رشته حقوق

جمهوری اسلامی

دانلود پایان نامه

جامعه فاروقیه در کراچی دسته‌ای دیگر از وهابیان هستند و مجله «فاروق» را به زبان عربی چاپ می‌کنند. انجمن وهابی سپاه صحابه که به سپاه صحابه پاکستان یا S.S.P مشهور است، از یک گروه از سنیان افراطی وابسته به جمعیت علمای اسلام (H U L) در سال 1985م. در زمان جنگ پاکستان تشکیل شد. بیش‌تر رهبران و اعضای سپاه صحابه از اعضای جمعیت علمای اسلام بوده‌اند؛ با این تفاوت که سپاه صحابه، عملکردی افراطی داشته و عملکردشان علیه شیعیان شدت و خشونت بیش‌تری دارد. بیش‌تر اعضای این انجمن، بی‌کارند و از طبقه‌ی محروم شهر و از جوانان تا سن 20 سال انتخاب شده‌اند. در ضمن شعار معروف و مشهور سپاه صحابه این است که «هر کس به ابوبکر، خلیفه اول اعتماد ندارد، کافر است.» هدف اصلی این گروه وهابی‌سازی کل پاکستان و نابودی تشیع است. در پیشینه‌ی تاریخی سپاه صحابه، ادعای آنان در پیروی از دین پیامبر ویژگی بارز این گروه افراطی است که در اوایل دهه‌ی 1980م. به دست «مولانا حق نواز جهنگوی» تأسیس شد و یکی از اهداف مهم خود را مبارزه با عزاداری امام حسین و تخطئه‌ی قیام آن حضرت می‌دانست و بر چیدن حسینیه‌ها را از دولت پاکستان درخواست نموده بود. قلعه‌های نظامی و سنگرهای این گروه، بیش‌تر در جنوب پاکستان در منطقه‌ی مرکزی و پر جمعیت پنجاب و مرزهای کراچی واقعی بوده و بالغ بر پانصد دفتر داشته است و بسیاری از حوزه‌های علمیه و مدارس پنجاب توسط این گروه اداره می‌شد. مولانا جهنگوی در سال 1990م. به قتل رسید و بعد از او، مولانا اعظم طارق، مسئول گروه شد. سپاه صحابه توسط طالبان حمایت می‌شود و هر دو گروه به شدت موافق تحریم قانون تلویزیون و سینما بودند. اعظم طارق متهم به ترور 103 نفر از رهبران شیعه بوده است.
درآمد این گروه، از افراطیون ثروتمند عربستان و خلیج فارس و نیز فرقه‌های متعصب داخلی مثل گروه جماعت اسلامی و گروه علمای اسلامی تأمین می‌شود. نام سپاه صحابه، یادآور خشونت و کشتار بی‌رحمانه، حتی در مساجد میان نمازگزاران در جای جای پاکستان است.
وهابیت در تایلند
یکی از کشورهایی که افکار افراط‌گرایانه‌ی وهابیت در آن نفوذ داشته، تایلند است. وهابیان تایلند، شیعیان و برخی فرقه‌های سنی را مورد هدف قرار داده‌اند. فعالیت وهابیت در تایلند از حدود 55 سال پیش با تلاش دو اندونزیایی مقیم جنوب تایلند شروع شد. بنیان‌گذاران این حرکت، «استاد عرفان» و «استاد احمد لطفی» بودند و بعد از آن‌ها، «استاد اسماعیل تایلندی» این حرکت را ادامه داد که هنوز این فعالیت ادامه دارد.
احمد اسماعیل اولین مدرسه‌ی اسلامی اشاعه و تبلیغ افکار وهابیت را تأسیس کرد و آن را «ساسانوپاتام» نامید. بعد از تأسیس این مدرسه، تفکرات وهابیت به شکل گسترده‌تری در بین مردم رواج پیدا کرد. وی تعداد زیادی از طلاب را نیز به نقاط مختلف تایلند برای تبلیغ آیین وهابیت می‌فرستاد. یکی از امور اساسی در اختلاف بین دو فرقه‌ی شافعی و وهابیت‌، این بود که فرقه‌ی اول را جماعت قدیمی و وهابیان را جماعت جدید و روشن‌فکر می‌خواندند.
مراکز فعالیت‌های وهابیت در بانکوک -پایتخت تایلند- در مساجد و مؤسسه‌های دینی قرار دارند. از جمله، مدرسه‌ی ساسانوپاتام، شعبه جدیدی زیر نظر «استاد مصطفی» افتتاح کرد و استاد ابراهیم، در یک قریش از پیروان مذهب قادیانی، سرپرست وقت مجله‌ی «الجهاد» و عضو جمعیت الاسلام، او را یاری داد. شایان ذکر است که تعداد دیگری از وهابیان به نام «پقتونک خم» مدرسه‌ای به نام «راششکلرون» را افتتاح کردند و استاد احمد اسماعیل در این مدرسه تدریس می‌کرد. او با همکاری گروه پقتونک خم با استاد ابراهیم در یک قریش به مقابله برخاستند. گروه دیگری از وهابیان در مسجد العتیق بانکوک تعدادی دیگر در مسجد مرکزی فعالیت و تجمع می‌کنند. وهابیانی هم زیر نظر مؤسسه‌ی رابطه العالم الاسلامی فعالیت دارند. این سازمان به نشر مجله‌ی ماهانه به زبان تایلندی به نام الرابطه العالم الاسلامی و کتب رایگان اقدام می‌کند. مؤسسه‌ی «نانک چوک» نیز به فعالیت‌های تبلیغی وهابی می‌پردازد.
وهابیت در ترکیه
فعالیت‌های وهابی‌گری در ترکیه به طور گسترده، صرف کمک به گروه «نورجی‌ها»، انتشار کتب ترویج آیین وهابیت، انتشار مجله‌ی «هلال» و تأسیس بانک «فیصل فاینانس» برای حمایت‌های مادی از گروه‌های وابسته به فرقه‌های وهابیت می‌شود.
وهابیت در تونس
مردم تونس پیرو مذهب معتدل مالکی هستند. مبلغان سعودی در این کشور، داخل شده‌اند و با آموزش‌های تفکر وهابی آنان را برای شناخت وهابیت آماده می‌کنند. وهابیت، قدم به قدم در تونس با دلارهای نفتی قطر و سعودی پیشرفت می‌کند.
وهابیت در چچن
عاملان فرقه‌ی وهابی از چند سال گذشته، فعالیت بسیار وسیعی را در منطقه قفقاز روسیه آغاز کرده‌اند که به طور مستقل در قسمت قفقاز به آن‌ها می‌پردازیم. مقام‌های داغستانی گفته‌اند: «گروه‌های مسلح وهابی بخش‌های مختلف این جمهوری را مورد حمله قرار داده‌اند و سپس به جمهوری چچن می‌گریزند.» پارلمان داغستان فعالیت وهابیان را در این جمهوری، ممنوع اعلام کرد. با این حال فرقه‌ی وهابی در چچن رشد چشم‌گیری داشته است؛ به نحوی که برخی از مقام‌های دولت چچن در جبهه‌ی مخالف وهابیت قرار دارد و ازسوی «شامیل باسایف» و «سلیمان رادویف» حمایت می‌شود. سلیمان رادویف رزمنده‌ی مشهور چچنی است که مخالف حضور وهابیت در کشورش است.
وهابیت در زیمبابوه
وهابیت در زیمبابوه، تا حدی نفوذ کرده است. یکی از عوامل مهم وهابی‌های منطقه؛ «نام شیخ موسی ملک» بنیان گذار مجلس العلماء در زیمبابوه و از اعضای برجسته‌ی انستیتوی فرهنگی اسلامی است که به عنوان عامل اصلی چاپ و انتشار کتاب الایمان مشهور است. لازم به ذکر است که این اقدام از سوی مسلمانان هندی‌الاصل مقیم زیمبابوه صورت گرفته و مطالب کتاب، منطبق با عقاید وهابیت و تلاشی برای ایجاد تفرقه در بین مسلمین و تضعیف اسلام است.
وهابیت در سریلانکا
عربستان با شیوه‌های مختلف از جمله تجدید و بازسازی مساجد، ایجاد مساجد و مدارس و اعطای بورسیه به بعضی از مسلمانان و غیره موجب شده است که نظریات اسلامی در سریلانکا به طور مستقیم و غیرمستقیم تابع مراکز اسلامی عربستان باشند.
از عمده‌ترین فعالیت‌های رابطه العالم الاسلامی در سریلانکا، دادن امکانات ادامه‌ی تحصیلات عالیه در دانشگاه‌های عربستان است. مراکز، انجمن‌ها و مدارس مختلف سریلانکا که از کمک‌های عربستان بهره‌مند می‌شوند عبارتند از:
جماعت اسلامی سلیمان: این جماعت اگر چه از کمک‌های عربستان استفاده می‌کنند، اما در پاره‌ای از مواقع از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کنند.
اتحادیه جوانان مسلمانان سریلانکا که از کمک‌های عراق و مصر نیز برخودار است.

مطلب مشابه :  مفهوم و تعریف ایجاب در کنوانسیون، قانون و فقه

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید