رشته حقوق

جامعه اسلامی

دانلود پایان نامه

آزار و اذیت مسلمانان دلیل هجرت از مکه به مدینه
85ـ … سَأَلْتُ مَوْلَایَ أَبَا جَعْفَرٍ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ‏  قَالَ نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ وَ حَمْزَهَ وَ جَعْفَرٍ … .
بیان: در روایت فوق امام علی ، حمزه سید الشهداء و جعفر بن ابی طالب علیهم السلام مصادیق تفسیری آیه می باشند. این روایت و شأن نزول آن درباره هجرت امام علی و حمزه سید الشهدا و جعفر بن ابی طالب از مکه به مدینه به همراه پیامبر می‌باشد که نشان از ایمان والای ایشان دارد که به خاطر حفظ دین و اطاعت از فرمان پیامبر از دیار خود هجرت کردند و ایمانشان نلرزید.
غدیر و انکار ولایت امیر المؤمنین ، توطئه‌ی قتل پیامبر در لیله العقبه / فضل امام علی ، حسادت و غضب علنی مخالفان ایشان
102ـ … حَدَّثَنَا الْإِمَامُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ  إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ تَعْرِفُ فِی وُجُوهِ الَّذِینَ کَفَرُوا الْمُنْکَرَ یَکادُونَ یَسْطُونَ بِالَّذِینَ یَتْلُونَ عَلَیْهِمْ آیاتِنا  الْآیَهِ قَالَ کَانَ الْقَوْمُ إِذَا نَزَلَتْ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ آیَهٌ فِی کِتَابِ اللَّهِ … حَتَّى نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ.
بیان: روایت فوق اشاره این واقعیت است که نقل‌های فضل و فرض طاعت امام علی آنقدر زیاد است که این روایت تنها گوشه‌ای از این مبنا و اصل را اشاره می‌کند.
اهل بیت اولین خاشعان در نماز
104ـ … عَنِ الْإِمَامِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ‏  إِلَى قَوْلِهِ‏  الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ‏  قَالَ نَزَلَتْ فِی رَسُولِ اللَّهِ وَ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ‏ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.
ملاک پذیرش حکم خدا و رسول خدا ، سود و زیان داوری و عدالت
118ـ … ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: لَمَّا قَدِمَ النَّبِیُّ الْمَدِینَهَ أَعْطَى عَلِیّاً وَ عُثْمَانَ أَرْضاً أَعْلَاهَا لِعُثْمَانَ وَ أَسْفَلَهَا لِعَلِیٍّ فَقَالَ عَلِیٌّ لِعُثْمَانَ إِنْ أَرْضِی … قَالَ فَاجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ رَجُلًا قَالَ عَلِیٌّ النَّبِیَّ فَقَالَ عُثْمَانُ هُوَ ابْنُ عَمِّکَ وَ لَکِنِ اجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ غَیْرَهُ فَقَالَ عَلِیٌّ لَا أُحَاکِمُکَ إِلَى أَحَدٍ غَیْرِ النَّبِیِّ وَ النَّبِیُّ شَاهِدٌ عَلَیْنَا فَأَبَى ذَلِکَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ هَذِهِ الْآیَاتِ إِلَى قَوْلِهِ‏  هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏ .
119ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ یَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا ثُمَّ یَتَوَلَّى فَرِیقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ ما أُولئِکَ بِالْمُؤْمِنِینَ‏  إِلَى قَوْلِهِ‏  مُعْرِضُونَ‏  قَالَ إِنَّهَا نَزَلَتْ فِی رَجُلٍ اشْتَرَى مِنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَرْضاً ثُمَّ نَدِمَ … قَالَ عَلِیُّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ لَا وَ اللَّهِ وَ لَکِنْ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ فَلَا نَرْضَى بِغَیْرِهِ‏ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَذِهِ الْآیَاتِ‏  وَ یَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا  إِلَى قَوْلِهِ‏  وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ‏.
بیان: روایت اول اشاره به شدت فرمانبرداری امام علی در امور دینی مثل بیع و مشاجره و … از پیامبر دارد که بر خلاف برخی اصحاب حضور پیامبر را در حل اختلافات جایز نمی‌دانند. ولی امام جز محکمه پیامبر چیز دیگری را نمی‌پذیرد.
دشمنان اهل بیت وسیله‌ی آزمایش ایشان
122ـ … حَدَّثَنِی مَوْلَایَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍقَالَ: جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ أَغْلَقَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ الْبَابَ وَ قَالَ یَا أَهْلِی وَ أَهْلَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقْرَأُ عَلَیْکُمُ السَّلَامَ … فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ  وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً  أَنَّهُمْ سَیَصْبِرُونَ أَیْ سَیَصْبِرُونَ کَمَا قَالُوا .
بیان: حضرت موسى بن جعفر روایت کرده فرمود روزى پیغمبر اکرم امیر المؤمنین و فاطمه‏ زهرا و حسن و حسین را پیرامون خود جمع نموده و درب خانه را بسته سپس فرمود اى اهل بیت من واى حرم خدا اینک جبرئیل در این خانه و با شماست و از طرف پروردگار بشما سلام نموده و میگوید خداوند فرموده من دشمنان شما را وسیله فتنه و آزمایش مینمایم شما اهلبیت من چه میگوئید؟ متفقا گفتند اى رسول خدا ما بمشیت پروردگار و آنچه قضا و قدر او بر آن تعلق میگیرد راضى و صابریم تا در پیشگاه پروردگار از صابرین باشیم زیرا خداوند بصابرین وعده پاداش و اجر کلى فرموده از بیان آنها چنان پیغمبر اکرم گریست که صداى گریه حضرتش را از بیرون خانه شنیدند سپس این آیه نازل شد تا أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً  دیعنى زود است صبر کنند چنانچه خودشان فرمودند صبر می‌نمائیم. می‌توان گفت این روایت اشاره به اواخر عمر پر برکت پیامبر دارد که روزی ماجرای سقیفه و حمله به خانه‌ی امیرالمؤمنین را برای ایشان ذکر کرد و اخبار این وقعه را برای اهل بیت بازگو کرد و از امام علی و حضرت زهرا پاسخ دادند که در برابران صبر پیشه می‌کنیم.
186ـ … عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ‏  الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏  قَالَ قُلْتُ یَا رَسُول‏ اللَّهِ مَا هَذِهِ الْفِتْنَهُ قَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّکَ مُبْتَلًى بِکَ وَ إِنَّکَ مُخَاصِمٌ فَأَعِدَّ لِلْخُصُومَهِ.
413ـ … قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ النَّبِیَّ قَالَ لِفَاطِمَهَ إِنَّ زَوْجَکَ یُلَاقِی بَعْدِی کَذَا وَ یُلَاقِی بَعْدِی کَذَا فَخَبِّرْهَا بِمَا یَلْقَى بَعْدَهُ فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَا تَدْعُو اللَّهَ أَنْ یَصْرِفَ‏ ذَلِکَ عَنْهُ فَقَالَ قَدْ سَأَلْتُ اللَّهَ ذَلِکَ لَهُ فَقَالَ إِنَّهُ مُبْتَلًى وَ مُبْتَلًى بِهِ فَهَبَطَ جَبْرَائِیلُ فَقَالَ‏  قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِی تُجادِلُکَ فِی زَوْجِها وَ تَشْتَکِی إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ یَسْمَعُ تَحاوُرَکُما إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ .
بیان: از حضرت امام حسین روایت کرده فرمود چون این آیه نازل شد پدرم از پیغمبر اکرم سؤال نمود این فتنه چیست؟ فرمود یا على شما بآن فتنه مبتلا میشوى و جمع کثیرى با شما مخاصمه و عداوت مینمایند براى مبارزه و مخاصمه آماده باش. در روایت بعدی پیامبر به حضرت زهرا فرمودند که بعد از من بر سر شوهرت على مصیبتها وارد شود فاطمه عرض کرد اى پدر بزرگوار آیا دعا نمی‌فرمائید تا خداوند آنها را از على بر طرف فرماید فرمود دعا کردم و از خداوند مسئلت نمودم خطاب رسید در علم ما گذشته است این مصیبتها باید بر على واقع شود. این روایات نیز گویای جریان سقیفه است. که دشمنان امام علی و مردم آن زمان به وسیله امام علی آزمایش شدند و مورد فتنه قرار گرفتند. مسیری که جامعه اسلامی بعد از وفات رسول اکرم در پیش گرفت، به حسب عوامل ظاهری اتفاقی غیر منتظره بود؛ به خصوص بعد از تلاش گسترده‌ای که پیامبر از اوائل بعثت تا روز وفات و به ویژه هفتاد روز قبل از آن در روز غدیر خم برای معرفی امیرالمؤمنین به عنوان جانشین خود انجام داده بود. با توجه به این همه تلاش پیامبر ، مطابق اسباب ظاهری انتظار نمی‌رفت جریان امامت و ولایت حضرت امیر به صورتی غیر از سفارش‌های مکرر پیامبر پیش برود؛ کار به صورت دیگری انجام گرفت؛ مسلمانان در سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند و با ابوبکر بیعت کرده و ایشان را به عنوان خلیفه معرفی کردند. این در حالی بود که امیرالمؤمنین مشغول غسل و کفن و دفن پیغمبر اکرم بودند. حضرت امیر در حال ریختن خاک روی قبر پیامبر بودند که خبر این ماجرا به ایشان رسید؛ بلافاصله بیل را در خاک‌ها فرو کرده، دستشان را به کمر گرفتند و آیه اول سوره عنکبوت را تلاوت کردند؛ بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیم * الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ. خواندن این آیه نشانه این بود که فتنه بزرگی در پیش است؛ فتنه‌ای که خود پیغمبر اکرم آن را پیش‌بینی کرده بودند؛ مردم هم می‌دانستند که فتنه‌ای بعد از رحلت پیغمبر اتفاق خواهد افتاد.
بعدها، در زمان خلافت حضرت امیر ، روزی آن حضرت مشغول خطبه خواندن بودند که کسی برخاست و از ایشان پرسید: آیا شما در زمان حیات پیغمبر از خود آن حضرت در باره این فتنه و چگونگی آن سوال کردید؟ حضرت علی هم برای بستن دهان مخالفین، در پاسخ فرمودند: «إِنَّهُ لَمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ قَوْلَهُ: الم أَ حَسِبَ‏ النَّاسُ‏ أَنْ‏ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏، عَلِمْتُ أَنَّ الْفِتْنَهَ لَا تَنْزِلُ بِنَا وَ رَسُولُ اللَّهِ ص بَیْنَ أَظْهُرِنَا»‌؛ زمانی که این آیه نازل شد، من از لحن آیه فهمیدم که این فتنه مربوط به بعد از رحلت پیغمبر است و تا روزی که آن حضرت در میان ما است، فتنه نازل نخواهد شد. از همین‌رو برای این‌که بفهمم این فتنه چیست و وظیفه‌ ما در آن زمان چه خواهد بود، از حضرت رسول در باره آن سوال کردم. آن حضرت ابتدا در پاسخ فرمود: «یَا عَلِیُّ إِنَّ أُمَّتِی سَیُفْتَنُونَ بَعْدِی‏؛ یا علی! امتم پس از من به فتنه مبتلا خواهند شد.» حضرت امیر از این پاسخ اجمالی رسول اکرم چنین برداشت کردند که ایشان نمی‌خواهند به سوال‌شان پاسخ بدهند. از همین‌رو خاطره‌ای را از روز احد یادآوری کرده و عرض کردند: «یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ وَ لَیْسَ قَدْ قُلْتَ لِی یَوْمَ أُحُدٍ حَیْثُ اسْتُشْهِدَ مَنِ اسْتُشْهِدَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَ حِیزَتْ عَنِّی الشَّهَادَهُ فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَیَّ فَقُلْتَ لِی أَبْشِرْ فَإِنَّ الشَّهَادَهَ مِنْ وَرَائِک‏؛ بعد از جنگ احد که عده‌ای از مؤمنین از جمله حضرت حمزه، سیدالشهدا به شهادت رسیدند، من هم زخم زیادی برداشته بودم، ولی شهید نشدم، از این‌که ثواب شهادت نصیبم نشده بود اظهار دلتنگی کردم. شما هم به من فرمودید: شهادت از پی توست». حضرت رسول پس از تأیید فرمایش حضرت امیر از او سؤال کردند: «فَکَیْفَ صَبْرُکَ إِذاً؛ هنگام شهادت صبرت چگونه است؟» یعنی چگونه از شهادت استقبال می‌کنی و آیا توان صبر کردن بر آن را داری؟

مطلب مشابه :  توسعه میادین نفت و گاز

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید