رشته حقوق

امام علی (ع)

دانلود پایان نامه

ر.ک: بویس، همان، ص44-44.
همان، ص 276-277
Michael, argyle, “inter-cultural communication”, in cultures in contect: Studies in Cross-cultural interaction, Stephen Bochner, New York: pergamon Press, 1982: 68(در سماور، همان، ص 279)
سماور، همان، ص 280 و 417
کنایه از این که ای کاش مرده بودی(سماور، همان، ص 307).
در ایران هم چین تلقی درباره عدد 13 وجود دارد.
Morrison et al, 1994: 317(در سماور، همان، ص 309)
Nakane , 2007, p 1
Blimes, 1994; Jaworski 1993, 1997; Sacks et al. 1974; Tannen & Saville-Troike 1985. Cited by: Nakane, ibid, p 5.
Ibid, p: 7.
Nakane , 2007, p 1
قال الصادق ع «الْمُومِنُ أَخُ الْمُومِنِ» ( تحف العقول، ص 221)
عَبَسَ وَتَوَلَّى؛ أَن جَاءهُ الْأَعْمَى(عبس: 1-2)
کافی، ج 2، ص 262.
حضرت امیر مومنان(ع ) نظم را هم ردیف دیگر ارزش هاى والاى اسلامى قرار داده و در واپسین روزهاى حیات خویش، در سخنان گوهرینش به فرزندان بزگوارش و تمام کسانى که این پندهاى گرانمایه به آنان مى رسد، رعایت آن را این گونه سفارش فرموده است: «اوصیکم بتقوى الله و نظم امرکم». در این بیان بلیغ، نظم، در ردیف تقوا – که از والاترین ارزش هاى اسلامى است – قرار گرفته و وفاى به آن گوشزد گردیده است. این کلام، رساترین جمله در بیان ارزش نظم و انضباط است .
در اهمیت زمان به این نکته اشاره می کنم که خدای متعال در چند جای قرآن به آن قسم یاد کرد است(به‌عنوان نمونه: فرقان، آیه ۶۲؛ ابراهیم، آیات ۳۳ و۳۴؛ سوره والعصر و والفجر) و در این خصوص احادیث فراوانی از معصومین نقل شده است. برخی از روایات بر ارزش زمان و فرصت و برخی دیگر به نحوه استفاده از آن نظر دارند. به‌عنوان مثال، حضرت علی علیه‌السلام در روایتی فرصت را به حرکت پرشتاب ابرها تشبیه کرده: «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)؛ و در روایت دیگر صرف عمر در طاعت خدا را گوشزد می‌کنند: «الدنیا ساعهٌ فاجْعَلوُها طاعهً» (بحارالانوار، ج77، ص 164)؛ بنابراین «زیانکار کسی است که عمرش را تلف کرده و نیکبخت آن است که عمرش را در بندگی خدا صرف کرده است: «قال علی علیه السلام: «اِنّ المغبونَ مَنْ غبن عُمره و اِنّ المَغبوطَ ما اَنْفَدَ عُمَرهُ فی طاعَهِ رَبِّهِ» (غررالحکم، حدیث 3502).
قرآن کریم بر وفای به عهد تاکید می‌کند(مائده: 10) و پیامبر اکرم ص فرمود: دین ندارد کسی که به عهد خود وفا نمی‌کند(بحارالانوار، ج 69، ص 197).
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: صفهاى نماز جماعت را هماهنگ و تنظیم نمایید تا دل‌هایتان متعادل شود، و شانه به شانه در کنار هم باشید تا مهربانى میانتان افزوده شود(کنزل الاعمّال، ج7، ص623).
امام علی (ع) فرمود: میانه‌های خالی صفوف نماز جماعت، را پر کنید، و هرکس که قدرت دارد بر این که صف اوّل یا صف‌های نزدیک را کامل کند این کار را انجام دهد که این کار نزد پیامبر اسلام محبوب است و صف‌هاى نماز جماعت را تمام و کامل کنید، به درستى که خدا و فرشتگانش بر کسانى که صف‏هاى نماز جماعت را پر و کامل مى کنند، درود مى‏فرستند(وسائل الشیعه، ج 6، ص 474).
امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) خطاب به جمعیّتى فرمود: اى مردم صف‏هاى (نماز جماعت) را منظم و مساوى کنید و دوش به دوش بایستید تا فاصله و جدایى میان شما نیفتد ونامرتّب نباشید که خداوند دل‏هاى شما را از یکدیگر دور گرداند و بدانید که من از پشت سر ناظر شما هستم(ثواب الاعمال، ص 520).
امام باقر (ع) فرمود: سزاوار است که صفها کامل و به هم پیوسته باشند، و میان دو صف فاصله به اندازه‏اى ‏باشد که یک انسان بتواند سجده کند(وسائل الشیعه ، ج 8، ص410).

مطلب مشابه :  پایان نامه

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید