بررسی رابطه‌‌ی تعارض والد- فرزند و خودپنداره‌‌ی تحصیلی دانش‌آموزان با رضایت از زندگی آن‌ها- قسمت ۱۱

پیشنهادهای کاربردی

 

 

 

    • انتقال یافته‌های این پژوهش به والدین دانش آموزان برای توجه آن‌ ها به اهمیت رابطه‌ی والد – فرزند و تأثیر آن بر زندگی فرزند
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

    • برگزاری جلسات ویژه برای معلمان و انتقال یافته‌های این پژوهش به آن‌ ها، به‌ خصوص تأکید بر اهمیت خودپنداره‌ی تحصیلی دانش آموزان و نقش معلمان در شکل‌گیری آن

 

  • استفاده‌ی مشاوران مدارس از یافته‌های این پژوهش در مشاوره با دانش آموزان

 

پیشنهادهای پژوهشی

 

 

 

    • انجام این پژوهش به‌صورت مطالعه طولی و مقایسه نتایج آن در فواصل زمانی مختلف

 

    • بررسی جوانب مختلف خودپنداره (شغلی، اجتماعی و…)، علاوه بر خود پنداره تحصیلی
    •  تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

    • انجام این پژوهش در‌مورد دختران و پسران به‌صورت جدا

 

    • استفاده همزمان از فرم تعارض با پدر و مادر برای بررسی تعارض والد – فرزند

 

    • انجام این پژوهش در میان دانش آموزان سایر مقاطع تحصیلی

 

  • انجام این پژوهش بر روی دانش آموزان سایر شهرها با تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و…
  • عکس مرتبط با اقتصاد

 

فهرست منابع

 

 

منابع فارسی

 

ابوالقاسمی، عباس. (۱۳۹۰). ارتباط تاب‌آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی. ۳(۷). ۱۵۱-۱۳۱٫
ابوئی مهریزی، محبوبه؛ طهماسیان، کارینه و خوش‌کنش، ابوالقاسم. (۱۳۸۹). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت‌های خود نظم دهی خشم و تعارضات والد – نوجوان در دختران دوره راهنمایی شهر تهران. فصلنامه خانواده پژوهی. سال ششم. (۲۳). ۴۰۴-۳۹۳٫
مدیریت خشم
اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد؛ اسمیت، ادوارد؛ بم، داریل و هوکسما، سوزان‌نولن. (۱۳۹۰). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه محمدنقی براهنی، بهروز بیرشک، رضا زمانی، مهرناز شهرآرای، نیسان گاهان و مهدی محی‌الدین بناب. تهران: انتشارات رشد.
احدی، بتول؛ نریمانی، محمدی؛ ابوالقاسمی، عباس و آسیایی، مریم. (۱۳۸۸). بررسی ارتباط هوش هیجانی، سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی زنان شاغل. مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی. ۱۰(۱). ۱۲۷-۱۱۷٫
تصویر توضیحی برای هوش هیجانی
احمدی، مالک؛ نمازی زاده، مهدی و بهزاد نیا، بهزاد. (۱۳۹۲). ارتباط بین نیازهای پایه‌ای روان‌شناختی و شاخص‌های بهزیستی (فضیلت گرا و لذت‌گرا) در فعالیت بدنی معلولان جسمی – حرکتی. مطالعات روان‌شناسی ورزشی. سال دوم. (۶). ۱۰۴-۹۵٫
ازکمپ، استوارت. (۱۳۸۶). روان‌شناسی اجتماعی کاربردی. ترجمه فرهاد ماهر. تهران: به نشر. (سال انتشار به زبان‌اصلی وجود ندارد).
اسدی یونسی، محمدرضا؛ مظاهری، محمدعلی؛ شهیدی، شهریار؛ طهماسیان، کارینه و فیاض‌بخش، محمدعلی. (۱۳۹۰). تدوین و اعتباریابی پرسشنامه سنجش تعارض والد – نوجوان. فصلنامه خانواده و پژوهش. سال هشتم. (۱). ۷۰-۴۳٫
اعتمادی، احمد؛ گیتی‌پسند، زهرا و مرادی، میترا. (۱۳۹۲). اثربخشی درمان گروهی راه‌حل مدار بر کاهش تعارضات مادر – دختر در مادران. فصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده. سال سوم. (۴). ۵۹۰-۵۶۵٫
افشاری، سمانه. (۱۳۸۶). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده، عزت نفس و عوامل شخصیتی با رضایتمندی از زندگی دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
اکبری، ابوالقاسم. (۱۳۸۲). مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: نشر ساوالان.
برجعلی، احمد. (۱۳۹۲). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعارضات والد – فرزندی در نوجوانان. مجله علوم رفتاری. ۷(۱). ۶-۱٫
بشرپور، سجاد؛ عیسی‌زادگان، علی؛ زاهد، عادل و احمدیان، لیلا. (۱۳۹۲). مقایسه خود پنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. ۵)۲(. ۶۴-۴۷٫
بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۹۰). روش‌های افزایش عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان.
بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۹). روان‌شناسی نوجوان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
بیانی، علی‌اصغر؛ محمد کوچکی، عاشور و گودرزی، حسنیه. (۱۳۸۶). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی (SWLS). فصلنامه روان شناسان ایرانی. سال سوم. (۱۱). ۲۶۵-۲۵۹٫
پرکی، ویلیام دبلیو. (۱۳۷۸). خودپنداره و موفقیت تحصیلی. ترجمه سیدمحمد میرکمالی. تهران: یسطرون. (۱۹۷۰).
پیوسته‌گر، مهرانگیز؛ دستجردی، الهام و دهشیری، غلامرضا. (۱۳۸۹). رابطه خلاقیت و بهزیستی ذهنی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری. ۴ (۳). ۲۱۷-۲۱۳٫
تقی زاده، محمداحسان. (۱۳۷۹). باد بی‌آرام نوجوانی. اصفهان: یکتا.
تمنائی‌فر، محمدرضا و منصوری‌نیک، اعظم. (۱۳۹۲). پیش‌بینی رضایت از زندگی بر اساس رگه‌های شخصیتی، حمایت اجتماعی و بهزیستی معنوی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی. ۸(۲۹). ۹۲-۷۲٫
ثنایی، باقر. (۱۳۸۷). مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج. تهران: بعثت.
جباری، طاهره. (۱۳۹۲). تأثیر آگاهی از حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه‌های اسلامی بر کاهش تعارضات والد فرزند در دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان گرگان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
جوشنلو، محسن؛ رستمی، رضا و نصرت‌آبادی، مسعود. (۱۳۸۵). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی جامع. فصلنامه روانشناسان ایرانی. سال سوم. (۹). ۵۱-۳۵٫
حاجی حسنی، مهرداد؛ اعتمادی، احمد و آرین، خدیجه. (۱۳۹۱). اثربخشی گشتالت درمانی و درمان شناختی – رفتاری بر میزان ابراز وجود دانش‌آموزان پسر دوره‌ی راهنمایی. مجله‌ی پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. سال دوم. (۳). ۱۶-۱٫
حجازی، الهه؛ صادقی، ناهید و شیرزادی‌فرد، میثم. (۱۳۹۲). رابطه باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه. ۲(۴). ۶۱-۴۳٫
حسن‌زاده، رمضان؛ حسینی، سید حمزه و مرادی، ذبیده. (۱۳۸۴). ارتباط بین خود پنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. مجله‌ی دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. (۲۴). ۱۸-۱٫
خجسته‌مهر، رضا؛ عباس‌پور، ذبیح‌اله؛ کرایی، امین و کوچکی، رحیم. (۱۳۹۱). تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خود پنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان. ۱(۱).۴۵-۲۷٫
خدابخش، روشنک؛ مهاجر بادکوبه، مرضیه و نیک‌آذین، امیر. (۱۳۹۲). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان: بررسی تفاوت‌های جنسیتی و سنی. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی. ۹(۱). ۱۴۴-۱۲۱٫
خدامی، فاطمه. (۱۳۹۱). بررسی اثربخشی آموزش حل تعارض به مادران و به دختران نوجوانشان بر بهبود روابط میان آن‌ ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
داودی، ایران؛ مزارعی کاسکانی، رقیه و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (۱۳۹۳). مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و منبع کنترل در دانش‌آموزان عادی و کم‌شنوا. مجله شنوایی‌شناسی. ۲۳(۲). ۷۳-۶۶٫
داودی، ایران؛ مزارعی کاسکانی، رقیه و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (۱۳۹۲). مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانش آموزان دارای نارسایی شنوایی، بینایی و عادی. فصلنامه افراد استثنایی. سال سوم. (۱۱). ۸۶-۶۵٫
دیباجی فروشانی، فاطمه سادات؛ امامی پور، سوزان و محمودی، غلامرضا. (۱۳۸۸). رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و راهبردهای حل تعارض بر رضایتمندی زناشویی زنان. اندیشه و رفتار. ۳(۱۱). ۱۰۱-۸۷٫
دینر، اد و سو، یونکوک. (۱۳۸۹). فرهنگ و بهزیستی درونی. ترجمه‌ی فیروزه غضنفری و ژانت هاشمی آذر. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. (۲۰۰۰).
رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم. (۱۳۹۱). نقش عزت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری. ۱(۳). ۶۲-۴۶٫
رضاپور، یوسف؛ فتحی، آیت‌اله؛ سرداری، مرضیه و شیرعلی‌پور، اصغر. (۱۳۹۰). بررسی رابطه دینداری و وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانشجویان با رضایت از زندگی: با تعدیل گری مؤلفه‌های سلامت روانی. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال پنجم. (۱۹). ۸۹-۶۹٫
رئیس سعدی، رئیس حسن. (۱۳۸۶). رابطه خودپنداره‌ی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی‌ بندرلنگه در سال تحصیلی ۸۶-۸۵٫ پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
زارع، حسین و مصطفائی، علی. (۱۳۹۳). بررسی ساختار عاملی مقیاس استدلال منطقی آناتامسون. روش‌ها و مدل‌های روان شناختی. سال چهارم. (۱۵). ۱۲-۱٫
سپهری، صفورا و پاکدامن، شهلا. (۱۳۸۹). الگوهای ارتباطی خانواده و تعارضات فرزندان و والدین. مجله‌ی روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی. ۱(۲). ۹۲-۷۵٫
ستوده، هدایت الله. (۱۳۹۰). روان‌شناسی اجتماعی. تهران: آوای نور.
سلطانی‌زاده، محمد؛ ملک‌پور، مختار و نشاط‌دوست، حمید طاهر. (۱۳۹۱). رابطه‌ی بین عاطفه‌ی مثبت و منفی با رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان. روان‌شناسی بالینی و شخصیت. سال نوزدهم. (۷). ۶۴-۵۳٫
شاملو، سعید. (۱۳۹۰). مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد.
شاه‌سیاه، مرضیه؛ بهرامی، فاطمه؛ محبی،سیامک و ترابی، یاسر. (۱۳۹۰). همبستگی بین بهزیستی ذهنی باکیفیت زندگی زناشویی زوجین. مجله‌ی دانشگاه علوم پزشکی قم. ۴(۵). ۶۷-۶۱٫
شریعتمدار، آسیه. (۱۳۹۱). تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و مقایسه اثربخشی آن‌ ها بر افزایش رضایت از زندگی. پایان‌نامه‌ی دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.
شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا. (۱۳۹۰). نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شولتز، دوان و شولتز، سیدنی آلن. (۱۳۹۲). نظریه‌های شخصیت. ترجمه‌ی یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش. (۲۰۰۵).
شهبازی، مریم. (۱۳۹۳). اثربخشی آموزش سبک زندگی سالم بر مبنای مدل بهداشت جهانی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی سالمندان شهر ایلام. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
شیخی، منصوره؛ هومن، حیدر علی؛ احمدی، حسن؛ و سپاه‌منصور، مژگان. (۱۳۹۰). مشخصه‌ های روان‌سنجی مقیاس رضایت از زندگی. اندیشه و رفتار. ۵(۱۹). ۲۹-۱۷٫
عسکری، سعید؛ کهریزی، سمیه و کهریزی، مریم. (۱۳۹۲). نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر کرمانشاه. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه. سال دوم. (۲). ۱۲۶-۱۱۰٫
علیزاده، حمید. (۱۳۹۲). تاب‌آوری روان‌شناختی (بهزیستی روانی و اختلال‌های رفتاری). تهران: ارسباران.
عمید، حسن. (۱۳۸۹). فرهنگ فارسی عمید (جیبی). تهران: راه رشد.
عیسی‌زادگان، علی؛ شیخی، سیامک و اسدی مجره، سامره. (۱۳۹۳). مقایسه شادی و رضایت از زندگی در تیپ‌های شبانه‌روزی. مجله پزشکی ارومیه. (۱۰۹). ۲۰-۱۲٫
غفاری، ابوالفضل؛ و ارفع بلوچی، فاطمه. (۱۳۹۰). رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره. ۱(۲).۱۳۶-۱۲۱٫
غمخوارفرد، زهرا؛ امراللهی‌نیا، مونا و آزادفلاح، پرویز. (۱۳۹۱).بررسی پیش‌بینی‌کننده‌های اضطراب دوره‌ی کودکی بر اساس طرحواره‌های ناسازگار کودک و سبک‌های فرزند‌پروری مادر. نشریه علوم رفتاری. (۲۱). ۲۶۲-۲۵۳٫
فانی، حجت‌اله و خلیفه، مصطفی. (۱۳۸۸). بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان راهنمایی شهر شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال دوم. (۳). ۶۴-۳۷٫
فنونی، طلعت سادات. (۱۳۸۰). بررسی رابطه‌ی خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دختران سال اول متوسطه منطقه‌ی ۱۰ آموزش‌وپرورش استان تهران. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت‌معلم تهران.