رشته حقوق

دین اسلام

دانلود پایان نامه

بیان: شیطان از همان ابتدا کینه خود را نسبت به بشر در دل داشته است و حتی به گونه ای که در روایاتی آمده است که اولین نفری که با ابوبکر بیعت کرد ابلیس بود. و این یعنی قبلش هم در تلاش بود تا مانع به خلافت رسیدن امام علی بعد از پیامبر شود. لذا در افرادی حلول کرد تا آنها را وادار به عملیاتی کردن توطئه‌ای بعد از رحلت پیامبر کند.
ولایت علی ، پاسخ سوال منافقان درباره‌ی تکالیف/ ولایت امام علی در قرآن
245ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏  قَالَ بِالْوَلَایَهِ قُلْتُ وَ کَیْفَ ذَاکَ قَالَ إِنَّهُ لَمَّا نَصَبَ النَّبِیُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَلِلنَّاسِ فَقَالَ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اغْتَابَهُ رَجُلٌ وَ قَالَ إِنَّ مُحَمَّداً لَیَدْعُو کُلَّ یَوْمٍ إِلَى أَمْرٍ جَدِیدٍ وَ قَدْ بَدَا لِأَهْلِ بَیْتِهِ یُمَلِّکُهُمْ رِقَابَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَبِیِّهِ بِذَلِکَ قُرْآناً فَقَالَ لَهُ‏  قُل‏ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ  … .
بیان: این روایت هم مانند بسیاری از روایات که اشاره به ولایت و سرپرستی اهل بیت در قرآن دارد از این بعد به مسأله پرداخته است که راه پذیرش قیام در راه خدا قبول ولایت اهل بیت است و همین است و غیر از آن نیست. یعنی تا ولایت‌پذیری از ایشان نباشد قیام در راه خدا هم اجر و اعتباری نخواهد داشت زیرا همه این حرکات و قیام ها باید منجر به حضور امام معصوم گردد و تا این هدف در کار نباشد قیام شکست خورده است.
پیامبر و امام علی مصادیق تفسیری آیه « وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ »
272ـ … عَنْ أَبِی الْحَسَنِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ‏  قَالَ‏ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ‏  رَسُولُ اللَّهِ وَ  صَدَّقَ بِهِ‏  عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ .
بیان: مراد از صدق اسلام و قراآن است که پیامبر آورنده آن است و مراد از «کسی که تصدیق کننده آن است» امام علی می‌باشد. لذا روایت یکی از مصادیق کامل را بیان نموده است. البته می تواند مصادیق دیگری هم داشته باشد مثل اینکه بگوییم احتمالاً مراد از « وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ » امام زمان باشد که دین اسلام را بر حق آورده و احیا می‌کند و مراد از عبارت « صَدَّقَ بِهِ‏» مؤمنان و شیعیان آن حضرت باشند که وی را تصدیق و همراهی می‌کنند. گرچه فعل مفرد است ولی می‌توان اراده جمع هم کرد. چنانچه این قاعده در عرب رایج است. یا اینکه بگوییم تک تک افراد آن حضرت وی را جداگانه تصدیق نمایند.
زیانکار بودن در صورت عدم پذیرش ولایت امام علی
279ـ … عَنْ أَبِی مُوسَى الْمَشْرِقَانِیِ‏ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَهُ‏ وَ حَضَرَهُ قَوْمٌ مِن‏ الْکُوفِیِّینَ فَسَأَلُوهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ‏  فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ یَذْهَبُونَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَیْثُ أَوْحَى إِلَى نَبِیِّهِ أَنْ یُقِیمَ عَلِیّاً لِلنَّاسِ عَلَماً انْدَسَّ إِلَیْهِ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ فَقَالَ أَشْرِکْ فِی وَلَایَتِهِ الْأَوَّلَ وَ الثَّانِیَ حَتَّى یَسْکُنَ النَّاسُ إِلَى قَوْلِکَ وَ یُصَدِّقُوکَ فَلَمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ‏  شَکَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى جَبْرَئِیلَ فَقَالَ إِنَّ النَّاسَ یُکَذِّبُونِّی وَ لَا یَقْبَلُونَ مِنِّی فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ‏ .
بیان: این روایت اشاره به یک جریان تاریخی درباره شان نزول آیه « لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ » می‌باشد که درباره ولایت امام علی و پذیرش آن از سوی مردم می‌باشد و این چون حکمی الاهی است لذا واجب خواهد بود. یعنی این روایت در واقع نوعی تفسیر صحیح از آیه « لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ » که موهم خطا یا گناهی از جانب پیامبر است ارائه می‌دهد. یعنی از پیامبر می‌خواهد که در ولایت امام علی اولی (ابوبکر) و دومی (عمر) را شریک گرداند تا مردم به سوی تو بیایند و تصدیقت نمایند. ولی وقتی آیه تبلیغ نازل شد پیامبر ص شکایت کرد از جبراییل که مردم این را از من نمی پذیرند که فقط ولایت امام علی را قبول کنند ولی خداوند فرمود: اگر تو در ولایت امام علی کس دیگری را شریک گردانی اعمالت نابود خواهد شد. ونیز مورد خطاب مردم هم می‌باشد.
نزول آیه « الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ » درباره اهل بیت
281ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ ‏ لَقَدْ مَکَثَتِ الْمَلَائِکَهُ سِنِینَ وَ أَشْهُراً لَا یَسْتَغْفِرُونَ إِلَّا لِرَسُولِ اللَّهِ وَ لِی وَ فِینَا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَاتُ‏  الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ … وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏  فَقَالَ قَوْمٌ مِنْ الْمُنَافِقِینَ مَنْ أَبُو عَلِیٍّ وَ ذُرِّیَّتِهِ الَّذِینَ أُنْزِلَتْ فِیهِمْ‏ هَذِهِ الْآیَهُ فَقَالَ أَیْضاً عَلِیٌّ سُبْحَانَ اللَّهِ أَمَا مِنْ آبَائِنَا إِبْرَاهِیمُ وَ إِسْمَاعِیلُ هَؤُلَاءِ آبَاؤُنَا؟
بیان: مراد روایت این است که اهل بیت حاملان علم الاهی هستند و با تسبیح و تصدیق خداوند به این مرتبه از علم و عصمت رسیده‌اند. لذا مصداقی اکمل برای آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ» می‌باشند.
کیفیت استغفار ملائکه برای شیعیان
283ـ … قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ لِلَّهِ مَلَائِکَهً تُسْقِطُ الذُّنُوبَ عَنْ ظَهْرِ شِیعَتِنَا کَمَا تُسْقِطُ الرِّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ أَوَانَ سُقُوطِهِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا  وَ اسْتِغْفَارُهُمْ وَ اللَّهِ لَکُمْ دُونَ هَذَا الْخَلْقِ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ فَهَلْ سَرَرْتُکَ قَالَ فَقُلْتُ نَعَمْ.
بیان: این روایت در مقام بیان نوعی مقام خاص برای شیعیان است که شامل حال دیگران نمی‌گردد یعنی روایت مصداقی خاص از عبارت « لِلَّذِینَ آمَنُوا » معرفی می‌گرداند و آن شیعیان هستند. یعنی استغفار ملائکه برای شیعیان به گونه‌ای متمایز از سایر مردم است. و به شکلی خاص آنها را مورد توجه قرار می‌دهند زیرا شیعیان به نحوی با اهل بیت در ارتباط هستند. ولی سایرین این امتیاز را ندارند.
بصیرت در امام شناسی اصحاب خاص امیر المؤمنین
308ـ … عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهَ قَالَ‏ خَرَجْنَا مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَتَّى انْتَهَیْنَا إِلَى صَعْصَعَهَ بْنِ صُوحَانَ فَإِذَا هُوَ عَلَى فِرَاشِهِ‏ فَلَمَّا رَأَى عَلِیّاً خَفَّ لَهُ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ لَا تَتَّخِذَنَّ زِیَارَتَنَا إِیَّاکَ فَخْراً عَلَى قَوْمِکَ قَالَ لَا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَکِنْ ذُخْراً وَ أَجْراً فَقَالَ لَهُ وَ اللَّهِ مَا کُنْتُ عَلِمْتُکَ إِلَّا خَفِیفَ الْمَئُونَهِ کَثِیرَ الْمَعُونَهِ فَقَالَ صَعْصَعَهُ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّکَ مَا عَلِمْتُکَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیمَ وَ إِنَّ اللَّهَ فِی عَیْنِکَ لَعَظِیمٌ وَ إِنَّکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ‏  لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ‏  وَ إِنَّکَ بِالْمُؤْمِنِینَ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ.
309ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ‏ لَمَّا صُرِعَ‏ زَیْدُ بْنُ صُوحَانَ یَوْمَ الْجَمَلِ جَاءَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ حَتَّى جَلَسَ عِنْدَ رَأْسِهِ فَقَالَ رَحِمَکَ اللَّهُ یَا زَیْدُ قَدْ کُنْتَ خَفِیفَ الْمَئُونَهِ عَظِیمَ الْمَعُونَهِ فَرَفَعَ زَیْدُ رَأْسَهُ إِلَیْهِ فَقَالَ وَ أَنْتَ جَزَاکَ اللَّهُ خَیْراً یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْتُکَ إِلَّا بِاللَّهِ عَلِیماً وَ فِی أُمِّ الْکِتَابِ عَلِیّاً حَکِیماً وَ أَنَّ اللَّهَ فِی صَدْرِکَ عَظِیمٌ‏.

مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد درباره فرزند پروری مستبدانه، شیوه های فرزند پروری

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید