مدیران معمولا تمایل دارند که در کوتاهمدت به سود برسند و نقش رضایت زیردستان را نادیده میگیرند، در صورتیکه رضایت زیردستان برای رسیدن به رضایت مشتریان خارجی و سودمندی امر مهمی تلقی میشود و زیان بزرگی برای مدیرانی که بدینگونه رفتار میکنند محسوب میشود، چون مدیریت کردن مشتریان داخلی معمولا راحتتر از مدیریت کردن مشتریان خارجی میباشد. تهیهکنندگان با تعداد زیادی مشتری روبرو هستند که برایشان مشکلساز است. اگر آنها بخواهند روابط خود را با مشتریان توسعه دهند باید تعداد مشتریان را کاهش دهند. معمولا درصد کمی از مشتریان سود زیادی را برای شرکت بوجود میآورند، بنابراین شرکت باید فعالیتهای خود را روی همان مشتریان کم ولی با سود بالا متمرکز کند. مدیریت ارشد نیز نقش مهمی در تاثیر فرهنگ و باور کارکنان دارد، زیرا کارکنان را بسوی هدف سازمانی هدایت میکند و این مدیریت نیاز به فهم و درک کارکنان دارد، که در نتیجه رضایت کارکنان منجر به رضایت مشتری خواهد شد (همان منبع،ص۵۸).
بسیاری از سازمانها سطح رضایت مشتری را از بین موارد زیر شناسایی میکنیم:
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |
- تماسهایی که در ارتباط با مشکلات محصول میباشد.
- شکایات مستقیمی که بوسیله تلفن، پست، پست الکترونیکی و… میشود.
- محصولات مرجوعی و دلیل ارجاع آن.
البته این ها به عبارتی اندازهگیری نارضایتی مشتری میباشد نه رضایت مشتری و البته فرصتی برای جلوگیری از شکست، نه فرصتی برای توسعه و نوآوری محصول میباشد.
سازمانها میتوانند دادههای خاصی را که اطلاعات مناسبی برای رضایت واقعی مشتری تهیه میکند را گردآوری و تحلیل کند.
مهم این است که آنچه واقعا برای مشتریان مهم است اندازهگیری شود. امکان تشخیص اشتباه یا تفسیر غلط از آنچه یک مشتری میخواهد وجود دارد. به عبارت دیگر شکافی بین آنچه شرکتها فکر میکنند که مشتریان میخواهند و آنچه مشتریان به طور واقعی میخواهند.
برای اندازهگیری رضایت مشتری باید ضوابطی به وسیله خود مشتری تعیین گردد. و نیز تعداد کثیری از سازمانها ضوابطی را برای اندازهگیری درونی تعیین میکنند (همان منبع) .هر روشی که بتواند از مشتری بازخورد تهیه کند خوب است، اما برای اندازهگیری موثر نیاز به یک روش مناسب داریم. روشهای متناوب برای استفاده شامل پرسشنامه بوسیله پست، پست الکترونیک، مصاحبه حضوری، تلفنی، تحقیقات بازاریابی، مقایسه با رقبا و… میباشد.
هیچ ابزاری بهتر از نمودار ۴ بخشی نمیتواند ما را برای ایجاد تغییرات مثبت در زمینه رضایت مشتری یاری نماید. این نمودار به نام نمودار “اهمیت-عملکرد” هم معروف است. اهمیت بر روی محور عمودی و عملکرد روی محور افقی است. میتوانیم هر یک از شاخصها را بر اساس مختصات اهمیت و اولویت آنها را بر روی نمودار مشخص نمود (کاوسی و سقایی،۱۳۸۴،ص۳۹).
جدول۲-۱)مناطق مختلف نمودار چهار بخشی (همان منبع،ص۳۹).
کارکرد خوبتان را حفظ کنید (عملکر قوی روی خصوصیات مهم- این حالت را حفظ کرده و بهبود بخشید). |
تمرکز بر این موارد- فرصت بهبود (عملکرد ضعیف روی خصوصیات پر اهمیت- عملکرد این موارد را بهبود بخشید) |
توجه بیش از حد (عملکرد قوی روی خصوصیات غیرمهم ممکن است بیش از حد لزوم باشد- چگونگی استفاده از منابع خود را بازنگری کنید.) |
اهمیت کم، اولویت کم (عملکرد در مقایسه با اهمیت متناسب است- وضع حاضر را حفظ کنید.) |
مدیران و قسمتهای بهبود کیفیت از این نمودار استفاده شایانی میکنند، چرا که دریافته اند اولویتهای توسعه براساس شاخصهای اندازهگیری شده در برنامه رضایت مشتری تعیین میگردند. معنای عوامل رهبری برای اندازهگیری رضایت مشتری سنجش دقیقی از رضایت مشتری را ایجاد میکند که میتواند به طور مداوم هر ساله نظارت شود. عوامل رهبری ناحیه ای را که نیازهای رضایت مشتری به سوی وفاداری زیاد رشد پیدا میکند را معین میکند(همان منبع،ص۴۰).
۲-۴) روش های اندازه گیری رضایت مشتری
اندازهگیری رضایت مشتری را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
- روشهای عینی روشهایی که از طریق اندازهگیری شاخصهایی که به طور قوی با رضایت مشتری همبستگی دارند به صورت غیرمستقیم رضایت مشتریان را اندازهگیری میکند. که البته صحت و درستی این مدلها با تردید همراه است. (عالی،،ص۱۳۸۱ ،ص۷۶).
- روشهای نظری که در این روش با ارزیابی نظر مشتریان بهصورت مستقیم رضایت آنها را اندازهگیری میکند. اعتبار این روشها به مراتب بیشتر از روشهای عینی میباشد(کاوسی و سقایی،۱۳۸۴،ص۲۲).
۲-۴-۱) شاخص های رضایت مشتری در سطح بین المللی
یکی از مهمترین شاخصهای رضایت مشتری، شاخص رضایت مشتری در آمریکا میباشد. البته تا این زمان کشورهای بسیاری برای تهیه شاخص ملی رضایت مشتری اقدام نمودهاند. قابل ذکر است ساختار کلی مدلهای شاخص رضایت مشتری در کشورهای مختلف یکسان است ولی بنابر شرایط خاص بازار هر کشور که بر طرز تلقی مشتری از محصولات موثر است تفاوتهایی وجود دارد.