فایل مهارت های هماهنگی دیداری کودکان

  1. هماهنگی دیداری – دیداری[۱] : این مهارت ممکنه ناآشنا باشه ، اما هماهنگی دیداری – دیداری هست ، و وقتی اتفاق می افته که چندین مهارت دیداری با همدیگه هماهنگ شن . مثلاً اگه به کودک یه کلمۀ جدید واسه یادگیری ارائه شه و اون این کلمه رو با تصویری تو ذهن خود جور کنه ، این به کودک کمک می کنه که معنی اون کلمه رو به خاطر آورد . مثلاً اگه در آموزش زبون انگلیسی به اون کلمۀ «Cat» یاد داده شه و اون تصویر یه گربه رو تو ذهن خود مجسم کنه ، خیلی راحت می تونین معنی کلمه «Cat» رو به خاطر آورد . این مثالی از هماهنگی دیداری – دیداریه .
  2. هماهنگی دیداری – شنیداری [۲] : که لازمه هماهنگی بین اطلاعات شنیداری و دیداریه .
  3. هماهنگی دیداری – حرکتی : هماهنگی دیداری – حرکتی یعنی هماهنگ ساختن مهارتای درک دیداری با فعالیتای حرکتی بزرگ و فعالیتای حرکتی ظریف . یعنی ، این مهارت به معنی هماهنگ ساختن درون داد دیداری با برون داد حرکتیه . این مهارت بدین معنا هستش که ما چیجوری وظایف حرکتی مانند نخ کردن سوزن ، بستن بندهای کفش ، گرفتن یا پرت کردن توپ و کارایی مثل این رو طراحی ، اجرا و کنترل می کنیم . این مهارت در عملکردهای تحصیلی هم خیلی با اهمیته . در بین کودکانی که دارای مشکلات یادگیری هستن ، مشکلات مهارتای دیداری – حرکتی در اونا بسیار شایعه . تو یه مطالعه که روی ۵۱ دانش آموز که دارای مشکلات یادگیری بودن انجام شد ، ۸۵% از اونا دارای مشکلاتی در زمینۀ مهارتای هماهنگی دیداری – حرکتی بودن . مشکلات مهارتای هماهنگی دیداری – حرکتی بر نمرات هوشبهر (IQ) کودکان اثر میذاره . کودکانی که دارای مهارتای هماهنگی دیداری – حرکتی ضعیفی هستن ، زمان بسیار سختی رو موقع انجام تکالیف و یا آزمونا می گذرونن . اونا هم اینکه زیادتر از اندازه از پاک کن استفاده می کنن . دست خط بدی دارن و کپی کردن رو خوب انجام نمی دن . اگه از این کودکان خواسته شه که جواب سوالات رو با صدای بلند بدن ، کارکرد اونا بهتر میشه[۳] .
  4. مشکلات

 

[۱] Visual – Visual Integration

[۲] Visual – Auditory Integration

[۳]WWW.Visionandlearning.org