رشته حقوق

برنامه های تلویزیونی

دانلود پایان نامه

صحنه ای از انیمیشن پیروزی از مسیر قدرت هوایی
پس از جنگ، اختراع تلویزیون و افزایش محبوبیت آن باعث افت روند رو به جلوی فیلمسازی شد و همه این اتفاقات پایان عصر طلایی سینمای انیمیشن را رقم زدند.
والت دیزنی به سرعت روی رسانه تلویزیون با سریال هفتگی خود دیزنی لند سرمایه گذاری کرد. این نمایش در اصل تبلیغات نیم ساعته برای دیزنی بود و برای پارک تفریحی جدید دیزنی لند محبوبیت ایجاد می کرد. همچنین یک سری برنامه های تلویزیونی از کارتونهای دیزنی به مدت یک دهه آغاز به نمایش کردند که بعدها به نمایش دنیای رنگی فوق العاده دیزنی گسترش یافتند. گرچه دیزنی با انیمیشن های اریجینال تلویزیونی مخالف بود زیرا پی برده بود که اقتصاد رسانه از استانداردهای تولیداتش حمایت نمی کند. (بندازی، 1385: 69)
در 1961 والت دیزنی به تاسیس موسسه هنرهای کالیفرنیا کمک نمود. تاسیس این موسسه هم یک ژست بشردوستانه و هم سرمایه گذاری هوشمندانه توسط دیزنی بود که استعدادهای خلاق بسیاری را در سالهای آتی برای کمپانی تهیه می کرد. موسسه کالیفرنیا و موسسات مشابه دیگر نقش مهمی در احیای انیمیشن در دهه 1990 ایفا کردند. (بندازی، 1385: 77)
گرچه فیلمهای والت دیزنی در دهه 1960 (مری پاپینز و کتاب جنگل) سود بالایی نصیب استودیو می کرد ولی فرمانروایی او پس از اینکه دیزنی از سرطان ریه در سال 1966 فوت کرد، به لرزه افتاد. کمپانی دیزنی در یافتن رهبری جدید پس از مرگ دیزنی با مشکل روبرو شد و در نتیجه تولید فیلمهای سینمایی و انیمیشن های بلند متضرر شد. همچنانکه استودیو در تلاش برای ادامه حقیقی دید والت بود (عبارت معمول زمان “اگر والت بود چه می کرد؟” بود)، بسیاری از منتقدان احساس کردند که روزهای خوش استودیو سپری شده است. به علاوه بسیاری از انیماتورهای قدیمی بازنشسته یا فوت شدند و استودیو مجبور بور تا برای آنان جایگزین بیابد. در سال 1973، لارسن برنامه آموزشی برای انیماتورهای جدید آغاز کرد. (ویکیپدیا، 27/6/1389)
انیمیشن مدرن در آمریکا دوره ای از تاریخ انیمیشن از اواخر دهه 1980 تا آغاز قرن 21 می باشد. گاهی به ابن دوره زمانی رنسانس انیمیشن آمریکا می گویند زیرا بسیاری از کمپانی های بزرگ آمریکایی پس از رکود عمومی دهه 1970 و 1980 شروع به بهسازی و تجدید نیروی بخشهای انیمیشن خود کردند.
دیزنی یک تغییر و تحول اساسی در دهه 1980 را متحمل شد و رییس جدید آن میشل ایسنر و بازگشت مدیر انیمیشن آن روی دیزنی، استودیو را احیاء و کمپانی را به قدرت سابق برگرداند. با هیاهوی بسیار در 1988 کمپانی با همکاری استیون اسپیلبرگ Who Framed Roger Rabbit را تولید کرد که بسیاری از شخصیتهای کلاسیک انیمیشن عصر طلایی را روی پرده برد. این فیلم موفقیت بزرگی بود و هالیوود را به این فکر واداشت که دوباره می توان انیمیشنهای با کیفیتی که مهمتر از همه می تواند سودآور باشند را روی پرده دید. موفقیت این فیلم باعث شروع تحقیقات جدی در زمینه تاریخ و تکنیکهای انیمیشن گشت. تعدادی از انیماتورهای کهنسال مثل Chuk Jones و Friz Freleng ناگهان مرکز توجه شدند و پس از چند دهه بی تفاوتی از سوی تماشاگران و حرفه ای های صنعت مورد تحسین و تشویق قرار گرفتند. (ویکیپدیا، 25/6/1388)
پس از انیمیشن «چه کسی راجر خرگوشه را شکل داد» دیزنی «پری دریایی کوچک» را ساخت که اولین فیلم از مجموعه ای از فیلمهای انیمیشن بود که به نظر می رسید جادوی روزهای طلایی دیزنی را دوباره به دست آورده است. استودیو به شدت روی تکنولوژِی جدید انیمیشن کامپیوتری سرمایه گذاری کرد و انیمیشن های فانتزی نظیر دیو و دلبر و علاءالدین را تهیه کرد و مخاطبین فراوانی را جذب کرد. دیو و دلبر اولین انیمیشن بلندی بود که جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال «گلدن گلوب» را از آن خود کرد و تا به امروز اولین و تنها انیمیشن بلند نامزد اسکار بهترین فیلم است. اوج موفقیت دیزنی در سال 1994 بود وقتی فیلم «شیرشاه» از محبوبترین فیلمهای تاریخ شد. بعدها فیلمهای دیگر دیزنی مانند پوکوهانتس، گوژپشت نوتردام، هرکول، مولان و تارزان فروش موفقی داشتند. (ویکیپدیا، 25/6/1388)
دهه 1990 شاهد پیشرفت استفاده از کامپیوتر برای سرعت بخشیدن به سکانسهای انیمیشنی و جلوه های ویژه فیلمهای زنده بود. این شکل جدید انیمیشن خیلی زود در دنیای جلوه های ویژه هالیوود غالب شد (فیلمهای ترمیناتور 2 و پارک ژوراسیک حاوی سکانسهای کامپیوتری- انیمیشنی چشمگیری بودند).
بار دیگر این دیزنی بود که رهبری این شیوه را در میدان به عهده گرفت. فیلم ترون ، به نویسندگی و کارگردانی استیون لیزبرگر، در سال 1982 از جمله نخستین فیلمهای استودیوهای بزرگ بود که به شکل وسیع از گرافیک کامپیوتری استفاده کرد. به رغم عدم محبوبیت ابتدایی آن، این فیلم بیشتر یک کالت محبوب است آن هم به خاطر استفاده ابتکاری از گرافیک کامپیوتری و خط رسم کامپیوتری و بازی ویدیویی آن که متعاقباً به بازار آمد. در دهه آتی انیماتورهای دیزنی به آرامی سکانسهای کامپیوتری را در فیلمهایشان به نمایش گذاشتند از جمله در فیلم دیو و دلبر در سال 1991. یک قالیچه جادویی کامپیوتری نقش قابل توجهی را در فیلم علاءالدین (1992) به عهده داشت. در سال 1995 دیزنی با پیکسار برای تولید داستان اسباب بازی شریک شد که اولین فیلم بلند تمام کامپیوتری است. این فیلم یک پدیده موفق بود و سایر استودیوها ترغیب به ساخت انیمیشن های کامپیوتری یا CGI خود شدند.(ویکیپدیا، 14/4/1389)
اما جدای از سوابق تولید فیلم و تاریخچه والت دیزنی ذکر چند نکته نیز که بعدا در نشانه شناسی به آن بیشتر توجه خواهد شد، برای ایجاد شناخت بیشتر مناسب است:
دیسنی با لایحه پورن (مسائل شهوت انگیز) اینترنتی و همینطور قانون حفاظت از کودکان در مقابل اینترنت که مسائل جنسی و شهوت انگیز را برای کودکان محدود می کند مخالفت کرد. (Washington Times of October 8, 1998, p.A8)
در ژوئن 1996، دیسنی کمک کرد به راه اندازی ششمین همایش «روز همجنس بازان مرد و زن در دنیای دیزنی». دراین همایش، دیزنی اجازه داد تا دست اندرکاران همجنس باز، میکی ماوس و دونالد داک را به صورت عاشقان همجنس باز مرد به تصویر کشند. همینطور اجازه داد مینی ماوس و دیزی داک به عنوان عاشقان همجنس باز دختر به تصویر کشیده شوند. (Washington Times , October 8, 1998, p.A8)
مدیر سابق دیسنی، آقای مایکل ایسنر (یهودی) گفته است که «فکر می کند 40 درصد از 63000 عضو کمپانی دیزنی، همجنس باز هستند».همچنین دیسنی، بیشترین تعداد کارمند همجنس باز را در صنعت سرگرمی داراست (AFA Journal 6/1997)
دیسنی، تبلیغ یک مجله همجنس بازی را نمود. (2/10/1994 waltdisney.com)
آقای تام شوماخر ، نایب رئیس بخش انیمیشن تصویری، همجنس بازی است که همجنس باز بودن خود را مخفی نمی کند و با “شوهر” خود به بخشهای مختلف می رود. در مصاحبه ای با نشریه دفاع از همجنس بازان، این فرد گفت: «همجنس بازان زیادی در سطوح مختلف کاری در دیسنی هستند. خیلی محیط آنجا خوب و حمایت کننده است».
(Human Events, 8/12/1994; The Advocate 6/25/1994 )
دیسنی، آقای ویکتور سالوا یعنی مردی که در 1987 به جرم تجاوز جنسی به کودکی بازداشت شده بود را استخدام کرد. وقتی که قربانی این تجاوز ناتان وینترز ، استخدام سالوا در دیسنی را فاش کرد، افسر پلیس درگیر در آن ماجرا گری پریماورا از تعجب شگفت زده شده بود. اما مقامات دیسنی، درخواست ناتان مبنی بر اخراج سالوا را رد کردند. (Washington Times, 10/25/95)
محتوای فیلمهای دیزنی در بسیاری از تحقیقات داخلی و خارجی مورد بررسی و نقد قرار گرفتهاست؛ تحقیق «کوین» و «وایت هد» با عنوان خشونت غیرمستقیم در فیلمهای دیزنی، رابطه بین انجام رفتار خشونت آمیز غیرمستقیم با جنسیت، نوع شخصیت (حیوان یا انسان، خوب یا بد) و وضعیت اقتصادی شخصیتها در 47 فیلم انیمیشنی والت دیزنی را بررسی میکند. رویهمرفته نتایج نشان داد که خشونت غیرمستقیم در فیلمهای انیمیشن دیزنی کاملاً رایج است. در این فیلمها 584 عمل خشونتآمیز غیرمستقیم کدگذاری شد که بیشترین میزان در فیلم علاءالدین و سپس سیندرلا و پینوکیو مشاهده شد. انجام خشونت در مورد مردان تقریباً 70 درصد و برای زنان 30 درصد بود که نشان میدهد خشونت غیر مستقیم در زنان کمتر از مردان است. خشونت غیرمستقیم بیشتر به صورت غیرموجه و از جانب شخصیتهای منفی است. در شخصیتهای با سطح اقتصادی-اجتماعی بالا میزان آن نسبت به شخصیتهای با سطح اقتصادی-اجتماعی پایین و متوسط، بیشتر است (Coyne and Whitehead, 2008).
در تحقیق «راین» و «هورنر» در خصوص مصرف دخانیات و مشروبات در فیلمهای انیمیشن کلاسیک دیزنی 24 فیلم انیمیشنی طولانی مدت دیزنی از 1937 تا 2000 مورد بررسی قرار گرفت. محققان با استفاده از نظریه باندورا توضیح میدهند که کودکان اغلب آن کاری را انجام میدهند که میبینند دیگران انجام میدهند و این مدلسازی رفتاری میتواند نتایج خطرناکی داشتهباشد بهخصوص اگر کودکان بهطور روزمره با مصرف الکل و تنباکو مواجه شوند ( 264:Ryan and Hoerrner, 2004). نتایج این پژوهش نشان داد که در سراسر این دههها در فیلمهای والت دیزنی، مصرف تنباکو کاهش داشته در حالی که مصرف الکل زیاد شدهاست و فقط در سه فیلم «کتاب جنگل» (1967)، «روباه و سگ شکاری» (1981) و «مولان» (1998) مصرف سیگار و الکل وجود نداشت. بیشترین نوع استعمال دخانیات به صورت پیپ و سپس سیگار برگ بود. در «پینوکیو» بیشترین مصرف سیگار مشاهده شد. هر چند که در هر دورهای محصولات خاصی بیشتر استفاده میشد اما رابطه معنی داری بین سال انتشار فیلمها و نوع محصولات مصرفی مشاهده نشد، به علاوه تقریباً پیامهای ضد مصرف در این فیلمهای مناسب برای کودکان دیده نشد.
در پژوهش دیگری علاوه بر توضیحات تکنیکی فیلمهای شاخص دیزنی به محتوای فیلمها و اختلاف بین داستان اصلی و فیلم نیز اشاره میکند. مثلاً محقق میگوید: در فیلم «پری دریایی کوچک» برخی شخصیت های داستان اصلی مانند مادربزرگ حذف میشود و برخی نقشها مانند پادشاه دریا و ساحره کاربردیتر می شوند و یا اینکه در داستان اصلی، پری دریایی به علت سرپیچیها به کف دریا تبدیل میشود اما در فیلم دیزنی، پدر سرپیچیهای دخترش را میبخشد و او را به آرزوی خود که انسان شدن و رسیدن به معشوق است میرساند. در فیلم «علاءالدین» نیز اختلاف بین داستان اصلی و فیلم وجود دارد بهطور مثال، در داستان اصلی قالیچه پرنده وجود ندارد، علاءالدین پدر و مادر دارد، پدرش میمیرد و مادرش در طول داستان حضور دارد و رابط میان او و قصر پادشاه است اما این شخصیتها در فیلم دیزنی حضور ندارند و کل فیلم ظاهری افسانهای دارد (برزو، 1386).
پیام
دیوید برلو پیام را «یک تولید عملی و فیزیکی از منبع رمزگذار» تعریف می کند. برلو می گوید وقتی ما صحبت می کنیم، کلام، یک پیام است، همانطور که نوشته ما، نقاشی ما، اشاره ای که می کنیم، حرکت بازوان ما، حالتی که در صورت ما دیده می شود، همه اینها پیام هستند (محسنیان راد، 1374: 189)

مطلب مشابه :  پ‍ژوهش های مرتبط فعالیتهای یاددهی یادگیری

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید