سبز اندیشان امروز

بررسی بازی Gears of War 4؛ آشنای غریب

در دهمین سالگرد انتشار محبوب ترین بازی انحصاری اکس باکس، می تونیم چهارمین قسمت گیرز آو وار رو تجربه کنیم. عنوانی که کار خود رو با استودیوی باسابقه اپیک گیمز شروع کرده و حالا در اختیار تموم و کمال مایکروسافته.

اولین گیرز آو وار در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از تک و توک عناوین باکیفیت اکس باکس ۳۶۰ روونه بازار شد و تونست نظر بیشتر مخاطبین و همینطور کارشناسان رو به خود جلب کنه.

بررسی ویدیویی Gears of War 4

این بازی ماجراجوییای شخصیتی به نام مارکوس فنیکس رو دنبال می کرد که به موجب مشکلات و درگیریای پیش اومده روی سیاره خیالی Sera، به عنوان سرباز واسه «اتحاد دولتای متحد» یا COG می جنگید.

بعد از شروع تهاجمات جاندارانی به اسم لوکاست که اهالی این سیاره از اون به عنوان E-Day یاد می کنن، تموم سربازان COG فراخوانده شده و واسه دفاع از انسانیت به پا می پاشن.

مارکوس فنیکس که رهبری تیم کوچیکی رو رو دوش گرفته، با تعصب و جربزه خاصی به جنگ با لوکاستا پرداخته و در آخر نسخه سوم می تونه به افسانه تاریخی بشر تبدیل شده و شر هیولاهای بیریخت دشمن رو واسه همیشه کم کنه.

گیرز آو وار ۲ و ۳ که به ترتیب در سالای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ منتشر شدن، دنباله سالای جنگ بین آدم و لوکاست رو روایت کرده و وجه های مختلفی از رشادتای مارکوس و دوستانش رو به نمایش میذاره.

بعد از تموم شدن سه گانه لوکاستا و ماجراجویی مارکوس فنیکس، اپیک گیمز با عرضه نسخه Judgment نگاهی به داستانای قبل از قسمت اول انداخته و با دقیق شدن و فوکوس کردن روی ابعاد متفاوتی از جنگای طولانی لوکاستا، «دامون بیرد» یکی از دوستان نزدیک مارکوس فنیکس رو به عنوان کاراکتر قابل بازی انتخاب می کنه.

همونطور که میدونید «کلیف بلزینسکی» خلاق، مغز متفکر و خالق سری گیرز آو وار بوده که ۲۰ سال در استودیو اپیک گیمز فعالیت کرده. اون در سال ۲۰۱۰ رسماً اعلام کرد نسخه سوم گیرز آخرین تجربه اون در مورد بازی سازی بوده و می خواد از دنیای گیم خداحافظی کنه.

با اینکه این تصمیم فقط به انصراف از اپیک گیمز محدود شد و کلیف فعالیتای بازی سازی خودشو از سر گرفته، اما عرضه Judgment نشون داد ارزش و ارزش این عنوان به تلاشای اپیک گیمز و کلیف بلزینسکی بستگی داشته.

از طرفی مایکروسافت که تونست با گیرز آو وار به نون و نوایی برسه، اصلا از این اتفاق خوشحال و راضی نبود و دلش نمی خواست پایان محبوب ترین شوتر انحصاری اکس باکس رو اعلام کنه.

در نتیجه ردموندیا فرنچایز و تموم امتیازات عنوان گیرز آو وار رو از اپیک گیمز خریده و ساخت ادامه اونو به دست استودیوی تازه نفس Coalition سپردند. شرکت بازی سازی که تنها ۴ سال عمر داشته و انگار زیرمجموعه خود مایکروسافت حساب می شه.

کوالیشن در اولین قدم خود به بازسازی نسخه اول این بازی پرداخت و با عرضه Gears of War Ultimate Edition تونست اولین امتحان خود رو خوب پس داده و واسه ساخت دنباله مورد انتظار بازی انحصاری اکس باکس دست به کار شه.

استودیوی کوچیک کانادایی چند روزیه که گیرز آو وار ۴ رو روونه بازار کرده تا ببینیم اولین تجربه دنیای سربازان COG بدون کلیف بلزینسکی چه طعمی داره.

Old COG vs New COG

داستان گیر آو وار ۴ ماجراهای ۲۵ سال بعد از تموم شدن نسخه قبلی رو دنبال می کنه.

یکی از عاقبتای به کار گیری اسلحه مرگباری که نسل لوکاستای بی رحم رو نابود کرد، به آخر رسیدن تموم سوختای فسیلی سیاره سرا بود که به موجب اون مردم مجبور شدن به راه های دیگری واسه امرار معاش مراجعه کنن.

علاوه بر این اتفاق مورد بحث تغییراتی در نظم آب و هوایی سیاره ایجاد کرده و به دنبال اون بعضی وقتا طوفانای سهمگین و خطرناکی اتفاق می افته.

اما خطر اصلی که آدمی رو تهدید می کنه، کاهش بیشتر از اندازه جمعیت روی سرا بوده که آدم رو در شرف منقرض شدن قرار داده.

به این منظور اتحاد دولتای متحد، رباتای زیادی ساخته تا در امور بازسازی و نظامی به کمک آدم بیاد و در کنار اونم دیواره های بلندی دور تا دور شهرها کشیده تا مردم رو از تهدیدات خارجی حفظ کنه.

منتها بعضی از رویکردهای COG کم کم به شکل ظالمانه در اومده و وضعیتی دیکتاتوری بر سیاره حاکم شده. هر کسی که مناطق مراقبت شده رو ترک کنه به عنوان یه خارجی حساب شده و در صورت برگشت با رفتار خوبی مواجه نمیشه.

گیمر در گیرز آو وار ۴ کنترل «جیمز فنیکس»، بچه مارکوس باتجربه رو رو دوش گرفته و دنیای متفاوت اونو از چشمون اون تماشا می کنه.

جیمز به خاطر موافقت نکردن با قوانین و شرایط سخت و ناراحتی آور نخست وزیر COG یعنی «جین»، نیروی نظامی گیرز رو رها کرده و به جمع خارجیا با رهبریت «رینا» می رسه.

خارجیا بعضی وقتاً مجبورند واسه تامین مایحتاج زندگی به مناطق مراقبت شده تحت سلطه COG حمله کرده و لوازم مورد نظرشون رو به سرقت ببرن. تموم این مناطق معمولاً با رباتای نظامی پوشش داده شده و دردسرهای زیادی واسه اهالی اون طرف دیوار بوجود میاره.

در حالی که دولت و همیارانش سرگرم جشن و مراسمای یادبود بیست و پنج سالگی پیروزی در برابر نیروهای لوکاست هستن، جیمز و دوستانش متوجه تهاجم هیولاای جدیدی می شن که خارجیا اونا رو Swarm نامیده و شکل و صورتی مشابه اما ترسناک تر از لوکاستا دارن.

تیم کوچیک مبارز جیمز واسه مقابله با این تهدید جدید، پیش مارکوس رفته و درخواست کمک می کنه؛ فنیکس پدر هم که از شرایط خیلی بد پیش رو باخبره، به کمک پسرش شتافته و واسه جنگ با Swarmا به پا می پاشه.

این وسط دولت هم با تیم نیروهای قبلی COG درگیر شده و به دردسرهای مارکوس و جیمز اضافه می کنه. اما این تموم ماجرا نیس و با پیش برد داستان متوجه حقایقی میشیم که به ارزش داستان گیرز آو وار ۴ اشاره داره.

روایت بازی جدید مایکروسافت به وسیله «کامل بیسل»، سفرنامه نویس امریکایی و هدایت «راد فرگوسن» مشهور بوجود اومده که با اینکه بعضی از الگوبرداریای اون از داستان سریال گیم آو ترونز قابل لمس به نظر می رسه، نتیجه ای دوست داشتنی و خوب واسه علاقه مندان به ارمغان آورده و نام گیرز آو وار رو سربلند نگه داشته.

آشنای غریب

گیرز جدید با نبردایی بین آدم و ربات شروع می شه که به طور کامل تجربه ای جدید، نا آشنا و به دور از بنیان این عنوان در اختیار گیمر میذاره. اما با گذشت مدت زمان تقریباً کوتاه و ملاقات با Swarmای وحشتناک، دوباره با همون حال و هوای شناخته شده و سنتی گیرز مواجه میشیم.

به هر حال، گیم پلی و سیستم حرکتی بازی تغییرات چشم گیری نسبت به نسخه های قبلی نداشته و اگه گیرز یک تا سه رو تجربه کرده باشین، شک نداشته باشینً خیلی راحت می تونین وارد دنیای جیمز فنیکس شید. اما یقیناً عادت کردن به چگونگی کنترل نسخه چهارم واسه تازه واردا کمی سخت و غیر قابل تحمل میشه؛ به خصوص اگه به ترکیب و چیدمان دکمه های عادی بازیای شوتر تعهد داشته باشین.

البته جالبه بدونین گیم پلی گیرز ۴ در عین حفظ المانای شناخته شده خود، چند ویژگی قابل توجه و جدیدی ارائه می کنه که مطمئنا هواداران رو غافل گیر می کنه.

سیستم کاور گیری یکی از ارکان اساسی و مهم در گیم پلی عنوان حساب می شه و بازیکن بیشتر زمان خود رو در پشت سنگرها و دیواره های تعبیه شده می گذرونه.

به این موجب کوالیشن با خلاقیت خاصی، امنیت کاور گیری شما رو کاهش داده و هر اون ممکنه مور حمله دشمنان قرار بگیرین. بدین صورت که Swarmای بزرگتر خیلی راحت می تونن شما رو از اون طرف کاور بیرون کشیده و کارتون رو یه سره کنن.

از طرفی هوش مصنوعی دشمنان هم رشد زیادی داشته و با حرکات هوشمندانه شما رو غافل گیر می کنن. حملات یهویی به یکی از راه های هدف دار Swarmا تبدیل شده و تاکتیکای دفاعی و کاور گیری اونا بهتر صورت میگیره.

علاوه بر این چند نوع به طور کاملً جدید به طیف زیاد دشمنان اضافه شده که در بین اونا میشه به Snatcherا اشاره کرد؛ این جانوران ترسناک تو یه حرکت یهویی واسه بلعیدن شما اقدام می کنن. در اینجور شرایطی تنها راه خلاص شدن از معده چندش آور اونا کمک جستن از دوستانه؛ مشابه با وقتی که نیاز به Revive دارین.

جالبه بدونین چند مدل اسلحه جدید مانند Dropshot که گلولهای هدایت پذیری رو شلیک کرده تا بالای سر هدف منفجر شه به بازی اضافه گردیده. اسلحه تیغ پرت کن هم یکی دیگه از کاربردی ترین و البته نایاب ترین تجهیزاتیه که در اختیارتون قرار گرفته و به کمک اون می تونین دشمنان رو شرحه شرحه کنین!

گیرز آو وار ۴ مثل قبلی در کنار خط داستانی، بخشای جور واجور و جذابی مثل Co-Op، مولتی پلیر Versus و مود پرطرفدار Horde رو در بازی قرار داده.

همونطور که از نامشون مشخصه، بازیکن در بخش Co-Op به همراه یکی از دوستان به صورت داخلی (Local Split-Screen) یا تحت شبکه اینترنت به تجربه ماجراهای داستانی بازی می پردازه که به نوبه خود یکی از جذاب ترین بخشای بازیه.

قسمت Versus که در واقع همون بخش چند نفره س، با ارائه دسته بندیای آشنای سبک شوتر، بازیکن رو وارد دنیای گیمینگ آنلاین کرده و در نبردهایی مثل Team Deathmatch و King of the Hill می تونه ساعتا سرگرمتان کنه. در این مود دو تیم به شکل گروه آدما و گروه Swarm در مقابل همدیگه قرار گرفته و به کشتار هم می پردازن.

اما یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مودای عنوان گیرز آو وار، قسمت Hordeه که در واقع در دسته سبک Survival قرار گرفته و در اون باید در کنار ۴ نفر دیگه از دوستانتون، موج به موج با دشمنان هوش مصنوعی جنگ کنین.

قبل از شروع هر موج می تونین با به کار گیری چند مدل لوازم دفاعی و تهاجمی به استواری مقر خود پرداخته و بعد مشغول کشتن دشمنان شید. بعد از هر موج پیشرفت کرده و چند جایزه در اختیارتون قرار میگیره که با به کار گیری اونا در مرور زمان، می تونین به ارتقای قابلیتا و شخصی سازی ظاهر کاراکتر مولتی پلیرتان بپردازید.

در سومین نسل از Horde تماشاگر اضافه شدن چند اسلحه و لوازم کاربردی هستیم که در اول در دسترس نیستن؛ کلاسای قابل انتخاب بازیکن هم تا حدی دچار تغییر شده و Customization مناسب تری رو می تونین در امکانات خود درج کنین.

در کنار همه ویژگیای جذاب و دوست داشتنی گیم پلی این بازی و همینطور به روز رسانیای حجیمی که در روزای ابتدایی واسه اون منتشر گردیده، گیرز ۴ از باگای زیادی رنج می بره که از لطف تجربه اون کم می کنه و بعضی وقتاً در بخشای چند نفره کرد بیشتری پیدا می کنه.

جالبه بدونین نتیجه کار جدید کوالیشن که واسه ویندوز ۱۰ هم عرضه شده، دچار مشکلات آشنای بازیای امروزی پی سی بوده و افت فریمای شدید ً لذت اونو از بین برده. اگه می خواید گیرز ۴ رو روی کامپیوتر خانگیتون تجربه کنین، مطمئنا به سیستمی رویایی نیاز داشته تا دست کم از رزولوشن ۴K و بقیه امتیازات اون نسبت به نسخه اکس باکس وان بهره ببرین.

اینم بگیم که این بازی هم در دسته عناوین Xbox Play Anywhere قرار گرفته و روی هر کدوم از پلتفرمای مایکروسافت که باشین، امکان ایجاد رابطه و گیمینگ آنلاین هست.

نور، صدا، تصویر

طبق روال این عنوان، واسه طراحی چشمی گیرز آو وار ۴ از موتور گرافیکی Unreal 4 استفاده شده و تماشاگر نتیجه کار قشنگتر و قابل قبولی هستیم.

با وجود اینکه به گرافیک بازی نمیشه لقب کامل رو داد، اما خوب و در حد و اندازه های یه عنوان نسل هشتمی ظاهر شده و با کمی ارفاق می تونه تجربه ای چشم نواز و دیدنی جفت و جور کنه.

چهره های کاراکترای بازی در بهترین سطح ممکن طراحی شده و نورپردازی و دقت به جزئیات رضایت بخشه. یکی از ویژگیای جذاب بازی، سیستم تغییرات آب و هواییه که در بین مبارزات به یهو اتفاق افتاده و روی سبک گیم پلی و کارکرد لوازم نظامی تاثیر میذاره.

با در نظر گرفتن شرایط جوی پیش اومده واسه سیاره سرا، هر لحظه ممکنه از شرایط آروم و دل نشین هوا به طوفان و رعد و برقای یهویی برسین. بعضی وقتا صاعقهای کشنده درست جلوی چشماتون به زمین اصابت کرده و لحظه ای غفلت به مرگ حتمی منجر می شه.

در طرف مقابل اگه بخوایم سخت گیرانه به پردازش گرافیکی گیرز ۴ نگاه کنیم، متوجه کاستیای ریز و درشتی میشیم که از لذت بازی کم می کنه. کوالیشن در اعمال فیلترهای چشمی و همینطور آنتی آلیاسینگ بازی کوتاهی کرده و مثلا کیفیت پایینی در بافت شاخ و برگ درختان و جزئیات روی زمین میبینیم.

اما صداگذاری و موسیقی گیرز ۴ مثل همیشه عالی و شنیدنی کار شده، اما با یه نکته بزرگ: برخلاف قسمتای قبلی، مایکروسافت به سراغ آهنگساز درجه یه سریال گیم آو ترونز، یعنی «رامین جوادی» رفته تا شنوای بهترین موسیقی تاریخ این عنوان باشیم.

بدون دودلی با گوش دادن این موزیکای حماسی و دل نشین، میشه اونو در کنار بهترین موسیقیای صنعت گیم، مثل کال آو دیوتی مدرن وارفر و کرایسیس قرار داد. جوادی ۲۳ ترک جذاب و جور واجور واسه گیرز ۴ تدارک دیده که در جای جای بازی شنیده می شه.

جمع بندی

گیرز آو وار ۴ رو میشه به عنوان یکی از بهترین بازیای شوتر نسل هشتم شمرد که خصلتا و ویژگیای منحصر به فرد خودشو داره.

مایکروسافت عقیده داره قسمت چهارم بازی انحصاری اکس باکس، کامل ترین و بهترین تجربه رو واسه مخاطب به ارمغان میاورد و به خصوص بخش آنلاین اون توانایی تبدیل شدن به یکی از بزرگترین جوامع مولتی پلیر پلتفرم اکس باکس رو داراس.

با اینکه نتیجه کار جدید کوالیشن رو از جهات بسیار زیادی میشه با نسخه های قبلی مقایسه و تشبیه کرد، اما با عنوان جدیدی طرف هستیم که دوباره لذت ناب جنگ در دنیای Sera رو بعد از ۵ سال به ارمغان آورده.

چهارمین گیرز که تازگیاً واسه پی سی (ویندوز ۱۰) و اکس باکس وان عرضه شده، نوید آینده نورانی این فرنچایز رو میده و در سالای آینده باید منتظر قسمتای کامل تر و بهتر اون باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *