رشته حقوق

روایات تفسیری

دانلود پایان نامه

348ـ … عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ‏  قَالَ نَزَلَتْ فِی بَنِی هَاشِمٍ وَ بَنِی أُمَیَّهَ.
بیان: این روایت یکی از مصادیق تفسیری آیه را بنی هاشم و بنی امیه معرفی می‌کند. و احتمال زیاد اشاره به کافران و منافقان این دو طایفه دارد زیرا مضمون آیه منفی است. و نمی‌تواند شامل همه افراد این دو قبیله شود و دلیل ما هم این است که مثلاً در بنی هاشم افرادی وجود دارند که عصمتشان ثابت شده است مثل پیامبر و اهل بیت .
نزول آیه « أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ » درباره مخالفان ولایت امام علی
351ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: لَمَّا نَصَبَ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیّاً یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ قَالَ قَوْمٌ مَا یَأْلُو بِرَفْعِ ضَبُعِ ابْنِ عَمِّهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى‏  أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ ‏.
بیان: همان‌گونه که در قبل هم بیان شد در باره روایات تفسیری باید بگوییم که غالب آنها به این شکل است که هر آیه ای که بار معنایی مثبتی دارد در شأن اهل بیت و هر آیه‌ای که بار معنایی منفی دارد در مذمت دشمنان ایشان است. که همین روایت فوق دال بر همین مطلب است.
نزول آیه « ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ » درباره مخالفان و دشمنان ولایت امام علی
452ـ … عَنِ الضَّحَّاکِ بْنِ مُزَاحِمٍ قَالَ: لَمَّا رَأَتْ قُرَیْشٌ تَقْدِیمَ النَّبِیِّ عَلِیّاً وَ إِعْظَامَهُ لَهُ نَالُوا مِنْ عَلِیٍّ فَقَالُوا قَدِ افْتَتَنَ بِهِ مُحَمَّدٌ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏  ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ‏  قَسَمٌ أَقْسَمَ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ‏  ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ * … عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ‏  … .
بیان: این روایت اشاره به این دارد که خداوند حرکت ناپسند قریش را درباره امام علی در فضیلت ایشان ثبت کرده است و همین عمل انها سبب نزول آیه « ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ » گشته است. یعنی آیه در واقع ناظر به عملی ناروا از سوی دشمنان اهل بیت است.
نزول آیه « وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ » درباره مبغضان ولایت امام علی
352ـ … عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ: قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ‏  قَالَ بُغْضُهُمْ لِعَلِیٍّ .
353ـ … قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ‏ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِیثَاقَ شِیعَتِنَا بِالْوَلَایَهِ فَنَحْنُ نَعْرِفُهُمْ‏  فِی لَحْنِ الْقَوْلِ ‏.
بیان: توضیح این روایت هم مانند روایات قبل است که مضمون آیاتی که در شر و بدی است –مثل آیه فوق- در مذمت دشمنان اهل بیت است.
سیادت و شرافت امام علی بر سایر اصحاب پیامبر
354ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قُلْتُ لَهُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ  کَمْ کَانُوا قَالَ أَلْفاً وَ مِائَتَیْنِ قُلْتُ هَلْ کَانَ فِیهِمْ عَلِیٌّ قَالَ نَعَمْ عَلِیٌّ سَیِّدُهُمْ وَ شَرِیفُهُمْ.
بیان: این روایت هم ماند خیل بسیاری از روایات در فضیلت اهل بیت گویای شرافت و فضیلت امام علی نسبت به سایر اصحاب دارد. ولی فضیلت ایشان با استناد به آیات قرآن است.
ممتحن بودن قلب امام علی در پیشگاه خداوند و برتری وی نسبت به سایر اصحاب
359ـ … عَنْ رِبْعِیِّ بْنِ خِرَاشٍ قَالَ: خَطَبَنَا عَلِیٌّ فِی الرَّحْبَهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَمَّا کَانَ فِی زَمَانِ الْحُدَیْبِیَهِ خَرَجَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ نَاسٌ مِنْ قُرَیْشٍ مِنْ أَشْرَافِ أَهْلِ مَکَّهَ فِیهِمْ سُهَیْلُ بْنُ عَمْرٍو قَالُوا مُحَمَّدٌ أَنْتَ جَارُنَا وَ حَلِیفُنَا وَ ابْنُ عَمِّنَا وَ قَدْ لَحِقَ بِکَ أُنَاسٌ مِنْ أَبْنَائِنَا وَ إِخْوَانِنَا وَ أَقَارِبِنَا لَیْسَ بِهِمْ‏ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ لَا رَغْبَهٌ فِیمَا عِنْدَکَ وَ لَکِنْ إِنَّمَا خَرَجُوا فِرَاراً مِنْ ضِیَاعِنَا وَ أَعْمَالِنَا وَ أَمْوَالِنَا فَارْدُدْهُمْ عَلَیْنَا فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ أَبَا بَکْرٍ فَقَالَ لَهُ انْظُرْ مَا یَقُولُونَ فَقَالَ صَدَقُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْتَ جَارُهُمْ فَارْدُدْهُمْ عَلَیْهِمْ قَالَ ثُمَّ دَعَا عُمَرَ فَقَالَ مِثْلَ قَوْلِ أَبِی بَکْرٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ عِنْدَ ذَلِکَ لَا تَنْتَهُوا یَا مَعْشَرَ قُرَیْشٍ حَتَّى یَبْعَثَ اللَّه‏ عَلَیْکُمْ رَجُلًا امْتَحَنَ اللَّهُ … .
بیان: ممتحن بودن قلب کسی از بالاترین درجات ایمان است چنانچه در روایتی به همین مطلب اشاره شده است که امام علی فرمودند: «إِقَامَهُ وَلَایَتِی صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یَحْتَمِلُهُ إِلَّا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِیٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ فَالْمَلَکُ إِذَا لَمْ یَکُنْ مُقَرَّباً لَمْ یَحْتَمِلْهُ وَ النَّبِیُّ إِذَا لَمْ یَکُنْ مُرْسَلًا لَمْ یَحْتَمِلْهُ وَ الْمُؤْمِنُ إِذَا لَمْ یَکُنْ مُمْتَحَناً لَمْ یَحْتَمِلْهُ». یعنی تا کسی قلبش مورد امتحان الاهی قرار نگرفته باشد نمی‌تواند به کمال و حقیقت ایمان برسد.
برتری جایگاه پیامبر و امام علی در قیامت نسبت به سایرین

مطلب مشابه :  سازمان های بین المللی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید