رشته حقوق

شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه

«من تقریبا به همون اندازه که دوست ایرونی دارم دوست خارجیم دارم از همه ملیتا عرب، آسیایی، اروپاییو و امریکایی دارم هر کدومشون یه جور پیدا شدن با بعضیاشون آهنگ رد وبدل می کنم با بعضیا عکس و فیلم مثلا بعضی آهنگای مایکل جکسونو که نشنیده بودم از یه آمریکایی گرفتم. عکسای ناب فوتبال اروپا رو از یه فوتبالیست مال لیتوانی، یا دنبال عکسای بروسلی بودم که با یه جودوکاره چینی آشنا شدم خوبیش اینه که اونام انگلیسیشون مث ما ضعیفه»
تفریح و سرگرمی نیز در معاشرت پذیری عام گرایان جایگاه خاصی دارد. تنوع کارکردهای فراغتی و تفریحی شبکه که طیف گسترده ای از علایق کاربران را پوشش می دهد و تشریک مساعی اعضا، موج پویایی و شادی را در بین خود تسری می دهند به عنوان مثال شبنم از تجربه تفریحی خود چنین می گوید:
«من از طریق یه بازی تو فیس بوک که خیلی دوسش دارم و شدیدا پیگیرشم کلی دوست اینترنتی از سراسر دنیا دارم که باهاشون بازی می کنم، جدا از بازی، دریافت موسیقی و دیدن عکس هایی که دوستام می ذارن یا شیر می کنن تفریح خیلی خوبیه»
از سوی دیگر اظهارات پاسخگویان نشان می دهد چنانچه این کاربران با خاستگاه مذهبی سنتی خانواده خود هماهنگ نباشند و به لحاظ سبک خانوادگی، کج فهمی های مذهبی احتمالی و اجبار محیط با بسیاری مسائل موجود در جامعه در چالش قرارگرفته باشند خود طیفی متمایز در بین عام گرایان را تشکیل می دهند که به نسبت طیف دیگر که هماهنگ با خانواده هستند فعالیت شبکه ای جدی تر، بیشتر و رضایت بخش تری را تجربه می کنند. این کاربران بواسطه اشتغال یا ادامه تحصیل تا حدی به استقلال عملی و فکری دست یافته اند اما همچنان امکان شناخت خود، ارتباط با دیگر طبقات، گروه های اجتماعی و جدایی از روابط صرف خانوادگی در فضای شبکه ها برایشان دست یافتنی تر از فضای واقعی است. مهم ترین مانع همیشگی آنان نگرش بزرگسالان و تصمیم گیرندگان محیط زندگی شان بوده که با نیازها و روحیات نسل جوان امروزی همخوانی چندانی ندارد. این افراد غالبا با اسامی مستعار در شبکه حاضرند و در کنار دوستان هم جنس و غیر همجنس خود حضوری زیر زمینی و اعتراض گونه را تجربه می کنند که آزاد ساز انرژی سرکوب شده بر اساس ممنوعیت های اجتماعی است ضمن آنکه فضای شبکه های مجازی برای آنان چونان ماسک عمل می کند، آرامش و تسلی خاطر نسبی را نیز به همراه دارد. مینا احساس خود را چنین بیان می کند:
« یه جورایی آدم تو فیس بوک ماسک نداره و اونوقت خیلی راحته. مثلا تو جامعه حقیقی امکان داره خیلی صحبت هایی بکنیم که برخلاف اون چیزی که هستیمو نشون بدیم تا مورد پذیرش جامعه واقع بشیم. خیلی وقتا مجبوری اشکتو، خشمتو بخوری چون نمی فهمن که آدمی به سن کمم می تونه نظر و احساس متفاوت داشته باشه. اما من خیلی وقتا که عصبانیم تو شبکه می آم امکان داره فحشم بدم وقتی می نویسم خودمو خالی می کنم و دوستام می آن و می نویسن آروم باش»
این افراد به زندگی دوگانه و دوزیست معابانه خو گرفته و آن را پاسخی موقتی اما مناسب در برابر محدودیت هایی که با آن مواجهند و دریچه ای به فضای جهانی می دانند.
اما معاشرت پذیری عامگرایانی که با فرهنگ رسمی کشور، باورهای مذهبی همخوانی ندارند بویژه کم سن و سالان، در حد تامین فضای تعاملات میان فردی دختر و پسر، مصرف آگهی ها، محصولات فرهنگی غرب، حذف حجاب و به عبارتی تقابل با فرهنگ رسمی خلاصه می شود که با نوع تمایلات، رفتارها، دیدگاه ها و روابط آنها همخوانی نداشته، لذت های مطلوب شان را مطرود می نماید این افراد فضای شبکه ها را مجالی استثنایی برای روابط غیررسمی دو جنس و نیز طلب و عرضه آشکار عمیق ترین احساسات و ایده هایشان تلقی می کنند و صفحات آنها محمل برون‌ریزی روحیات، اعتقادات، دیدگاه ها، عواطف و تجربیاتی است که در ارتباطات چهره به چهره کمتر یا به سختی امکان بروز داشته است. این حالت در بین هر دو گروه زنان و مردان عضو شبکه دیده می شود. اما در صفحات دختران وضوح بیشتری می یابد. سبک زندگی طیفی از این کاربران و خانواده شان در فضای واقعی نیز کمتر رنگ و بوی بومی داشته و به شکل آشکاری با فضای جامعه ایران متفاوت است. لذا حضور و تعامل این افراد در شبکه های اجتماعی، شفاف، با عکس و هویت واقعی صورت می گیرد و غالبا چیزی برای کتمان کردن ندارند. این افراد برای گلایه، اعتراض یا پیدا کردن هم صحبت و هم درد به این فضا نمی آیند بلکه شبکه را در مقام همان ابزار ارتباطی ای که تداوم فعالیت های روزانه شان را بدون اتلاف زمان و با شادی نسبی توام می سازد تبیین می کنند و با نگاهی کارکردگرایانه و با تکیه بر مزیات های موجود در این فضا حرکت می کنند. برای این طیف، مشکل اغلب تنهایی فیزیکی فرد در فضای واقعی نیست بلکه درکنار ناهمگونی ذهنی، فکری و رفتاری با محیط و اطرافیان، عدم توجه جامعه به نقش تفاوت های فردی در انتخاب سبک زندگی است که به فاصله ها دامن می زند و جدایی ها را رقم می زند لذا بیشتر به نظر می رسد این افراد در فضای شبکه ها به دنبال تداوم، تثبیت و تایید سبک زندگی مورد نظرشان هستند. بیشتر این کاربران و خانواده هایشان در زندگی واقعی نیز به همراهی حداقلی با هنجارهای جامعه اکتفا می کنند و تمایلات خود را به طور غیرعلنی در جمع های خانگی دوستانه و فامیلی، کافه ها، تفرج گاه ها به دور از کنترل مراجع سنتی آشکار می سازند و لذا نوع فعالیت آنان در شبکه های اجتماعی به نوعی تداوم زندگی روزمره آنان است.
دیده بانی
همچنان که کنشگری عام گرایان محدود به مرزهای جغرافیایی نمی باشد دیده بانی این گروه نیز در دو بعد شخصی و اجتماعی در هر سه شکل تولید، نشر و مصرف اطلاعات صورت می پذیرد. ندا درباره چگونگی بهره مندی هدفمند از شبکه اجتماعی مجازی مورد علاقه خود اینطور توضیح می دهد:
« برا من حکم دسترسی به کتاب اول رو داره منتها کتاب اولی که تو همه زمینه ها کمک می کنه و خیلی بیشتر از یه آدرس و تلفن در اختیار آدم می ذاره. حتی وقتی یکی میاد خواستگاری اولین کاری که می کنم می رم صفحه فیس بوکشو خودشو دوستاشو می بینم»
همچنین امکان دیده بانی فراملی از دیدگاه عام گرایان، مؤلفه ای است که در راستای جبران محدودیت های فرهنگی، اقتصادی کاربران تسهیل کننده است. به تعبیر عباس:
« با فعالیت تو فضای شبکه شما با کل دنیا مرتبط می شید درسته به کشورای دیگه سفر نمی کنید یعنی سفر به معنای واقعی اتفاق نمی افته ولی به هر حال اطلاعاتی از اون کشورا به دست می یارید.»
سعید نیز با اشاره به لزوم ایده پردازی و تولید فکر، اطلاع یابی از دیدگاه های مختلف و نیز ضرورت به اشتراک گذاری نظرات محیط مجازی را در شرایط فعلی تسهیل کننده می داند:
« در غیاب رسانه های آزاد و احزاب سیاسی و روزنامه های مستقل محلی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات چه در زمینه اجتماعی و چه در زمینه های دیگر هنری، مذهبی، سیاسی و… وجود ندارد الان فیس بوک بهترین کانال اطلاع از اخبار و تحلیل های مستقل محسوب می شه.»
از سوی دیگر با اینکه در بین عام گرایان، کنشگر سیاسی – اجتماعی فعال یا افرادی با گرایشات مذهبی زیاد دیده نمی شود اما حضور آنان در صفحات هواداری انجمن های داوطلبانه، کمپین های انسان دوستانه، سازمان های مردم نهاد، مؤسسات خیریه مستقل ملی و بین المللی قابل توجه است. همچنین روند تحرکات و جنبش های عدالت خواهانه و اخلاق مدار در برخی مواقع از سوی این کاربران با حساسیت و دقت دنبال می شود. در خصوص دیده بانی این کاربران چنین استنباط می شود که هویتی منفک از هویت ملی بواسطه این فضا در ایشان تقویت شده شهروندی آزاد و مستقل در قالب تلاش های خودجوش آنان تبلور می یابد. به گفته آرمین:
«در امر اطلاع رسانی و هماهنگی اعتراض ها هم شبکه ها واقعا موثره یه نظارت مردمی و شهروندی محسوب می شه. مخصوصا فیلتر بودنشون و عدم نشر خبر تو رسانه های دیگه باعث می شه افراد خودشون به تولید خبر روی بیارن .»
در واقع استقلال قابل توجه حوزۀ مجازی از سیطره حکومت ها، شرایط به رسمیت شناخته شدن و اثربخشی صداهای خاموش را در بعد جهانی فراهم و ابراز عقیده را برای شهروندان جهانی ممکن می سازد. آرمین در این باره می گوید:
« از نظر من شبکه های اجتماعی وسیله ای کارا برای یکپارچه و کوچیک کردن دنیا و برداشتن مرزهای ژئوپولیتیکال، سنتی و … محسوب می شن ملیت و قومیت جلب توجهی نمی کنه بیشتر همفکری و ایده پردازی آدمهاست که اونا رو بهم نزدیک می کنه، این گستره انتخاب، فضا رو جذاب می کنه، چه اشکالی داره؟ شما می تونی شهروند ایرانی باشی ولی تو یه فضای غیر دولتی به حکم انسانیت طرفداریتو از مردم غزه هم نشون بدی یا با مردم بحرین همصدا باشی یا از طرفداران وال استریت حمایت کنی.»
2-1-4. شرایط علی
شکل9. شرایط علٌی در معاشرت پذیری و دیده بانی کاربران
علاقه به فناوری و نوآوری: توجه به تجربیات فرهنگی اجتماعی نسل جوان کشور گویای آن است که تجربه این نسل تا حد زیادی با تکنولوژی های مختلف ارتباطی از آتاری و سگا تا تلویزیون، ماهواره، رایانه و اینترنت پیوند خورده است. این اشتیاق در دهه اخیر بویژه با فراگیر شدن انواع رایانه ها و توسعه اینترنت تقویت شده و شتاب بیشتری گرفته است. همانند زمانی که دیگر رسانه های مبتنی بر وب همچون وبلاگ ها و فروم ها ارائه شده و توجه کاربران زیادی را به خود معطوف داشتند. جنبه های نوآوری شبکه های اجتماعی مجازی نیز روحیه نوگرایی انواع کاربران خاص گرا، عملگرا، تحول گرا و عام گرا را هر یک از بعدی تحت تاثیر قرار داده و از گروه دیگر متمایز نموده است به عنوان مثال داده های تحقیق نشان می دهند این علاقه در میان خاص گرایان تبلور گونه ای از تنوع گرایی و پیروی از مد روز می باشد. صحبت های داریوش در پاسخ به این سوال که چرا در شبکه های اجتماعی مجازی عضو شده است، علاقه به فناوری را در میان خاص گرایان سنتی چنین تشریح می نماید:
« به نظر سوالتون بدیهی می آد. آخه علاقه به تکنولوژی جزء وجودی جوونای امروزه. اگه یه سری بزنین به بازارای معروف کامپیوترو وسایل دیجیتال مثل پاساژ پایتخت یا پاساژ رضا، کافی نتا، گیم نتا یا حتی پاتوقای مجازی جوونا دستون می آد. اگه دقت کنین کاربر، برنامه نویس، فروشنده، تعمیرکار یا هر شغل دیگه تو این حوزه آدم بالای 35 سال توش نیست این یه جور اثباته وجوده دیگه. به نظر من دنیای جوونا از بزرگترا با بکارگیری همین ابزارا از هم جدا می شه.»
علی رضا نیز با اشاره به موجی که نوآوری های تکنولوژیک در میان جوانان ایجاد و آنان را ناخودآگاه یا بالاجبار به پیروی از مد فناوری می خوانند، معتقد است خاص گرایان بروز به منظور دنباله روی تکنولوژیک هزینه می پردازند:
« سرعت تغییر ابزارای کامپیوتری تو جوونا کنجکاوی، عطش یا یه حالت ترس ایجاد می کنن که یه وقت از قافله عقب نباشن برا همین سعی می کنن تو مصرف این وسائل بروز باشن حالا مطابق شرایط مالی دیگه اگه وضع خوبه وسائل زود به زود آپدیت می شه اگه خوب نباشه در حد همون بروز کردن اطلاعات می مونه. خود من از چیزای جدید استقبال می کنم خوب هزینه شم می دم حالا شبکه های مجازی که خرجش یه اینترنته پرسرعته ولی کلا هر چی از این دست چیزا بم معرفی کنن می رم ببینم چیه»

مطلب مشابه :  قانون مجازات عمومی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید