سبز اندیشان امروز

ساختار جدید گروه دیجیکالا رونمایی شد؛ بلندپروازی برای جذب ۲۰۰ میلیون کاربر

دیجیکالا با برگزاری یه نشست خبری از برنامه هاش واسه سال ۹۷ گفت و آمارهای فعلی و پیشبینیای خود واسه سال جاری و آینده رو هم در اختیار رسانه ها قرار داد اما تمرکز اصلی این نشست خبری، حتی بیشتر از اعلام ساختار جدید گروه دیجیکالا، بر پشتیبانی از تولید داخلی بود.

برادران محمدی، مدیران عامل این فروشگاه اعلام کردن که دیجیکالا یه برند ملیه و در سال ۹۶، بالغ بر ۴۷ درصد از اجناس فروش رفته در دیجیکالا ایرونی بودن. محمدیا هم اینکه پیشبینی کردن که این رقم در سال جاری به ۵۲ درصد برسه؛ رقمی که در نگاه اول عجیب به نظر می رسه اما محمدی میگه که اجرای مدل «مارکت پلیس» به افزایش سهم فروش کالای ایرونی کمک زیادی کرده.

به گفته اون الان ۱۰۰ هزار کالای ایرونی از ۱۵۰۰ برند در دیجیکالا به فروش می رسن و مارکت پلیس این فروشگاه هم با ۱۱ هزار فروشنده همکاری می کنه.

دیجیای جدید

مدیران این فروشگاه ساختار جدیدی رو اعلام کردن و خبر دادن که سه برند جدید به این مجموعه اضافه می شن: «دیجی پی» که شروع حضور این گروه در فناوریای فین تک و مالیه و از ترکیب کار و کاسبی فین تک «هماپی» با دیجیکالا بوجود اومده. «دیجی کلاب» هم می خواد به مشتریان وفادار امتیازهایی بده و در آخر «دیجی نکست» که به گفته محمدی، بذر اولیه تشکیل و خدمات جدید خارج از فعالیتای فعلی میشه.

محمدی هم اینکه در این نشست خبری از ارائه جنسای «تندمصرف» در دیجیکالا تا آخر تابستون خبر داد؛ کالاهایی مانند مواد غذایی که قراره پس از سفارش در زمان در آخر ۲ ساعت به دست مشتری برسن. محمدی میگه الان حدود ۲۰ درصد از ارزش اجناس کشاورزی به دست کشاورز می رسه و گروه FMCG یا اجناس تندمصرف می تونه با شکل دادن یه روند بی واسطه، این شرایط رو عوض کنه.

دیجیکالا بیشتر از یه سال پیش رسماً فعالیت مارکت پلیس خود رو شروع کرد و واقعیت اینه که در اول کار به دلیل ناهماهنگیایی که وجود داشت، خریداران هم با مشکلاتی مواجه می شدن اما پس از چند ماه این روند بهبود پیدا کرد. حالا دوباره دیجیکالا به فکر ارائه سرویسای جدیدی مانند ارسال جنسای تندمصرف ظرف ۲ ساعت افتاده و سوال اینجاس که چیجوری خود رو آماده کرده؟ حمید محمدی در جواب به همین سوال سایت ما میگه:

«مارکت پلیس یه پلتفرم بازه که اجازه میده تولیدکننده کالا و فروشنده، کالایشان رو به مصرف کننده پایانی در دیجیکالا ارائه بدن. تولید محتوا و قیمت گذاری بردوش خودشونه اما این به معنی اون نیس که تجربه خرید مشتری از بین میره. این روند نگرانیایی به وجود می آورد اما ما کالا رو از فروشنده دریافت و در مرکز پردازش خودمون بررسی می کنیم. کلی اجناس فروشندگان در مرکز پردازش هست و بخشی از اونم به شکل تامین بعد از سفارش میشه. سفارشای یه کاربر ترکیب و به وسیله خود دیجیکالا به دستش می رسه؛ حتی در مراکز استان هم همین اتفاق میفته. در نتیجه فکر می کنیم تجربه به کار گیری مارکت پلیس می تونه تا حد زیادی به کیفیت خرید از خود دیجیکالا باشه.»

آمادگی واسه ۲۰۰ میلیون کاربر

سهیل مقدم، معاون تکنولوژی دیجیکالا در این مراسم خبر از راه اندازی پلتفرمی جدید به نام «سوپر نوا» (Supernova) داد که توانایی سرویس دهی به ۱۰۰ هزار کسب وکار و ۲۰۰ میلیون کاربر رو داره. حتماً الان این یه بلندپروازی بزرگه که خود دیجیکالا هم به اون اقرار داره. سوپر نوا براساس فناوری متن باز اجرایی شده و طراحی اون با دقیق شدن و فوکوس کردن بر گسترش پذیری و توانایی سرویس دهی همزمان به میلیونا کاربر بوده.

اما الان سهم فروش آنلاین کالا از کل بازار خرده فروشی کشور چیزی حدود یه درصده و دیجیکالا هم بیرون از ایران فعالیتی نداره. مقدم در جواب به سوال سایت ما مبنی بر اینکه این ۲۰۰ میلیون کاربر از کجا قراره بیان گفت: «وقتی می بگیم ۲۰۰ میلیون کاربر این به معنی بلندپروازی و آینده ایه که به دنبالش هستیم. تکنولوژی مرزی نداره و در مورد فقطً چند کانال دسترسی صحبت نمی کنیم. ما زیرساختی پیشرفت دادیم که می تونه به این تعداد کاربر خدمات همزمان بده تا ۲۰۰ میلیون کاربر بتونن از سرویس استفاده کنن.»

حمید محمدی هم در جواب به همین سوال سایت ما گفت: «بازار ایران حدود ۵۰ میلیون کاربر آنلاین داره و ما پتانسیل اضافه کردن کاربران خارج از ایران در منطقه رو در نظر می گیریم. این پلتفرم بستر مناسبی رو واسه سالای پیش رو آماده کرده.»

اشتراک فیدیبو پلاس

«مجید قاسمی» هم در این اتفاق خبر داد که فیدیبو تصمیم داره تا یه مدل اشتراکی با عنوان «فیدیبو پلاس» ارائه دهد. به این شکل حق عضویت که اعلام نشده چقدره، به شکل ماهانه پرداخت شده و کاربر به کل کتابا دسترسی داره.

مدیرعامل فیدیبو هم اینکه از ارائه طرح فیدیبو پلاس سازمانی خبر داد و گفت که سازمان ها می تونن با پرداخت حق عضویت واسه اعضای سازمان خود طرح اشتراکی با کتاب های خاص فعال کنن. اونم اینکه استقبال از فیدیبوک رو بالاتر از حد تصور اعلام کرد و با اینکه رقم دقیق و به روزی از آخرین تعداد کتابخوانای فروش رفته ارائه نداد، اما گفت که در هفته های اول موجود شدن اون، بیشتر از ۲ هزار دستگاه به فروش رفته. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *