رشته حقوق

شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه

رها هم معتقد است: « تو جمعایی که هویتا واقعیه اعتماد بیشتره حرفها درسته کسی دروغ نمی گه می شه بهشون اعتماد کرد همه تو دید همن پس کسی دروغ نمی گه.»

استراتژی اختصاصی یا عمومی کردن صفحه؛ قرار دادن عکس و فیلم شخصی:
مطابق آنچه از اظهارات مصاحبه شوندگان برداشت می شود استراتژی اختصاصی نمودن یا بستن صفحه کاربری کنشی است که در راستای حفظ حریم خصوصی یا در پاسخ به احساس ناامنی غالباً از سوی خاص گرایان و تحول گرایان اعمال می شود. چنانکه سمیه می گوید:
« اسم و عکسم واقعیه چون غیر از این اصلن دوست ندارم یعنی دلیلی برا پنهان کاری نمی بینم.ولی صفحم بستس چون نمی خوام مطالبمو، عکسای خونوادگی، مهمونیای دوستانه و … که دارمو همه ببینن.»
علی (1) نیز ضمن تأکید بر تمایل شخصی تحول گرایان به بستن صفحات خود به تبیین ابعاد این تصمیم می پردازد:
« وقتی مطمئن نیستی اگه مخالفینت متوجه ذهنیت تو بشن چه عکس العملی خواهند داشت. بستن صفحه بهترین راهه. خیلی وقتا تو فضای واقعیم شما دوست نداری تو پارک داری بستنی لیس میزنی، تو کافی شاپ با یه دوست نشستی یا تو پاساژ خرید می کنی آشنا و فامیلو ببینی می خوای یه چیزاییو خودت تنهایی تجربه کنی بدون اینکه دیگران زیرنظر داشته باشنت این استقلال عملو اگه معلوم الحال باشی کمتر داری. برا همین کسایی که نظرات متفاوتی نسبت به شرایط موجود دارن یا به عملکرد سازمان ها و نهادهای دولتی و کارگزاران دولت اعتراض دارن صفحاتشون بستس و برا گذاشتن عکس و فیلم احتیاط می کنن مگه صفحه و اسم ساختگی باشه»
در مقابل آن استراتژی عمومی یا باز گذاردن تمام صفحه توسط عام گرایان و بخش هایی از صفحه توسط عملگرایان مورد استقبال واقع شده است. به عنوان مثال سروش انتخاب خود را چنین توصیف می کند:
« چون دوست دارم با آدمای مختلف ارتباط داشته باشم اسم و عکسام واقعیه صفحمم بازه دوست دارم همه درباره نوشته هام نظر بدن.»
ندا نیز رویکرد عملگرایانه خود را اینطور توصیف می کند:
« عکسم واقعیه ولی اسمم نه چون اونوقت مجبور می شم به خاطر رودرواسی فامیلای فضولمونم اد کنم نمی خوام کسی تو کارم فضولی کنه ببینه من با کی دوستم یا عکسام چجوریه، بعضی نوشته ها و عکسامم اختصاصی کردم که فقط دوستای نزدیکم ببینن.»
استفاده یا عدم استفاده از عکس و فیلم شخصی و خانوادگی روی صفحه یکی از استراتژی هایی است که کاربران حرفه ای شبکه های اجتماعی با آن متمایز می شوند. تقریبا بیشتر خاص گرایان علاقه مند به فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی قرار دادن عکس و فیلم شخصی و خانوادگی در صفحه خود را کنشی تلقی می کنند که در تشخیص هویت شبکه ای آنان نقش عمده ای دارد. سودابه با اشاره به اینکه امکان انتشار فیلم و عکس در شبکه های اجتماعی مجازی تا حد زیادی فضای واقعی کاربران را به فضای شبکه ای پیوند می دهد می گوید:
« اگه عکس و فیلم نباشه ارتباط تو شبکه های واقعا مجازی می شه بیشتر آدما با عکس ارتباط برقرار می کنن خیلی وقتا تعریف یه نفرو برا آدم می کنن هر چی از قد و بالا و چشم و ابروش می گن یادت نمی آد ولی تا یه عکس نشون می دن می فهمی کیه، تو شبکه هم همینطوره آلبوم عکس روح صفحس بدون آلبوم عکس انگاری یه وبلاگ آپ کردی »
این استراتژی در بین دختران مصاحبه شونده بیشتر معنای هویت جنسیتی، توجه به زیبایی های ظاهری، جلب تحسین و تایید همجنسان و غیرهمجنسان را به همراه دارد که به طور خاص کاربران زن از آن با رضایت کامل یاد می کردند. از سوی دیگر برای بسیاری کاربران متأهل یا دختران جوان (به جز عام گرایان) استراتژی قرار دادن فیلم و عکس با استراتژی بستن یا باز گذاشتن صفحه یا تعریف اجازه دسترسی برای هر یک از دوستان همبسته است. سارا در مورد علاقه خود و همسالانش توسعه آلبوم عکس خود را معطوف به وقایع خاص می داند و می گوید:
« با توجه به شرایط جامعه ما من صفحمو اختصاصی کردم عکسای مسافرت، تولد، مهمونیای دوستانه و هر چیز دیگه ییو که فکر کنم برا بقیه دوستامم جالبه یا چیزیو یادآوری می کنه رو می ذارم تا اونایی که نبودنم ببینن ولی دوستایی دارم که ماهی یه بار می رن آتلیه عکس میندازن فقط برا فیس بوک که به عکس فیس بوکی هم معروفه»
پروین نیز با تاکید بر نیازهای زنان از جمله توجه به زیبایی های ظاهری خود و دریافت توجه دیگران اذعان می دارد که استراتژی اختصاصی نمودن صفحات کاربران زن دارای گرایشات مذهبی را نیز به ایجاد و توسعه آلبوم های شخصی ترغیب نموده است:
«به هر حال زیبایی رو همه می پسندن الان بگن همه یه عکس از خودتون بیارید یه گالری می ذاریم همه بیان نمره بدن خوب همه سعی می کنن برا اینکه نمره بهتری بگیرن بهترین عکسشونو بدن آلبومای عکسم همینطوره چون لایک زدن یه جور تایید و توجه برا صاحب عکسه همه سعی می کنن عکس زیبا بذارن حتی اگه مذهبی باشنو صفحشون عمومی نباشه»
همچنین از صحبت های عملگرایان چنین برداشت می شود که در صفحاتی که هویت شغلی ادمین صفحه برجسته است، آلبوم عکس با وجود آنکه نمونه های شخصی و خانوادگی را شامل می شود بیشتر بعد تبلیغ کاری و امرار معاش می یابد و از این حیث، استراتژی باز گذاشتن آلبوم معمول است. مهدیه می گوید:
« استاد عکاسی من عکسای حرفه ای کاریشو گذاشته و تبلیغ کارشو کرده، صفحش پرایوته ولی عکساشو باز گذاشته»
خاطره نیز با اشاره به جدی بودن و مهم بودن برخی آلبوم های عکس می گوید:
« صفحه های معمولیو شوخیو تفریحو که کنار بذاریم بعضیا واقعا از این طریق زندگی می کنن آلبوم صفحات گریمورها و آرایشگرا یا فیلمای مربیای رقص خیلیا رو به شهرت رسونده و کارشونو سکه کرده »
استراتژی گزینش دوست آشنا/ ناآشنا؛ ایرانی/ غیر ایرانی
ارسال و دریافت درخواست های دوستی یکی از استراتژی های جوانان برای تجربه تعاملات مجازی متفاوت است. همچنانکه در بخش پدیده های مرکزی ذیل توصیف معاشرت پذیری به تفصیل صحبت شد، جوانان بین ارتباط هدفمند و همراه با شناخت کامل با دوستان واقعی، دوستیابی های تصادفی و دوستی با دوستان دوستانشان دست به انتخاب می زنند. چنانکه از اظهارات کاربران استنباط می شود، پذیرش دوست بدون قید و شرط استراتژی عام گرایان است. آنها تعدد دوستان را ترجیح می دهند و در فضای مجازی به دلائل مختلف برای شناخت مستقیم اهمیت چندانی قائل نیستند. به زعم علی(2):
« من هر کسی که خوشم بیادو اد می کنم قیدی ندارم که حتما بشناسم اصلن نوع این ارتباط نیاز به شناخت اون حالتی نداره»

مطلب مشابه :  تاریخ

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید