رشته حقوق

تبرج مطلوب برای زن

دانلود پایان نامه

علی(ع) فرمودند: «اصل زهد، رغبت نیکو به آنچه نزد خداست، است» (مستدرک الوسایل: ج12، ص47). و در ادامه به این اشاره می کنند که: «مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ» (قرآن کریم، حدید:20).
و همچنین احادیث و روایات بسیاری در تایید زهد و نیز تمایز آن با رهبانیه و دوری جستن از دنیا وجود دارد (بحارالانوار: ج67، ص316 ؛ الکافی: ج2، ص50 ؛ من لایحضره الفقیه: ج1، ص514 ؛ وسائل الشیعه: ج15، ص241 ؛ تحف العقول: ص30 ؛ نهج البلاغه: حکمت 439 ؛ غررالحکم و دررالکلم: ص275).
3- قناعت و صرفه جویی
یکی دیگر از ارزش ها و توصیه هایی که در دین اسلام پیرامون بحث مصرف و الگوی آن وجود دارد، مقوله قناعت و صرفه جویی کردن است. این مفهوم نیز مانند دیگر مفاهیم مطرح شده جزء آن دسته از مقولاتی هستند که معمولا همه ی مسلمانان و افراد جامعه اسلامی از ضرورت و استحباب آن با خبر هستند اما معمولا در تعریف و تشخیص مصداق آن دچار اشتباه و ابهام می شوند. غالب مردم اینطور فکر می کنند که صرفه جویی کردن یعنی کم مصرف کردن و قناعت یعنی به کم رضایت دادن. در حالیکه این تعریف از نادرست بوده و تعریف صحیح صرفه جویی، مصرف بهینه و درست استفاده کردن کالا و قناعت یعنی راضی بودن به آن چیزی که در اختیار و تصاحب ماست.
در روایات و احادیث، به دفعات شاهد تایید و ستایش قناعت می باشیم. مانند:
قال علی(ع) : «ثَمَرَهُ القِناعَهِ اَلغِنای»
امام علی(ع) فرمودند: «نتیجه قناعت بی نیازی است» (غررالحکم و دررالکلم: ص392).
همچنین روایات متعددی در این زمینه در کتب معتبر روایی شیعه وجود دارند (بحارالانوار: ج74، ص189 ؛ الکافی: ج8، ص243 ؛ مستدرک الوسایل: ج15، ص233 ؛ تحف العقول: ص30 ؛ کنزالفوائد: ج1، ص304).
4- انفاق
از دیگر ارزش ها و دستورالعمل هایی که در دین اسلام به شدت بر استحباب و مطلوبیت آن تاکید شده است مقوله انفاق است که تاثیر مستقیم در ترسیم الگوی مصرف مسلمانان دارد. منظور از انفاق، پرداخت های مالی واجب و مستحب به افراد مستمند است. «انفاق هم از جهت دایره و محدوده اموالی که مشمول آن است و هم از جهت حکم، مراتبی دارد. از مستحبات گرفته تا وجوب را شامل می شود و بر این اساس شامل انفاق واجب مانند خمس و زکات و انفاق مستحب شامل هرگونه پرداخت مالی که در راستای رضایت خدا صورت می گیرد، می شود. البته در شرایطی که در جامعه فقر وجود داشته باشد، برخی از انفاق های مستحب جنبه الزامی پیدا می کنند» (میرمعزی،239:1389).
در باب ضرورت انفاق در جامعه و جایگاه و ارزش آن در رفتار اقتصادی مسلمانان و مومنان، آیات، احادیث و روایات فراوانی در منابع حدیثی وجود دارند که از جمله آنها عبارتند از:
«مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَهٍ مِّئَهُ حَبَّهٍ وَاللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»
«مَثَل صدقات کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏کنند همانند دانه‏اى است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‏اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر کس که بخواهد (آن را). چند برابر مى‏کند، و خداوند گشایشگر داناست‏» (قرآن کریم، بقره:261).
قال علی(ع) : «طُوبى لِمَن أنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ»
امام علی(ع) فرمودند: «خوشا به حال کسی که زیادی مالش را انفاق می کند» (بحارالانوار: ج68، ص283).
و همچنین علاوه بر اینکه فقط در سوره بقره بیش از ده آیه پیرامون انفاق و شرایط و اهمیت آن وجود دارد، در آیات (قرآن کریم، بقره:265 ؛ انفال:3 ؛ رعد:22 ؛ ابراهیم:31 ؛ حج:35 ؛ حدید:7 ؛ سبا:39 ؛ منافقون:10 ؛ شوری:38 ؛ قصص:54 ؛ محمد:38 ؛ نحل:57 ؛ آل عمران:92 ؛ توبه:121 ؛ روم:38). و نیز روایات (الکافی: ج4، ص43 ؛ من لایحضره الفقیه: ج4، ص412 ؛ وسائل الشیعه: ج16، ص28 ؛ مستدرک الوسایل: ج7، ص107 ؛ غررالحکم و دررالکلم: ص376). بسیار دیگری به بحث از انفاق پرداخته شده است.
5- تبرج مطلوب برای زن
از دیگر عناصری که در نظام ارزشی حاکم بر الگوی مصرف زن مسلمان می توان به آن اشاره کرد، تبرج مجاز و مطلوب برای زنان است. تبرج و خودنمایی یکی از ویژگی های فطری و ذاتی زنان است (الکافی: ج5، ص337 ؛ وسائل الشیعه: ج20، ص64). لذا این غریزه طبیعی نیز مانند سایر غرایز طبیعی انسان می بایست در مسیر اعتدال قرار گرفته و نه در توجه به آن افراط شود و نه مطلقا سرکوب گردد. به همین دلیل در آموزه های اسلامی، آرایش و استفاده از زیور که از مصادیق توجه به این غریزه است، بارها تاکید شده است (الکافی: ج6، ص475 ؛ من لایحضره الفقیه: ج1، ص123 ؛ وسائل الشیعه: ج4، ص459 ؛ بحارالانوار: ج73، ص102 ؛ مستدرک الوسایل: ج1، ص413). در دین اسلام تبرج برای زنان هم بعد منفی دارد و هم بعد مثبت. ابعاد منفی تبرج در زنان در فصل آینده به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد، اما آن بعدی که در مقوله تبرج زنان به الگوی مصرف نیز ارتباط دارد، جنبه مثبت و مجاز آن است.
از نظر اسلام تبرج و خودنمایی زنان در یک حالت نه تنها مجاز شمرده شده است بلکه مستحب و دارای ثواب بسیار زیاد نیز است، و آن هم تبرج و خودنمایی زن برای شوهر خود است. در آموزه های دینی، توصیه های فراوانی مبنی بر لزوم آرایش و خودنمایی زن برای همسرش وجود دارد که از عوامل تحکیم روابط زناشویی و قوام پایه های خانواده است. در روایات و احادیث متعددی از زبان معصومین(ع) به پسندیده و مطلوب بودن تبرج و خودآرایی زنان برای شوهران خود اشاره شده است. به عنوان مثال:
قال رسول الله(ص) : «إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ…الْمُتَبَرِّجَهُ مَعَ زَوْجِهَا»
پیامبر اکرم(ص) فرمود: همانا بهترین زنان شما زنی است که برای شوهرش خودآرایی کند (الکافی: ج5، ص324 ؛ من لایحضره الفقیه: ج3، ص389 ؛ وسائل الشیعه: ج20، ص28 ؛ مکارم الاخلاق: ص200 ؛ مستدرک الوسایل: ج14، ص166).
در این زمینه احادیث و روایات دیگری نیز وجود دارد (الکافی: ج5، ص564 ؛ وسائل الشیعه: ج20، ص167 ؛ عروه الوثقی: ج2، ص799).

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد با موضوع دادرسی عادلانه

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید