علی در پاسخ عرض کرد: «یَا رَسُولَ اللَّهِ لَیْسَ هَذَا مِنْ مَوَاطِنِ الصَّبْرِ وَ لَکِنْ مِنْ مَوَاطِنِ الْبُشْرَى وَ الشُّکْرِ؛ یا رسول‌الله! چنین اتفاقی جای صبر نیست؛ بلکه شایسته بشارت و شکر است.» چون صبر در جایی است که انسان از چیزی ناراحت باشد و در برابر آن دندان روی جگر بگذارد و آن را بر خلاف میل خود تحمل کند.
دعوت خویشاوندان به اسلام، مأموریت پیامبرو علیتنها اجابت کننده‌ی این دعوت / انذار بستگان نزدیک
145ـ … عن رجل من أصحاب النبی قال‏ إن قوما خاضوا فی بعض أمر علی بعد الذی کان من وقعه الجمل قال الرجل الذی سمع من الحسن الحدیث ویلکم ما تریدون و من أول السابق بالإیمان بالله و الإقرار بما جاء من عند الله لقد کنت عاشر عشره من ولد عبد المطلب إذ أتانا علی بن أبی طالب فقال أجیبوا رسول الله إلى غد فی منزل أبی طالب فتغامزنا فلما ولى قلنا أ ترى محمدا أن یشبعنا الیوم … یا بنی عبد المطلب أن الله لم یبعث رسولا إلا جعل له أخا و وزیرا و وصیا و وارثا من أهله کما جعل للأنبیاء من قبل و أن الله قد أرسلنی إلى الناس کافه و أنزل علی‏ وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ‏ … .
146ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَهْطِکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ قَالَ عَلِیٌّ وَ حَمْزَهُ وَ جَعْفَرٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنِ وَ آلُ مُحَمَّدٍ خَاصَّهً.
بیان: این روایات به بیان ماجرای دعوت به اسلام از سوی پیامبر اکرم دارد. ابتدا دعوت به صورت مخفی بود و بعد از آن به صورت علنی و در مهمانی که خویشان پیامبر حضور داشتند ، آنها را دعوت کرد که به جزء امام علی هیچ‌کس پاسخ‌گوی این دعوت نبود. و فقط امام علی و حضرت خدیجه به دین اسلام ایمان آوردند.
شأن نزول آیه  وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ‏  درباره‌ی پیامبر و اهل بیت
147ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ‏  قَالَ فِی عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِین.
بیان: این روایت و روایات دیگر اشاره به پاک بودن اجداد پیامبر دارد. علامه طباطبایی در بحث روایی این روایات را نقل کرده است که هم‌ مضمون روایت ابن‌الماهیار است؛ رسول خدا فرمود: قبل از من از رکوع و سجود برنخیزید و به رکوع و سجود نروید، زیرا من همانطور که پیش روى خود را مى‏بینم، عقب سرم را نیز مى‏بینم، آن گاه این آیه را تلاوت کرد. و از امام ابى جعفر و امام ابى عبد اللَّه نیز روایت شده که فرمودند: یعنى او را که از صلب این پیغمبر به صلب آن پیغمبر منتقل مى‏شد مى‏دید، تا آنکه او را از زمان آدم تا زمان پدرش از صلب پدرش از راه نکاح نه زنا بیرون آورد.
فَأَرْسِلْهُ مَعِی‏* سَنَشُدُّ عَضُدَکَ: تعیین جانشین و یاور پیامبر به وسیله‌ی خداوند
173ـ … عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ مُصَدِّقاً إِلَى قَوْمٍ فَعَدَوْا عَلَى الْمُصَدِّقِ فَقَتَلُوهُ فَبَلَغَ ذَلِکَ النَّبِیَّ فَبَعَثَ إِلَیْهِمْ عَلِیّاً فَقَتَلَ الْمُقَاتِلَهَ وَ سَبَى الذُّرِّیَّهَ فَلَمَّا بَلَغَ عَلِیٌّ أَدْنَى الْمَدِینَهِ تَلَقَّاهُ رَسُولُ اللَّهِ وَ الْتَزَمَهُ وَ قَبَّلَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ قَالَ بِأَبِی وَ أُمِّی مَنْ شَدَّ اللَّهُ بِهِ عَضُدِی کَمَا شَدَّ عَضُدَ مُوسَى بِهَارُونَ.
بیان: این روایت درباره‌ی همراه و یاور بودن امام علی در تمام موقعیت‌ها ، به پیامبر اکرم را دارد. و امامت و تعیین ایشان از سوی خداوند است و به هارون برادر حضرت موسی تشبیه شده است. چرا که هارون یاور موسی در امر رسالتش بود.
هجرت از مکه و پاسخ مثبت به دعوت پیامبر، دستیابی به سعادت اخروی
177ـ … عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ: قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ‏  نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ وَ حَمْزَهَ .
جنگ و قتال هنگام هجرت از مکه به مدینه و هجرت مکمل اقرار به اسلام
190ـ … عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْکُمُونَ‏  نَزَلَتْ فِی عُتْبَهَ وَ شَیْبَهَ وَ الْوَلِیدِ بْنِ عُتْبَهَ وَ هُمُ الَّذِینَ بَارَزُوا عَلِیّاً وَ حَمْزَهَ وَ عُبَیْدَهَ وَ نَزَلَتْ فِیهِمْ‏ … .
پیامبر مأمور به انفاق و اعطای فدک به حضرت زهرا
204ـ … عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ‏  فَآتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ‏  دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فَاطِمَهَ وَ أَعْطَاهَا فَدَکاً وَ الْقِصَّهُ مَشْهُورَهٌ بَیْنَ النَّاسِ.
پدران أُمت
205ـ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ وَ هُوَ یُحَدِّثُ النَّاسَ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ وَ عَلِیّاً الْوَالِدَانِ‏ قَالَ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سُلَیْمَانَ وَ سَمِعْتُ‏ أَبَا جَعْفَرٍ یَقُولُ مِنَّا الَّذِی أَحَلَّ الْخُمُسَ وَ مِنَّا  الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ‏  وَ مِنَّا الَّذِی‏  صَدَّقَ بِهِ‏  وَ لَنَا الْمَوَدَّهُ فِی کِتَابِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ عَلِیٌّ وَ رَسُولُ اللَّهِ الْوَالِدَانِ وَ أَمَرَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهُمَا بِالشُّکْرِ لَهُمَا.

                                                    .