سبز اندیشان امروز

حدیث دوم

عبدالله بن عمر درروایت مرفوعه‌ای دیگر می‌گوید: پیامبر فرمودند: «من حجّ فزار قبری بعد وفاتی کان کمن زارنی فی حیاتی» (هر کس حج گزارد و قبر مرا بعد از وفاتم زیارت کند، بسان کسی است که در دوران زندگی‌ام مرا زیارت نموده است.) این حدیث در 25 منبع از منابع اهل سنت نقل شده است.
چهارمین حدیث
عبدالله بن عمر در روایت مرفوعه‌ای دیگر گوید: پیامبر خدا می‌فرماید: «من حج البیت و لم یزرنی فقد جفانی» (هر کس حج خاننه‌ی خدا را انجام دهد و مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است.)
بسیاری از حافظان اهل سنت، این حدیث را نقل کرده‌اند که سمهودی، دارقطنی، قسطلانی و… از آن جمله‌اند.
3. سیره و رفتار اصحاب
سومین دلیل برای مشروعیت زیارت، سیره و رفتار اصحاب پیامبر خدا است. در روایتی آمده است: آن‌گاه که عمر بن خطاب، بعد از فتوحات شام، وارد مدینه شد، در نخستین اقدام، به مسجد آمد و بر سول خدا سلام فرستاد.
این قضیه در کتاب «فتوح الشام» چنین نقل شده است: «آن‌گاه که عمر با مردم بیت المقدس مصالحه کرد، کعب الأحبار بر او وارد شد و اسلام آورد. عمر از اسلام وی شاد شد. سپس به او گفت: آیا می‌توانی با من به مدینه و قبر پیامبر را زیارت کنی و از زیارت آن بهره‌ای بگیری؟ کعب الأحبار پذیرفت. وقتی عمر وارد مدینه شد، نخستین کاری که انجام داد، داخل مسجد شد و به رسول خدا سلام فرستاد.
و در روایت دیگر آمده است: هرگاه عبدالله بن عمر از سفر برمی‌گشت، نزد قبر پیامبر می‌آمد و می‌گفت: «سلام بر تو ای رسول خدا»
حافظ عبدالغنی و دیگران می‌گویند: بلال پس از پیامبر خدا تنها یک بار -زمانی که برای زیارت قبر آن حضرت به مدینه آمده بود- اذان گفت.
4. دیدگاه عقل
مشروعیت زیارت از دیدگاه عقل نیز قابل استدلال می‌باشد؛ چرا که عقل می‌گوید: تعظیم کسی که خداوند تبارک و تعالی او را بزرگ داشته، نیکو است. زیارت هم نوعی تعظیم و بزرگداشت است. زیارت پیامبر خدا از شعائر الهی، جایز و عملی پسندیده است؛ چرا که این عمل، بر خلاف میل مخالفان و دشمنان اسلام است.
دیدگاه علمای اهل تسنن در برابر توهمات ابن تیمیه
1. قسطلانی می‌گوید: گفتار ابن تیمیه در مورد منع زیارت پیامبر خدا از زشت‌ترین مسائلی است که از وی نقل شده است.
2. غزالی می‌گوید: هر کس در زمان حیات پیامبر با مشاهده‌ی آن حضرت تبر بجوید. جایز است انسان برای زیارت پیامبر بار سفر ببندد و حدیث «لا تشدّ الرحال» مانع از این عمل نیست.
روایات پیامبر اکرم نسبت به زیارت اهل قبور
حدیث اول: پیامبر خدا همواره در آغاز سال به زیارت قبور شهیدان می‌آمد و می‌فرمود: «السلام علیکم بما صبرتم، فنعم عقبی الدار» (سلام بر شما به خاطر استقامت و صبرتان! پس سرانجام آن سرا، چه نیکوست.)
ابوبکر، عمر و عثمان نیز در آغاز سال چنین می‌کردند، معاویه نیز در دوران حکومت خود، آن‌گاه که در مراسم حج شرکت می‌کرد، به کنار قبور شهیدان آمده، چنین می‌کرد.
راوی می‌گوید: پیامبر خدا هنگامی که به دره‌ای که در آن شهدا مدفون بودند، می‌رسید، می‌فرمود: «سلامٌ علیکم بما صبرتم»
حدیث دوم: عایشه می‌گوید: پیامبر خدا همواره در آخرین یخش از شب، خانه را به قصد زیارت بقیع ترک می‌کرد. و وقتی وارد آن‌جا می‌شد، می‌فرمود: «السلام علیکم دار قوم مؤمنین، و آتاکم ما توعدون غداً مؤجلون و إنّا إن شاء الله بکم لاحقون. اللهم اغفر لأهل البقیع الغرقد»

                                                    .