جمعیت العلماء سریلانکا
وزارت فرهنگ و امور مسلمین
گروه‌های وهابی انصار سنت محمدی
مؤسسه‌ی بزرگ اسلامی در کلمبو که توسط عربستان تأسیس شده است.
ام اچ محمد، مولوی ابراهیم مبارک، رئیس مدرسه‌ی غفوریا و فغنان، معلم مدرسه غفوریا از شخصیت‌های اسلامی سریلانکا هستند.
وهابیت در سنگال
مذهب رسمی در سنگال، مالکی – تیجانی است. شیخ شریف علی تیجانی یکی از شخصیت‌های مهم فرقه‌ی تیجانی است. شیخ تیجان بزرگ که در مراکش، مدفون است از نواده‌های حضرت امام حسن بوده است. شیخ شریف علی گفته است: «ما فعالیت‌های وهابیت را سرکوب کردیم و همچنین به علت علم و آگاهی کمی که وهابیون دارند، فعالیت‌های آن‌ها به طور کلی ممنوع شده است، چرا که وهابیت یک مذهب اسلامی نیست، بلکه یک فرقه‌ی سیاسی است که توسط انگلیسی‌ها تأسیس شده است. عقاید آن‌ها نیز هنوز پا برجاست؛ ولی از ترس مسلمین اقدامی نمی‌کنند و به همین علت است که ما فعالیت‌های وهابیون را در کشورمان ممنوع کرده ایم.»
وهابیت در سودان
از نخستین کسانی که تحت تأثیر وهابیت قرار گرفت و در راه گسترش آن در خارج از نجد و حجاز کوشش فراوان کرد، شیخ عثمان دان فودیو از قبیله‌ی فولا در سودان غربی بود که پس از تشرف به حج و گردن نهادن به مذهب وهابی و فراگرفتن تعالیم آن، به سرزمین خود بازگشت و به نشر تعالیم مزبور و جنگ با بدعت‌هایی که به گمان او، میان قبایل سودان رواج داشت، پرداخت. او درود فرستادن به روح میت و اکرام اولیایی را که از جهان رفته‌اند، جایز نمی‌دانست. و همچنین تمجید حضرت محمد از خود آن حضرت را مورد انکار قرار می‌داد.
شیخ عثمان توانست با ایجاد یک رابطه دینی، افراد پراکنده‌ی قبیله خود را که هم‌آهنگ سازد و با یاری ایشان، با قبایل بت‌پرست بجنگد. از سال 1216هـ.ق. (1804م.) سلسله جنگ‌هایی میان طرفین رخ داد. اما شیخ عثمان تا قبل از سال 1218هـ.ق. (1806م.) مملکت سوکوتو را در سودان، بنیان نهاد که اساس تشکیلات و اداره‌ی آن، بر پایه دعوت به وهابیت بنا شده است و حدود آن، شامل تمام نواحی میان تمبکتو و دریاچه‌ی چاد می‌شد. این حکومت در حدود یک قرن بر پا بود، اما سرانجام دولت‌های استعماری اروپایی به آن دست اندازی کردند.
وهابیت در سوریه
پایگاه‌هایی در شهرهای مختلف سوریه دارند که نتیجه‌ی این حضور، جنگی است که امروز میان سلفی‌ها و دولت سوریه جریان دارد. وهابی‌ها از اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی به طور مشخص در شهرهای حمص، ادلب، حماء، زبدانی، حومه‌ی دمشق، حلب و درعاء، نفوذی فوق‌العاده پیدا کرده‌اند. آن‌ها با اعمال نفوذ در دستگاه دولتی حافظ اسد، به ویژه وزارت اوقاف توانستند سلفی به ظاهر آراسته‌ای به نام عبدالمجید الطرابلسی را برای مدت 13 سال به عنوان وزیر اوقاف سوریه به حافظ اسد تحمیل کنند. عبدالمجید از رهگذر تأسیس صدها دار القرآن زیرکانه توانست دور از چشم مأموران خواب‌زده‌ی حزب بعث، وهابیت را در میان جوانان سوریه رواج دهد. اقدام وزیر سابق اوقاف سوریه به این شکل بود که از وهابی‌های عربستان مستقیم و غیر مستقیم کمک‌های مالی کلانی دریافت و و آن‌ها را صرف تأسیس دارالقرآن می‌کرد. از آن‌جا که همه‌ی این دارالقرآن‌ها به نام حافظ اسد «دارالأسد لحفظ القرآن» نام‌گذاری می‌شد، نه تنها حساسیت دستگاه‌های امنیتی وحزب بعث را برنمی‌انگیخت، بلکه خود حافظ اسد نیز با تشریفات خاصی آن‌ها را افتتاح می‌کرد. صدها وهابی ازعربستان، قطر و مصر به عنوان مبلغ دینی برای گسترش وهابیت به سوریه سرازیر شدند و هزینه‌های مالی هم برای دولت سوریه نداشتند. وزیراوقاف سابق سوریه در دوران 13 ساله‌ی وزارت خود، بدون کوچکترین هزینه‌ای برای دولت، هزار مسجد در سراسر سوریه احداث کرد و فارغ‌التحصیلان آن، همان افرادی هستند که امروز علیه دولت سوریه می‌جنگند.
وهابیت در سوماترا
در سال 1803م. سه نفر از سوماترایی‌هایی که به حج رفتند، در زمان حج تحت تأثیر وهابیان قرار گرفتند و در بازگشت به کشورشان، در صدد تبلیغ این مذهب برآمدند. عقاید وهابی در سوماترا با بحث و جدل‌های بسیاری همراه بود و در میان پیروان مذهب وهابی و ساکنان غیر مسلمان سوماترا زد و خوردهایی جریان یافت.
در سال 1821 پادشاهی هلند که جزو حکومت‌های استعماری آن زمان بود، با مسلمانان وهابی سوماترا به جنگ برخاست و در حدود شانزده سال زد و خوردهای پی در پی، ادامه داشت تا سرانجام هلندی‌ها بر وهابیان چیره شدند.
وهابیت در تاجیکستان
پس از فروپاشی نظام کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی هر یک از جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته با مشکلات بسیاری مواجه شدند که یکی از آن‌ها سرگشتگی مذهبی و دینی بود. به همین جهت، مکاتب مختلف، چشم خود را به این کشورها دوختند تا بر آن‌ها تسلط یابند. یکی از این مکتب‌ها، وهابیت بود که با نام اسلام وارد تاجیکستان شد. مساجد بسیاری ساخته شد و کتاب‌های مذهبی هم‌راستا با عقاید وهابیت به این کشور سرازیر شد. وهابیت با سرمایه‌گذاری مالی فراوان سعی کرد در این کشور نفوذ فرهنگی نماید. شیعیان تاجیکستان کم‌شمارند و باید تقیه و پنهان‌کاری کنند، زیرا تبلیغات و نفوذ وهابیت باعث تبلیغات سوء علیه شیعه شده است. تنها در سال گذشته، بیست نفر از منطقه خجند به عربستان اعزام شدند که در بازگشت، کتاب‌ها و کمک‌های مالی و امکانات برای مردم تهیدست آورده بودند.
وهابیت در قفقاز
فعالیت‌های وهابیان در قفقاز به سال‌های پیش برمی‌گردد که از سوی گروه‌های وهابی در افغانستان، آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس از جمله عربستان، اردن، قطر، کویت و امارات متحده‌ی عربی از آن‌ها حمایت شده است. در این کشور، 92 مسجد وهابی فعالیت می‌کند که احداث این مساجد با کمک‌های مالی امارات متحده‌ی عربی و پاکستان انجام شده است.

                                                    .