رشته حقوق

جانشینی پیامبر

دانلود پایان نامه

مباهله پیامبر اکرم با نصارای نجران/ فرمان به مباهله آل کسا با نجرانیان ستیزه‌جو/ مباهله: اثبات حقانیت اسلام در برابر مسیحیت
2ـ … قال حدثنا محمد المنکدر عن أبیه عن جده قال‏ لما قدم السید و العاقب أسقف نجران فی سبعین راکبا وفدا على النبی کنت معهم و کرز یسیر و کرز صاحب نفقاتهم … فهبط علیه جبرئیل الأمین فقال یا محمد إن الله یقرئک السلام و یقول لک و عزتی و جلالی لو باهلت بمن تحت الکساء أهل السماء و أهل الأرض لتساقطت علیهم السماء کسفا متهافته و لتقطعت الأرضون زبرا سابحه فلم یستقر علیها بعد ذلک فرفع النبی یدیه حتى رئی بیاض إبطیه ثم قال على من ظلمکم حقکم بحکم الأجر الذی افترضه الله علیهم فیکم بهله تتابع إلى یوم القیام.
بیان: روایت فوق علاوه بر اثبات حقانیت اهل بیت در امر جانشینی پیامبر به این نکته مهم هم اشاره می کند که امامت و پذیرش ولایت اهل بیت از اصول و ارکان دین است که غیر از این روایت، روایات فراوان و متعدد دیگری حتی با اسناد صحیح وجود دارد که این مطلب را اثبات می‌کند.
جنگ أحد: اثبات همراهی حضرت علی با پیامبر / جهاد امام علی و شجاعت بی اندازه ایشان در رکاب پیامبر
4ـ … عن الشعبی‏ انصرف علی بن أبی طالب من وقعه أحد و به ثمانون جراحه تدخل فیها الفتائل فدخل علیه رسول الله و هو على نطع فلما رآه بکى و قال إن رجلا یصیبه هذا فی سبیل الله لحق على الله أن یفعل به و یفعل فقال علی مجیبا له و بکى ثانیه و أما أنت یا رسول الله الحمد لله الذی لم یرنی ولیت عنک و لا فررت و لکنی کیف حرمت الشهاده فقال له إنها من ورائک إن شاء الله … فأنزل الله عز و جل  و کأین من نبی قاتل معه ربیون کثیر فما وهنوا لما أصابهم فی سبیل الله و ما ضعفوا و ما استکانوا و الله یحب الصابرین‏ .
5ـ وَ مِنْ تَفْسِیرِ ابْنِ الْحَجَّامِ‏ … یَا عَلِیُّ إِنَّ لِکُلِّ نَبِیٍّ رَفِیقاً أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ مِنْ أُمَّتِهِ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ  فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً  … .
بیان: هر دو روایت در مقام بیان شجاعت و حضور همه جانبه امام علی کنار پیامبر در غزوات ایشان است. چنانچه با استناد به این دو روایت امام علی از صابران و رفیق پیامبر و از جمله کسانی است که مورد نعمت‌های الاهی قرار دارند.
چگونگی عرضه‌ی اعمال و حقیقت آن: گفتگوی پیامبر و عمار/ شوق بی اندازه عمار بن یاسر به حضور پیامبر
12ـ … قال رسول الله وددت أنک عمرت فینا عمر نوح فقال رسول الله یا عمار حیاتی خیر لکم و وفاتی لیس بشر لکم أما فی حیاتی فتحدثون و أستغفر الله لکم … و أسماء آبائهم و أنسابهم إلى قبائلهم إن هذا لهو الإفک فأنزل الله عز و جل وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏  … .
بیان: ابتدای روایت به اشتیاق عمار به حضور همیشگی پیامبر میان ایشان اشاره دارد ولی در ادامه پیامبر حقیقتی را در صورت نبودن او یا یکی از اهل بیت ایشان اشاره دارد و آن این است که آن بزرگواران شاهد بر اعمال ما هستند. البته فرق دیدن اعمال ما توسط ائمه با دیدن خداوند در این است که خداوند مستقیماً شاهد اعمال ما است ولی ائمه به اذن الاهی شاهد و ناظر بر اعمال ما می‌باشند.
خاتم بخشى امیر المؤمنین در حال نماز/ انحصار نزول آیه ولایت در شأن امام علی
8ـ … قال عمر بن الخطاب أخرجت من مالی صدقه یتصدق بها علی و أنا راکع أربعا و عشرین مره على أن ینزل فی ما نزل فی علی فما نزل‏.
بیان: از روایت فوق با توجه به اعتراف خلیفه دوم که او همان عمل امام را انجام داد تا آیه ای در شأن او هم نازل شود ولی چیزی نازل نشد. بر می آید که آیه سبب نزول خاص داشته است و منحصر در امام علی و ولایت و برتری ایشان نسبت به سایر اصحاب می‌باشد.
وفای بر پیمان غدیر/ استحکام پیمان غدیر دلیلی بر ایمان شما/ تسمیه امام علی به لقب «امیر المؤمنین» توسط پیامبر از جانب خداوند
16ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُهُ وَ هُوَ یَقُولُ‏ لَمَّا سَلَّمُوا عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لِأَبِی بَکْرٍ قُمْ فَسَلّمْ عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ ثُمَّ قَالَ لِعُمَرَ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ قَالَ نَعَمْ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ ثُمَّ قَالَ یَا مِقْدَادُ قُمْ فَسَلِّمْ عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ فَلَمْ یَقُلْ شَیْئاً ثُمَّ قَامَ فَسَلَّمَ … ثُمَّ قَالَ قُمْ یَا عَمَّارُ فَقَامَ عَمَّارٌ وَ سَلَّمَ ثُمَّ قَالَ قُمْ یَا بُرَیْدَهُ الْأَسْلَمِیُّ فَقَامَ فَسَلَّمَ‏ حَتَّى إِذَا خَرَجَ الرَّجُلَانِ وَ هُمَا یَقُولَانِ‏ لَا نُسَلِّمُ لَهُ مَا قَالَ أَبَداً فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ‏.
17ـ … قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ‏ یَعْنِی بِهِ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ حِینَ قَالَ قُومُوا فَسَلِّمُوا عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالُوا مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ‏.
بیان: در این دو روایت هم اشاره به ملقب شدن امام علی به «امیر المؤمنین» از جانب خداوند دارد و هم اشاره به میزان فرمان پذیری و یا شکاک و حسود بودن برخی از اصحاب پیامبر دارد.
عهد الهی، محبت علی در قلوب مؤمنین/ داستان عهد الهی با حضرت علی
44ـ … عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ فِی عَلِیٍّ ‏  إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا  … .

مطلب مشابه :  نهی از منکر

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید