سبز اندیشان امروز

اندازه گیری عملکرد محتوا ی تولید شده

تولید محتوا در هر سایت، یکی از مهمترین روش هاییه که می تونه رتبه بندی سایت شما رو زیاد کنه البته همین روش اگه به درستی انجام نشه، می تونه دلیل افت رتبه شما شه. پس اندازه گیری کارکرد محتوای تولید شده، موفقیت یا نبود موفقیت ان محتوا رو در بهینه سازی سایت تعیین می کنه. اما در انجام این عمل، اشتباهات رایجی هست:

سئو

۱- همیشه بالا بودن ضریب برگشت سایت، به معنی ضعف در کیفیت سایت و محتوای اون نیس. چون بعضی وقتا کاربر به دنبال یه ادرس در سایت شما جست و جو می کنه و به محض پیدا کردن اون، از سایت خارج می شه درسته که خیلی سریع سایت رو ترک کرده و دلیل افزایش ضریب برگشت شده ولی در واقع اون نیاز خود رو پیدا کرده پس در کنترل کارکرد، باید همه عوامل کنار هم قرار گیرند.
۲- حضور دراز مدت کاربر در سایت همیشه رتبه شما رو بالا نمی بره چون اگه بخواین از این ترفند در تولید محتوا استفاده کنین، واسه کاربر کسل کننده میشه.
۳- شما نباید توقع داشته باشی که هر کاربر وقتی وارد سایت می شه از تموم صفحات سایت دیدن کنه و تعداد صفحات دیده شده که واسه هر کاربر بالا بره، زیاد باشه. ملاک قرار دادن این ملاک واسه بررسی تعامل کاربر با سایت اشتباهه.

آزمایش کارکرد محتوا واسه تعیین موفقیت شما در تلاشهای‬ سئو لازمه و با اون‬ می تونین روش هدف دار محتوا رو هدایت کنین.‬ با بررسی چگونگی کارکرد محتوا شما‬ قادر به درک درخواست بازدیدها هستین‬ و واسه آینده چیز بیشتری از اونو دارین.‬ وقتی که کارکرد محتوا خود رو‬ آزمایش کردین، باید اینجور سوالهایی رو از خود سوال کنین:‬ بازدید کنندگان ما به دنبال چه‬ ‫محتوایی هستن؟ محبوبترین محتوای ما چیه؟‬ بازدیدکنندگان ما محتوای ما رو دنبال میکنن؟ بازدید کنندگان ما‬ محتوای ما رو با بقیه به اشتراک میذارن؟ و محتوای ما یافته های کار و کاسبی ای با کیفیتی رو داره؟ اگه اینطور نیس، شما می تونین وسیله ‫رایگانی مثل‬ گوگل آنالیتیکز رو نصب کنین‬ تا داده های مورد نیازتون رو‬ جمع آوری کرده و به این پرسشها جواب بدین‬.

به کار گیری گوگل آنالیتیکز در آزمایش کارکرد محتوا

اگه شما با گوگل آنالیتیکز آشنا نیستین‬ می تونین مقاله رو بخونین که در اون می تونین همه گزارشها و‬ قابلیتهای مورد بحث رو بیاموزید.‬ اول از همه مشتریهای مورد نظرتون‬ که میتونن با بازدیدهای صفحه ‫اندازه گیری شه رو پیدا کنین.‬ در گوگل آنالیتیکز شما می تونین‬ به گزارشهای Content رفته و‬ لیستی از صفحات محبوب از وب‬ سایت واسه بازه وقتی موردنظرتان رو ببینین.‬ اگه شما می خواید بفهمین که کدوم‫ صفحه، محبوبترین صفحه فرود یا‬ صفحه اولی که بازدید کننده میبنید‬ است، می تونین به گزارشهای Landing Pages برید. اگه شما یه کاربر حرفه ای ‫هستین می تونین از ‬ Custom Segments استفاده کنین‬ تا بازدیدهای جستجوی طبیعی یا موتورهای‬ جستجوی مشخص رو بررسی کنین‬ و با وجودی که شما باید‬ بدونین کدوم بخش از محتوا بیشترین مشاهدات صفحه رو داره‬ ولی این چیزی در مورد کیفیت‬ و خوب بودن محتوا به شما نمیگه‬. آسونه ولی نوشتن‬ محتوایی که ارزشی واسه شما تعبیه کنه و‬ تاثیری بر بازدیدکنندگان بذارین خیلی سخت تره و‬ اینجا می تونین در مورد طرفداری بازدیدکنندگان اطلاعاتی به دست بیارین‬. سه متریک هست که به وسیله اون می تونین‬ اندازه علاقه بازدیدکنندگان به محتوا‬ رو سبک سنگین کنین: صفحات هر بازدید، میانگین‫ زمان مصرفی در سایت و آهنگ جهش.‬

هر چی بازدیدکنندگان زمان بیشتری در‬ سایت صرف کنن یعنی که علاقه بیشتری به‬ سایت دارن و این میتونه‬ با مقدار زمان مصرفی در سایت و‬ تعداد صفحات دیده شده سنجیده شه.‬ آهنگ جهش اندازه گیری تعداد دفعات‬ فرود بازدید کننده بر سایت‬‬ و خروج اون بدون دیدن دیگه صفحات سایته.‬ کلا هر چی آهنگ‬ جهش کمتر باشه یعنی بازدید کنندگان بیشتری‬ مشتاقانه خیلی زیاد مطالب شما رو دنبال میکنن‬. حال، میخوایم ببینیم که محتوای‬ ما به اشتراک کذاشته میشه یا خیر؟‬ شما می تونین از وسایل شبکه اجتماعی‬ واسه اندازه گیری توئیتها و پستا‬ و به اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی استفاده کنین.‬ ابزارهایی مثل Google Analytics‬ میتونه تعاملاتی که در سایت‬ و خارج سایت اتفاق میفته رو پیگیری کنه‬. گوگل آنالیتیکز میتونه‬ تعداد آدمایی که بر دکمه های به اشتراک گزاری شبکه اجتماعی‫ کلیک کردن‬ یا بر وبلاگ شما کامنت گذاشته ان‬ و بعد خارج شدن رو پیگیری کنه و پستهای عمومی در شبکه های اجتماعی جور واجور که‬ محتوای شما رو به اشتراک گذاشته رو پیدا کنه‬ البته طرف دیگه این حالت وقتی‬ است که محتوا به وسیله شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه‬ و عاملان ان توئیتها و پستها‬ از سایت شما بازدید میکنن.‬

شما می تونین با به کار گیری گزارشهای‬ Google Analytics Traffic Sources ‬ تعداد بازدیدا از اون به‬ اشتراک گزاریا رو دریابید‬ و به مهمترین سوالتان یعنی اینکه این تولید محتوا‬ اهداف کار و کاسبی ای شما رو‬ دنبال میکنه یا نه رو جواب بدین.‬ یه وسیله تحلیل وب تنظیم شده‬ تمرکزش رو تنها بر شمارش صفحات نمی گزارد‬ بلکه همه یافته های کار و کاسبی ای رو بررسی میکنه.‬ بازدید کنندگانی که به خاطر محتوایی وارد سایت می شن‬ در آخر چیزی خریداری میکنن؟ با‫ ما تماس می گیرن؟ فرمی رو ثبت‬ نام میکنن ؟ یا دانلود میکنن ؟‬ اونا واسه توضیح محصول ثبت نام میکنه؟‬ ما رو در شبکه اجتماعی‫ دنبال می کنن یا محتوا‬ رو با بقیه به اشتراک میذارن؟‬ اونا واسه خبرنامه ثبت نام‫ میکنن؟؟ هر کدوم از اینا یه‬ ارزش کسب وکاری واقعیه‬ و با درک اینکه کدوم محتوا اینا رو برآورده میکنه‬ میتونیم به بزرگترین سوال جواب بدیم‬: نتیجه سرمایه گزاری ما در سئو‫چی بوده؟‬ چه شما از گوگل آنالیتیکز یا وسیله تحلیلی دیگری استفاده کنین‬ آزمایش و اندازه گیری کارکرد محتوا‬، شما رو در درک ارزشی که میسازید‬ کمک ساخته و می تونین با برنامه محتوا رو پیشرفت بخشید‬ و بر محتوای بعدی خود تمرکز کنین‬‬.
‫‬