بررسی ارزان ترین خودرو دست دوم بازار؛ مروری بر تاریخچه رنو ۵ در جهان و ایران

رنو ۵ در سال ۱۹۷۰ به وسیله  مایکل بوی طراحی شد و جزو اسطوره های دنیای خودرو حساب می شه. بدیش اینه طراح این فرانسوی قشنگتر نتونست محصول خود رو ببینه، چون چند ماه قبل از عرضه این خودرو در سال ۱۹۷۱ چشم از جهان فرو بست.

این هاچبک قشنگتر براساس مدل پر فروش R4 تولید شد و پیشرانه ۸۴۵ سی سی و سیستم تعلیق پیچشی رو از R4 به عاریت گرفته بود. رنو ۵ در زمان عرضه رقیبان زیادی داشت، مانند آیتوبیانچی A112 و فیات ۱۲۷ که هر کدوم سهمی از بازار رو تصرف کرده بودن.

2

در سال ۱۹۷۹ نمونه ۴ درب رنو ۵ عرضه شد که به کار گیری اون واسه خونواده ها هم راحت شد. این خودرو با سپرهای پلاستیکی و طراحی هوشمندانه تونست نظر مردم فرانسه و حتی اروپا رو به خود جلب کنه. این خودروی افسانه ای پر فروش ترین خودروی فرانسه تا آخر تولید بود که به نوبه خود رکوردی جالبه.

رنو ۵ سدان مخصوص بازار اسپانیا، البته از این نمونه به تعداد محدودی به کشورای دیگه صادر شده. (مربوط به تصویر بالا)

در سال ۱۹۷۲ که تولید این خودرو شروع شد، صادرات اونم به بقیه کشورای جور واجور که ایران هم جزء اونا بود شروع شد. نمونه های اولیه این خودرو در سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ به تعداد محدودی به خیابونای کشورمون رسید.

بدیش اینه از این نمونه فقط تعداد کمی در وضعیت مناسبی هستن و بیشتر این خودروها اسقاط شده و سر از قبرستان ماشین در آورده ان.

در سال ۱۳۵۶ تولید این خودروی قشنگتر بدون هیچ گونه تغییری در سایپا شروع شد و در آینده نمونه های ۴ در با موتور ۱۱۰۰ سی سی هم به سبد اجناس تولیدی رنو در ایران ملحق شدن.

4

در سال ۱۹۷۶ نمونه های خاص و اسپرتی از رنو ۵ تولید شدن که به اسمای گوردینی و آلپاین شناخته می شدن و دارای توان فنی بالایی بودن.

این خودروها دارای موتور ۱٫۴ لیتری OHV بودن. از این نمونه های خاص به تعداد محدود در دهه ۷۰ شمسی وارد ایران شدن، که با حضور در مسابقات اتومبیلرانی و کسب مقامای شایسته  توان خود رو به رخ رقبا می کشیدن.

5

به خاطر همین بیشتر این نمونه ها از بین رفته ان و تعدادی هم به صورت رپلیکا (کپی) و با تغییر موتور و تعویض سپرهای جلو و عقب ظاهری مثل مدلای گوردینی و آلپاین به خود گرفتن.

6

از قدرتمندترین و جذاب ترین نمونه های  رنو، رنو ۵ توربوه، که دارای موتور ۱٫۴ لیتری مجهز به توربوشارژره که توان تولید ۱۶۰ اسب بخار رو داره.

این نمونه منحصربه فرد می تونه در ۶٫۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسه. شاید از این نمونه باحال یه دستگاه در ایران هست که از وضعیت سلامت اون اطلاع چندانی در دسترس نیس.

7

نسل دوم رنو ۵ در سال ۱۹۸۴ شروع شد و تا سال ۱۹۹۶ تولید اون ادامه داشت. این نسل از رنو ۵ با طیف بزرگی از پیشرانها عرضه می شد که شامل ۱٫۰، ۱٫۱، ۱٫۴ و ۱٫۷ لیتری می شد، البته نمونه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری دیزل هم موجود بود.

همزمان با تولید رنو ۵ جدید در فرانسه، تعداد کمی از این نمونه وارد ایران شد.

8

رنو ۵ نسل دو که در ایران با مبلغ تقریبی ۲۰ میلیون تومن به فروش می رسه. (مربوط به تصویر بالا)

از نسل دوم رنو ۵ یه نمونه به رنگ قرمز در سایتای اینترنتی آگهی شده که به قیمت تقریبی ۲۰ میلیون تومن قیمت گذاری شده.

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی قراردادی بین رنو و سایپا منعقد شد، که بر مبنای این قرارداد سایپا تعدادی رنو با برف پاکنای متفاوت، سپرهای همرنگ بدنه، برف پاک کن شیشه عقب و سانروف واسه صادرات به ترکیه و کشورای همسایه تولید کرد که به دلیل کیفیت پایین این مدل، این خودروها در داخل ایران به فروش رسیدن که معروف به رنو صادراتی شدن.

3

سایپا در سال ۱۳۷۸ خط تولید رنو ۵ رو به پارس خودرو فروخت و این شرکت با کمترین تغییرات مدل سپند رو عرضه کرد. بعدا نمونه تغییر شکل داده (فیس لیفت) سپند که با تغییر در سپرها، جلوپنجره، چراغای عقب، آینه بغل و طراحی فرمون همراه بود، تحت نام سپند ۲ عرضه شد.

10

در سال ۱۳۸۳ هم رنو PK  به وسیله پارس خودرو عرضه شد که پیشرانه اون با نمونه های کره ای کیا پراید مشترک بود. این خودرو مجهز به موتور ۱٫۳ لیتری پراید و در چند سری اول ۱٫۱ لیتری هیوندای بود که لاستیک زاپاس به دلیل کمبود جا به عقب خودرو منتقل شده بود. البته پیشرانه این خودرو در آینده به دلیل مشکلات زیست محیطی و آلودگی زیاد با نمونه انژکتوری تعویض شد و تحت نام PKi روی خط تولید رفت.

11

در سالای ۸۵ و ۸۶ شمسی رنو نیو  PK به وسیله پارس خودرو به تعداد ۸۷۸۷ دستگاه تولید شد که با استقبال کمی همراه بود و به روند تولید رنو ۵ با چهره های جورواجور پایان داد.

نیو پی کی از نظر فنی فرقی با P.Kای اولیه نداره اما قالب ریزی بدنه این خودرو به صورتی انجام شد که به جای سپرهای اضافه و بسیار بیریخت پلاستیکی پی کی، تماشاگر گلگیرهای عضلانی با هدف پوش,ندن عرض بیشتر اکسل پراید بودیم.

هر چند در آخر به دلیل کیفیت ساخت بسیار ضعیف و نبود توجیه قیمتی (از نظر اختلاف قیمت با پراید) این خودرو به پایانی ناتموم واسه تولید مدل دوست داشتنی رنو ۵ منجر شد.

رنو ۵ در بازار امروز، کلاسیکی با توانایی استفاده روزمره با قیمت ارزون

حال اگه قصد خرید رنو ۵ به عنوان خودرویی سنتی رو دارین باید به دنبال تعداد معدود نسل اول که به ایران وارد شدن باشین که شامل مدلای ۵۲ تا ۵۵ شمسی هستن و پیدا کردن نمونه ای سالم و سرحال اونا بسیار مشکله.

البته اگه بتونین خود رو راضی کنین می تونین به دنبال نمونه های مدل ۵۶ تا اوایل دهه ۶۰ باشین که نمونه های مونتاژ سایپا هستن که از کیفیتی مناسب و قابل قبول بهره مند هستن و تغییرات آنچنانی روی اونا انجام نشده و تقریبا فرقی با نمونه های فرانسوی ندارن.

بدیش اینه این روزا پیدا کردن نمونه های ناب و خاص گوردینی، آلپاین و توربو غیر ممکنه، مدلای رپلیکای اونا هم به سختی و با قیمتای عجیب پیدا میشه. نسل دوم که به تعداد محدود وارد کشور شد هم بسیار نادره و با قیمتای غیر حرفه ای و غیر عادی به فروش می رسه.

مانند هر خودروی سنتی دیگه، موقع خرید این خودرو باید به پوسیدگی بدنه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. چون در خودروهای قدیمی و کارکرده بدنه بدون پوسیدگی بسیار مهم و مهمه.

مورد بعدی در خرید رنو ۵ که باید دقت کنین، مشکلات برقی این خودروست، اونم به خاطر این که این خودرو حتی در نمونه های فرانسوی در سیستم برق رسانی مشکلات بسیاری داره.

در مورد قطعات یدکی موتور و سیستم فنربندی مشکلات آنچنانی دارین، چون هنوز قطعات یدکی این خودرو رو می تونین از بعضی فروشگاه ها و حتی وب سایتا بخرین.

قیمت رنو ۵ این روزا ثابت نیس و تعداد معدودی از نمونه های سالم باقی مونده از این خودرو بین ۴ تا ۷ میلیون تومن قیمت می خورن، با این حساب باید رنو ۵ رو در میان ارزون ترین خودروهای بازار دارای موقعیت خاص دونست.

در واقع بعضی خودروهای خاصی که حتی از رنو ۵ هم ارزون تر هستن، با مشکل کمبود یا نبود قطعات یدکی و مکانیک روبرو هستن اما رنو ۵ از زمینه قطعات مناسبی برخوداره و به عنوان یه خودرو شهری اقتصادی، تا حدی کاربرد داره.

نکته پایانی اینکه شاید در مقطع وقتی فعلی، رنو ۵ خودرو سنتی خیلی با ارزشی به نظر نرسه، اما تجربه ثابت کرده که با گذشت چند سال و کم شدن شدید تعداد اینجور خودرویی در سطح خیابونا، تماشاگر افزایش ارزش و قیمت اون هستیم.

اتفاقای که این روزا حتی شامل حال خودروهای ارزون قیمت و ساده ای چون ژیان یا فولکس هم شده.

پس اگه علاقمند به مالکیت خودرویی سنتی و نوستالژیک هستین و نمی خواین خودرویی پر دردسر داشته باشین، می تونین از رانندگی با این فرانسوی خاطره ساز در شهر لذت ببرین.