رشته حقوق

امر به معروف و نهی از منکر

دانلود پایان نامه

امانت الهی به جنس«انسان» عرضه شد و او قبول امانت الهی نمود.«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَ عَلىَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَینْ‏َ أَن یحَْمِلْنهََا وَ أَشْفَقْنَ مِنهَْا وَ حَمَلَهَا الْانسَانُ . . »
2-2-4-انجام مسئولیت
زنان و مردان با توجه به امکانات خود در قبال حوادث مختلف مسئول می باشند تا در جهت حفظ اسلام و مسلمین تلاش نمایند، برخی از این مسئولیت ها عبارتند از :
2-2-4-1- هجرت
زنان و مردانی که در راه خدا دیار خود را ترک نمودند تا دین الهی را زنده نگه دارند و در این راه آزارها و صدمه ها دیدند و جنگیدند و کشته شدند به یقین از مقام و مرتبه خاصی در نزد پروردگارشان برخوردارند. مراد از مهاجرین معنایى است عمومى که شامل مهاجرت و دورى از شرک و هم دورى از فامیل و هم دورى از گناه مى‏شود و در انجام این عمل تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. « . . . ْ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَ أُخْرِجُواْ مِن دِیَرِهِمْ وَ أُوذُواْ فىِ سَبِیلىِ وَ قَتَلُواْ وَ قُتِلُواْ لَأُکَفِّرَنَّ عَنهُْمْ سَیَِّاتهِِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتهَِا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّنْ عِندِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَاب‏»
2-2-4-2- امر به معروف و نهی از منکر
مؤمنان موظفند یار و کمککار همدیگرند، و هر یک از آنها خود را ملزم بیارى و دوستى رفیق خود می داند تا آنجا که زن وسائل سفر شوهر خود را فراهم کند، و در غیاب او وظیفه وفادارى را انجام دهد، و مرد نیز یارو همراه همسر خود می باشد. در این یاری رساندن یکدیگر را دعوت به معروف می کنندیعنی دعوت به آن چه خداوند فعل آن را واجب کرده یا از نظر عقلى یا شرعى مردم را بدان واداشته و از آن چه خداوند انجام آن را قدغن کرده و از نظر عقل و یا شرع به کناره‏گیرى آن دستور فرموده‏، نهی می نمایند و این وظیفه عمومی به عهده تمام انسان ها اعم از زن و مر د می باشد.«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئکَ سَیرَْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم‏ »
2-2-4-3- جهاد تدافعی
اهمیت فوق العاده جهاد به صورت یک قانون عمومی است که در عالم آفرینش وجود دارد و همه موجودات اعم از نباتات و حیوانات به وسیله جهاد، موانع را از سر راه خود بر می دارند تا بتوانند به کمال مطلوب برسند. همین مطلب در جوامع انسانی و اقوام و ملل عالم وجود دارد، ‌آنانی که همیشه در حال «جهاد و مراقبت» به سر می برند، همواره زنده و پیروزند. جهاد تنها به معنای جنگ مسلحانه نیست بلکه اعم از هر گونه کوشش و تلاش جهت نیل به اهداف است. اما هنگامی که مسلمانان مورد حمله دشمن واقع می شوند، زن و مرد باید تا جایی که می توانند برای دفاع به پا خیزند و اجازه ترک بی دلیل صحنه جنگ را ندارند«لَّا یَسْتَوِى الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُْ أُوْلىِ الضرََّرِ وَ المُْجَاهِدُونَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ المُْجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ عَلىَ الْقَاعِدِینَ دَرَجَهً وَ کلاًُّ وَعَدَ اللَّهُ الحُْسْنىَ‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلىَ الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا »
2-2-4-4-رفع نیازهای جامعه
زن و مرد موظفند به شناسایی نیازهای جامعه و افراد بپردازند و با ابراز عقیده نسبت به عملکرد دولت و سیاستمداران جهت حل مشکلات اجتماع تلاش نمایند و با توجه به ضرورت و در نظر گرفتن هویت انسانی و جنسی مسئولیتی را بر عهده گیرند. «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئکَ سَیرَْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم‏»
2-2-5-تشکیل خانواده
خانواده مهمترین نهادی است که با هم پیمانی زن و مرد بر تحمل پیش آمد های زندگی و حفظ وفاداری آغاز شده و با تولد فرزند:«وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکمُ‏ْ أَزْوَاجًا وَ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَ حَفَدَهً . . » شکل گرفته و موجب تشکیل اجتماع گردیده است. «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکمُ مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا . . . یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ . .»بدین روی محبوبترین خانه در نزد خداوند تبارک و تعالی خانه ای است که با ازدواج آباد شده باشد. « ما من شیء احبّ الی الله عزّ و جلّ من بیت یعمّر فی الاسلام بالنکاح». و در آن سکون و آرامش حاکم گردد«هُوَ الَّذِى خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیهَْا . .» و شخصیت کودک جهت ورود به اجتماع پی ریزی شود و با ایجاد قواعد رفتاری صحیح، افرادی قدرتمند، ‌آینده نگر و آرام تربیت یابند و به دنبال آن جامعه ای ایده آل و مستحکم به مسائل اخلاقی و معنوی « مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَرِ أَوِ الْبَاقِی»ایجاد شود. اعضای این اجتماع کوچک با قبول مسئولیت های معین با یکدیگر در تعامل و ارتباط بوده و خانواده ای شاداب و با سلامت روحی و روانی ایجاد می نمایند. خانواده ی سالم و با ایمان « . . َعلَیْکُمْ بِذَاتِ الدِّینِ»یکی از پایه های محکم ایجاد سلامت روانی در جامعه است بدین روی زن و مرد مایه قوام و سلامت خانواده و روی آوردن جوامع به ارزشهای والای انسانی می گردند.
2-2-6-مشارکت در حیات معنوی خانواده
کانون خانواده به عنوان اصلی ترین هسته تربیت نسل آینده همواره مورد توجه آموزه های دینی بوده است. قرآن کریم زن و مرد را در ایجاد حیات معنوی در آن مؤثر دانسته و نسبت به صفات و ارزش های عالی و اخلاقی زن ومرد در تشکیل خانواده اهمیت بسزایی قائل است. در آیات قرآن کریم ایمان مادر و پدر را یکی از شرایط اصلی ایجاد پیوند مشترک می داند « وَ لَا تَنکِحُواْ الْمُشْرِکَاتِ حَتىَ‏ یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَهٌ مُّؤْمِنَهٌ خَیرٌْ مِّن مُّشْرِکَهٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لَا تُنکِحُواْ الْمُشْرِکِینَ حَتىَ‏ یُؤْمِنُواْ وَ لَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیرٌْ مِّن مُّشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ . . »که در روح خانواده مؤثر است.
2-2-7-مشارکت در حیات مادی
زن و مرد می باید در سامان بخشیدن به زندگی مادی همکاری و مساعدت داشته باشند. امام صادق (ع) کمک همسر، در امور دنیا و آخرت را از راحتی فرد مؤمن می شمارد و می فرماید: « ثَلَاثَهٌ لِلْمُؤْمِنِ فِیهَا رَاحَهٌ دَارٌ وَاسِعَهٌ تُوَارِی عَوْرَتَهُ- وَ سُوءَ حَالِهِ مِنَ النَّاسِ- وَ امْرَأَهٌ صَالِحَهٌ تُعِینُهُ عَلَى أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ. .»
2-2-8-بقای نسل انسانی
بقای نسل انسانی «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکمُ‏ْ أَزْوَاجًا وَ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَ حَفَدَهً. . » که همچون کشت و برداشت است «نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ . . » به وسیله زن و مرد می باشد.
2-2-9-تربیت نسل انسانی
یکی از مهم ترین اهداف ازدواج، تربیت فرزندان و نسل آینده وحفظ خانواده از مخالفت با فرامین الهی می باشد:« یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُ‏ْ وَ أَهْلِیکمُ‏ْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحِْجَارَهُ. . » بنابراین هر فردی باید اول خودش را و سپس اهل خود را ادب کنند و به ایشان، خیر را تعلیم دهد و از کار بد باز دارد(قال مقاتل بن حیان و هو أن یؤدب الرجل المسلم نفسه و أهله و یعلمهم الخیر و ینهاهم عن الشر فذلک حق على المسلم أن یفعل بنفسه و أهله و عبیده و إمائه فی تأدیبهم و تعلیمهم‏)
2-2-10-ایجاد ارتباط عاطفی
محبت و مهربانی نسبت به همسر و ایجاد ارتباط عاطفی عمیق از جمله نقش آفرینی های هر فرد در مقابل همسر خود می باشد. در کتاب مقدس نوشته شده که زنان باید شوهرانشانو مردان نیز همسران را دوست بدارند.
2-2-11-گرامیداشت مقام همسر
یکی از نشانه های کمال انسان، حسن خلق با همگان به خصوص همسر خود است. به طوری که کامل ترین مؤمنان از لحاظ ایمان خوش خلق ترین آن هاست« إِنَّ أَکْمَلَ الْمُؤْمِنِینَ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً»و وظیفه همسر گرامی داشت مقام شریک زندگی می باشد« مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَهً فَلْیُکْرِمْهَا»

مطلب مشابه :  فایل پایان نامه حقوق قوانین موضوعه

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید