توصیه‌هایی برای پرورش مغز

غذای مغز

به گزارش آلامتو به نقل از ، شاید شما دوست دارین که مرکز فرمون بدنتون رو همون قدر که ناسا می خواهد فضانوردانش رو سالم نگه داره، حفظ کنین. سلامتی مغز شما واسه سلامتی کلی و کارکرد بدنتون مهمه. اما این اندام کنترل کننده هم وقتی می تونه خوب بکنه که شما نقش خود رو در رسوندن اون به چیزی که احتیاج داره خوب انجام بدین و از چیزایی که ممکنه به اون آسیب برسونه دوری کنین، همونجوریکه یه فضانورد تلاش می کنه از یه شهاب سنگ فاصله بگیره. حالا خوبیش اینه، مقدار خیلی از تحقیقات نشون داده ان که فقط با کنار گذاشتن بعضی عادات روزانه شما می تونید به مغزتون کمک زیادی کرده و کارکرد اون رو بهتر کرد و مریضی رو از خودتون دور کنین.

این ها ۶ راهی هستن که از طریقشان شما می تونید واسه سال های آینده مغزتون رو همین طور سالم نگه دارین:

  1. از نگران بودن دست وردارین.

شما واسه هر چیز کوچیکی نگرانین؟ خوب نمی خواهیم نگرانی دیگری براتون بسازیم، اما همه اون نگرانی ها خطر کارکرد غیرعادی مغز رو زیاد می کنن. تو یه تحقیق جدید، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد، گروهی از زنان ۴۰-۵۰ ساله، که مستعد نگرانی و اضطراب بودن رو ۳۸ سال مورد مطالعه قرار دادن و به این نتیجه رسیدن اون هایی که آسون تر از همه با ناراحت می شن، دو برابر بقیه احتمال داره که به مشکلات مغزی دچار شن.

این که بتونین این عادت رو کنار بذارین یا وقتی با شرایط استرس زا روبرو می شید خود رو آروم نگه دارین، می تونه خیلی سخت باشه. اما چه شما معتاد به استرس باشین چه کمی مستعد اضطراب، یادگیری کنترل کردن استرستون چیزیه که مغز شما رو جوون تر خواهد نگه داشت و این از هر نظر واسه سلامتی شما خوبه.

  1. جنب و جوش داشته باشین.

مطلب دیگر :
توصیه‌هایی برای رشد کسب و کار

غیر از فواید واضحی که ورزش کردن واسه سلامتی و کنترل وزن داره، شما حالا می تونید “تمرکز بسیار بالا” رو هم به لیست امتیازات ورزش کردن اضافه کنین. علاوه بر تعداد زیاد مقالات که نشون داده ان فعالیت فیزیکی اندازه مغز و ارتباطات اون رو افزایش می دهد (به خصوص در مرکز حافظه شما)، مقاله ای در مورد کودکان به چاپ رسیده که بیان می کنه کودکان (۷ تا ۹ ساله) پس از نه هفته شرکت در کلاس های ورزش بعد از مدرسه، توانایی بیشتری در دقیق شدن و فوکوس کردن وتغییر نوع فعالیت نشون داده ان. پس چه یه دوی پنج دقیقه ای باشه و چه یه پیاده روی نیم ساعت ای، اگه فعالیتتون به ده هزار قدم در روز برسه فواید مختلفی واسه شما داره (سر کار، در مدرسه یا هر جای دیگری که به دقت بیشتری نیاز دارین).

  1. با زردچوبه آشپزی کنین.

این ادویه قوی که بیشتر در غذاهای هندی دیده می شه، بیشتر به خاطر فوایدش واسه پوست مورد ستایش قرار گرفته، اما محققان موسسه دارو و علم اعصاب در جولیخِ آلمان تازگیا فهمیده ان که این ادویه می تونه یکی از مواد اولیه قوی واسه درمان مشکلات عصبی و مغزی باشه. این تحقیق که در ژورنال درمان و تحقیق در مورد سلول های بنیادی به چاپ رسیده، فهمیده که ترکیبی در این ادویه هست که نیروی تازه ای به سلول های بنیادی می بخشه تا افزایش شده و به سلول های عصبی عالی تبدیل شن (که این بسیار عالیه).

  1. با وزنه تمرین کنین.

وزنه بلند کردن به طور مشخصی حافظه شما رو افزایش می دهد. مقاله چاپ شده در Acta Psychologica به این نتیجه رسیده که شرکت کننده هایی که در بین دیدن عکس ها از یه دستگاه مخصوص کار روی پا استفاده کرده ان (واسه تقویت عضلات پا) پس از ۴۸ ساعت نسبت به آدمایی که در بین دیدن عکس ها در حال ورزش نبوده ان، می تونن دقیق تر اون عکس ها رو به خاطر بیارن. با اینکه تحقیق بیشتری نیازه، اما محققان حدس می زنند که فعالیت های دیگری مثل حرکت اسکات هم همین یافته ها رو نشون میده. پس هر تمرین قدرتی که ترجیح می بدید انجام بدین و آماده این باشین که قهرمون بعدی مسابقات تمرکز ذهن باشین.

مطلب دیگر :
جابجایی بارهای سنگین و حجیم+عکس

  1. در طبیعت گشت و گذار کنین.

واسه بیرون رفتن در آخر هفته نیاز به بهونه دارین؟ یه بررسی جدید از طرف دانشگاه میشیگان نشون داده که پیاده روی های گروهی در طبیعت موجب افسردگی کمتر، استرس کمتر و سلامت روانی و ذهنی می شه. باحال اینه که حتی آدمایی که تازگیا حادثه ای استرس زا رو در زندگی خود تجربه کرده ان، مانند مرگ عضوی از خونواده، پس از بیرون رفتن روحیه و حال بهتری پیدا کرده ان. پس دست یکی از دوستانتون رو بگیرین و برید تا کمی هوای تازه بخورین!

  1. سبزیجات و میوه های بیشتری بخورین.

شما حتما می دونین که خوردن میوه ها و سبزیجات بی هیچ بحثی واسه سلامتی تون عالیه. اما هیچ کدوم از ما نمی دونستیم که پنج وعده غذا خوردن در طول روز می تونه سلامتی عصبی رو هم بهتر کنه. در تحقیقی که در BMJ Open به چاپ رسید، محققان از اطلاعات گزارش سلامتی انگلستان استفاده کردن که شامل اطلاعات ۱۴۰۰۰ بزرگسال می شد و به این نتیجه رسیدن که سلامتی عصبی و روانی مستقیما با اندازه دریافت میوه و سبزی رابطه داره. با عقل هم جور در میاد: وقتی شما در حال انجام کاری هستین که مریضی قلبی و سرطان رو از شما دور می کنه، زندگی شما رو طولانی و رنگ پوستتون رو بهتر می کنه، شمام خوشحال تر و راضی تر هستین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله سلامت