رشته حقوق

عقلانیت ارتباطی

دانلود پایان نامه

حضرت علی علیه السلام در فلسفه بعثت انبیای الهی می فرماید: فبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ (بحارالأنوار، ج11، ص61).
مصطفی‌پور، سیره پیامبر اسلام و چگونگی دعوت به حق، 1385
طرح «عقلانیت ارتباطی» از سوی هابرماس و دغدغه ابن خلدون برای رهایی «قلم» از سیطره دولت‌ها، هر دو با انگیزه رهایی‌بخشی صورت گرفته است. همچنان که ابن خلدون «قلم» حمایت‌شده از سوی دولت‌ها را به «شمشیر» تشبیه می‌کند، هابرماس نیز معتقد است گفتگو از موضع قدرت عقلانیت ارتباطی را از مسیر خود خارج می‌کند. (نک: خانمحمدی، اندیشه ارتباطی ابن خلدون و هابرماس، 1390). عدالت گفتگویی تنها در سایه‌سار اسلام ناب و شریعت اصیل تحقق می‌یابد(همان).
وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلاَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ؛هرکس جز اسلام به دین دیگری بگرود، ا زاو پذیرفته نخواهد شد.(آل‌عمران: 85)
علیخانی، 1392، ص 135
زمخشری، تفسر الکشاف، بیروت، دارالکتاب، 1407ق، ج3، ص 581
رضوی‏‌راد، محمد، «پیدا و پنهان اندیشه میان فرهنگی»؛ 1385
همان
إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا(نصر: 1 و 2)
بانکی، طرح گفتمان میان‌فرهنگی، در: مصلح، فلسفه میان فرهنگی و عالم معاصر، ص 78 و 79.
فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
«ا»(میزان‌الحکمه، ج6، ص 485).
مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإ(هج البلاغه، حکمت 173).
خذالحکمه ولو من المشرکین(بحارالانوار، ج2، ص 97
خُذِ الْحِکْمَهَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَهَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ(نهج‌البلاغه، حکمت 79)؛ الْحِکْمَهُ ضَالَّهُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِکْمَهَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ(نهج‌البلاغه، حکمت 80)
صفا، یادنامه، 1353، ص 2. در نساج، دیگری فرهنگی، 1392.
نساج، دیگری فرهنگی، 1392.
کورویاناکی، 1353، ص 60، در: نساج، همان
دیویس، 1386، ص 277
بیرونی، 1958، ص 117
به نقل از خروشاهی، در:  نشست علمی «امام موسی صدر و گفتمان مشترک ادیان»
فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ(نهج البلاغه، نامه 53)

مطلب مشابه :  عفت و پاکدامنی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید