در حال حاضر بر طبق آمار سایت معتبر الکسا، که یک سرویس دهنده اطلاعات وب است در بین 10 سایت پربیننده‌ دنیا، چند سایت با امکانات شبکه‌ اجتماعی قرار دارند: یوتیوب، توییتر، مای‌اسپیس، فیس‌بوک، فلیکر، لینکدین از آن جمله اند. اما همانند سایر پدیده‌های نوظهور، در مورد شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز تعریف جامعی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد بلکه در این زمینه نامگذاری‌های فراوانی نظیر شبکه اجتماعی، جامعه آنلاین، اجتماع مجازی، شبکه اجتماعی دیجیتال یا حتی سایت شبکه اجتماعی درصدد تعریف این واژه بوده و غالبا مترادف با آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. دلیل بیشتر این نوع برداشت معانی‌ها را می‌‌‌توان صرفا ارزیابی‌های مبتنی بر فرضیات دانست(Heidman, 2009:2).
از بین تمامی این برداشت‌ها، پردامنه‌ترین تعریف این است که شبکه‌های اجتماعی آنلاین فرم خاصی از برقراری ارتباط هستند که در آنها تعاملات و ارتباطات بین عوامل شبکه‌ای توسط یک پایگاه فنی و زیر ساخت اینترنت مورد پشتیبانی قرار می‌‌‌گیرد. در این شبکه‌ها هدف، علاقه و یا نیاز مشترک می‌‌‌تواند عنصری پیوند دهنده باشد که باعث می‌‌‌شود تا عوامل مرتبط حتی بدون حضور فیزیکی احساس کنند که در یک اجتماع و جمع حقیقی قرار گرفته‌اند(Ibid).
در حالیکه این شبکه‌ها به لحاظ امکانات فنی، ویژگی های ساختاری، کارکردی و کاربران ممکن است کاملا متفاوت باشند که در بخش های آتی به تفصیل درباره این موارد صحبت خواهد شد. در این بخش آنچه مورد توافق است امکان برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا در اینگونه شبکه ها از طریق ایجاد یک پروفایل و مرتبط نمودن آن با دیگران به منظور ساختن یک شبکه شخصی است. هرچند ماهیت، فهرست علائم و اصطلاحات هر سایت ممکن است با دیگری متفاوت باشد(Neelamalar & Chita, 2009: 1). همه این شبکه ها شامل پروفایل‌های نمایانی هستند که فهرست پیوسته دوستان را که همچنین کاربرهای سیستم هستند نشان می‌‌‌دهد. اغلب سایت ها همچنین کاربر را تشویق می‌‌‌کنند یک عکس در پروفایل بارگذاری کند. بعضی از سایت‌ها به کاربرانشان اجازه می‌‌‌دهند با اضافه کردن متون چند رسانه‌ای یا تغییرات در شکل پروفایل‌شان آن را ارتقا بخشد. سایر سایت‌ها مانند فیس‌بوک به کاربران اجازه می‌‌‌دهند کاربردهایی را جهت ارتقای پروفایل‌شان اضافه نمایند(Ellison,2008:212&Boyd). بدین‌صورت کاربران یک پروفایل عمومی، یا نیمه عمومی در یک سیستم یا برنامه‌ای ایجاد می‌کنند که توسط سرور یا مدیر سایت تثبیت می‌شود. این وب‌سایت‌ها همچنین این امکان را می‌‌‌دهند که اعضا فهرستی از افراد یا گروه‌ها را به عنوان شبکه‌اجتماعی خود از طریق افزودن دوستان، اتصال گروه‌ها و مرور فهرست اتصال‌های خود تعریف کنند (Ibid).
قابلیت مشاهده یک پروفایل بر اساس سایت‌های مختلف و براساس انتخاب کاربر متفاوت است. به صورت پیش فرض پروفایل‌ها بر روی سایت‌های فریندستر و تریب نتبه موتورهای جستجو می‌‌‌خزند که بدون در نظر گرفتن اینکه بیننده در آن سایت دارای صفحه می‌‌‌باشد یا خیر قابل رویت است. برعکس، سایت بر اساس اینکه بیننده حساب کاربری دارد یا خیر آنچه را که قابل رویت است کنترل می‌‌‌کند. سایت‌هایی همانند فیس بوک به کاربران اجازه می‌‌‌دهند پروفایل‌شان را درمعرض دید عموم قرار دهند و یا اینکه فقط دوستانشان بتوانند آنرا ببینند. فیس‌بوک روش دیگری را صورت می‌‌‌دهد. به صورت پیش فرض کاربرانی که عضو همان شبکه هستند می‌‌‌توانند پروفایل‌های یکدیگر را ببینند مگر اینکه صاحب پروفایل تصمیم گرفته باشد اجازه دسترسی به پروفایلش را محدود نماید. «دوستان»، «تماسها» و «طرفداران» واژگان معروفی هستند که در سایت‌های شبکه‌اجتماعی استفاده می‌‌‌شوند. اکثر شبکه‌های مجازی به تایید دوطرفه برای دوستی نیاز دارند. اما بعضی نیز به چنین تاییدی نیازی ندارند، این ارتباطات یک طرفه گاهی به نام «طرفداران» یا پیروان نامگذاری می‌‌‌شوند. اما بعضی سایت‌ها این رابطه‌ها را دوست می‌‌‌نامند. واژه دوستان گاهی باعث سوء تعبیر می‌‌‌شود، زیرا این ارتباطات الزاما به معنای رابطه دوستی هر روزه نمی‌‌‌باشد و دلایلی که مردم با هم مرتبط هستند متفاوت از دوستی است(Boyd, 2006:26).
درواقع تاثیر عمومی این ارتباطات مؤلفه ضروری این سایت‌ها است. لیست دوستان شامل پیوندی به پروفایل هریک از دوستان است که بینندگان را قادر می‌‌‌سازد از نمودار شبکه با کلیک کردن در لیست دوستان عبورکنند. در اکثر سایت‌ها لیست دوستان برای کسانی که اجازه دارند پروفایل را بینند قابل مشاهده است. هرچند استثناهایی نیز وجود دارد. به طورمثال بعضی از کاربران شبکه مای‌اسپیس پروفایلشان را هک کرد‌ه‌اند تا لیست دوستانشان را مخفی کنند یا شبکه لینکدین به کاربران اجازه می‌‌‌دهد شبکه شان به طور کامل قابل رویت نباشد. همچنین بعضی مکانیسمی را برای کاربران ایجاد می‌‌‌کنند که پیامی را در پروفایل دوستانشان بگذارند. این شاخص عموما «نظرات» خوانده می‌‌‌شود. گرچه سایت‌ها از واژگان مختلف برای این مشخصه استفاده می‌‌‌کنند. علاوه بر آن سایت های شبکه اجتماعی اغلب پیام گذاری خصوصی همانند ایمیل‌ها دارند. با اینکه هم «پیام خصوصی» و هم «نظرات» در اکثر سایت‌های اصلی متداول هستند، بطور همگانی در دسترس نمی‌‌‌باشند. سایت‌های شبکه‌ها علاوه بر پروفایل‌ها، دوستان، نظرات و پیام‌های خصوصی، در شاخص‌ها و پایه‌های کاربری‌شان نیز متفاوت هستند. بعضی از آنها قابلیت به اشتراک‌گذاری عکس یا ویدئو دارند، بعضی دیگر فناوری بلاگ‌نویسی و پیام فوری یا موبایل (همانند داجبال) دارند. اما بعضی سایت ها همانند(فیس‌بوک، مای‌اسپیس و کی‌ورد) از مبادلات موبایل به صورت محدود حمایت می‌‌‌کنند. بعضی از آنها مردم را از مناطق خاص جغرافیایی یا گروه‌های زبانی هدف قرار می‌‌‌دهند، گرچه این امر همیشه جایگاه را به طور مداوم مشخص نمی‌‌‌کند. به طور مثال سایت شبکه اجتماعی اورکات در امریکا با تعاملاتی بر پایه زبان انگلیسی آغاز به کار کرد اما برزیلی‌های پرتقالی زبان سریعا گروه کاربر غالب شدند (kopytoff, 2004:11). در ادامه روند رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی از منظر تاریخی بررسی می‌شود.
3-2-2. روند توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی در جهان
مرور این بخش بر اساس تعریف و چارچوبی که در مباحث پیشین از شبکه‌های اجتماعی مجازی داده شد صورت می‌گیرد و سعی می‌شود به مهمترین رویدادها در روند تکامل شبکه‌های اجتماعی مجازی اشاره شده و مهمترین موارد تشریح شوند.
در سال 1995 سایت همکلاسیتوسط رندی کنرادز ایجاد شد که به اعضا کمک می‌کرد دوستان دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه را پیدا کنند(WordPress). این سایت به مردم اجازه می‌داد با دوستانشان ارتباط برقرار کنند و در شبکه برای یافتن سایرین به جستجو بپردازند، اما کاربران تا سال ها بعد نمی‌توانستند پروفایل یا لیست دوستان برای خود بسازند. سیکس‌دگریس اولین سایتی بود که این مشخصه‌ها را با یکدیگر ادغام نمود و مطابق تعریف شبکه اجتماعی مجازی که پیش‌تر ذکر آن رفت در سال 1997 به‌وجود آمد.
این شبکه در آغاز به کاربران اجازه می‌داد که پروفایل ایجاد کنند، دوستانشان را فهرست کنند اما در ابتدای سال 1998 به کاربران اجازه داد در میان فهرست دوستان به جستجو بپردازند. این سایت به عنوان ابزاری برای کمک به مردم برای ارتباط با یکدیگر و ارسال پیام متداول شد و میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کرد. موسسان این سایت معتقدند که سیکس‌دگریس فراتر از زمان خود بود درحالیکه مردم بواسطه اینترنت دور هم جمع شده بودند، اکثر آنها شبکه‌های گسترده دوستان که آنلاین باشند نداشتند و اولین کاربران شکایت می‌کردند که پس از پذیرفتن درخواست دوستی کارزیادی برای انجام دادن نبود و اکثر کاربران تمایلی به دیدن غریبه‌ها نداشتند(Ellison,2008:214&Boyd) لذا این شبکه که در سال‌های پایانی دهه 90 دارای میلیون‌ها کاربر بود علی‌رغم موفقیت، در سال 2000 به کار خود پایان داد چرا‌‌که نتوانسته بود به عنوان یک شبکه اجتماعی مجازی یک مدل تجاری پویا برای کاربرانش ارائه دهد. در سال‌های بین 1997 تا 2001 تعدادی شبکه‌های اجتماعی مجازی شروع به ارائه ترکیبات مختلفی از عملکردهای فنی نظیر ایجاد پروفایل‌ها، فهرست دوستان، دفاتر یادبود بازدیدکنندگان و مواردی دیگر در سرویس‌های خود کردند.
در سال 2001 و با پیدایش رایزاولین شبکه مربوط به کسب و کار به‌وجود آمد. این سایت برای کامل کردن سایت مچکه سایت دوست یابی مجازی بود طراحی شده بود (Cohen, 2003 in Boyd & Ellison 2008: 219). عملکرد این شبکه ایجاد روابط تجاری بین کاربران و پشتیبانی از این ارتباطات بود وسرانجام به الگویی برای شبکه‌های تجاری به‌وجود آمده در سال‌های بعد، نظیر شبکه سینگ، تبدیل شد و پیدایش سایتهای تجاری و سود آورفزونی گرفت.
به فاصله کوتاهی پس از آن در سال 2002 شبکه معروف فریندسترتاسیس شد(Heidemann, 2010:265). درواقع این شبکه به عنوان مکمل اجتماعی سایت رایز آغاز به کار نمود. درحالیکه اکثر سایت های دوستیابی بر معرفی افراد به غریبه‌ها با علایقی مشابه متمرکز شده بودند فریندستر برای کمک به یافتن دوستان طراحی شده بود که بر این فرض بود که دوستان می‌توانند شرکای رمانتیک بهتری برای هم باشند تا اینکه بخواهند غریبه‌ای را بیابند. فریندستر از سه گروه پذیرنده‌های اولیه که سایت را شکل داده بودند ایده گرفت. این سه گروه بلاگرها، شرکت‌کنندگان فستیوال هنری برنینگ من و مردان همجنس‌باز بودند. قبل از اینکه پوشش خبری سنتی درماه می 2003 آغاز شود کاربرانش از طریق معرفی دهان به دهان به سیصد هزار نفر رسید(Boyd& Ellison, 2008: 217). اما از آنجا که سرورها در پایگاه اطلاعاتی به اندازه کافی مجهز نبودند تا رشد سریع آن‌ را هدایت کنند، وب‌سایت به تدریج لغزش پیدا کرد و کاربرانی که فریندستر را جایگزین ایمیل کرده بودند را ناامید کرد زیرا رشد سازمانی برای ایجاد اجتماعی یکپارچه ضروری بود. یورش کاربران جدید که از طریق پوشش رسانه‌ای متوجه سایت شده بودند، تعادل را با مشکل مواجه ساخت. علاوه برآن رشد نمایی به معنای فروپاشی بافت اجتماعی بود: کاربران می‌بایست با رؤسایشان وهمکلاسی‌های قدیم‌شان در کنار دوستان نزدیک‌شان روبرو می‌شدند. با بغرنج شدن این موارد، فریندستر آغاز به محدود کردن فعالیت‌های اکثر کاربران پرشور کرد(Ibid).
در طرح اولیه فریندستر کاربران را از مشاهده پروفایل افرادی که بیش از چهار مرحله دور بودند محدود ساخت(دوستان دوستان دوستان دوستان). به منظور مشاهده پروفایل‌های اضافی، کاربران شروع به اضافه کردن آشنایان غریبه‌ای که جالب به نظر می‌رسیدند کردند تا دسترسی‌شان را گسترش بخشند. بعضی به صورت گسترده‌ای شروع به جمع‌آوری دوستان نمودند، فعالیتی که به محبوب‌ترین شاخص تبدیل شد. در این بین، برخی دوستان تقلبیبا پروفایل‌های قلابی و کاراکترهای تخیلی اشخاص مشهور و از این قبیل موارد ظاهر شده و باعث خشم شرکت شدند. فریندستر نیز پروفایل‌های تقلبی را از بین برد و مشخصه محبوب‌ترین را حذف نمود. درحالیکه تعداد کمی از افراد پروفایل تقلبی ایجاد کرده بودند اکثر مردم از گشت در آنها برای سرگرمی یا استفاده از آنها برای یافتن افرادی که می‌شناختند لذت می‌بردند. لذا حذف دوستان قلابی(کاربران هوشمندی که ازعکس‌های غیرواقعی استفاده کرده بودند) به برخی از مردم این پیام را داد که فریندستر درعلایق کاربران سهیم نیست. بسیاری از گیرندگان اولیه به خاطر مشکلات فنی، برخوردهای اجتماعی و شکاف اعتماد بین کاربران وسایت، این سایت راترک کردند(boyd , 2006:27). گرچه درهمین زمان که فرندستر در امریکا درحال رنگ باختن بود، شهرتش درفیلیپین، سنگاپور، مالزی و اندونزی سر به فلک کشید (.(Goldboyd, 2007in Boyd& Ellison, 2008: 223 در نهایت با اینکه تا آغاز سال 2004 فریندستر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در اینترنت محسوب می‌شد اما به دلیل مشکلات فنی و اجتماعی، تعداد کثیری از کاربرانش را از دست داد و از محبوبیت آن کاسته شد. لذا از این شبکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازندگان دنیای اینترنت یاد می‌کنند(Heidemann, 2010:265).
از سال 2003 به بعد بسیاری از شبکه‌های جدید شروع به کارکردند، بسیاری اصول سایت‌های برپایه پروفایل را دردست گرفتند و تلاش کردند با جلب مخاطبان گسترده موفقیت اولیه فریندستر یا آمارهای اولیه را تکرار کنند. سایت‌های حرفه‌ای همانند ویزیبل‌پت، لینکدین و سینگبر روی تجار متمرکز شدند. به عنوان نمونه سایت سینگ یک شبکه اجتماعی تجاری آلمانی می‌باشد که در سال 2003 راه اندازی شد و تا پایان سال 2006 به عنوان یک کلوپ تجاری آزاد شناخته می‌شد. هدف آن همراه کردن مردم با یکدیگر بوسیله تسهیل ملاقات افراد و حمایت و تقویت مدیریت شبکه اجتماعی افراد می‌باشد و تا سپتامبر2007 ، دارای 6065 میلیون کاربر بوده است. این بستر اینترنتی دارای یک سرویس رایگان اصلی و یک سرویس اضافه به ازای مبلغ ماهانه اندکی می‌باشد که به کاربران امکان کارکردهای وسیعتری در زمینه جستجو و ارتباط با دیگران را می‌دهد. برای عضو شدن دراین شبکه، کاربران یک پروفایل شخصی را با بیان وضعیت شغلی کنونی و سابقه خود پر می کنند اطلاعات و جزئیات بیشتر شامل موارد جستجو و ارائه شده در شبکه اجتماعی (مثلا اشتراک گذاری معلومات و دانستنی‌ها)، علایق، دانشگاه‌های محل تحصیل افراد و زبان می‌باشد. داشتن یک عکس از خود نیز توصیه می‌شود. به صورت پیش فرض، اطلاعات همراه با شماره و لیست تمامی افراد در تماس، وابستگی به گروه‌های بحث و اندازه گیری میزان فعالیت در پروفایل عمومی به نمایش درمی‌آیند. نمایش اطلاعات می تواند با تنظیم میزان خصوصی بودن آنها، محدود شود. اطلاعات شخصی مانند اطلاعات طرف های تجاری و افراد خصوصی و تاریخ تولد آنها می تواند در بخش مربوط به این افراد لحاظ شود. این اطلاعات تنها برای افراد در تماس مستقیم پس از صدور مجوز برای اضافه کردن آنها به لیست خود، قابل مشاهده می‌باشد. کاربران برای هر فرد در لیست می‌توانند اطلاعات نمایش داده شده از خود را تنظیم کنند. مثلا آدرس تجاری، آدرس خصوصی، شماره تلفن، ایمیل و…(Schaefer, 2008:5)
برای کمک به توسعه یک شبکه اجتماعی آنلاین، سینگ پیشنهاد می‌کند تا دفتر آدرس کاربران سایر درخواستها را با پایگاه داده آن مقایسه کنند. متناوبا، حق انتخابهای جستجو شامل پارامترهایی برای تمامی اطلاعات عمومی پروفایل می‌شود. همچنین انواع مختلف جستجوی دیگری نیز وجود دارد. مثلا، تمامی افراد بتوانند پروفایل شخصی یا تمامی افراد لیست یک سازمان در حال کار یا یک دانشگاه سابق را ببینند. در مجموع سینگ تمامی مسیرهای ممکن شبکه از پروفایل شخص را به افراد غیرمرتبط در پروفایل‌های دیگر، ایجاد می‌کند.
گزینه های متعددی نیز مدیریت شبکه را حمایت می کنند. کاربران می توانند دوستان خود را برچسب بزنند یا آنها را براساس برچسب خود مرتب کنند. گزینه های دیگر شامل تذکر در مورد تاریخ تولد و یک سرویس پیغامی می‌باشد با توجه به شبکه‌های اجتماعی دورتر، امکان این وجود دارد تا در میان تمامی افراد درجه دو به جستجو پرداخته یا دیده شوند. مثلا افرادی که با دوستان شما در تماس هستند. برای حمایت از هسته کارکردی مدیریت و توسعه شبکه اجتماعی، گروه‌های بخشی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات وجود دارند و هم چنین امکان اعلام عمومی وقایع و فرصت های شغلی نیز وجود دارد(Schaefer, 2008:6) در راستای رشد کمی شبکه ها، سایت‌های اجتماعی بر مبنای همانندی علائق و نیازها، به غریبه‌ها کمک کرد با یکدیگر مرتبط شوند. به عنوان نمونه سایت کر‌‌توبه نیازمندان به مراقبت کمک کرد با یکدیگر ملاقات کنند، سایت کوچ‌سرفینگمسافران را به مربی‌ها پیوند داد و سایت مای‌چرچ کلیساهای مسیحی وسایر اعضایشان رابه هم متصل ساخت. از این گذشته با رشد رسانه‌های اجتماعی و پدیده‌های متمرکز بر کاربران، سایت‌هایی که روی به اشتراک‌گذاری متمرکز بودند شروع به بکارگیری مشخصه‌های شبکه‌های اجتماعی نمودند و خودشان نیز تبدیل به سایت شبکه اجتماعی شدند. از این جمله سایت فلیکر(سایت به اشتراک‌گذاری عکس)، لست‌اف‌ام)سایت علاقه‌مندان به گوش دادن موسیقی( وسایت یوتیوب)به اشتراک‌گذاری ویدئو( بودند.
با افزایش راه‌اندازی شبکه‌های وابسته به معاملات دره سیلیکون، افراد کمی به شبکه‌های اجتماعی توجه نشان دادند که در هر جای دیگر به غیر از امریکا محبوبیت کسب کرده بودند حتی آن دسته از شبکه‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ ایجاد شده بودند. به طور مثال سایت اورکات گوگلاز ایجاد پایگاه کاربران امریکایی باز‌ماند اما «هجوم برزیلی‌ها» اورکات را مبدل به سایت شبکه اجتماعی ملی برزیلی‌ها ساخت. مایکروسافت ‌ویندوز‌لایو‌اسپیسنیز از سوی امریکاییان با استقبال اندکی مواجه شد اما در جاهای دیگر شدیدا محبوبیت یافت(Boyd & Eison, 2008).
فی‌الواقع رشد شبکه‌های اجتماعی مجازی به شکلی بود که تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی «کلی شیرکی» در توصیف این رشد و توسعه عبارت «باز هم یک سرویس اجتماعی دیگر» را به‌کار گرفت. و این تجربیات متوالی سرانجام به زیربنایی برای پیدایش شبکه‌های محبوب دیگری مثل مای‌اسپیس، فیس‌بوک و غیره تبدیل شد که از سال 2003 به طور مداوم پدیده شبکه‌های اجتماعی مجازی را برجسته می سازند(Heidemann, 2010:265).
همچنین در سال 2003 شبکه مای‌اسپیس در آمریکا به‌وجود آمد و تا به امروز از جمله بزرگترین و معروف‌ترین شبکه‌هایی است که در سطح دنیا در حوزه موسیقی به فعالیت می‌پردازد. این پایگاه برای هنرمندان و گروه‌های موسیقیایی این امکان را فراهم می سازد که بتوانند فضای خودرا بسازند و از این طریق با مخاطبان و مشوقان خود در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند. این موضوع در ابتدا بزرگترین عامل موفقیت برای این شبکه محسوب می‌شد(Ibid). مای‌اسپیس درسال 2003 شروع به رقابت با سایت هایی همچون فریندستر و آسین‌اونیونمود.
پس از اینکه شایعه شد فریندستر سیستم پولی راه‌اندازی خواهد کرد، موسسان مای‌اسپیس مایل بودند کاربران مهجور فریندستر را به خود جلب کنند. کاربران در فریندستر پیام می‌فرستادند و مردم را تشویق می‌کردند که به شبکه‌های اجتماعی دیگر از‌ جمله تریب‌نت و مای‌اسپیس بپیوندند. به همین خاطر مای‌اسپیس توانست با جمع‌کردن سرمایه‌های مخالفان فریندستر سریعا رشد کند.
علاوه بر‌این، مای‌اسپس با اضافه کردن ویژگی‌هایی بر اساس تقاضای کاربرانش (Boyd, 2006:26) و همچنین با اجازه دادن به کاربران جهت شخصی ساختن صفحاتشان، خود را از سایرسایت ها متمایز ساخت. مای‌اسپیس کاربرانش را درافزودن صفحات وب به شکل‌هایی که به پروفایل‌شان فرم می‌داد محدود نساخت. بدین ترتیب نوجوانان درسال 2004 به صورت توده‌ای شروع به پیوستن به مای‌اسپس نمودند. برخلاف کاربران مسن‌تر، اکثر نوجوان‌ها هرگز در فریندستر نبودند. مای‌اسپیس سیاست‌اش را به جای رد‌کردن کاربران کم سن وسال بر اجازه دادن به کوچکترها تغییرداد. با رشد سایت، سه جمعیت متمایز شروع به شکل گرفتن نمود: علاقه‌مندان به موسیقی/هنر، نوجوانان وجمعیت شهری کالج رفته(Boyd &. Ellison,2008: 215).
ملیت کاربران مای‌اسپیس مربوط به بیش از 20 قلمرو بین‌المللی ازجمله ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، ژاپن، فرانسه، آلمان، مکزیک و کانادا است. در ایالات متحده از هر چهار نفر یک نفر عضو مای‌اسپیس است و در بریتانیا داشتن یک پروفایل در این سایت به‌اندازه داشتن سگ رایج است. بعلاوه مای‌اسپیس حضور چشمگیری در صنعت سرگرمی‌ دارد و از جایگاه مسلطی به ‌عنوان یک سایت اشتراک‌ رسانه‌ای (در اقداماتی چون آپلودکردن موسیقی، کلیپ‌ها، کارهای هنری اسکن‌شده، عکاسی و غیره) برخوردار است و این فرصت را به کاربران می‌دهد، که با مارک‌های تجاری، گروه‌های هنری، هنرمندان، بازیگران و دیگر صاحبان حرفه‌های در تعامل خلاق باشند و نظرات خود را هم بیان‌کنند. تحلیل‌گران انتظار دارند روند ادغام شبکه‌های تلویزیونی و ویدئویی و کار با مای‌اسپیس گسترش پیدا کند(Owyang, 2008 in Greenhow & Robelia, 2010:195).
در ژوئیه 2005، شرکت نیوز کورپوریشن ، مای‌اسپیس را به مبلغ 580 میلیون دلار خریداری کرد اما پس ازآن مسائل ایمنی، مای‌اسپس را گرفتار کرد. (Boyd &. Ellison,2008: 215). درحالیکه مای‌اسپس اکثریت توجه رسانه‌ای را در امریکا و خارج از امریکا به خود جلب می‌نمود، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در حال شکل‌گیری و رشد جهان بودند. فریندستر در منطقه اقیانوس آرام توجه‌ها را به خود جلب نمود. اورکات قبل ازاینکه به سرعت در هندوستان رشد کند اولین سایت شبکه اجتماعی در برزیل شد (Modhavan , 2007 in Boyd &. Ellison,2008: 216). میکسیدر ژاپن به صورت گسترده‌ای مورد توجه قرارگرفت. درسوئد شبکه لونار استورماوج گرفت، کاربران آلمانی به سراغ شبکه هیوزرفتند، گرونوبازار لهستان راگرفت، های‌فایودرکشورهای کوچکتر در آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و اروپا مورد استقبال قرارگرفت و ببودر انگلستان، نیوزلند، استرالیا بسیار مشهور شد. علاوه برآن سرویس‌های مشهور ارتباطی و اجتماعی در ساختارهای شبکه های اجتماعی مجازی به کار گرفته شد. سرویس پیام کوتاه چینی کیو‌کیوهنگامی‌که به ساختارهایش پروفایل را اضافه نمود و دوستان را قابل رؤیت ساخت فورا به بزرگترین سایت شبکه جهانی در سراسر دنیا تبدیل شد(in Boyd &. Ellison,2008: 216Mc lead 2006). درحالیکه ابزار بحث وگفتگوی کای‌ورلد بازار کره را با افزودن صفحات شخصی و رفقا در‌‌‌‌ربود(Ewers, 2006).

                                                    .