سانتافه ۹۰۰ میلیونی در راه است؛ نگاهی به آخرین بخشنامه وزارت صمت برای ترخیص خودرو های وارداتی

از اول تیر ماه امسال دولت واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو رو ممنوع کرد. با توقف واردات خودرو، هزاران شغل در بخشای جور واجور شرکتای واردکننده، از فروش تا خدمات پس از فروش و بازاریابی با تهدید روبه رو شده و شرکتای واردکننده خودرو در ایران شروع به کاهش نیروهای خود کردن.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای به سازمانای صنعت، معدن و تجارت استانی اعلام کرد اون دسته از خودروهای متوقف در گمرک که با انتقال ارز و به صورت گشایش ال سی وارد شدن اگه تا شانزدهم دی ماه امسال قبض انبار دریافت کرده باشن، اجازه ترخیص دارن.ممنوع بودن واردات خودرو باعث شد تا از این تاریخ ترخیص خودروای وارداتی از گمرکا متوقف شده و این خودروها در مبادی ورودی کشور دپو شن.

ممنوع بودن واردات و نبود ترخیص خودروای وارداتی مشکلاتی رو واسه پیش خرید کنندگان این خودروها درست کرد تا اینکه آخرسر حدود دو ماه پیش هیأت دولت تصویب کرد خودروهای وارداتی موجود در گمرک که تا تاریخ شانزدهم دی ماه قبض انبار گرفتن، اجازه ترخیص دارن.

این موضوع اما اعتراض رئیس کل بانک مرکزی رو به دنبال داشت و عبدالناصر همتی اعلام کرد که واسه کنترل بازار ارز فقط به خودروهایی که تا تاریخ شانزدهم مرداد ماه امسال قبض انبار گرفتن اجازه واردات بدون انتقال ارز رو میده.

یکی از ایرادهایی که به شرکتای وارد کننده گرفته می شه اینه که بیشتر این شرکتا نماینده اصلی شرکتایی که خودرو اونا رو وارد می کنن نیستن.

در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست اومده، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال بخشنامه ای دستورالعمل فرستاده شده در این مورد رو اصلاح کرده.

براساس این بخشنامه خودروهای متوقف در گمرک به دو دسته خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال سی وارد شدن و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شدن، تقسیم شدن.

طبق تصمیم وزارت صنعت خودروهای دسته اول (وارد شده با انتقال ارز) اگه تا شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده باشن اجازه ترخیص از گمرک رو دارن.

اما در خودروهای دسته دوم (وارد شده بدون انتقال ارز) تنها اونایی مجاز به ترخیص هستن که قبض انبار اونا تا شانزدهم مرداد ماه صادر شده باشه.

با در نظر گرفتن اینکه دولت یهویی واردات خودرو به کشور رو براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع کرد، بعید به نظر می رسه تا تغییری در موضع خود بسازه؛ چون در اون زمان با در نظر گرفتن برنامه دولت واسه کم اثر کردن تحریما و هم اینکه مدیریت منابع ارزی کشور، این ممنوع بودن اعمال شد و از اون زمان تا الان نه فقط تغییری در شرایط اقتصادی و محدودیتای حاصل از تحریما ایجاد نشده، بلکه تماشاگر بودیم از اواسط آبان ماه سال جاری، حلقه تحریما تنگ تر هم شده. به هر صورت میشه امید داشت با ابلاغ بخشنامه جدید ترخیص خودروای دپو شده در گمرکات کشور با چالشای کمتری مواجه شده و با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

ابلاغ این مصوبه در اول، نقطه پایانی بر دعوا چند ماهه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک به نظر می رسید اما کمی بعد انجمن وارد کنندگان از سخت تر شدن مسئله واسه تفکیک خودروهای موجود در گمرک خبر داد. چون که تعیین اینکه کدوم یکی از خودروها در دسته بندیای مربوط به مصوبه گذشته قرار می گیرن خیلی ساده نیس. با این وجود اما شاید مشکل بزرگتر، هزینه های تموم شده بسیار بالای خودروهای دپو شده در گمرک باشه که می تونه باعث افزایش قیمتا در سطح بازار شه.

به گفته کارشناسان واردات و مدیران مارکتینگ، در شرایط فعلی شاید هزینه های تموم شده واسه ترخیص خودرویی مانند هیوندای سانتافه به حدود ۹۰۰ میلیون تومن می رسه و این در حالیه که رقمای فعلی بازار واسه نسخه های صفر کیلومتر هیوندای سانتافه، در محدوده ۶۵۰ الی ۷۵۰ میلیون تومن بر آورد می شه. از این رو میشه پیش بینی کرد که حتی در صورت ترخیص هم، این خودروها تا مدت طولانی پشت ویترین نمایشگاه ها بی مصرف موندن.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *