری از مرکب و وسیله نقلیه از آن مواردی است که اسلام برای افراد مومن مجاز و مطلوب می داند و معتقد است انسان مومن تا جایی که امکان دارد می بایست بهترین مرکب را در اختیار داشته باشد.
«مِنْ سَعَادَهِ الْمُسْلِمِ الْمَسْکَنُ الْوَاسِعُ وَ الْمَرْکَبُ الْهَنِی‏ءُ وَ الْوَلَدُ الصَّالِحُ»
«از خوشبختی مسلمان، مسکن وسیع، مرکب راهوار و فرزند شایسته است» (بحارالانوار: ج73، ص153).
البته داشتن مرکب و وسیله نقلیه خوب و در شان مومن، با تنوع طلبی و فخرفروشی و تجمل گرایی در این زمینه تفاوت دارد. واضح است که برخلاف فرهنگ مصرف گرای مدرن که ماشین گرانقیمت و برندهای معروف سوار شدن برای افراد دارای ارزش و سرمایه اجتماعی است، هدف از داشتن مرکب برای مسلمان، رفع نیاز مهم حمل و نقل وی است و مبنایی برای ارزشگذاری وی نیست. لذا مرکب خوب در تعریف اسلام لزوما مصادیقی چون اتومبیل های چند ده میلیونی و لوکس نیست و چه بسا ماشین های رده پایینتر از اینها وجود دارند که نیاز مومن را برطرف می کنند.
6- انفاق
آخرین مورد از مولفه های الگوی مصرف برای زن مسلمان، انفاق بخشی از دارایی ها است که در جامعه اسلامی سهم ویژه ای در رفتار مصرفی مرد و زن مسلمان دارا است. خداوند در قرآن کریم خطاب به مومنان می فرمایند:
«قُل لِّعِبَادِیَ الَّذِینَ آمَنُواْ یُقِیمُواْ الصَّلاَهَ وَیُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِیَهً..»
«به آن بندگانم که ایمان آورده‏اند بگو نماز را بر پا دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم پنهان و آشکارا انفاق کنند» (قرآن کریم، ابراهیم:31).
تنها ملاحظه ای که در باب انفاق وجود دارد این است که در انفاق نیز نباید از حد اعتدال خارج شده و به ورطه اسراف و یا تقتیر و خساست افتاد.خداوند در قرآن کریم می فرمایند.
«وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا»
«(مومنان).کسانى‏اند که چون انفاق کنند نه ولخرجى مى‏کنند و نه تنگ مى‏گیرند و میان این دو حد وسط را بر مى‏گزینند (قرآن کریم، فرقان:67).
جمع بندی
در این فصل سعی بر ترسیم الگوی مصرف زن مسلمان ایرانی بوده است و برای این منظور قبل از تبیین مولفه های این الگو به بررسی اصول و پیش فرض های حاکم بر دیدگاه اسلام در باب مصرف پرداخته شد و مواردی مانند سطوح رفاه در دیدگاه اسلامی، مصرف مطابق با شان عرفی افراد، فقر و غنا و نسبت میان آنها، قاعده نفی سبیل و ارتباط مصرف با تولید و مفهوم نیاز به عنوان مواردی از این اصول مورد بحث قرار گرفت. سپس نظام ارزشی حاکم بر دیدگاه اسلام در مقوله مصرف با مقولاتی چون نکوهش اسراف، زهد، قناعت و صرفه جویی، انفاق، تبرج مطلوب برای زن، نکوهش چشم و هم چشمی، مذمت تجمل گرایی، شکر و طلب روزی از خدا به عنوان عناصر اصلی این نظام ارزشی تفصیلا مورد بحث و بررسی واقع گردید و در پایان مولفه های الگوی مصرف زن مسلمان ایرانی و کیفیت آن در موارد پوشاک، وسایل زندگی، مصارف آرایشی و بهداشتی، وقت و زمان، وسیله نقلیه شخصی و انفاق تبیین و تشریح گردید.
فصل پنجم
مولفه های الگوی پوشش زن مسلمان ایرانی پس از انقلاب اسلامی
مقدمه
مقوله حجاب نیز از جمله مقولاتی است که اگر چه بحث و نظر پیرامون آن به وفور در میان نخبگان جامعه صورت گرفته است اما به نظر می رسد به دلیل انتزاعی بودن آنها و نیز صورت گرفتن در فضایی فارغ از ذهنیت ها و نگرش های افراد جامعه، تأثیر قابل ملاحظه ای بر روند گرایش افراد جامعه به انتخاب حجاب و یا عدم رعایت حجاب نداشته اند. لذا در این پایان نامه با لحاظ کردن حجاب و پوشش به عنوان یکی از عناصر و مولفه های سبک زندگی عینی زن مسلمان ایرانی، به تبیین الگوی این مفهوم متناسب با فضای امروز جامعه پرداخته خواهد شد.
پیش از پرداختن به مولفه های مورد پذیرش اسلام در مورد الگوی پوشش زن مسلمان ابتدا به بررسی ملاحظات حاکم بر دیدگاه اسلام در این زمینه پرداخته، سپس به تفصیل مولفه های آن می پردازیم.
الف- ملاحظات مهم پیرامون حجاب و پوشش
مقوله حجاب و پوشش زن مسلمان مانند سایر احکام و قوانین الهی ناظر به یک سری از مصالح و مفاسد جامعه بشری تنظیم شده و واجب گردیده است که این مصالح و مفاسد که توسط شارع مقدس پیش بینی شده، از پیش فرض های مهم دین مبین اسلام در تبیین الگوی پوشش زن مسلمان است. تعدادی از مهمترین این پیش فرض ها عبارتند از:
1- از بین بردن زمینه ایجاد فساد لازمه تعالی جامعه
یکی از مهمترین ملاحظات دین مبین اسلام که موجب ضرورت رعایت حجاب توسط زنان در جامعه می گردد این است که جامعه مسلمین برای رسیدن به رشد و تعالی مادی و معنوی می بایست از مصادیق فساد مبرا باشد و هر چقدر ریشه های فساد در جامعه اسلامی خشکیده تر گردد، طراوت و پویایی مومنین در رسیدن به اهداف متعالی تمدن دینی بیشتر و بیشتر خواهد شد. لذا همانطور که نهی از منکر در مواردی که معصیتی توسط یک فرد در حال انجام است بر مسلمان دیگر واجب است، پیشگیری از وقوع معصیت نیز به طریق اولی دارای وجوب و اهمیت است. در جامعه ای که حجاب وجود ندارد و زن و مرد دائماً به هوسرانی و شهوت پرستی آلوده اند، نه روح زن و نه روح مرد استعداد و لیاقت و شایستگی تجربه های معنوی و عرفانی را نخواهد داشت.

                                                    .