رشته حقوق

بازارچه های مرزی

دانلود پایان نامه

4- با استفاده از وانت بارهای تندرو ، موتورسیکلت، چهارپایان، افراد پیاده و دوّاب از جاده های کوهستانی و صعب العبور و بیراهه های مرزی .
5- با استفاده از واردات به روش ورود موقت یا از طریق صادر نکردن محصولات تولیدی (که می باید صادر می شده ) یا صدور نوع ارزان قیمت آن .
6- با استفاده از وسایط نقلیه سنگین در پوشش محموله های ترانزیتی خارجی .
7- با استفاده از اعطای معافیت های گمرکی به وارد کنندگان کشورهای آسیای میانه و واردات کالاهای کشورهای اروپایی از این طریق به منظور پرداخت حقوق و عوارض کمتر .
8- با استفاده از مجوز واردات مواد اولیه و قطعات یدکی منفصله و ورود کالای ساخته شده در این پوشش
9- با اظهار خلاف در ترخیص کالا با حقوق و عوارض کمتر .
10- با استفاده از هواپیما در پوشش بارهای تجاری توسط برخی کارکنان هواپیمایی و بارهای دیپلماتیک و همراه مسافران خارجی و مناطق آزاد از گمرکات مستقر در فرودگاه ها .
11- از طریق ته لنجی که فعلاً به صورت عرف درآمده و موجب شده تا از طریق استان های ساحلی جنوب روزانه صدها تن کالای ناشناخته و در بسته و مستعمل با اغماض مسئولان محلی به کشور وارد شود .
12- ترخیص کالاهای تجاری تحت پوشش مسافر از مناطق آزاد و گذرهای مرزی .
13-ترخیص کالاهای تجاری دربازارچه های مرزی تحت عنوان تعاونی مرز نشینی.(سیف، 1387، ص77)
2-3-9-2- حمل و نقل کالای قاچاق به شهرهای داخلی
در این بخش از فرایند قاچاق مهم ترین نقش بر عهده رانندگان شرکت های باربری و مسافربری است که با شیوه های زیر نسبت به جا به جایی کالاهای قاچاق از شهرهای مرزی به شهرهای بزرگ داخلی ازجمله تهران اقدام می نمایند .
با وسایط نقلیه سنگین در پوشش بارهای تجاری و با استفاده از اسناد جعلی، اصلی وتکراری گمرکی.
با وسایط نقلیه سنگین در پوشش کالاهای ترانزیتی،برداشتن یا تعویض این کالاها درطول مسیر
با وسایط نقلیه سنگین در پوشش بارهای پلمپ شده دولتی ، نظامی یا اسناد طبقه بندی شده .
با وسایط نقلیه سبک و سنگین به صورت زیر باری و انواع جاسازی بسیار پیچیده و پیشرفته .
وانت بارهای تندرو (معروف به وانت های شوتی) از جاده ها و بیراهه های استانی .
با استفاده از اتوبوس های مسافربری و توسط افراد چتر باز و کوله باری . (همان، ص78)
2-3-9-3- نگهداری و توزیع کالاهای قاچاق
معمولاً حدود80 تا 90درصدکالاها به طرف شهرهای بزرگ سرازیر و درانبارهای اطراف شهرها، باغات و مکان های متروکه تخلیه و نگهداری می شود، تا با اداره تقاضای آن کالاها برای جلوگیری ازکاهش قیمت ها به صورت خرده بار وارد مرحله فروش در مراکز تجاری و بازارها شود . در این بخش از فرایند قاچاق،که صاحبان انبارها بیشترین نقش را دارند، بیشتر کالاهای موضوع درآمد دولت که به صورت قاچاق وارد شده با همان نوع کالاها که به صورت قانونی وارد شده مخلوط می شود و تمیز دادن آنها از هم بسیار مشکل و برخورد با آنها معمولاً تبعات منفی اقتصادی- اجتماعی نیز به همراه دارد.
در نتیجه همان طور که ملاحظه شد، از هر دو حیث مبادی و شیوه ها با تنوع بسیار زیادی رو به رو هستیم که نظارت کامل بر آن را تقریبا غیر ممکن می سازد. وجود مرزهای گسترده زمینی و دریایی با همسایگان متنوع از نظر اقتصادی و سیاسی، که بعضاً حساسیت ویژه ما را در مقابله با قاچاق کالا نیز ندارند، شیوه های قاچاق کالا نیز کار مقابله را دشوار می نماید، زیرا غیر از شیوه های متنوع غیرقانونی، شیوه های قانونی مانند؛ ورود موقت، کالای همراه مسافر، کالای وارد شده از طریق تعاونی های مرزنشینان، و نیز کالاهای وارد شده از طریق گذر مرزی همه شیوه هایی اند که به ظاهر قانونی عمل می کنند ولی هیچ تفاوتی از لحاظ تأثیرات با قاچاق کالا برای اقتصاد کشور و خزانه دولت ندارد.(همان، ص79)

مطلب مشابه :  تحقیق رایگان با موضوع رضایت زناشویی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید