رشته حقوق

شبکه جهانی اینترنت، استفاده از اینترنت

دانلود پایان نامه

اینترنت با بیش از 5/1 میلیارد کاربر، به عنوان یک شریک اصلی در تجارت جهانی و ابزاری برای اقتدار و کمال مشتریانش محسوب می گردد. بر اساس گزارش اخیر نیلسن در برخی کشورها خرید اینترتی توسط بیش از 95 درصد از کاربران اینترنت صورت می پذیرد. 99 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی به صورت بهنگام خرید می کنند و در پشت سر آنها با فاصله ای اندک کاربران آلمان، انگلستان و ژاپن قرار دارند.مصرف کنندگان ایالات متحده در رتبه هشتم این لیست جای گرفته اند.براساس یک مطالعه ی مشابه،40 درصد ازکل افراد حاضر در شبکه جهانی اینترنت جزء خریداران منظم و پا برجا محسوب می شوند. درحالیکه 85 درصد از کاربران اینترنت حداقل یک خرید بهنگام در ماه، تا انتهای سال 2007 میلادی انجام داده اند(کنستان تندیس،2010)


رشد سریع زیر ساختارهای اینترنت فرصتها و روشهایی جدید برای انجام کسب وکار به تمامی جهانیان معرفی کرد. اینترنت دنیا را بدون مرز کرده است. تولیدکنندگان، تجار و مصرفکنندگان در حال حاضر میتوانند به بازارها به طور سریعتری دسترسی پیدا کرده و اطلاعات بیشتری را نسبت به قبل در کمترین زمان ممکن کسب کنند(جاتوراویث، 2007). در کل استفاده از اینترنت میتواند در سه فعالیت اصلی دستهبندی شود: نشر اطلاعات شرکت، اجرای تجارت الکترونیکی و تبادلات کسب و کاری. برجستهترین ویژگی اینترنت عدم نیاز به واسطه است؛ تولیدکنندگان میتوانند کالاهای خود را به طور مستقیم و به آسانی از طریق اینترنت به فروش برسانند (جاتوراویث، 2007).
اینترنت توجه زیادی را از طرف خرده فروشان به عنوان یک بازار مهم با پتانسیلهای بالا به خود جذب کرده است. اینترنت مکانی است که خرده فروشان میتوانند فعالیتهای بازاریابی و فروش خود را به طور کارآمدتر و باصرفهتری به انجام برسانند. اینترنت تمامی انواع رسانههای بازاریابی را که شامل ارتباطات، معاملات و تحویل است را در بر میگیرد. اینترنت، به عنوان یک واسطه برای ارتباطات، از طریق در اختیار قرار دادن اطلاعات در رابطه با خردهفروشان، کالاها و خدمات آنان، امکان دسترسی به مصرفکنندگان جهانی را فراهم کرده است (لیو، 2004). ماهیت تعاملی اینترنت به خرده فروشان این اجازه را میدهد تا بتوانند یک ارتباط دو طرفه و فعال با مشتریانشان داشته باشند تا از آن طریق تصمیمگیری مشتریان را آسانتر کرده و یک ارتباط با ارزش تک به تک با آنها ایجاد کنند (لیو، 2004). اینترنت این امکان را به کاربرانش میدهد تا از طریق آن، سریعتر و به صرفهتر از هر واسطه دیگری، کالا یا خدمت مورد نظر خود را ببینند، سفارش بدهند، فاکتور خود را مشاهده کنند، معامله خود را انجام دهند و حتی در نهایت هزینه آنرا نیز پرداخت کنند. همچنین اینترنت به عنوان یک واسطه، این توانایی را محیا میکند که کالا یا خدمات خاصی را بدون در نظر گرفتن محدودیتهای زمانی و مکانی به مشتری تحویل دهد. در نتیجه اینترنت خرده فروشان و کسب و کارها را با دنیایی از فرصتها و مزایا مواجه کرده و تجارت از طریق اینترنت را برای آنها بسیار جذاب ساخته است. به طوری که بیشتر کسب و کارها آنرا بخشی از استراتژی بازاریابی خود قرار دادهاند (لیو، 2004). به دلیل مزایا و پتانسیل بسیار زیادی که اینترنت داراست، بسیاری از خرده فروشان و کسب و کارها به سمت آن هجوم آورده و به دنبال کشف فرصتهای موجود در بازارهای مجازی افتادهاند. پیشبینیها عنوان میدارند که در آینده خردهفروشان در سراسر دنیا از اینترنت و ساختار جدید کسب و کار در آن استفاده خواهند کرد و حتی جایگزین روشهای سنتی فروش مانند فروشگاههای ثابت خواهد شد (لیو، 2004).
اگر چه استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال خرید در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای غربی گسترش بسیاری پیدا کرده است اما در کشور ما هنوز دوران طفولیت خود را به سر میبرد. تاثیر بالقوه اینترنت بر بازاریابی مصرفکنندگان مقدار قابل توجهی از توجهها را به خود جذب کرده است (هافمن و نوواک، 1996؛ لای و سارواری به نقل از مک کیب، 2001). به طوری که بسیاری از صاحبنظران پیشبینی کردهاند که تا دو دهه دیگر، خرید و فروش الکترونیکی، نیاز به فروشگاههای فیزیکی را از بین خواهند برد (مک کیب، 2001).
در شکل شماره 2-1 به طور اجمالی به عوامل موفقیت و پذیرش اینترنت اشاره شده است:
شکل 2-1:عوامل موفقیت و پذیرش اینترنت،دهقان(1386)
موفقیت / شکست اینترنت
پذیرش اینترنت
مباحث سازمانی
اتحاد های استراتژیک
مزیتهای اول بودن
مباحث امنیتی
دیدگاه های خرد
جنسیت
ادراک ریسک
طراحی وب
انواع خریداران
دیدگاه های کلان
از شهودات در فرایند تحقیق استفاده شده است
شکل 2-1:عوامل موفقیت و پذیرش اینترنت،دهقان(1386)
موفقیت / شکست اینترنت
پذیرش اینترنت
مباحث سازمانی
اتحاد های استراتژیک

مطلب مشابه :  منابع مقاله با موضوعآنتی، فعالیت، اکسیدانی، اکسیدان

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید