رشته حقوق

شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه

نغمه نیز با اشاره کثرت ارتباطات خود و سرعت تحولات در عرصه تکنولوژی معتقد است:
« اصلا نوع ارتباطی که من دارم جایگزینی غیر از شبکه نداره من یه عالم دوست دارم که ارباط باهاشون غیر از شبکه هیچ راهی نداره ولی خوب منتظر می مونم اولین شبکه دیگه ای که بیاد سریع توش عضو می شم و مطمئنم جایگزین براش پیدا خواهد شد. حتی من یادمه روز اولی که شنیدم می خوان به جای اینترنت، اینترنت ملی بذارنو جمش کنن من به یکی از دوستام که فقط فیس بوکی باهاش در ارتباطم به شوخی گفتم ببین اگه دیگه به شبکه های بین المللی دسترسی نداشتیم مطمئنا یه شبکه داخلی درست می کنن قول بده که اون توعضو بشی و همدیگرو پیدا کنیم اونم به خنده گفت قول می دم یعنی اینقد وجود یه همچنین شبکه ای برام بدیهیه و تایمی که می ذارم برام مهمه که مطمئنم امروز اینو ببندن فردا صددرصد چیز دیگه یی خواهد بود و توش عضو می شم.»
در این خصوص بین دیدگاه خاص گرایان بروز و سنتی نیز تفاوتی دیده نمی شد. داریوش حتی فرضیه و احتمال عدم وجود شبکه های اجتماعی مجازی را رد می کند و در پاسخ به اینکه اگه فیس بوک حذف بشه چه کار می کنی؟ می گوید:
« اینی که می گید محاله. اورکات تو رقابت با فیس بوک حذف شد چون یه ساختار ثابتی داشت بهبود پیدا نمی کرد و شبکه بالاتری مثل فیس بوک اومد و اون مجبور شد بره و الان هم گوگل پلاس اومده و صحبت اینه که شاید فیس بوک رو بزنه اما ساختار فیس بوک خیلی منعطفه و دائما در حال تغییره مثلا چت تصویری گذاشته نه ساختار ثابت مثل اورکات. من روزی چند بار می گم اگر شبکه ها و اینترنت نبود ما چه جوری زندگی می کردیم هیچ چیز نمی تونه جاشو بگیره. الان برا من کمی جای تلفنو می گیره. ولی بازم متفاوته و قابل قیاس نیستن چون تلفن فرد به فرده اما مثلا اون وجهش که همه می آن و راجع به یه لینک یا یه استتوس صحبت می کننو نمی تونه پرکنه.»
در بین خاص گرایان زن دلبستگی بیشتر و گاه عجیبی به فعالیت در شبکه ها مشاهده می شد. به عنوان مثال سارا در تشریح علاقه خود به حضور در شبکه فیس بوک بیان داشت:
«من تو خونه تمام مدت آنم آخر شب قبل از اینکه بخوابم حتما صفحمو می بینم و صبحا هم اولین کارم همینه اگه چک نکنم احساس اضطراب دارم اصلا برا همین رفتم وایرلسم گرفتم که تو دانشکده هم راحت باشم. کار خاصی نمی کنما ولی بش عادت کردم یعنی طوریکه خواهرم میگه این کامپیوتر تو رو بیشتر می بینه تا ما، بیایم تو فیس بوک شاید بیشتر ببینیمت»
اعظم نیز ضمن غیرعادی خواندن وابستگی خود می گوید:
« من اوایل روزی یه دفعه صفحمو چک می کردم ولی به مرور که دوستام بیشتر شدنو صفحه ها متنوع یواش یواش شبکه تقریبا جای برنامه های ماهواره، برنامه های گروهی دوستانه، مهمونی های خونوادگیو برام پرکرد الان وقتی تو شبکه هستم زمان از دستم می ره خودم می فهمم که حالتام عادی نیست. چند بار پیش اومده غذام رو گاز سوخته از بوش یادم افتاده که چیزی رو گاز بوده.»
با اینکه به اینکه اکثر مشارکت کنندگان در این تحقیق دانشجو یا شاغل بوده اند و تنظیم زمان و بهره گیری بهینه از آن برای آنان حائز اهمیت است مشاهده می شود وقت گذرانی های طولانی مدت جوانان در این شبکه ها آگاهانه و عامدانه صورت پذیرفته و کاربران پرمصرف خود به مشکلات و پیامدهای آن در زندگی روزمره اشاره دارند اما توجه، انگیزه و اهتمامی در جهت تعدیل یا تحدید زمان مذکور در سخنان آنان احساس نمی شود.
6-1-4. جمع بندی
در این بخش به منظور پاسخ به سؤالات تحقیق، با رویکردی اکتشافی مصاحبه های کانونی متمرکز با 49 نمونه صورت پذیرفت. در مراحل تحلیل مصاحبه ها، بررسی اظهارات کاربران پر مصرف به تشخیص پدیده های مرکزی شامل انگیزه ها، دلایل، کارکردهای و کاربردهای عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی انجامید. همچنین شرایط علی، زمینه، عوامل میانجی و روابط بین آنها مشخص شد. در نهایت با تدقیق در گزاره های مستخرج از بیانات مصاحبه شوندگان گروه های چهارگانه، پیامدها و تبعات کنشگری اعضای حرفه ای در فضای شبکه های اجتماعی مجازی شناسایی و با استناد به اظهارات مشارکت کنندگان در تحقیق توصیف شدند که سیر استفاده ابزاری تا فعالیت فرهنگی معنادار جوانان از شبکه های اجتماعی مجازی را نشان می دهد. انگیزه های متفاوت، کارکردها، کاربردها و معانی بهره گیری از شبکه های اجتماعی مجازی در قالب دو مفهوم معاشرت پذیری و دیده بانی به تفصیل ارائه شدند:
معاشرت پذیری: اولین پدیده مرکزی شناسایی شده در تحقیق حاضر معاشرت پذیری می باشد. حذف محدودیت های زمانی و مکانی در راستای احیا یا تداوم ارتباطات گذشته و فعلی کاربران یا مجازی نمودن روابط میان فردی در سایه فعالیت شبکه ای، انگیزه ای است که معنایی عمومی و جدید فراتر از عضویت در یک سایت را در بر دارد می توان گفت نوعی مطلوبیت در دسترس و نامحدود است که صورت های جدید پیوندهای انسانی را در قرن بیست و یکم ماندگار می نماید. همچنین از آنجا که کسب لذت و گذران فراغت ذیل معاشرت پذیری در دو دهه اخیر به شدت تحت تاثیر تحولات تکنولوژیک بوده است. تلفیق فراغت با رسانه ای شدن و خانگی شدن توصیف کننده ذوق، سلیقه و شرایط متمایز پیش روی نسل فعلی برای زندگی است و کارکرد سرگرم کنندگی در قالب مصرف جدی موسیقی، خلق و توزیع آثار هنری شخصی، مرور فایل های تصویری و صوتی متنوع در شبکه های اجتماعی مجازی از جمله جدیدترین و پرطرفدارترین گونه های توسعه فراغت هم از حیث زمان و هم از بعد تنوع فعالیت های فراغتی شده است. اگرچه این امر دلالتهای فرهنگی اجتماعی زیادی به همراه دارد و استفاده از آن از جنبه اعمال فردیت در جلوه جمعی با دیگر انواع فراغت قابل قیاس نیست. امر قابل تامل در این کارکرد، امکان نفوذپذیری حوزه خصوصی افراد، خودافشایی، آفرینش خود دلخواه و نیز شناخت دیگری غیر همجنس و شکل گیری فرصت ارتباط عاطفی بین کاربران زن و مرد است که برآوردن آن نه از جنبه فیزیکی در فضای عمومی و نه از جنبه نمایش در رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون آسان نیست و مباحث مربوط به حریم دو جنس در چارچوبهای ارزشی، اسلامی پوشش و بروز عواطف از موضوعات رایج مناقشه آمیز صدا و سیما و سینمای کشور در دهه اخیر بوده است حال آنکه استفاده از شبکه برای دیده شدن و ارضای عاطفی و زیباشناختی به بخش عادی زندگی مجازی جوانان تبدیل شده تا جایی که هشدارها و نگرانی هایی را هم در بین پژوهشگران حوزه های اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشته است. در گزارش حاضر تلاش شد ابعاد معاشرت پذیری شبکه ای در بین گروه های چهارگانه کاربران تشریح شود.
دیده بانی: دومین پدیده مرکزی شناسایی شده تحقیق دیده بانی می باشد. بدین ترتیب کسب اطلاعات، تولید و نشر آن در ابعاد شخصی و غیر شخصی بخشی از مطلوبیت شبکه های اجتماعی مجازی در بین هر چهار گروه کاربران بوده و یکی دیگر از انگیزه های اصلی جوانان برای عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی محسوب می شود. همچنین امکان توصیف وضعیت آنی کاربران در بخش استاتوس صفحه تجلیگاه تأثیرپذیری زندگی شخصی از مصارف دیجیتال محسوب می شود و بسته به شرایط زمانی می تواند کاربرد تبلیغی، آگاهی بخشی و … نیز بیابد. همچنین در کنار دیده بانی شخصی با فراهم ساختن فرصت خودخبرنگاری، سازماندهی حرکت های جمعی، تبادل آراء و نگرش ها صورت های جدید مشارکت مدنی و سیاسی و به عبارتی دیده بانی سیاسی و اجتماعی را نیز برای کاربران جامعه شبکه ای ایران رقم زده اند. اعضای شبکه ها با قیاس و تطبیق دیده ها و شنیده ها،‌ واکنش سریع و صریح به برخی مسائل، گونه ای از کنترل غیر رسمی از پایین به بالا را در جامعه جاری و ساری ساخته و کمبودهای حوزه عمومی و نقصان های فضای رسانه ای جامعه را تا حدی پوشش داده و قدرت رسانه های رسمی را به چالش می کشند. فعالیت شبکه ای به این سبک به کاربرانی با دغدغه های اجتماعی بیشتر اختصاص دارد که از شبکه های اجتماعی به عنوان تریبون نشر دیدگاهها و ملاحظات فردی استفاده می کنند. اما در شرایطی همچون انتخابات یا بلایای طبیعی که اذهان بیشتری درگیر است تعداد خود خبرنگاران توسعه می یابد.
پس از تشریح مراتب فوق الذکر بر اساس مدل پارادایمی تئوری مبنایی شرایط علی، مداخله گر بر این موارد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و استراتژی ها و پیامدهای آن شناسایی شد. عواملی چون علاقه به فناوری، حضور همسالان، محدودیت های فراغت جمعی، رواج تنهایی در فضای واقعی، ممنوعیت دسترسی به عنوان عوامل ایجاد پدیده‌ مرکزی شناسایی شدند. همچنین عامل زمینه‌ای یا جذابیت های ساختاری شبکه های اجتماعی مجازی همانند تعاملی بودن، خروج از ظرف زمان و مکان، جذابیت های چند رسانه ای، مشارکت جمعی، عاملیت و گزینشگری مانند یک فضای خصوصی در فضای عمومی، توان کارکردها و کاربری‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌سازد. این فضا امری فرهنگی و برساخته‌ اجتماعی است که می‌تواند دلالت‌ها و فعالیت‌های مختلفی را از «ارتباطات میان فردی» تا «ارتباطات بین المللی» در خود جای دهد. جنسیت، سن، وضعیت تأهل، شغل، ارتباطات برون مرزی و گرایشات سیاسی به عنوان عوامل میانجی و مداخله‌گری بودند، که بر روی پدیده تأثیرگذارند. کاربران جوان در رسیدن به معناهای مورد نظر، از طریق یک سری راهبردها یا استراتژی‌ها، مانند گزینش نوع شبکه اجتماعی: (ایرانی/ غیر ایرانی؛ تخصصی/ عمومی؛ جدید/ قدیمی)؛ استراتژی زمان حضور در شبکه (صبح، ظهر، عصر، شب و نیمه شب)؛ استراتژی فعالیت در شبکه(حضور با عکس و هویت واقعی/ غیر واقعی؛ قرار دادن عکس و فیلم شخصی؛ اختصاصی یا عمومی کردن صفحه، گزینش دوستان آشنا/ ناآشنا؛ ایرانی/ غیر ایرانی؛ تولید، توزیع و به اشتراک گذاری محتوا) کنش‌هایی هدفمند یا واکنشی را اعمال می‌کنند تا به معانی و کارکردهای مورد نظر خود دست یابند. گاه انتظار کارکردی خاص، پیامدها و کارکردهای پنهان و آشکار جدیدی به همراه خواهد آورد. همچنین نتایج پیش بینی شده و پیش بینی نشده، احساس رضامندی یا عدم رضایتی که فرد در پی انگیزه‌های مورد نظر، با انجام استراتژی‌ها و کنش‌ها به دست میآورد، در قالب « تأیید»، «عدم تأیید»، «فرصت‌ها» و«آسیب‌ها و نگرانی‌ها» مطرح شده است. در ادامه مدل پارادایمی آن ارائه می‌شود.
عناصر مداخله‌گر
-جنسیت
– وضعیت تأهل
– شغل
– سن
– ارتباطات برون مرزی
– گرایش سیاسی
زمینه:

مطلب مشابه :  به عنوان یک فرآیند

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید