در سال 2007 همان زمان با پنجاهمین سالگرد تحقیقات جیمز ویکاری تحقیقات او برای بار دیگر در کنفرانس بین المللی نام های تجاری مارکا (2007) مورد بررسی قرار گرفت. در قسمتی از مراسم 1400 نفر از شرکت کنندگان قسمت هایی از فیلم پیکنیک را دیدند. در طول فیلم 90 دقیقه ای آنها در معرض 30 پیام نهفته قرار گرفتند. در پایان فیلم ،81 درصد از افراد علامت تجاری ای را انتخاب کردند که توسط پیام های نهفته به آنها منتقل می شود. ( subliminalmessages، 5/9/87)
روش های استفاده از پیام های مخفی به صورت دیداری عبارتند از:
قرار دادن تصویر در تصویر.
استفاده از اشکال مختلف وجاسازی آن ها در تصاویر.
در موارد یافت شده در تبلیغات بازرگانی و انیمیشن، این اشکال معمولا در مورد روابط جنسی، قدرت یا مرگ هستند. قرار گرفتن تصویر در تصویر به تکنیک تک فریم نیز مشهور است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. تکنیک دوم نیز به ویژه به دلیل ساخته شدن کلیه اجزا در کنار هم و همزمان در انیمیشن ها و تبلیغات چاپی کاربرد بیشتری دارد.
ب- شنیداری
«بک ماسکینگ»، یک نوع تکنیک شنیداری است که شامل صداهایی است که به صورت ضمنی در یک آهنگ پخش می شوند و پیام هایی را تولید می کنند که ضمیرناخودآگاه ما نمی تواند آن پیام ها را درک کند. گری گیرینوالد مبلغ اصولگرای مسیحی مدعی است که اینگونه پیام ها به صورت نهفته قابل شنیدن هستند و می توانند شنونده را به سمت موسیقی راک، سکس و مصرف مواد مخدر سوق دهند. (subliminalmessages، 5/9/87)
پیام های نهفته در برخی موسیقی ها نیز استفاده می شوند. در دهه 1990، دو مرد جوان به خاطر خودزنی با تفنگ کشته شدند . خانواده های این دو جوان یکی از گروههای موسیقی راک به نام “جوداس پریست ” در این موضوع مقصر می دانستند. خانواده ها مدعی بودند که پیام های نهفته در آهنگ” بهتر از من بهتر با تو” شنوندگان را تشویق به انجام این کار می کند. این موضوع به دادگاه کشیده شد و خانواده ها درخواست غرامت 6 میلیون دلاری کردند. نتیجه قضاوت قاضی دادگاه این بود که پیام های نهفته در آهنگ وجود دارد ولی خانواده ها هیچ گونه سند علمی دال بر این که این آهنگ باعث خودکشی آن دو جوان شده ندارند. (Egermann, 2006: 2-5)
همچنین در انیمیشن علاء الدین از شرکت والت دیزنی نیز ترکیب صداها در یک صحنه مفهومی جدید را پدید می آورد. این مفهوم عبارت است از: نوجوانان خوب لباسهایتان را در بیاورید . در این خصوص در فصل سوم توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.
پیام های نهفته در تبلیغات تجاری
تبلیغات نهفته تکنیکی است که مصرف کنندگان را ناآگاهانه در معرض تصاویر چاپ شده روی محصولات، علامات تجاری یا سایر محرک های بازاریابی (تبلیغاتی) قرار می دهند. عده ای بر این باورند که وقتی مصرف کننده در معرض محرک های تبلیغاتی نهفته قرار می گیرد اطلاعاتی که در ضمیر ناخودآگاهش قرار داشته رمزگشایی می کند و بر اساس آن اطلاعات کالا را خریداری می کند حتی اگر با محرک های ارتباطی و عملکرد آن ها آشنایی نداشته باشد.
دلیل استفاده از تبلیغات پنهان را برخی ایجاد میل و انگیزه و برخی تبدیل کردن به یک کلیشه در ذهن که محو نخواهد شد می دانند. جمله ای در این زمینه از مارک تواین مشهور است که یک دروغ خوب نیمی از کره زمین را می پیماید در حالی که یک حرف راست هنوز پا را در چکمه اش نکرده.
سوق دادن افراد به خرید، آخرین وظیفه تبلیغ می‌باشد و البته وظیفه آسانی نیست. با استفاده از پژوهشهایی که در زمینه ارتباطات انجام شده است، اکنون مشخص شده است که مشتریان بالقوه، باید علاوه بر اینکه آگاه شوند که جای کالا و نقش آن در زندگی روزمره آنها چیست، بلکه باید نمایندگان فروش شرکت، کالا را حضوری عرضه کرده و به تشریح آن بپردازند و مشتری بالقوه بتواند کالا و عملکردش را از نزدیک ببیند (Moore, 1982: 38).
در کتاب هایی که مرتبط با مسائل تبلیغات تجاری است اشاره شده است که برای اینکه اثربخشی ارتباطات را بالا‌تر ببریم، پیام تبلیغاتی باید تأکید فراوانی بر روی نیازهای ملموس و محسوس مشتری داشته باشد. پژوهشهای عمیق و دقیق درخصوص نگرشهای مشتریان در بازار هدف کمک بزرگی است برای تبلیغ کنندگان تا درخصوص یک چنین نیازهای محسوس ارضا نشده‌ای، اطلاعاتی جمع آوری کنند. توجه، شناخت و درک یک چنین نیازهایی می‌تواند زمینه را برای اقدام مشتری جهت خرید هموار کند و همچنین اطلاعاتی را که او نیاز به توجیه منطقی و تایید تصمیم خود دارد، فراهم آورد. تردیدهای پس از خرید، گهگاه ممکن است در برخی از خریداران به وجود آید، از این رو یکی از اهداف مهم تبلیغ، اطمینان خاطر دادن به مشتری از خرید است به گونه‌ای که دلسردی و تردید احتمالی مشتری را پس از خرید نسبت به کالا از بین ببرد. به نظر می‌رسد برخی ازمشتریان پس از اقدام به خرید بیشتر به تبلیغات توجه می‌کنند تا قبل از خرید. بنابراین تبلیغ باید بتواند به آنها اطمینان خاطر بدهد که تصمیمشان صحیح بوده است و همچنین محتوای تبلیغ باید بتواند واژه‌هایی را ارایه کند که افراد هنگام صحبت کردن با دیگران درباره آن کالا، استفاده کنند (Moore, 1982: 45-47). لذا بحث استفاده از متدهای گوناگون برای القای پیام و یا پیام های چند وجهی که امکان فریب نگاه را داشته باشند مطرح می شود (Packard, 1982).
تبلیغات اشتراکی با انتشار کتاب ” مشوق های پنهان” نوشته ونس پاکارد در سال 1957 آغاز شد. اگر چه پاکارد از عبارت ” تبلیغات نهفته ” استفاده نکرد اما بسیاری از تکنیک های جدیدِ بازاریابی که از عوامل محرک بهره می برند را در این کتاب تشریح کرد؛ همان تکنیک هایی که بعد از جنگ جهانی دوم در بازار آمریکا برای فروش کالاها به کار گرفته شد. تبلیغاتی که بر آرزوها, ترس ها, گناهان و محرک های جنسیِ مصرف کننده تمرکز می کنند تا آن ها را متقاعد به خرید کالاهایی کنند که هیچ گاه به آن ها نیازی نداشته و ندارند. فروشندگان که توانسته بودند بر قلب و فکر مصرف کنندگان تسلط پیدا کنند بعد از مدت کوتاهی دسترسی به جیب و پول مصرف کنندگان را هم سهل الوصول یافتند. (Brean, 1958: 114)
ویلسون برایان کی کتاب هایی تحت عنوان “اغوای پنهان” و” بهره وری جنسی رسانه” نوشت که در این دو کتاب ادعا می کند عوامل و نمادهای جنسیِ نهفته معمولا در جهت اغفال مصرف کننده به کار گرفته می شوند. یکی از مشهورترین ادعاهای آقای کی این است که کلمه سکس در کالاها و تبلیغات جاسازی شده اند. (Key, 1974)
برای مثال او ادعا می کند که کلمه سکس بر روی بیسکویت های “ریتز” چاپ شده و در یکی از پیام های بازرگانی شرکت”GIN” متعلق به آقای گیلبی در بین قالب های یخِ یک نوشیدنی جاسازی شده است. بر اساس نظریه آقای کی کلمات جاسازی شده به صورت آگاهانه به خریدار منتقل نمی شوند بلکه ناخودآگاه به او منتقل می شود و با تحریک غریزه جنسی فرد باعث می شود که او تمایل بیشتری برای خرید کالای مورد نظر پیدا کند. (lee, 1999, 95)

Gin ritz cracker (استفاده از حروف S E X در پوستر)

در سال 1990 شرکت پپسی طرح قوطی یکی از محصولاتش را از رده خارج کرد به این دلیل که شخصی به این نکته اعتراض داشت که شرکت پپسی قوطی های محصولش را به نحوی طراحی کرده است که وقتی 6 بسته از آن در سوپر مارکت روی هم قرار می گیرند کلمه” سکس” از بین طراحیِ به ظاهر رندوم قوطی ها نمایان می شود. منتقدان مدعی شدند که خطوط آبی و قرمز روی قوطی ها به صورت رَندوم طراحی نشده اند بلکه طراحی آن ها کاملا اگاهانه انجام گرفته است. (lee, 1999, 99)

پیام های بازرگانی پنهان در ایالات متحده و چند کشور دیگر نظیر کاندا، انگلستان و استرالیا ممنوع شده است. (Johar, 2006: 139-149)

                                                    .