رشته حقوق

شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه

گرچه شبکه‌های اجتماعی همچون کیوکیو، اورکات و لایو‌اسپیساگر بزرگتر نباشند، هم اندازه مای‌اسپیس هستند، ولی پوشش اندکی در آمریکا و رسانه‌های انگلیسی زبان دارند که ردیابی مسیرشان را مشکل می‌سازد.
یک سال بعد یعنی در اوایل سال 2004 شبکه فیس‌بوکبه عنوان سایت شبکه اجتماعی دانشگاه هاروارد پا به عرصه وجود گذاشت. این شبکه که توسط مارک زاکربرگدر دانشگاه هاروارد طراحی و ساخته شد، در ابتدا فقط دانشجویان آن دانشگاه را مخاطب خود قرار داده بود و برای پیوستن به این سایت، کاربر می‌بایست آدرس پست الکترونیک دانشگاه هاروارد را می‌داشت. اما با گسترش حمایت فیس‌بوک از کاربران موسسات آموزشی، سایر کاربران نیز می‌بایست آدرس پست‌ الکترونیک مربوط به موسسات تحصیلی‌شان را می‌داشتند، بسته بودن سایت، این درک را درکاربران به وجود آورد که جامعه‌ای خصوصی و دوستانه است. در ادامه پیرو گام‌هایی که در جهت توسعه این شبکه برداشته شد به شبکه‌ای جهانی تبدیل شد و با آغاز سپتامبر 2005، فیس‌بوک حوزه فعالیتش را به دانش‌آموزان دبیرستان و سپس به همه بسط وگسترش داد. تغییر ثبت نام باز به این معنا نبود که کاربران جدید می‌توانستند به آسانی به کاربران شبکه‌های بسته دسترسی پیدا کنند.
دسترسی به این شبکه‌ هنوز نیازمند آدرس مناسب «دات کام» است. برخلاف سایر سایت‌های شبکه اجتماعی، پروفایل کاربران برای تمامی کاربران عمومی نمی شود. ساختار دیگری که فیس‌بوک را متمایز می‌سازد این قابلیت است که به کاربران اجازه می‌دهد پروفایل شان را متمایز کنند و کارهای دیگر همانند مقایسه فیلم و تاریخچه سفر انجام دهند(Boyd &. Ellison, 2008: 221) که تاکنون نیز موفقیت چشمگیری داشته است. همچنین در سال 2005 یوتیوب به عنوان یک سایت شبکه‌اجتماعی اختصاص یافته برای ارسال فایل، دیدن و اشتراک گذاشتن کلیپ های ویدئویی به‌وجود آمد. در این شبکه، ویدئوها می‌توانند ارزیابی شوند و بهترین ارزیابی‌ها رتبه‌بندی شوند. یوتیوب یکی از سریع‌ترین وب‌سایت‌های در حال رشد در شبکه گسترده جهانی می‌باشد.
طبق یک برآورد، 100 میلیون کلیپ روزانه در یوتیوب دیده می‌شوند، به همراه 65.000 ویدئوی جدید اضافی آپلود شده در هر 24 ساعت. اما ایجاد پروفایل از اولویت‌های یوتیوب نمی‌باشد. درحالی‌که اکثر سایت‌های شبکه اجتماعی بر رشد گسترده متمرکز شده‌‌اند، برخی سایت‌ها درجستجوی مخاطبین کمتری هستند. بعضی از این سایت‌ها همانند یک جهان کوچک و مردم زیبابه عمد دسترسی به سایت را محدود می‌سازند تا منتخب و تراز اول به نظر برسند. سایر سایت ها مانند کوچ‌سرفینگ و مای‌چرچ بر اساس جمعیت هدفشان محدود هستند و بنابراین کوچکتر می‌باشند. نهایتا هرکسی که مایل است یک سایت شبکه اجتماعی ایجاد کند می‌تواند در سایت نینگکه سرویس میزبانی است که کاربران را تشویق می‌کند شبکه اجتماعی خودشان را بسازند، این کار را انجام دهد(Ibid).
از آنجا که عمده شبکه های اجتماعی مطرح در محدوده زمانی 1997 تا 2008 پدید آمده اند شکل ذیل روند پیدایش شبکه‌های اجتماعی مجازی را در زمان یاد شده ارائه کرده است.
منبع: (Heideman, J.2010)
شکل3. روند پیدایش شبکه های اجتماعی مجازی در محدوده زمانی1997 تا 2008
4-2-2. انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی از منظر دسترسی و تمرکز
بسیاری از شبکه‌ها افکار شخصی را نشر می‌‌‌دهند حال آن‌که شبکه‌های دیگر بر ارتباطات خانوادگی، دوستانه، دانشگاهی یا کاری متمرکز می‌‌‌شوند، موضوعات خبری مطرح روز را نشان می‌‌‌دهند، علائق اعضا را مشخص می‌‌‌کنند بعضی از سایت‌های شبکه‌ها براساس مقوله‌های خاص مذهبی، نژادی، جنسی، سیاسی یا سایر شاخص‌های شناختی در ذهن طراحی شد‌ه‌اند. اما در مجموع می‌‌‌توان به لحاظ تمرکز(پوشش موضوعی و جهت‌گیری خاص/ عمومی) و همچنین نوع دسترسی(محدود/ نامحدود) این شبکه‌ها را طبقه بندی نمود. در این رابطه کاچیا و همکارانش از مرکز مطالعات تکنولوژی اروپا طبقه بندی زیر را ارائه نموده اند:
1- شبکه اجتماعی پروفایل محور: اینگونه سایتهای شبکه اجتماعی علاوه بر افراد ممکن است، شامل پروفایل‌های گروهها، شرکتها، رویدادها، سازمانهای غیرانتفاعی و یا احزاب سیاسی باشند (Childnet International, 2007). ببو، فیس بوک و مای اسپیس نمونه های خوبی از این جرگه شبکه ها هستند. پس از ایجاد پروفایل و تکمیل مراحل عضویت، کاربران با مشارکت در فضای دوستان خود و با کمک قابلیت های چند رسانه ای سایت از قبیل گذاشتن عکس، متن، محتوا یا لینک به محتواهای بیرونی فضای خود را توسعه می دهند. در حال حاضر صدها سایت شبکه اجتماعی با قابلیت‌های مختلف فنی وجود دارند که علایق، آداب و رسوم مختلفی را پشتیبانی می‌‌‌کنند و میلیون‌ها کاربر توجه‌شان را به آنها معطوف نموده و این سایت‌ها را در زمره کارها و فعالیت‌های روزانه‌شان قرارداد‌ه‌اند.
2-شبکه های اجتماعی محتوا محور: در این نمونه شبکه ها نیز کانون اصلی ارتباط پروفایل کاربر است که بر اساس مشارکت در محتوا سازماندهی می شود به طور مثال در سایتی همچون فلیکر که به سایت اشتراک عکس معروف است نظرات و دیدگاه ها در خصوص عکس ها تبادل می شود و نوع عکس دلخواه و سبک عکاسی مورد نظر فرد در پروفایل وی برجسته می شود. اکثر شبکه های حرفه ای و تخصصی نیز در این جرگه قرار می گیرند.
3-شبکه های اجتماعی نامشخص: در این سایتها هیچ گونه پیش فرضی کاربری ای لحاظ نشده و کاربر قادر است با کمک امکانات سایت فضای اختصاصی خود را ایجاد و به تبادل با افراد مورد نظر خود، تولید و به اشتراک گذاری محتوای دلخواه خود بپردازند. به طور نمونه سایت wetpaint.com به کاربران اجازه می دهد با عضویت در یک ویکی اجتماعی خاص با توجه به علایق و تمایلات خود تولید محتوا کنند. به عبارت دیگر علاوه بر تمرکز روی گروه‌های هدف خاص، می‌‌‌توان بین شبکه‌های اجتماعی آنلاین از نظر باز یا بسته بودن آنها نیز تفاوت قائل شد. در شبکه‌های باز محدودیتی در ورود کاربران به شبکه وجود ندارد و یا در صورت وجود بسیار جزئی و ابتدایی است و همه کاربران وب می‌‌‌توانند بدون محدودیت از آنها استفاده کنند مانند شبکه سینگ اما شبکه‌های بسته منحصرا به اعضا و همکاران شرکتی تعلق دارد و صرفا به آنها خدمات ارائه می‌‌‌دهند. (Heidemann, 2010:263).
4-شبکه های مجازی چند کاربر: اینگونه سایتها با ایجاد فضایی تخیلی و بازی گونه با اعضای دارای نمادهای مجازی(آواتار)، شرایط تعامل نمادگونه کاربران با یکدیگر را فراهم می آورند. سایتهایی چون secondlife.com از آن جمله اند.
5-شبکه اجتماعی همراه: در حال حاضر بیشتر شبکه های اجتماعی مجازی از طریق تلفن همراه قابل دسترسی می باشند و بسیار هم مورد اقبال اعضای این شبکه ها می باشند.
6- میکروبلاگ: برخی سایتها مانند توییتر و فیس بوک با ایجاد امکان ارسال پیامک های لحظه به لحظه (status) این بستر را فراهم می کنند تا کاربران وضعیت آنی خود را به دیگر اعضا نشان دهند.
7-شبکه های موضوعی: شبکه های خاص پیرامون زمینه های خاص هستند که بیشتر جنبه حرفه ای، مشورتی، توصیه ای و توانمند سازی دارد و افراد عضو می توانند دیدگاهها و تدابیرشان را در موضوعات مورد نظر تبادل نمایند. سایتهای خاص کودکان مانند imbee.comیا سایت های طرفداران خدمات اجتماعی communitycare.co.uk از آن جمله اند. در حال حاضر معروف ترین شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین جوانان دانشجو شکل گرفته است. تعداد زیادی از این شبکه‌ها را نیز می‌‌‌توان پیدا کرد که در سایر حوزه‌های زندگی روزمره و اهدافی نظیر همسر یابی مانند شبکه فریندستر، ایجاد روابط تجاریو یا تبادل نظر در زمینه مسایل مورد علاقه به فعالیت می‌‌‌پردازند. در حالی‌که هدف شبکه‌های تجاری ای که صاحبان حرف و مشاغل را مورد مخاطب قرار می‌‌‌دهند پشتیبانی از روابط تجاری آنهاست، شبکه‌های خصوصی روی ایجاد و حمایت از روابط کاربران در حوزه مسائل خصوصی و شخصی متمرکز شد‌ه‌اند. به علاوه می‌‌‌توان بین شبکه‌های آنلاین با جهت‌گیری و گرایش یکسان نیز تفاوت‌هایی قائل شد. برخلاف شبکه‌های عمومی، شبکه‌های اینترنتی خاصی وجود دارند که مخاطبان آنها را گروه‌های هدف ویژه با علایق مخصوص تشکیل می‌‌‌دهند. این‌گونه است که شبکه‌های اجتماعی مجازی برای گروه‌های شغلی خاص، سنین خاص، سرگرمی‌ها، سکونت و زندگی، خوراک، مطالعه، مسافرت و مسائل بسیاری از این قبیل موجودیت پیدا می‌‌‌کنند(Heidemann, 2010:262).
به طور مثال سایت‌هایی مانند کلوپن‌گوینو ایم‌بی هستند که برای کودکان طراحی شده و بچه‌های 8 تا 14 ساله از آنها استفاده می‌کنند. این سایت‌ها با کنترل‌های سخت‌تر همراه هستند و ثبت‌نام در آنها مستلزم ارسال ایمیلی از طرف والدین است(Greenhow & Robelia, 2010:193). حتی سایت‌هایی برای سگ‌ها (داگستر)و گربه‌ها (کتستر) وجود دارند هرچند که صاحبان آنها بایستی پروفایل‌شان را هدایت کنند(Ellison,2008:212&Boyd). بعلاوه شمار روزافزونی از سایت های شبکه اجتماعی، به‌طور خاص برای پشتیبانی آموزش طراحی می‌شوند. مثلاً سایت اجیوکیتور سنترال پشتیبان تدریس و تحصیل است (‍Childnet International, 2007). سایت نینگ هم ‌سایت شبکه اجتماعی است که به افراد، مدارس و شرکت ها اجازه می‌دهد وب‌سایت های خود را با توجه به دانش‌آموزان، مشتریان، دوستان و کارمندان‌شان طراحی‌ کنند و روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود. در سایت نینگ دات‌کام تعداد کمی از شبکه های اجتماعی هستند که به‌طور اختصاصی به حرفه‌های مرتبط با خدمات انسانی پرداخته‌باشند.
از جمله این سایت ها می‌توان به سایت خدمات اجتماعیو طرفداران خدمات اجتماعی اشاره‌کرد که یک اجتماع مجازی از مددکاران است که مشتاق ارائه توصیه‌ها برای اقشار آسیب‌پذیر و سرکوب‌شده هستند. سایت های دیگر تازه در آغاز راه هستند؛ مثلاً سایت خدمات اجتماعی و انسانی و سایت دانشجویان فارغ‌التحصیل مددکاری از این دسته‌اند. در بریتانیا یک سایت شبکه اجتماعی از طرف مجله مددکاری اجتماعی این کشور راه‌اندازی شده‌است که شامل پادکست‌های باکیفیت از همایش‌های پژوهشی و محصولات آموزشی است که می‌توان آنها را در دستگاه‌های پخش شخصی شنید. بعلاوه این سایت شبکه اجتماعی، دسترسی به خدمات انسانی و محتوای مرتبط به آن را در بخش «تبادل یادگیری» باز گذاشته است. همچنین شبکه‌های پرتعدادی برای متقاضیان خدمات انسانی ویژه وجود دارند. مثلاً افراد معتاد به الکل و دیگر مواد مخدر می‌توانند گزینه‌های درمانی و پشتیبانی را در سایت سوبر سیرکل پیدا کنند. وبلاگ‌های و فضای چت زیرمجموعه این سایت، فضایی را در اختیار متقاضیان قرارمی‌دهند تا مشکلات خود با اعتیاد را مطرح‌ کرده و به‌ دنبال کسب پشتیبانی از طرف دیگران باشند. همچنین قالب‌های مجزا برای حرفه‌ای‌های خدمات اجتماعی به آنان امکان کمک به افرادی که اعتیاد را به‌ تازگی ترک کرده‌اند را می‌دهند و آنها از این طریق می‌توانند نظرات خود را به اشتراک گذارند. همچنین سایت«بیمارانی مثل من»به افرادی که شرایط زندگی خاصی دارند، اجازه می‌دهد مشکلات روحی خود مانند چندشخصیتی را تغییر دهند یا مبتلایان به پارکینسون را در فضای تبادل تجربیات قرارمی‌دهند تا بیماران همنوع خود را بشناسند و از جدیدترین پژوهش ها در زمینه درمان بیماری خود باخبر گردند. افراد دچار اختلال روانی (مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی) هم تحت حمایت این سایت هستند. فلسفه به اشتراک‌گذاری باز در این سایت باعث می‌شود افراد بتوانند درباره‌ پیشینه‌های معالجاتی خود به شکل ناشناس بحث کنند و دیگران بتوانند از اطلاعات هرگونه رویکرد موفقیت‌آمیز بهره‌گیرند(Greenhow & Robelia, 2010:195).
در حالت کلی می‌‌‌توان گفت که طراحی اصلی و پشت‌پرده تمامی شبکه‌های اجتماعی مجازی مشابه هم بوده و مطابق سیستم گلوله برفی عمل می‌‌‌کنند. به دنبال یک ثبت‌نام در شبکه که می‌‌‌تواند برخاسته از میل شخصی یا دعوت یکی از اعضای قبلی صورت گیرد، یک کاربر اقدام به ساختن پروفایل شخصی می‌‌‌کند که در آن، در کنار اطلاعات مرسوم دموگرافیک نظیر سن و شغل و اطلاعات ارتباطی مثل نام و آدرس، نکاتی درباره قابلیت‌های خاص، علایق، گرایشات فکری و اعتقادی وی نیز درج می‌‌‌شود. هرچند تفاوت اساسی شبکه‌های اجتماعی مجازی با یکدیگر را می‌‌‌توان در این نکته جستجو کرد که پشتیبانی از روابط شبکه‌ای آنها معطوف به مسائل فردی یا غیر فردی و تجاری کاربران است.
5-2-2. زمینه های کاربردی شبکه های اجتماعی مجازی
مطالعات بین المللی نشان می دهند سایتهای شبکه اجتماعی باعث ایجاد فرصتهایی در زمینه های مختلف برای کاربران آن می‌شوند. نمود این فرصت ها در شبکه های مختلف بنا به امکانات شبکه ها متفاوت است. که مهمترین آنها در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.
الف- شبکه های اجتماعی مجازی؛ ابزارهایی برای ترویج خلاقیت فردی و جمعی: قبل از پیدایش شبکه های اجتماعی مجازی همچون یوتیوب، توییتر و غیره، افراد محدودی در تولید و انتشار محتوای صوتی- تصویری مشارکت داشتند و تولید و انتشار چند رسانه ای توسط تعداد محدودی از شرکت ها که اکثر آنها چند ملیتی بزرگ بودند انجام می شد. اما شبکه های اجتماعی مجازی میلیون نفر را قادر ساختند در خلق پادکست های شخصی و سازمانی و دیگر انواع محتوای صوتی تصویری و ویدئویی شرکت کرده و خلاقیت خود را در یک روش بی نظیر از اشتراک صفحه وب های مقالات در شبکه دلیشس و انتشار عکس ها در شبکه فلیکر گرفته، تا اشتراک ویدئوها در یوتیوب و مای اسپیس ارائه و منتشر سازند. بدین ترتیب تعامل بیشتر اعضا با تایید و بحث کردن پیرامون آنها روی می دهد و فرایند مقایسه، رقابت و تکمیل در میان میلیون ها عضو برای سناریوهای مجازی شکل می گیرد. خلاقیت شبکه اجتماعی مای اسپیس نیز حائز اهمیت می باشد. همچنانکه پیشتر توضیح داده شد، یکی از دلایل برای عمومیت یافتن آن ارائه امکانات به هنرمندان مستقل نظیر نوازندگان، عکسبرداران و سازندگان فیلم دیجیتالی است تا خودشان و کارشان را ترویج دهند. در این رابطه، مای اسپیس و یوتیوب کارکردهای مشابهی را به اشتراک می گذارند.

مطلب مشابه :  شبیه سازی مونت کارلو

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید