رشته حقوق

فقر مادی

دانلود پایان نامه

بیان: این روایت اشاره به دو ویژگی از اصحاب خاص امام داردیکی ثبات در ایمان به ولایت ائمه با وجود فقر مادی و دوم عدم دنیا طلبی و رضایت به زندگی در پایین‌ترین سطح زندگی با وجود مشکلات بسیار. این دو خصلت سبب جمع شدن تمام حسنات و ملکات در وجود آدمی می گردد و اگر کسی به این درجه رسید قطعاً مرضیّ خدا و رسول و اهل بیت خواهد شد.
عدم بصیرت برخی اصحاب پیامبر در شناخت وصی او
310ـ … قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ‏ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ أَبَا بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ عَلِیّاً أَنْ یَمْضُوا إِلَى الْکَهْفِ … فَأَجَابُوهُ وَ قَالُوا لَبَّیْکَ لَبَّیْکَ ثَلَاثاً فَقَالَ لَهُمْ مَا لَکُمْ لَمْ تُجِیبُوا الصَّوْتَ الْأَوَّلَ وَ الثَّانِیَ وَ أَجَبْتُمُ الثَّالِثَ فَقَالُوا إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ لَا نُجِیبَ إِلَّا نَبِیّاً أَوْ وَصِیّاً ثُمَّ انْصَرَفُوا إِلَى النَّبِیِّ فَسَأَلَهُمْ مَا فَعَلُوا فَأَخْبَرُوهُ فَأَخْرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَحِیفَهً حَمْرَاءَ فَقَالَ لَهُمْ اکْتُبُوا شَهَادَتَکُمْ بِخُطُوطِکُمْ فِیهَا بِمَا رَأَیْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  سَتُکْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ یُسْئَلُونَ‏  یَوْمَ الْقِیَامَهِ.
بیان: این عدم بصیرت در شناخت وصی پیامبر می‌تواند ناشی از دو عنصر باشد. یکی جهل واقعی و دیگری تظاهر به جهل کردن (یا لجاجت). این دسته از اصحاب پیامبر با توجه به قرائن فراوانی که در زمان حیات پیامبر جهت معرفی وصی ایشان وجود داشته است، علت دوم طهور بیشتری در عدم کسب بصیرت دارد. زیرا به عنوان مثال حدیث سفینه نوح و یا ثقلین که به حد تواتر هم رسیده است حجتی تمام شده بر این دسته از اصحاب بوده است.
نزول آیه « فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ‏» درباره امام علی
319ـ … قَالَ‏ قَرَأْتُ عَلَى یُوسُفَ الْأَزْرَقِ حَتَّى انْتَهَیْتُ فِی الزُّخْرُفِ‏ فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ‏ قَالَ یَا مُحَمَّدُ أَمْسِکْ فَأَمْسَکْتُ فَقَالَ یُوسُفُ قَرَأْتُ عَلَى الْأَعْمَشِ فَلَمَّا انْتَهَیْتُ إِلَى هَذِهِ الْآیَهِ قَالَ یَا یُوسُف‏ أَ تَدْرِی فِیمَنْ نَزَلَتْ قُلْتُ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ رَسُولُهُ قَالَ نَزَلَتْ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ  فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ  بِعَلِیٍّ  مُنْتَقِمُونَ  فَمُحِیَتْ وَ اللَّهِ مِنَ الْقُرْآنِ‏ وَ اخْتُلِسَتْ مِنَ الْقُرْآنِ.
بیان: این که آیه در شأن امام علی باشد قابل قبول است ولی آن بخش که در پایان فرموده است: « فَمُحِیَتْ وَ اللَّهِ مِنَ الْقُرْآنِ‏ وَ اخْتُلِسَتْ مِنَ الْقُرْآنِ » نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا به صراحت اشاره به تحریف بخشی از قرآن دارد. اما نهایت حرفی را که می توان جهت پذیرش این قسمت روایت گفت آن است که بگوییم نام امام علی به عنوان بخش تفسیری آیات بوده است که حذف گردیده است و نه اینکه قائل باشیم جزئی از قرآن منزل بوده و بعد حذف و تحریف شده باشد.
عدم پذیرش ابلاغ برتری امام علی از سوی پیامبر توسط اصحاب
326ـ … عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: بَیْنَمَا النَّبِیُّ فِی نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِهِ إِذْ قَالَ الْآنَ یَدْخُلُ عَلَیْکُمْ نَظِیرُ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ فِی أُمَّتِی فَدَخَلَ أَبُو بَکْرٍ فَقَالُوا هُوَ هَذَا فَقَالَ لَا فَدَخَلَ عُمَرُ فَقَالُوا هُوَ هَذَا فَقَالَ لَا فَدَخَلَ عَلِیٌّ فَقَالُوا هُوَ هَذَا فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَوْمٌ لَعِبَادَهُ اللَّات‏ وَ الْعُزَّى أَهْوَنُ مِنْ هَذَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلًا إِذا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ وَ قالُوا أَ آلِهَتُنا خَیْرٌ  الْآیَاتِ.
327ـ … عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‏ جَاءَ قَوْمٌ إِلَى النَّبِیِّ فَقَالُوا یَا مُحَمَّدُ إِنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ کَانَ یُحْیِی الْمَوْتَى فَأَحْیِ لَنَا الْمَوْتَى فَقَالَ لَهُمْ مَنْ تُرِیدُونَ فَقَالُوا فُلَانٌ وَ إِنَّهُ قَرِیبُ عَهْدٍ بِالْمَوْتِ فَدَعَا عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ فَأَصْغَى إِلَیْهِ بِشَیْ‏ءٍ لَا نَعْرِفُهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ انْطَلِقْ مَعَهُمْ إِلَى الْمَیِّتِ فَادْعُهُ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیهِ فَمَضَى مَعَهُمْ حَتَّى وَقَفَ عَلَى قَبْرِ الرَّجُلِ ثُمَّ نَادَاهُ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ فَقَامَ الْمَیِّتُ فَسَأَلُوهُ ثُمَّ اضْطَجَعَ فِی لَحْدِهِ فَانْصَرَفُوا وَ هُمْ یَقُولُونَ إِنَّ هَذَا مِنْ أَعَاجِیبِ بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَوْ نَحْوِهَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلًا إِذا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ‏  … .
329ـ … عَنْ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ نَظَرَ إِلَى عَلِیٍّ وَ أَصْحَابِهِ حَوْلَهُ وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَقَالَ أَمَا إِنَّ فِیکَ لَشَبَهاً مِنْ ابْنِ مَرْیَمَ وَ لَوْ لَا مَخَافَهُ أَنْ یَقُولَ فِیکَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِی مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِی عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ لَقُلْتُ الْیَوْمَ فِیکَ مَقَالًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا مِنْ تَحْتِ قَدَمَیْکَ التُّرَابَ یَبْتَغُونَ بِهِ الْبَرَکَهَ فَغَضِبَ مَنْ کَانَ حَوْلَهُ‏ وَ تَشَاوَرُوا فِیمَا بَیْنَهُمْ وَ قَالُوا لَمْ یَرْضَ إِلَّا أَنْ جَعَلَ ابْنَ عَمِّهِ مَثَلًا لِبَنِی إِسْرَائِیلَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ جَلَّ اسْمُهُ‏  وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ …‏ * وَ لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا  مِنْ بَنِی هَاشِمٍ  مَلَائِکَهً فِی الْأَرْضِ یَخْلُفُونَ  … .
بیان: مجموع این روایات اشاره به نوعی حسادت و کینه درونی و قدیمی و قومی قبیله‌ای در ذات آن اصحاب منافق دارد زیرا عباراتی مانند « لَعِبَادَهُ اللَّات‏ وَ الْعُزَّى أَهْوَنُ مِنْ هَذَا » دال بر همین موضوع است. البته این عبارت اشاره به نوعی کفر درونی آنها هم دارد که به دلیل نفاق، این ویژگی را بروز نمی‌دادند.
نزول آیه « أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ » درباره مخالفان ولایت امام علی
332ـ …أَنَّ النَّبِیَّ قَالَ لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ سَلِّمُوا عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ لَا وَ اللَّهِ لَا یَجْتَمِعُ النُّبُوَّهُ وَ الْخِلَافَهُ فِی أَهْلِ بَیْتٍ أَبَداً فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلى‏ وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ‏ .
بیان: شرح این روایت هم مانند روایات قبل است که اشاره به کینه و نفاق برخی اصحاب منافق ایشان دارد. که در برخی از اتفاقات حیات رسول خدا ، در مواردی کفر خود را علنی می‌کردند.
برتری امام علی در فهم وحی نسبت به سایر اصحاب پیامبر
347ـ … عَنْ عَلِیٍّ أَنَّهُ قَالَ: کُنَّا نَکُونُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ فَیُخْبِرُنَا بِالْوَحْیِ فَأَعِیهِ أَنَا دُونَهُمْ وَ اللَّهِ وَ مَا یَعُونَهُ هُمْ وَ إِذَا خَرَجُوا قَالُوا لِی‏  ما ذا قالَ آنِفاً .
بیان: امام علیخودش بارها فرموده که هیچ کس به اندازه ایشان به وحی و قرآن آگاهی ندارد. مثل این روایت که فرمود: « سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی سَلُونِی عَنْ کِتَابِ اللَّهِ فَوَ اللَّهِ مَا نَزَلَتْ‏ آیَهٌ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ إِلَّا وَ قَدْ أَقْرَأَنِیهَا رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلَّمَنِی تَأْوِیلَهَا». و این مطلبی است که بارها اصحاب درباره ایشان اقرار کرده‌اند.
نزول آیه « فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ » درباره بنی هاشم و بنی امیه

مطلب مشابه :  دیوان بین المللی دادگستری

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید