رشته حقوق

حقایق تاریخی

دانلود پایان نامه

” آنها به خدا نگاه می کنند بدون کیفیت خاص، و حدی محدود و صفتی معلوم.”
این حدیث انس بن مالک مویدی است بر برداشتی که شیعه و معتزله از آیه ﴿الی ربها ناظره﴾ دارند. و آن اینکه
نظر با چشم ظاهری نیست بلکه نظر قلبی مراد است. چون نظر حسی محدود است.
2. ” أخرج سعید بن منصور و ابن جریر و ابن سعد و عبد حمید و ابن المنذر و ابن مردویه و البیهقی فی شعب الایمان و الخطیب و الحاکم و صححه عن أنس أن عمر قرأ على المنبر﴿فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا وَ عِنَباً وَ قَضْباً إلى قوله وَ أَبًّا﴾ قال کل هذا قد عرفناه فما الأب ثم رفض عصا کانت فی یده فقال هذا لعمر الله هو التکلف فما علیک ان لا ندری ما الأب اتبعوا ما بین لکم هداه من الکتاب فاعملوا به و ما لم تعرفوه فکلوه إلى رب”
انس بن مالک می گوید:
“روزی عمر بر بالای منبر آیه ﴿ فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا وَ عِنَباً وَ قَضْباً… و ابّا﴾ را خواند و گفت: ” تمام این موارد در آیه روشن است اما واژه ” ابّ” نمی دانیم چیست؟ سپس عصایش را از دستش رها کرده و گفت: به خدا قسم که پرداختن به این مطلب خود را به زحمت انداختن است و چه اشکال دارد که معنای ” ابّ” را نمی دانیم. به آنچه که هدایت این کتاب بیان کرده عمل کنید و آنچه را که از آن نمی دانید و بلد نیستید به پروردگار بسپارید.”
ذکر این نکته لازم است که معنای این واژه در بین اعراب زمان پیامبر روشن بوده است.
ابن عباس در مسائل نافع بن ازرق می گوید:
“ابّ آن چیزی است که چهارپایان با آن تغذیه می کنند. “
ابن عباس می گوید:
” از نافع سوال کردم آیا اعراب این واژه را می شناختند؟ گفت: بله مگر نشنیدی که شاعر می گوید:
ترى به الأب و الیقطین مختلطا على الشریعه یجرى تحتها العذب‏ ”
این حدیث حاکی از جهل عمر به تفسیر واژه ” ابّ ” است که در روایات دیگر هم به آن پرداخته شده است.
3. ” و قوله تعالى: ﴿ِنْهُمْ أُمَّهٌ مُقْتَصِدَهٌ وَ کَثِیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یَعْمَلُونَ﴾ کقوله ﴿وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ أُمَّهٌ یَهْدُونَ بالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ﴾ و کقوله من أتباع عیسى ﴿فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ﴾، فجعل أعلى مقاماتهم الاقتصاد و هو أوسط مقامات هذه الأمه و فوق ذلک رتبه السابقین، کما فی قوله عز و جل: ﴿ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها﴾ ، و الصحیح أن الأقسام الثلاثه من هذه الأمه کلهم یدخلون الجنه، و قد قال أبو بکر بن مردویه: حدثنا عبد اللّه بن جعفر، حدثنا أحمد بن یونس الضبی، حدثنا عاصم بن عدی حدثنا أبو معشر، عن یعقوب بن یزید بن طلحه، عن زید بن أسلم، عن أنس بن مالک قال: “کنا عند رسول اللّه صلّى اللّه علیه و سلم، فقال :تفرقت أمۀ موسى على إحدى و سبعین مله:سبعون منها فی النار، و واحده فی الجنه، و تفرقت أمه عیسى على اثنتین و سبعین مله؛ واحده فی الجنه، و إحدى و سبعون منها فی النار، و تعلو أمتی على الفرقتین جمیعا واحده فی الجنه ”
در تفسیر آیه ” از میان آنان گروهى میانه‏رو هستند و بسیارى از ایشان بد رفتار مى‏کنند” همچون آیات ” و از میان قوم موسى گروهی هستند که به حق راهنمایى و داورى مى کنند. ” و ” پس پاداش کسانى از ایشان را که ایمان آورده بودند به آنها دادیم ولى بسیارى از آنان دستخوش انحراف هستند.” و ” سپس این کتاب را به آن بندگان خود که [آنان را] برگزیده بودیم به ارث دادیم پس برخى از آنان بر خود ستمکار هستند و گروهی از آنها میانه‏ رو و گروهی از آنان در کارهاى نیک به فرمان خدا پیشگام هستند و خود توفیق بزرگ
است. بهشت های جاودان ماوای آنان خواهد بود.” نشان می دهد که در همه این اقوام یک گروه خاص وارد بهشت خواهند شد. موید این تفسیر روایتی است که ابوبکر بن مردویه از انس بن مالک نقل می کند که گفت:
” پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: قوم موسی هفتاد و یک گروه شدند که از آنها هفتاد گروه به جهنم و یک گروه به بهشت می روند. امت عیسی نیز هفتاد و دو فرقه شدند که فقط یک گروه از آنان به بهشت وارد می شوند. امت من بیش از دو امت قبل گروه گروه می شوند و تنها یک گروه به بهشت می رود.”
3. 1. 3 تاریخ و سیره
علاوه بر اینکه در کتب تاریخی معتبر اهل سنت در مورد زندگی انس بن مالک سخن به میان آمده است ، بسیاری از روایات تاریخی در این کتب وجود دارد که همگی به نقل از انس می باشد. این مساله نشان می دهد که اهل سنت به روایات انس بن مالک در مساله تاریخ و سیره توجه خاصی داشته اند.
در کتاب های تاریخ طبری، اسد الغابۀ، الاصابۀ، الاستیعاب و … روایات متعددی از انس بن مالک نقل شده است. این روایات البته در برخی از کتب با جهت گیری های خاص انتخاب و بیان شده است. در حالی که در کتاب های دیگر مکتب خلفا تمام روایات انس بن مالک در خصوص مباحث تاریخی و سیره کاملا بیان شده است. این دسته از احادیث انس بن مالک مانند بقیه احادیث او و همچنین سایر صحابه نیاز به بررسی و دقت خاص دارد. که همتی می طلبد تا احادیث همه صحابه به ویژه انس بن مالک در این ححوزه به دقت بررسی شده و حقایق تاریخی از دل این تحقیقات وسیع و دقیق به وضوح روشن گردد.
در این قسمت بعد از بررسی دقیق کتب تاریخی معتبر مکتب خلفا احادیثی را برای نمونه انتخاب کردیم تا صرفا آشنایی باشد برای علاقمندانی که دوست دارند در این حوزه تحقیق نمایند:
1. 3. 1. 3 الاستیعاب
الف) از انس بن مالک نقل شده است که
“پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سن 65 سالگی وفات یافته است.”

مطلب مشابه :  عزت نفس بالا و پایین

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید