رشته حقوق

امر به معروف و نهی از منکر

دانلود پایان نامه

مرکز امر به معروف و نهی از منکر
مرکز امر به معروف ونهی از منکر شعبات متعددی در کشور عربستان دارد و مرکز آن در شهر ریاض است. یکی از مهم‌ترین وظایف این مرکز، نظارت بر مظاهر دینی و اماکن عمومی است. بازرسان این مرکز با دایر کردن گشت‌هایی در خیابان‌ها و اماکن عمومی، مردم را با قوه‌ی قهریه دعوت به نماز جماعت و بستن فروشگاه‌ها می‌نمایند. نکته‌ی قابل ملاحظه این است که این عوامل حق درگیری و صحبت با زنان و مردان خارجی را که به فساد مشغولند، ندارند.
مدیریت کل فتوا و پژوهش
این بخش با نظارت شیخ عبدالعزیز بن باز، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های وهابی، شروع به کار کرد و یکی از اهداف آن، تدوین کتب ضد شیعی و مبارزه‌ی مستمر با انقلاب اسلامی ایران است.
مجمع عمومی دانش‌جویان مسلمان جهان
مرکز این مجمع در عربستان است و اساس کار خود را جذب دانش‌جویان و طبقه‌ی جوان در کشورهای اسلامی قرار داده است. نشریه‌ی هفتگی «سیمای اسلام» را این مجمع به چاپ می‌رساند.
دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی تربیت مبلغ
فرقه‌ی وهابیت، تعدادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی در عربستان را اداره می‌کند که مهم‌ترین دانشگاه‌های وابسته به وهابیت عبارتند از:
دانشگاه اسلامی در مدینه
دانشگاه ابن سعود در ریاض
دانشکده‌ی شریعه در دانشگاه ملک عبدالعزیز
گفتار چهارم: رشد وهابیت در کشورهای جهان
وهابیت در ابتدا یکی از مهم‌ترین اهداف خود را صدور تفکر سلفی به جهان اسلامی می‌دانست. اما مشکلات فراوان باعث شده که در دهه‌ی هفتاد موفق به توسعه‌ی چشم‌گیری در جهان نشود. مشکلاتی نظیر: بافت اجتماعی، اختلاف قبیلگی همراه با فقر و فلاکت، عدم آشنایی مردم جزیره العرب به ماهیت پیام وهابیت، سنت‌ها و رسوم منافی با اصو وهابیت، بحران مشروعیت و نبود اقتدار کافی، کمبود عالمان وهابی در آموزش مردم.
با همه‌ی این موارد، ابن سعود که توانست در دو مرحله، حجاز را فتح کرده و حکومت عربی سعودی را در 1351هـ.ق. تأسیس کند، به زودی رؤیای رهبری جهان اسلام و تشکیل حکومت واحد عربی در منطقه را در سر پرورانید. اما در این دوره، موفقیت چندانی برای گسترش سلفی‌گری در خارج از شبه جزیره به دست نیامد و تنها گروه‌های از یمن، هند، اندونزی، بنگلادش و مصر که متأثر از دعوت محمد بن عبدالوهاب بودند، از ابن سعود حمایت کردند.
ابن سعود برای جلب حمایت مسلمانان، اولین کنفرانس اسلامی را در سال 1344هـ.ق. در مکه با حضور نمایندگان 95 گروه و جنبش اسلامی تشکیل داد و بر ضرورت اخوت اسلامی و اتحاد بین مسلمانان تأکید کرد. علاوه بر این کتاب‌های ابن تیمیه، ابن کثیر، محمد بن عبدالوهاب و کتب و رساله‌های علمای نجد را به هزینه‌ی خود چاپ کرد و به کشورهای اسلامی فرستاد.
سلفیه در این دوره به صورت یک جنبش سلفی و اصلاحی همراه با مدافعان عربی این تفکر مانند شکری آلوسی و رشید رضا در جهان مطرح شد. شاخصه‌ی این جنبش نابودی مظهر بت‌پرستی و شرک و آن‌چه را که در دین بدعت نامیده می‌شد، بود و چون با روح روشن‌فکری موافق بود، برخی تلاش این حکومت را مستند به نوعی از عقلانیت نموده‌اند. در حالی که رهبران آنان از مباحث عقلی و کلامی دوری می‌کردند. به اعتقاد برخی تحلیل‌گران معاصر، دولت سعودی از ابتدا تنها راه ایجاد وحدت را در شبه جزیره، ایجاد ایدئولوژی‌های مناسب و با تأکید بر توحید سلفی می‌دانست تا بتواند در کشوری که قبایل به جای احزاب، اهمیت سیاسی و کارکرد اجتماعی دارند قد علم کند و داعیه‌ی حکومت بر جهان اسلام را داشته باشد. همان‌گونه که بیان شد، یکی از مهم‌ترین اهداف عربستان سعودی در سیاست خارجی، ترویج آیین وهابیت است تا از این طریق حوزه‌ی نفوذ خود را گسترش داده و رؤیای رهبری جهان اسلام و برتری خود را در منطقه تحقق بخشد. ایام حج و زیارت مرقد مطهر حضرت محمد از نواحی مختلف به مکه و مدینه می‌آمدند و ذهنشان هم آماده‌ی پذیرش دعوت مزبورر بود، تعالیم خود را در سرزمین‌های دیگر انتشار دهند. بدین نحو می‌توان گفت که بیش‌تر کسانی که در نقاط مختلف به نشر دعوت وهابیت پرداخته‌اند، جزء حاجیانی بوده‌اند که به قصد زیارت، به حرمین شریفین مشرف می‌شدند. از سوی دیگر سعودی‌ها با راه‌اندازی مراکز آموزشی و دینی، افکار و شریعت اسلامی را مطابق با تفسیر وهابیت در ممالک اسلامی ترویج می‌کردند. این راهبرد ایدئولوژیکی، آنان را قادر ساخت که از نقش دیگر کشورهای اسلامی، به عنوان محور تجمع امت اسلامی جلوگیری کرده و هم‌زمان زمینه‌های شکل‌گیری جبهه‌ی مقاومت دینی را در کشورهای دیگر تضعیف کنند.
در این گفتار به بررسی گسترش و رشد فعالیت وهابیت در کشورهای مختلف جهان پرداخته خواهد شد.
وهابیت در آذربایجان
زمینه‌های نفوذ و گسترش وهابیت در آذربایجان را به چند دلیل می‌توان نسبت داد: نخست آن‌که بیش‌تر مردم آذربایجان مسلمان و 95 درصد شیعه هستند. اما به دلیل زندگی تحت سیطره‌ی کمونیست‌ها تنها نام اسلام را یدک می‌کشند و بعد از آزادی به دلیل نبود تبلیغات اسلام واقعی، فرقه‌هایی از قبیل وهابیت، خود را بر افکار مردم تحمیل کردند. در عین حال بر اساس قانون اساسی آن کشور، اعتقاد به هر دینی و حتی بی دینی هم مجاز می‌باشد. همین امر سبب شد وهابیت پر و بال بگیرد. از سوی دیگر، در مناقشه و درگیری‌های قره‌باغ، مبارزان افغانی با گرایش‌های وهابی در محل درگیری حضور یافتند تا به کمک نیروهای آذری بشتابند. بی تردید همین مبارزان، مبلغان خوبی برای وهابیت بوده‌اند. همچنان‌که در مناقشه‌ی چچن نیز گروه‌های وهابی از آذربایجان به عنوان یک مسیر ارتباطی، سود جستند و این عوامل راه نفوذ وهابیت را در این کشور گشودند.

مطلب مشابه :  قانون مجازات اسلامی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید