رشته حقوق

عربستان سعودی

دانلود پایان نامه

5. از هیئت افتای وهابی در عربستان سعودی پرسیدند: آیان خداوند متصف به هفت هروله (دوان دوان رفتن) می‌باشد؟
این هیئت در پاسخ چنین نوشته است: آری صفت هروله برای خدا در حدیث قدسی که بخاری و مسلم نقل کرده‌اند، آمده است. خداوند می‌فرماید: «… إذا أتانی العبد مت شیئاً أتیته هروله»
سخنان وهابیت و پیشوایان آنان درباره‌ی تشبیه و تجسیم خداوند، اگرچه با آیات قرآن کریم و روایات دیگر، تناقض دارد، چرا که آیات شریفه‌ی «لَیسَ کمِثْلِهِ شَیءٌ» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» صراحت در بی‌همتایی خداوند دارد، ولی علمای شیعه و سنی نیز پاسخ‌های قاطعی به این اعتقادات موهوم داده‌اند که در این تحقیق مجال پرداختن به آن نمی‌باشد.
گفتار چهارم: زیارت قبور
تردیدی نیست که زیارت قبر پیامبر اکرم از نظر آیات روایات، عملی پسندیده و شرعی است و در طول تاریخ، مسلمانان به این عمل، اهتمام می‌ورزیدند. اما ابن تیمیه معتقد است که سفر برای زیارت قبر رسول خدا حرام است و به طریق اولی،زیارت دیگر قبور حرام است. ابن تیمیه در این فتوا حدیث «شدّ الرحال» را مستند خود قرار داده است. این حدیث را قسطلانی در «ارشاد الساری» و ابن حجر عسقلانی در الجواهر المنظّم نفل نموده‌اند.
در اولین گام، با استفاده از ادله‌ی چهارگانه‌ی علمی، دیدگاه ابن تیمیه را اثبات می‌نماییم، سپس حدیث «شدّ الرحال» را بررسی می‌کنیم و برداشتی را که او از این حدیث نموده است، باطل خواهیم کرد.
ادله‌ی چهارگانه‌ی شرعی بودن زیارت
1. دیدگاه قرآن
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوک فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا» (و هرگاه آنان هنگامی که بر خویش ستم می‌کردند، به نزد تو (ای رسول خدا) می‌آمدند و استغفار می‌کردند و پیامبر نیز برای آنان طلب آمرزش می‌کرد، خداوند توبه‌پذیر و بخشنده می‌یافتند.)
بنا بر این آیه‌ی کریمه، زیارت، نوعی حاضر شدن نزد زیارت‌شونده است؛ خواه برای استغفار باشد یا غیر آن. حال که رجحان چنین عملی در دوران زندگی پیامبر خدا ثابت شد، همین امر پس از رحلت ایشان نیز ثابت خواهد بود. زیرا طبق دلایل و شواهدی که در بحث شفاعت آورده شده، آن حضرت دارای حیات برزخی بوده و سلام زائر را می‌شنود و اعمال او بر ایشان عرضه می‌گردد.
2. دیدگاه روایی
احادیث فراوانی از پیامبر خدا درباره‌ی تعظیم و بزرگداشت و زیارت قبر مطهر آن حضرت وارد شده است که همه‌ی راویان آن‌ها توسط عالمان راوی‌شناس اهل سنت توثیق شده‌اند.
از این رو با احادیث معتبر روشن می‌شود که مدعی جعلی بودن تمام احادیثی که از پیامبر خدا در مورد زیرات وارد شده، افترایی عظیم است که بر آن حضرت بسته‌اند. اکنون نمونه‌ای از این احادیث را ذکر می‌کنیم.
اولین حدیث
«من زار قبری، له شفاعتی» (هر کس قبر مرا زیارت کند، شفاعتش بر من لازم خواهد شد.)
حافظان و محدثان بسیاری این حدیث را نقل کرده‌اند که ابن ابی الدنیا؛ ابن خزیمه، دارقطنی، دولابی، ابن عساکر، تقی‌الدین سبکی و… از آن جمله‌اند.
دومین حدیث ابن عمر در روایت مرفوعه‌ای (که نزد عامه معتبر است) می‌گوید: پیامبر فرمودند: «هر کس فقط به انگیزه‌ی زیارت من بیاید، بر من لازم است که در روز قیامت شفیع او باشم.»
این حدیث در 16 منبع اهل سنت آمده است که از راویان آن، می‌توان طبرانی، حافظ بن سکن بغدادی، دارقطنی و ابو نعیم اصفهانی را نام برد.
سومین حدیث

مطلب مشابه :  پایان نامه حقوق با موضوع : وکالت در طلاق

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید