رشته حقوق

شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه

ب- شبکه های اجتماعی مجازی؛ کانونهای تخصصی، صنفی، مبادله دیدگاههای سیاسی و تحولات پدید آمده در رفتار اجتماعی: تعاملات اجتماعی در شبکه ها در حیطه بحث های گروهی در مورد مطالب خاص، شایان توجه است. پاسخ های یاهو یک مثال اولیه و ساده در این رابطه است. در این سرویس هر عضو ثبت شده می تواند یک سؤال بپرسد که ممکن است توسط هر عضو دیگر پاسخ داده شود. به محض اینکه پاسخ ها جمع آوری شدند، یک رأی در مورد بهترین پاسخ وجود دارد، و تهیه کننده بطور عمومی شناخته و معرفی می شود. این ابزار می تواند جنبه پیش بینی و حل مسئله نیز داشته باشد، پاسخ ها جهت تشکیل یک بحث ارائه می شوند و سؤالات مناسب می توانند هوش و تفکر و استدلال، خلاقیت افراد زیادی را به کار گیرند به طور مثال در سال 2006، فیزیکدان آکسفورد استفن هاوکینگ این سؤال را پرسید: «نوع بشر چطور می تواند صد سال بعدی را زنده بماند؟» یاهو بیشتر از 25.000 پاسخ را دریافت کرد و پروفسور هاوکینگ بهترین پاسخ را انتخاب کرد. جالب است که نه تنها پاسخ های فردی ساده دریافت شد بلکه همچنین بحث شدید در مورد تصورات پیشنهاد شده توسط شرکت کنندگان وجود داشت. همچنین به نظر کردن پیشروانه به آینده منجرشد. لذا مجموعه پاسخ های یاهو! می تواند به عنوان یک تعاطی افکار بزرگ در مورد مسائل و راه حل های نوع بشر در قرن بعدی تلقی شود. تحول رفتار اجتماعی نیز می تواند توسط ارزیابی موضوعی مطالب شبکه های اجتماعی مجازی بررسی شود. همانند دیگر عرصه ها، سطح و کیفیت بحث ها در شبکه های اجتماعی خیلی وابسته به مهارت و همکاری های شرکت کنندگان در بحث است. در این خصوص آدامیک و دیگران (Heer & boyd,2005) رابطه بین زندگی های واقعی – شخصیت های آنها، سلایق، سرگرمی ها، موضوعات علمی و اقسام آنها- و پروفایل های اینترنتی اعضای آنها را مشخص کرده اند. بیشتر شبکه ها تسهیلات پیوست کردن و برچسب زدن را ارائه می کنند تا به اشتراک گذاشتن محتوای دیجیتالی راحت شود امکان برچسب زدن اقلام در وب و به اشتراک گذاشتن برچسب ها در میان اعضای یک شبکه فرایند جدید از برقراری ارتباط را آغاز کرده است. به طور خاص در شبکه های یوتیوب و فلیکر است، که کاربران ویدئوها و عکس های خود را با هر کلمات کلیدی که انتخاب کرده باشند برچسب می کنند. پویایی بیشتر شبکه، احتمال بیشتر جذب اعضای جدید را به دنبال دارد. با این روش، مقدار زیادی اطلاعات و ارتباطات طی بحث های افراد در شبکه ذخیره شده و موجود است.
محیط شبکه های نظیر زندگی دوم نیز داده های بالقوه را فراهم می کنند تا علائم ضعیف رفتار اجتماعی را کشف کنند و اینکه چطور چنین رفتاری پدید می آید. در حوزه خبر و مسائل روز نیز رسانه‌های خبری روز به روز بیشتر باعث مشارکت بیننده به شکل ارایه نظرات آنلاین، انتشار کلیپ‌های تولیدشده به شکل مستقل و درج نوشته‌های وبلاگی شهروندان روزنامه‌نگار می‌شوند تا از این طریق بر دقت، قدرت و گستره داستان های تولیدی رسانه‌های جریان اصلی اضافه شود. بدین ترتیب هر فرد عضو شبکه می تواند کوچکترین رویدادی که شاهد آن بوده را با تلفن همراه ضبط نموده و در شبکه مورد نظر خود به آپلود نماید. به عنوان مثال در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 ایالات متحده، شاهد سبک جدیدی از سیاست های «ریشه‌دار در شبکه» بودیم یعنی سیاست هایی با منبع باز، چندنژادی و چندفرهنگی که در آنها رأی‌دهندگان بالقوه صرفاً مخاطبین منفعل تبلیغات سیاسی انتخاباتی نبودند بلکه به فرایند شکل‌دهی و توزیع این تبلیغات از طریق ملاقات های آنلاین، وبلاگها، کلیپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی کمک می‌کردند (Sheehy, 2008, p79). بویژه در حوزه خبر با حضور در شبکه های اجتماعی مجازی، کاربران نقش پررنگ تری در تولید و نشر پیام بر عهده می گیرند و دورانی که رسانه های رسمی و خبرگزاری های بین المللی تصمیم گیرنده مطلق بودند سپری شده و مرز مشخصی میان تولید کننده و مصرف کننده اخبار و اطلاعات تعیین نمی شود و لذا به تعبیر جای روزن استاد روزنامه نگاری دانشگاه نیویورک مردمی که پیشتر «مخاطب» خوانده می شدند اکنون مشارکت کننده نام گرفته اند؛ تغییری که رابطه ای متفاوت و جدید را نشان می دهد(Gilmor, 2006: 28).
در واقع به مدد اینترنت به صورت عام و در بستر شبکه های اجتماعی مجازی به طور خاص وارد مرحله ای از تولید و توزیع خبر می شویم که تولیدکنندگان محتوا خارج از جوزه سازمانهای خبری و فاقد پارامترهای گزارشگران حرفه ای هستند اما علاقه و مسئولیت اجتماعی بالایی دارند.
ج- شبکه های اجتماعی مجازی ابزارهایی برای ایجاد روابط اجتماعی، مدنی، برآورده کردن نیازهای میان فردی، خدمت رسانی یا تدارک حرکت های جمعی
مطابق مطالعات انجام شده شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس بینش اجتماعی عمل می کنند. این بینش از همکاری و رقابت افراد زیادی پدید می آید و بینش حاصل، بزرگ تر از مجموع همکاری های فردی است (Bloom, 2000). با این رویکرد، شبکه ها امیدبخش به نظر می رسند در واقع ظرفیت یک جامعه انسانی برای تعاطی افکار، استنتاج با پیچیدگی فکری بیشتر، حل کردن مسئله و یکپارچه سازی از طریق همکاری و ابداع است. در همین رابطه صاحبان مشاغل مرتبط با خدمات انسانی می‌توانند شبکه هایی را شناسایی کنند که منطبق با نیازهای متقاضیان خاص هستند و درباره چگونگی استفاده از آنها برای کسب حمایت، یادگیری رفتار سالم، کاهش استرس، امکان بیان دیدگاه یا درک منافع شغلی، توصیه‌هایی ارایه‌می‌دهند. در سایت شبکه اجتماعی سوبر سیرکل، متقاضیان می‌توانند از دیگرانی که می‌دانند بازیابی روحی بعد از گرفتارشدن با مشکلات عاطفی و روابط انسانی چقدر دشوار است، حمایت دریافت‌کنند. خانواده و دوستان این افراد هم می‌توانند حمایت های لازم را از این سایت کسب‌ کنند. متقاضیان و خانواده‌های آنان همچنین می‌توانند به بررسی گزینه‌های درمانی و نیز یافتن مددکاری مناسب بپردازند. در سایت دیگری به نام بیمارانی مثل من، اعضا می‌توانند اطلاعاتی درباره آخرین معالجات از کسانی‌که در حال استفاده از آنها هستند دریافت دارند. در این سایت اطلاعاتی درباره اختلالات عصبی هم وجوددارند ازجمله: بیماری ام اس، پارکینسون وپی ام آ. همچنین این سایت اخیرا منابع خاصی را در اختیار افراد مبتلا به اختلالات روانی از قبیل افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و اختلال استرس بعد از درمان (PTSD) قرارمی‌دهد و از بیماران مبتلا به ایدز و اچ آی وی هم حمایت می‌کند. بیماران از این طریق می‌توانند برای داوطلب‌شدن در آزمایشات پژوهشی جدید ثبت‌نام کنند و درباره آخرین پیشرفتهای درمانی صورت‌گرفته مطالعه نمایند. این سایت گزینه‌های جستجویی مانند محل و مکان، سن، بیماری، درمان یا نشانه‌ها دارد که ارتباط میان اعضاء و یافتن اطلاعات دلخواه را ساده‌تر می‌کنند. قوانین حفظ حریم خصوصی مانع استفاده از اسامی واقعی یا اطلاعات شخصی افراد حاضر در لیستها می‌شوند. اعضا امکان درج عکسها یا نمودارهای شرایط، جنسیت و سن خود را دارند. کانال های ارتباطی چندگانه سایت مشوق به اشتراک‌گذاری باز مشکلات روزمره و نشانه‌های نامتعارف بیماریها هستند و بخش های مختلف سایت، دامنه‌ای از سبک های یادگیری را مورد بررسی قرارمی‌دهند. در مجموع حفظ این دامنه ارتباط‌های اجتماعی که از دل آنها «پیوندهای مستحکم» به‌مانند اعضای خانواده و دوستان نزدیک یا «پیوندهای ضعیف‌تر» مانند آشنایان، دوستان دور و افراد بالقوه در معرض تماس بیرون می‌آید باعث می‌شود شبکه ها به شکل بالقوه برای اعضا مفید باشند و آنها را در ایجاد روابطی مناسب در جهت رسیدن به اهدافشان توانمند سازد.
سایت های شبکه اجتماعی علاوه بر توسعه بالقوه قابلیت فناوری متقاضیان و افزایش اعتمادبه‌نفس و مهارت های قرن 21 آنها که پیش‌نیازهای بسیاری از مشاغل و گزینه‌های آموزشی به حساب می‌آیند، می‌توانند باعث تسهیل استفاده آنان از فناوری‌های دیجیتال اجتماعی شده و ابزاری غنی و چندرسانه‌ای برای بروز استعدادها، علایق و تفکرات در اختیار آنان بگذارد.در این راستا تحقیقاتی به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه نویسندگان داستان های دیجیتال، در جهت کارکردهای اجتماعی بویژه برای دانش‌آموزانی که قبلاً چندان در کارها مشارکت‌ نمی‌کردند عمل می‌کنند (Hull & Nelson, 2005). عرضه جنبه‌های مختلف فردی در یک شبکه می‌توانند به ایجاد روابط اجتماعی مفید حول منافع مشترک کمک کرده و باعث شود صاحبان مشاغل مرتبط با خدمات انسانی، درک بهتری از نیازهای مشتریان خود پیدا کنند. همچنین از آنجا که یکی از کارکردهای مهم شبکه های اجتماعی مجازی ایجاد شبکه های گسترده از اعضای با علایق مشترک و مرتبط به هم است ساماندهی اعتراضهای سایبری، بسط دامنه آن و در نهایت تبدیل آن به تجمع های خیابانی در زمانی اندک امکان پذیر است.
د- شبکه های اجتماعی مجازی؛ ابزارهای اقتصادی
توسعه شبکه های اجتماعی مجازی از دید علم اقتصاد نیز پنهان نمانده است و از سهام این شبکه ها نیز استقبال خوبی به عمل آمده است. چنانکه شرکت رسانه ای نیوز کورپوریشن در سال 2005 شبکه مای اسپیس را به مبلغ 580 میلیون دلار خریداری کرد و شرکت مایکرسافت نیز در سال 2007 با پرداخت 240 میلیون دلار 1.6 در صد از سهام شبکه فیس بوک را به دست آورد(Heidmann,2010:3).
در حال حاضر مدل های تجاری شبکه های اجتماعی مجازی که توسط شرکت های تجاری و سرمایه گذاری به وجود آمده و تا حد زیادی نیز موجبات رضایتمندی آنها را فراهم کرده است، در درجه اول به منظور کسب درآمد از اطلاعات کاربران صورت می گیرد (به عنوان مثال از طریق همکاری با شرکت های تبلیغاتی و ارائه کنندگان تبلیغات در اینترنت). اما شبکه های اجتماعی مجازی ای که خارج از محدوده شرکت های تجاری به فعالیت می پردازند و در آنها تولیدات و خدمات مورد ارزش گذاری قرار می گیرند گاهی به طور مستقیم در معرض دید کاربران گذاشته و همانند موضوعات تخصصی درباره آنها بحث می شود تا به درک عمیق تری از نیازها و مشکلات مشتریان دست پیدا کنند. این نوع انسجام در زمینه آگاهی از نیازهای مشتری که از آن با عنوان نوآوری باز یاد می شود در فرایند ارزش افزوده موجب می شود تا فرآورده ها و خدمات فعلی با روش بهتری به مشتریان عرضه شوند و از این طریق مزایا و منافع برنده شدن در رقابت های تجاری تحقق پیدا کند. به عنوان مثال شرکت فیات در جریان بهینه سازی فیات 500 از طریق شبکه اجتماعی170 هزار طرح جهت ترسیم مدل جدید اتومبیل خود دریافت کرد که از این تعداد، فقط 20 هزار طرح مربوط به فرم اگزوز این اتومبیل می شد. رویای برخی ها در مورد این نوع ارتباط با مشتری این است که سرانجام این «منابع یابی از مردم» به نوعی کار شبکه ای می انجامد(Ibid:11). در مجموع چنین استنباط می شود که با توجه به آمادگی داوطلبانه مشتریان جهت این نوع مشارکت در تولید جای هیچ گونه تعجبی نیست که شرکت های تجاری برتر از این امکانات استفاده کنند و به جمع آوری تجارب و مهارت های کاربران خود بپردازند.
ذ- شبکه های اجتماعی مجازی ابزارهای آموزشی
برقراری ارتباط روشن به شکل های مختلف با مخاطبین مختلف، جمع‌آوری درون‌داده‌ها/ ایده‌ها/ اطلاعات از متقاضیان، اعتماد‌آفرینی و هدایت فعالیت های گروهی، استفاده از یک شبکه مجازی برای انجام وظایف مشابه در یک محیط یادگیری هدایت‌شده مانند محیط دانشگاهی، می‌تواند به دانش‌آموزان در توسعه این مهارت ها کمک کند و آن را مبدل به بخشی از محور عملگرایی یا تجربه یادگیری همراه با کار نماید. پیوندهای درونی و قابلیت های خلاقانه‌ای که در شبکه هایی چون فیس بوک و مای‌اسپیس مشهود است، نوعی «فرهنگ مشارکتی» مبتنی بر وب را به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهد (Jenkins, 2006) که موانع عمده را از سر راه ابراز وجود برمی‌دارد و قابلیت کسب توصیه‌ها و دریافت بازخوردها از دیگرانی که به آنها اعتماد دارند را ارتقاء می دهند تا بتوانند پروژه‌های خود را مدیریت کرده و راه‌حل‌های لازم را ارائه دهند. این قبیل فرصت ها به شکل بالقوه به غنای یادگیری می‌انجامند چراکه به‌لحاظ شخصی فرایند یادگیری را معنادار و توأم با همکوشی می‌سازند. به عبارت دیگر مشارکت در زمینه ای صورت می گیرد که به کاستن شرایط نا عادلانه کمک کند.
6-2-2.سطح تعامل و اجتماعی سازی در رسانه های مبتنی بر وب: مقایسه تطبیقی
به طور کلی سرویس‌های مبتنی بر وب 2 دو ویژگی دارند که آنها را از سایر خدمات اینترنتی مجزا می‌سازد:
ابزارهای پیشرفته برای به اشتراک گذاشتن محتوای دیجیتالی (متن‌ها، تصاویر، موسیقی، ویدئوها، برچسب‌ها، پیوندها و غیره.
ابزارهای پیشرفته برای ارتباطات بین اعضاء و اجتماعی‌کردن افراد.
در شبکه‌های اجتماعی مجازی تنوع زیادی در سطح تعامل و «اجتماعی‌سازی مجازی» وجود دارد. این عوامل، اطلاعاتی که می‌توانند از شبکه‌ها استخراج شوند را نیز تعیین می‌کنند. می‌توان گفت که هرچه سطح بیشتری برای همکاری وجود داشته باشد، تعامل بیشتری در شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود خواهد داشت. از آنجا که هر شبکه‌‌‌ ‌اجتماعی مجازی می‌تواند سطح متفاوتی از تعامل و اجتماعی‌سازی را فراهم کند با استفاده از این سطوح می‌توان خدمات اینترنتی را طبقه‌بندی نمود. سطح اول، دسترسی اینترنتی به اطلاعات شبکه را ممکن می‌سازد. سطح دوم سبب می‌شود شرکت کنندگان محتوای دیجیتالی را مبادله کنند و سطح سوم، امکان پیوستن و مشارکت در یک منفعت جمعی به عبارتی مشارکت در یک اقدام هماهنگ را برقرار می‌کند و سطح چهارم باعث می شود اعضا پروفایل‌های خود را آشکار سازند (سطح تهیه پروفایل و اعتماد بستگی به شبکه دارد). سرانجام، اعضاء می توانند یک شخصیت مجازی یا «آواتار» (تجسم اینترنتی) را در یک محیط شبیه سازی شده کاملا سه بعدی تجربه کنند(Cachia, et al. 2007:1186).
شکل 2 موضع چهار سطح تعامل و درجه اجتماعی‌سازی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب خدمات اینترنتی در اولین سطح (سبک گوگل، زیتگیست، پاسخ های یاهو) امکان دسترسی به مقادیر بزرگی از اطلاعات و دانش را می‌دهند ولی کمتر به «جنبه اجتماعی‌سازی» کمک می‌کنند. در سطح دوم (ویکیپدیا، یوتیوب، دلیشس و دیگ) تشابه زیادی با عملکرد شبکه‌های اجتماعی مجازی دارند، آنها اشتراک محتوای دیجیتالی و همکاری در راستای یک هدف مشترک را پی می‌گیرند، اما اجتماعی کردن اعضا را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود ارائه نمی‌کنند. در حالیکه ‌بواسطه استفاده از تکنولوژی‌هایی که ایجاد تمثال‌های سه بعدی یا آواتارهای خاص، خلق محیط‌های مجازی‌ای نظیر زندگی دوم مد نظر است که باعث اجتماعی‌شدن و درک عمیق‌تر نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی موجود خواهد شد(Ibid:1187). در سطح سوم که مبتنی بر فضای شبکه های اجتماعی مجازی می باشد و تمرکز تحقیق حاضر نیز هست بالاترین سطح تعامل رقم می خورد و در سطح چهارم که نمایی از زندگی مجازی است به اوج می رسد.
Source: (Cachia & et al,2007:1180)
شکل 4- سطح تعامل و اجتماعی سازی شبکه های اجتماعی مجازی و سایر خدمات اینترنتی
7-2-2.محتوای کاربر سازنده؛ تغییر قابلیت های مخاطبان
مطالعه این نکته که در هر مرحله‌ای از پیشرفت فناوری کدامیک از ایده‌های کلیدی تاثیرگذار بود‌ه‌اند برای رسیدن به درکی واقع‌بنیانه‌تر از نقشی که وب 2 می‌تواند در حوزه اجتماعی داشته‌باشد، مسأله‌ای مهم‌ است. هنگامی که وب به جامعه انسانی راه یافت کسی تصور این اندازه تغییر و تحول را نداشت اینکه زندگی به کمک ابزارهای مبتنی بر وب آسان شود تا حدی که علی رغم آسیب های آن نتوان زندگی بدون وب را متصور شد. آنچه به درک این تحولات کمک می‌‌‌کند نقشی است که کاربران این رسانه ها در فضای وب ایفا می کنند. آندرسون در توضیح و درک اینکه چرا وب 2 چنین تأثیر بارزی دارد مبتنی بر مفاهیمی که نخستین‌بار تیم‌ اوریلی ارائه ‌کرد ایده های کلیدی را که شامل تولید فردی و محتوای کاربرسازنده، خرد جمعی، داده‌های یک مقیاس برجسته، معماری مشارکت و باز بودن است را مطرح می‌‌‌نماید(Anderson, 2006:10).
تولید فردی و محتوای کاربرسازنده: مرور بر رسانه‌های جدید، ویژگی ها و خروجی آنها حاکی از آن است که رسانه به خودی خود با پیدایش وب یک دوره تغییر چشمگیر را بویژه از نظر قابلیت‌های مخاطبان تجربه‌کرده‌است به حدی که به تعبیر«دانگیلمور» روزنامه نگار(2004)، مخاطب قبلی، امروز در تهیه برنامه‌ها، روزنامه‌ها و وب‌سایتها ایفای ‌نقش می کند. از سوی دیگر سازگاری گسترده‌ای که خصلت دوربین‌های ارزان قیمت و نسبتاً با کیفیتِ دیجیتال و تلفن‌های همراه دوربین‌دار برقرار است نقش عمده‌ای در مطرح‌شدن آنچه «شهروندان روزنامه نگار» یا «شرکای شاهد» خوانده‌شده‌است دارد که در آن روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، از کلیپ‌های مربوط به رویدادهای خبری که مردم عادی گرفته‌اند استفاده‌می‌کنند. بسیاری از سازمان‌های رسانه‌ای در حال بازنگری اساسی نحوه تولید محتوا هستند و نیز سرمایه‌گذاری در امکاناتی است که به عموم مردم اجازه‌می‌دهند نقش پررنگ‌تری در فرایند گردآوری اخبار داشته‌باشند. به عنوان مثال، روزنامه ساندر حال‌حاضر یک شماره تلفن همراه اختصاصی برای عموم افرادی که تمایل به ارسال تصاویر دارند ارائه‌می‌کند و در کره جنوبی، سرویس آمی‌‌‌نیوزیک ارتش 40 هزار نفری از شهروندان روزنامه‌نگار دارد که 50 فرد حرفه‌ای مطالب تولیدی آنها را ویرایش‌می‌کنند(Ibid:14). رابطه تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا در فضای وب 2 در شکل زیر به تصویر کشیده شده است.

مطلب مشابه :  تجزیه وتحلیل اطلاعات

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید