رشته حقوق

رسول خدا (ص)

دانلود پایان نامه

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ».
«لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ».
«لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ».
«وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ».
همچنین روایات زیادی در باب توحید ذات بیان شده است. به‌عنوان نمونه شخصی نزد رسول خدا (ص) آمد و از حضرت سؤال کرد که سرمایه دانش چیست؟ فرمودند شناخت خداوند. آن طوری که سزاوار است. او پرسید: حق شناخت چیست؟ حضرت فرمودند: خداوند را بدون مانند و شبیه بشناسی و او را خداوند یگانه بدانی که آفریننده و توانا و اول و آخر و ظاهر و باطن است.
در سخنان مولا علی (ع) در نهجالبلاغه نیز عباراتی در توحید ذات حضرت حق بیان شده است.
حضرت در خطبه 185 می‌فرمایند: «ستایش خداوندی را سزاست که حواس پنج‌گانه او را
درک نکنند و مکان‌ها او را دربر نگیرند با همانند داشتن مخلوقات ثابت شد که خدا همانندی ندارد خدا یکی است نه با شمارش».
2- توحید صفات: به این معنی که صفات خداوند از قبیل علم، قدرت، حیات، ادراک وغیرآنها از ذات حضرت حق جدا نیستند و صفات عارض بر ذات هستند و همچنین صفات حق از یکدیگر جدا نیستند.
در قرآن آیات بسیاری بر این وجه از توحید دلالت می‌کند:
«إِنَّهُ هُوَ الْعَلیمُ الْحَکیمُ».
«هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ».
«هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ».
در این آیات نیز صفات خدا عین هم هستند و از یکدیگر جدا نیستند و صفات از حضرت حق جدا نیست و صفات عین ذاتند.
حضرت علی (ع) در خطبه اول نهجالبلاغه به بی‌انتها بودن صفات خداوند اشاره‌کرده‌اند. حضرت اخلاص کامل را نفی صفات خلق از خداوند میداند. هر صفت گواهی میدهد که او چیزی غیر از موصوف است و هر موصوف گواهی میدهد که غیر از صفت است. در اینجا مراد از صفت منفی صفت زائد بر ذات است و صفت ثابت صفتی است که عین ذات و همان توحید صفاتی است.
3- توحید افعالی: «یعنی هر وجودی، هر حرکتی، هر فعلی در عالم است به ذات پاک خدا برمی‌گردد. مسببالاسباب اوست و علتالعلل ذات پاک او است. حتی افعالی که از ما سر میزند به یک معنی از اوست. او به ما قدرت و اختیار و آزادی داده، بنابراین درعین‌حال که ما فاعل افعال خود هستیم و در مقابل آن مسئولیم از یک نظر فاعل خداوند است. همه آنچه داریم به او بازمی
گردد». طبق این توحید، در دایره هستی کسی جز خدا اثرگذار نیست.
آیاتی که در قرآن به این قسم از توحید اشاره می‌کند:
«وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکى‏ وَ أَنَّهُ هُوَ أَماتَ وَ أَحْیا».
«أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ».
«یَقُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَیْ‏ءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ».
در حدیثی از امام رضا (ع) منقول است که خداوند می‌فرماید: «یابنَ آدَم بِمَشیّتی کُنتَ اَنتَ الّذی تَشاء وَ بِنِعمَتی أدّیتَ الی فَرائِضی وَ بِقُدرَتی قَویتَ عَلی مَعصیَتی».
4- توحید عملی: لازمه توحید ذات، صفات و افعال است و انسان باید خداوند را قبله روح خویش قرار دهد و باید پرستش را مخصوص او بداند و هر جهت و قبله دیگر را کنار نهد به‌عبارت‌دیگر توحید عملی یگانه‌پرستی و یگانه شدن است.

مطلب مشابه :  مقام استدلال

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید