45ـ … عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا  قَالَ نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ … .
بیان: این روایت با توجه به آیه مذکور در فضیلت اهل بیت است. یعنی ایشان از مصادیق کامل کسانی هستند که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و خداوند هم در نتیجه برای آنها مهربانی قرار داد. اهل بیت مصادیقی هستند که در هیچ جای عالم برتر از آنها یافت نمی شود. این روایت هم در مقام بیان همین مطلب است و به دلیل همین برتری‌هاست که خداوند محبت و دوستی اهل بیت در قلوب مؤمنین قرار می‌دهد.
امر به نماز، علت خطابهای مکرر پیامبر به اهل بیت/ نزول آیه « وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها » در شأن اهل بیت
53ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها قَالَ نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ … .
بیان: مراد این است که پیامبر به خاطر اینکه به آیه عمل کرده باشد هر روز در هنگام سحر هنگام عبور از در خانه حضرت زهرا ایشان را برای نماز صدا می‌زد و دعوت به نماز می‌کرد. البته ما از روایت این را نمی‌توانیم برداشت کنیم که اهل بیت هنگام نماز صبح خواب می‌ماندند و پیامبر آنها را از غفلت خواب صدا می‌زدند. زیرا ما دلیل از متن روایت نداریم تا اینگونه و نادرست برداشت کنیم. لذا ظاهر روایت فقط در مقام بیان این است که پیامبر به آیه عمل کرده باشد. همچنین می‌توان گفت این عمل برای معرفی اهل بیت خویش، کسانی که آیه تطهیر در شأن و منزلت آن‌ها نازل شده است.
دعای پیامبر هنگام جنگ خندق: علی بهترین وارث و یاور
66ـ … رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ رَبِیعَهَ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ لَمَّا بَرَزَ عَلِیٌّ عَمْراً رَفَعَ یَدَیْهِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَخَذَتْ مِنِّی عُبَیْدَهَ بْنِ الْحَارِثِ یَوْمَ بَدْرٍ وَ أَخَذْتَ مِنِّی حَمْزَهَ یَوْمَ أُحُدٍ وَ هَذَا عَلِیٌّ فَ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ‏.
بیان: این روایت در ضمن اشاره به یک جریان تاریخی (غزوه احزاب) به این نکته هم اشاره دارد که امام علی پیوسته مورد توجه پیامبر بوده است. آن هم نه به عنوان اینکه او یک فرد عادی است بلکه به عنوان اینکه او قرار بوده است جانشین پیامبر باشد. لذا پیامبر از خداوند درخواست موفقیت او را می‌کند. زیرا خداوند هیچ تضمینی برای جان هیچ کس نکرده حتی امام معصوم بلکه عکس آن را هم خواسته‌اند که مبنی بر این است که از خداوند برای سلامتی امام معصوم هم دعا کنیم. مثل همین دعای سلامتی برای امام زمان که در منابع گوناگونی آمده است.
شأن نزول آیه  إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى‏ : أهل بیت
67ـ … عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِیرٍ قَالَ: کُنَّا ذَاتَ لَیْلَهٍ عِنْدَ عَلِیِّ بْن‏ أَبِی طَالِبٍ سُمَّاراً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهَ  إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى‏  فَقَالَ أَنَا مِنْهُمْ وَ أُقِیمَتِ الصَّلَاهُ … .
68ـ … یَا بَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ لَقَدْ رَأَیْتُ رَجُلَیْنِ ذَکَرَا عَلِیّاً وَ عُثْمَانَ فَنَالا مِنْهُمَا فَقَالَ ابْنُ عُمَرَ إِنْ کَانَا لَعَنَاهُمَا فَلَعَنَهُمَا اللَّهُ تَعَالَى ثُمَّ قَالَ وَیْلَکُمْ یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ کَیْفَ تَسُبُّونَ رَجُلًا هَذَا مَنْزِلُهُ مِنْ مَنْزِلِ رَسُولِ اللَّهِ ‏ وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَى بَیْتِ عَلِیٍّ فِی الْمَسْجِدِ وَ قَالَ فَوَ رَبِّ هَذِهِ الْحُرْمَهِ إِنَّهُ مِنْ‏  الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى ‏ مَا لَهَا مَرْدُودٌ یَعْنِی بِذَلِکَ عَلِیّاً ‏.
بیان: روایت اول در مقام بیان یکی از مصادیق تفسیری آیه « إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى » است که امام علی و سایر ائمه از آن مصادیق هستند و این را خود امام به صراحت بیان می‌کند. این بیان امام اشاره به چیزی دارد و آن این است که باید پیامبر تأویل این آیه را به وی گفته باشد. همچنین علامه طباطبایی در المیزان به نقل از کتاب امالی شیخ صدوق این‌گونه بیان می‌دارد: از رسول خدا روایت آورده که در ضمن حدیثى به على فرموده: تو و شیعیانت کنار حوض هستید، و دوستانتان را آب مى‏دهید، و دشمنان را از آن منع مى‏کنید، شما ایمنان در روز فزع اکبرید، شما در زیر سایه عرش هستید، مردم همه در فزعند، و شما فزعى ندارید، مردم همه اندوهناکند، و شما اندوهى ندارید، در باره شما بود که آیه‏” إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى‏ أُولئِکَ عَنْها مُبْعَدُونَ” نازل شد، و در باره شما بود که آیه‏” لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِکَهُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ” نازل گردید.
غزوه‌ی بدر: رویارویی دو گروه متخاصم
75ـ … عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَنَّهُ قَالَ‏ أَنَا أَوَّلُ مَنْ یَجْثُو لِلْخُصُومَهِ بَیْنَ یَدَیِ الرَّحْمَنِ وَ قَالَ قَیْسٌ وَ فِیهِمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ  هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ‏  وَ هُمُ الَّذِینَ تَبَارَزُوا یَوْمَ بَدْرٍ عَلِیٌّ وَ حَمْزَهُ وَ عُبَیْدَهُ وَ شَیْبَهُ وَ عُتْبَهُ وَ الْوَلِید.
76ـ … حدثنا الحسن بن‏ عامر قال حدثنا محمد بن الحسین بن أبی الخطاب حدثنا أحمد بن محمد بن أبی بصیر حدثنا أبان عن عثمان قال فحدثنی أبو بصیر عن عکرمه عن ابن عباس قال خرج عتبه و شیبه و الولید للبراز و خرج عبید الله بن رواحه من ناحیه أخرى قال فکره رسول الله بالجره أول ما لقی الأنصار فبدأ بأهل بیته فقال رسول الله مروهم أن یرجعوا إلى مصافهم إنما یرید القوم بنی عمهم فدعا رسول الله علیا و حمزه و عبیده بن الحرث بن عبد المطلب فبرزوا بین یدیه بالسلاح فقال اجعلاه بینکما و خاف علیه الحداثه فقال اذهبوا فقاتلوا عن حقکم و بالدین الذی بعث به نبیکم إذ جاءوا بباطلهم‏  لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ‏  اذهبوا فی حفظ الله أو فی عون الله فخرجوا یمشون حتى کانوا قریبا یسمعون الصوت فصاح بهم عتبه انتسبوا نعرفکم فإن تکونوا أکفاء نقاتلکم و فیهم نزلت هذه الآیه هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ فَالَّذِینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نارٍ  فقال عبیده أنا عبیده بن الحرث بن عبد المطلب و کان قریب السن من أبی طالب و هو یومئذ …
بیان: هر دو روایت نشان از پیشگامی امام علی در نبرد حق علیه باطل دارد. در روایات شیعه آنچنان روایات فضل ایشان وجود دارد که اجماع بر کذب آنها محال است. مثل همین روایاتی که بیانشان در قبل آمد.
اختصاص بشارت الهی به ائمه
80ـ … قَالَ قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ‏ سَأَلْتُ أَبِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ ‏ الْآیَهِ قَالَ نَزَلَتْ فِینَا خَاصَّهً.
بیان: در اینکه ائمه مصداق اکمل و اتم فروتنی باشند شکی نیست زیرا ایشان انسان کامل هستند و چون کامل هستند همه صفات کمالیه آنها نیز بالاتر و کامل تر از سایرین می باشد. اما اینکه ایشان را خدای متعال بشارت می دهد، احتمالاً به خاطر عبارت قبل از آیه است که بحث از فرمان برداری از اوامر الاهی است در ادامه خداوند به فروتنان در مقابل فرمان الاهی بشارت می دهد. لذا قطعاً ائمه چون در اطاعت و بندگی الاهی پیشگام هستند لذا می توانند مصداق تفسیری آیه به شمار بیایند.

                                                    .