سبز اندیشان امروز

سفری کوتاه با MVM 550 و MVM X33 دست دوم؛ تجربه رانندگی با خودروهای چینی کارکرده

کیفیت در صنعت خودروسازی براساس شاخصای مختلفی تعریف می شه، بسیاری موسسات کیفیت ساخت و مونتاژ خودروهای صفر کیلومتر رو مورد بررسی قرار میدن که فاکتوری مهم در رضایت مندی مشتریان از خرید یه خودرو نو حساب می شه، شاخص دیگه اندازه عیوب در کارکرد چند ماه نخسته و در آخر به شاخص اندازه رضایت مندی و کیفیت در دراز مدت می رسیم که شاید مهمترین ملاک و البته سخت ترین شاخص واسه اندازه گیری باشه.

در واقع از اونجا که خودروهای تحویلی به مشتریان از پایه در شرایط جور واجور و مختلفی استفاده میشن، بررسی موردی اونا نمی تونه به عنوان ملاک خیلی دقیقی از کیفیت کلی خودروها مطرح باشه و از همین رو موسسات تخصصی بررسی کیفیت تلاش می کنن با به کار گیری جامعه آماری بزرگی از مشتریان به بررسی اندازه کیفیت خودروها در دراز مدت بپردازند.

بدیش اینه جای اینجور بررسیایی در کشورمون خالیست و شرکت یا نهاد مستقلی وجود نداره که به اطلاعات کمی و کیفی خودروها در دراز مدت دسترسی داشته باشه، اما اون چیزی که از تجربه عمومی مشتریان ایرونی مشخصه، اینکه کیفیت خودروهای داخلی در دراز مدت عالی نیس و خریداران اجناس ایران خودرو و سایپا در طول چند سال اولیه به کار گیری خودرو خود بارها به نمایندگیای مجاز یا تعمیرگاهای متفرقه مراجعه می کنن.

در مورد خودروهای چینی اما شرایط به مراتب پیچیده تره و در سالای گذشته تماشاگر حرف و حدیثای ضد و نقیضی در مورد کیفیت این خودروها بوده ایم.

از یه سو هر از چندگاهی یه بار تصاویری مبنی بر نارضایتی خریداران خودروهای چینی از نبود وجود قطعات یدکی یا پاسخگویی درست شرکتای عرضه کننده در شبکه های اجتماعی منتشر می شه و از طرف دیگه اونطور که از دلایل و قرائن بر میاد، کیفیت کلی خودروهای چینی رو به بهبوده.

حتی براساس آزمایش موسسه معتبر J.D POWER در چین، شرکت چری موفق به کسب رده های بالای کیفی در جداول این موسسه شده و تعداد مشکلات اولیه خودروهای چینی هم در چند سال گذشته کاهشی قابل توجه داشته.

به هرحال باید گفت که اندازه کیفیت اعلام شده از طرف مالکین در فرمای نظر سنجی در بسیاری موارد رابطه زیادی به اندازه رضایت اونا از کل روند خرید خودرو داره و از این رو نمیشه به شکل دقیق در مورد این یافته های قضاوت کرد.

در واقع در شرایط عجیب و غریب بازار خودرو کشورمون خیلی وقتا تماشاگر این مشکل بوده ایم که خودروهای با کیفیت قربونی نبود سرویس دهی پس از فروش مناسب از طرف شرکت شدن، مثلا خودروهای وارداتی ولوو طی چند سال گذشته با مشکلات شدید خدماتی مواجه ان و به خاطر همین ضمن نبود تامین رضایت صاحبان در بازار با افت قیمت زیادی رو تجربه می کنن.

در اینجور شرایطی پر روشنه که شرایط خودروسازان چینی هم بسته به برند، مدل و متولی عرضه در کشورمون به طور کامل فرق داره و نمیشه واسه همه اونا یه حکم کلی صادر کرد، مثلا خودروهای مونتاژی برلیانس تو یه سال اول عرضه به وسیله پارس خودرو با مشکل گسترده کمبود قطعات مواجه بودن و یا خودروهای جیلی چند سال پس از معرفی به بازار به دلیل فعالیت نیمه جون شرکت وارد کننده با کمبود قطعه و خدمات پس از فروش روبرو شدن.

با این حال شرکتی مثل مدیران خودرو که به شکل انحصاری و دائمی به عرضه خودروهای چری و mvm در بازار ایران می پردازه با افت و خیز کمتری در این مورد روبرو شدن و در چند سال گذشته با گسترش شبکه خدمات پس از فروش خود، گامایی رو در جهت جلب نظر مشتریان ورداشته س.

این شرکت در هفته گذشته امکانی رو واسه بررسی خودروهای دست دوم خود به وسیله رسانه ها ایجاد کرده بود که شامل تست و بررسی جاده ای سه مدل خودرو MVM 550 و سه دستگاه MVM X33 S با حضور مالکانشان می شد.

در راه تست از تهران تا منطقه طالقان در استان البرز، امکان مشخص شدن نقاط قوت و ضعف خودروها پس از چند سال کارکرد وجود داشت، مثلا یکی از  MVM 550 حاضر این تست طبق سلیقه مالک کاهش ارتفاع زیادی رو تجربه کرده بود، اما با این وجود از نظر کارکرد سیستم تعلیق در جذب و دفع تکانا در شرایط مطلوبی قرار داشت و به خصوص واسه سرنشینان عقب بسیار نرم و راحت ظاهر می شد.

خودرو نامبرده بر خلاف کارکرد نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتری و کاهش ارتفاع، مشکلی از نظر بروز سر و صدای اضافی در کابین پیدا نکرده بود و از نظر کارکرد موتور و گیربکس دستی هم مشکلی رو واسه مالک ایجاد نکرده بود، تنها مشکل فنی ایجاد شده پس از ۳ سال استفاده، کاهش توان کولر در روز آزمایش بود که در دو خودرو دیگه حاضر در تست دیده نمی شد.

در گفتگو با مالک دو خودرو دیگه هم مشخص شد که ایشون از خرید خودرو چینی در کل رضایت دارن و به جز هزینه تقریبا بالای سرویسای دوره ای، نگهداری از MVM 550 رو بی دردسر تر از خودروهای هم قیمت ایرونی می دونستن.

مصرف سوخت بین ۸٫۵ الی ۱۰ لیتر در نسخه های دستی mvm ۵۵۰ و حدود ۹٫۵ الی ۱۱ لیتر در نسخه خودکار همین خودرو از دیگر نکات مورد توجه به وسیله مالکین بود که با در نظر گرفتن پیشرانه ۲٫۰ لیتری و ۱۳۹ اسب بخاری این خودرو رقمی قابل قبول به نظر می رسه.

در توصف تجربه رانندگی جاده ای با ۵۵۰ میشه گفت که هندلینگ این خودرو به لطف ارتفاع پایین پلت فرم خودروهای سواری و آرایش نیمه جداگونه تعلیق عقب از خیلی از خودروهای جدید ساخت چری (که بیشتر شامل مدلای کراس اوور می شن) بهتره و میشه گفت که ۵۵۰ در مورد احساس فرمون و لذت گذروندن پیچای کوهستانی از چری تیگو ۷ هم مطلوب تر ظاهر می شه.

ضرایب گیربکس در نسخه دستی برخلاف خیلی از خودروهای چینی دیگه تقریبا خوب انتخاب شدن و توانایی شتاب گیری خودرو حتی بر خلاف وجود ۴ سرنشین هم قابل قبول به نظر می رسه، تنها نقطه ضعف رو باید تنظیم نبودن پدال ترمز توصیف کرد که پایین تر از حد عادی درگیر شده و این قضیه بین خودروهای mvm ۵۵۰ فراگیره.

بسیاری افراد فکر می کنن خودروهای کراس اوور تک دیفرانسیل در عمل نمی تونن بالاتر از یه خودرو سواری ظاهر شن و از تواناییای آفرود حداقلی هم بهره مند نیستن اما در طول این آزمایش امکان بررسی مدل X33S در شرایط جور واجور آماده بود و حتی خبرنگاران شیب پیمایی با این کراس اوور تک دیفرانسیل رو هم تجربه کردن که شامل گذر از سرازیری تقریبا تند و صعود از راه خاکی ناهموار می شد و X33 در هر دو قسمت سربلند ظاهر شد و با در نظر گرفتن فاصله حدود ۱۸ سانتی متری از سطح زمین، عملکردی قابل قبول رو از خود به نمایش گذاشت.

با در نظر گرفتن برابر بودن موتور و گیربکس خودکار CVT بین MVM 550 و X33 S کارکرد این کراس اوور هم در طول سفر کم و بیش مشابه مدل ۵۵۰ به نظر می رسید، البته با در نظر گرفتن ارتفاع بیشتر بده و ضریب آیرودینامیک ضعیف تر، مصرف سوخت X33 حدود ۱٫۵ لیتری بیشتر از مدل ۵۵۰ برآورد می شد، اما عوضش ترمز X33 به طور کامل قابل اطمینان و قوی بود و در مواجه با پیچا حس اطمینان لازم رو واسه راننده ایجاد می کرد.

البته نمیشه لذت رانندگی و هندلینگ یه خودرو کراس اوور رو قابل مقایسه با خودروهای سدان دونست اما با در نظر گرفتن تب گسترده خرید خودروهای شاسی بلند و علاقه به گذر از مسیرهای ناهموار بسیاری افراد در آخر خرید مدلای کراس اوور رو نسبت به انتخاب ماشینای سدان بهتر می دونن.

باحال اینکه بیشتر خریداران از انتخاب مدلای قدیمی تر X33 در دراز مدت هم رضایت کامل دارن و حتی در مواردی با گذر کارکرد این خودروها تا بیشتر از ۱۵۰ هزار کیلومتر هم اثری از بروز مشکل فنی در موتور یا گیربکس دیده نشده، البته کارکرد X33 Sای حاضر در این آزمایش از ۱۵ هزار کیلومتر بالاتر نرفته بود، اما در کل با در نظر گرفتن تجربه های قبلی میشه گفت که موتور ۲٫۰ لیتری مورد استفاده در خودروهای mvm از دووم بالایی برخورداره و مشکل چندانی با شرایط سخت استفاده و کیفیت بد بنزین موجود در ایران نداره.

کیفیت سواری و سیستم تعلیق X33 هم اگه بخوایم مقایسه کنیم با بقیه خودروهای کراس اوور مناسب به نظر می رسه و خریداران این مدل رضایت بیشتری از استواری مجموعه تعلیق و جلوبندی در مقایسه با خودروهای سواری مثل ۵۵۰ دارن.

در کل میشه گفت که با در نظر گرفتن افت کیفی خودروهای تولید داخل و قیمت مناسب خودروهای دست دوم چینی، مشتریان می تونن نیم نگاهی به این گزینه ها داشته باشن، اما پیشنهاد ما اینه که قبل از امضای قولنامه با مراجعه به نمایندگیای خدمات پس از فروش شهر محل سکونت خود و انجام تحقیقات میدونی اطمینان لازم رو از تامین قطعات یدکی و کیفیت خدمات پس از فروش بدست بیارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *