رشته حقوق

عربستان سعودی

دانلود پایان نامه

وهابیت، هرچند تلاش کرده درباره‌ی جسمانیت خداوند سخن بگوید، اما در توضیح برخی آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم جسم بودن و لوازم آن را پذیرفته است.
برخی مصادیق روایی تجسیم و تشبیه نزد وهابیت
1. احمد بن حنبل از ابو رزین نقل می‌کند: «قال رسول الله: ضحک ربّنا من قنوط عباده و قرب غیره. قال: قلت یا رسول الله! أو یضحک الربّ؟ قال: نعم. قلت: ان تعدم من ربّ یضحک خیراً»
وی در روایت دیگری از ابو هریره نقل می‌کند که: «قال رسول‌الله: ضحک ربّنا من رجلین یقتل أحدهما صاحبه، ثم یصیران إلی الجنه»
2. احمد بن حنبل از عکرمه نقل می‌کند که: «إنّ‌الله لمّس بیده شیئاً إلّا ثلاثاً: خلق آدم بیده و غرس الجنه بیده و کتب التوراه بیده»
و احمد بن حنبل در روایت دیگری از ابو عطاف نقل می‌کند که: «کتب الله التوراه لموسی بیده و هو مسند ظهره إلی الصخره فی الألواح من درّ، یسمع صریف القلم، لیس بینه و بینه إلّا الحجاب»
3. احمد بن حنبل از عبدالله بن مسعود از پیامبر اکرم نقل می‌کند: «إنّ الله یمسک السماوات علی إسمع».
احمد بن حنبل از یکی از صحابه نقل می‌کند: «إذا تکلّم الله بالوحی، سمع أهل السماء صلصله کصلصله الحدیده علی الصفا»
4. احمد بن حنبل به نقل از انس بن مالک از پیامبر اکرم نقل می‌کند: «یلقی فی النار و تقول هل من مزید؟!حتی یضع قدمه أو رجله علیها، فتقول: قطّ قطّ.»
5. احمد بن حنبل به نقل از ابو هریره از پیامبر اکرم نقل می‌کند: «إذا ضرب أحدکم فلیجتنب الوجه و لا یقل قبح الله وجهک و وجه من أشبه وجهک، فإنّ الله خلق آدم علی صورته»
تصریحات وهابیون در تجسیم و تشبیه
1. ابن تیمیه می‌گوید: خداوند هر شب هرگونه‌ای که بخواهد به آسمان دنیا فرود می‌آید و می‌گوید: آیا کسی هست که مرا بخواند تا اجابتش کنم؟ و طالب مغفرتی هست که او را ببخشم…؟ خداوند این کار را تا طلوع فجر انجام می‌دهد.
وی پس از نقل مطالب بالا می‌نویسد: هر کس فرود آمدن خداوند به آسمان دنیا را انکار یا توجیه کند، بدعت‌گذار و گمراه است.
ابن بطوطه مالکی جهان‌گرد معروف، در سفرنامه‌ی خود می‌نویسد: روزی در جلسه‌ی درس ابن تیمیه شنیدم که می‌گفت: همان‌گونه که من از منبر پایین می‌آیم، خداوند نیز از آسمان به زمین می‌آید، سپس یک پله از منبر پایین آمد.
ابن الزهراء از فقهای مالکی به سخنان ابن تیمیه اعتراض کرد و اظهارات وی را به اطلاع ملک ناصر رساند و وی دستور داد تا او را زندانی کردند و در زندان از دنیا رفت.
2. ابن تیمیه معتقد است انسان‌ها در روز قیامت با چشمان خود، خداوند را خواهند دید. وی برای اثبات مدعای خود به قول صحابه، تابعین، پیشوایان و رهبران استناد کرده و مدعی است تمامی مسلمانان از مذاهب چهارگانه و غیره بر همین باور هستند و علمای حدیث نیز روایات متواتر در این زمینه از پیامبر اکرم نقل کرده‌اند.
3. ابن قیم جوزیه حنبلی، شاگرد ابن تیمیه می‌نویسد: خداوند بر روی عرش می‌نشیند و پیامبر اکرم نیز در کنار او می‌نشیند و این همان مقام محمود و شایسته‌ای است که خداوند به پیامبر اکرم وعده داده است. به خاطر همین تفسیر غلط از آیات و روایات، نزاع‌های شدیدی میان حنابله و شافعیه در بغداد رخ داد و خون‌های زیادی به زمین ریخته شد.
4. از هیئت عالی افتای وهابی در عربستان سعودی سؤال شد که از نظر شرعی، حکم کسی که معتقد است خداوند در همه جا وجود دارد، چیست؟
این هیئت در پاسخ، چنین نوشت: خداوند بالای عرش قرار گرفته و در درون جهان نیست، بلکه خارج از این عالم است. هر کس معتقد باشد خداوند همه جا هست، کافر و مرتد و خارج از اسلام است.

مطلب مشابه :  مقایسه میانگین ها

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید