رشته حقوق

امام حسین علیه السلام

دانلود پایان نامه

از جمله حقوق زن، چشم پوشی و نادیده گرفتن خطای اوست« فاذا جهلت عفوت عنها»تا صفا و صمیمیت در زندگی جریان یابد.
2-1-20-احترام به حقوق همسر
همسران برای ایجاد یک رابطه مثبت و صمیمانه میان خود، باید حقوق یکدیگر را رعایت نمایند و به آن احترام گذارند و جهت احیای آن اقدام نمایند. حضرت علی به روایت امام کاظم علیهما السلام رعایت حقوق زنان را از جمله آخرین سخنان و تأکیدات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان می فرماید:« . . الله الله فی النساء . . فانّ آخر ما تکلّم به نبیّکم ان قال : اوصیکم . . بالنساء. . »بنابراین در دین اسلام رعایت حقوق همسر و احترام گذاشتن به آن بسیار سفارش شده است تا بنای خانواده تحکیم یابد.
2-1-21-حمایت عاطفی از نیازهای همسر
زن و مرد هر دو دارای نیازهای عاطفی هستند که باید پس از شناسایی با دیده احترام نگریسته شده و به آن پاسخ مثبت و صحیح داده شود. حتی پس از مرگ به نیکی یاد کردن، احترامی نسبت به همسر است. عایشه، ثناء و احترام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را نسبت به همسرش خدیجه کبری سلام الله علیها بیان می نماید و می گوید:«کان رسول الله صلی الله علیه و آله لا یکاد یخرج من البیت حتّی یذکر خدیجه فیحسن الثّناء علیها . . »بدین روی است که اسوه های دین همواره به رعایت اکرام و احترام نسبت به سایر افراد به خصوص همسران سفارش نموده اند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بهترین افراد را کسانی می داند که با همسر خود بهترین باشد« خیارکم خیارکم لنسائهم » ایشان در خطبه حجه الوداع مهمترین و آخرین سفارشات خود را به انبوهی از مسلمانان که در آن جا حضور داشتند، بیان فرمود و از جمله توصیه های مهم ایشان رعایت احترام و اکرام نسبت به زنان است و ایشان توجه به زنان و مراعات حقوق آن ها را سفارش نموده و می فرمایند: «ایها الناس ان لنساءکم علیکم حقاً و لکم علیهنّ حقاً . . .فاتّقوا الله فی النساء و استوصوا بهنّ خیرا . . .»
2-1-22-احترام به احساس هنری زن
زن در مقابل احترام مرد به احساس هنری خویش، آرامش می یابد و از داشتن همسری مانند او شاد و راضی است.امام باقرعلیه السلام در باره گروهی از مسلمانان که به منزل سیدالشهداء حسین به علی علیه السلام آمدند، نقل می فرماید که آنان خطاب به حضرت گفتند: فرزند پیامبر! در خانه شما چیزهایی می بینیم که آن را خوش نداریم-در منزل امام فرش ها و بالش هایی دیده می شد-امام حسین علیه السلام در پاسخ فرمود: ما آن گاه که ازدواج کردیم، مهریه زنان را به آنان می پردازیم و ایشان با کابین خویش هرچه دوست داشتند می خرند، و ما در این کارها دخالت نمی کنیم: « «دَخَلَ قَوْمٌ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام، فَقَالُوا: یَا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ، نَرى فِی مَنْزِلِکَ أَشْیَاءَ نَکْرَهُهَا ، وَإِذَا فِی مَنْزِلِهِ بُسُطٌ وَنَمَارِقُ. فَقَالَ علیه السلام: إِنَّا نَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ، فَنُعْطِیهِنَّ مُهُورَهُنَّ، فَیَشْتَرِینَ مَا شِئْنَ، لَیْسَ لَنَا مِنْهُ شَیْ‌ءٌ»
2-1-23-تحذیر از تحمل کار سنگین بر زن
توصیف فرد به زیبائی ها یکی از بهترین راه های ایجاد ارتباط عاطفی و احساسی است. حضرت علی دروصیت خود به امام حسن مجتبی علیهما السلام، زن را به زیباترین موجودات که گلی خوشبو است، توصیف می فرماید: «فانّ المرأه ریحانه و لیست بقهرمانه»
2-1-24-عدم آزار و خشونت نسبت به همسر
گاه مردان می پندارند بواسطه قدرت جسمانی می توانند همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهند. در صورتی که مرد حتی اجازه ترشرویی با همسر خود را ندارد« . . وَ لَا یُقَبِّحُ لَهَا وَجْهاً . . »در حدیثی آمده است: اگر مردی زن خود را بیازارد، هیچ عبادت و حسنه و عمل نیکی از او پذیرفته نیست تا این که همسرش را از خود خشنود نماید. و اگر مرد، همسر خود را که رکن زندگی مشترک است، مورد آزار قرار دهد، قطعاً مورد اذیت واقع می شود «فایّ رجل لطم امرأته لطمه امر الله عزّ و جلّ مالکا خازن النّیران فیلطمه علی حرّ وجهه سبعین لطمه فی نار جهنّم»و به قدری از جانب پروردگار در مورد زنان سفارش شده است که پیامبر می فرمایند من تصور کردم اف گفتن به آن ها نیز جایز نباشد «. . أَخْبَرَنِی أَخِی جَبْرَئِیلُ وَ لَمْ یَزَلْ یُوصِینِی بِالنِّسَاءِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنْ لَا یَحِلَّ لِزَوْجِهَا أَنْ یَقُولَ لَهَا أُفٍّ . . »
2-1-25-مهیا نمودن زمینه های کسب دانش
پیشوایان و بزرگان دین اسلام مرد و زن را به کسب دانش ترغیب می نمایند. امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آورده اند که ایشان فرمودند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلى کُلِّ مُسْلِمٍ» واژه مسلم اسم جنس است که دلالت بر زن و مرد مسلمان دارد بدین علت است که در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طلب علم را به صورت مطلق بیان نموده اند که می فرمایند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ»هم ایشان در تشویق زنان به آموزش احکام و فقه می فرمایند: زنان انصار، زنان خوبی هستند، حیا و شرم مانع فقه آموزی آنان نیست. «نعم النّساء نساء الانصار لم یمنعهنّ الحیاء ان یتفقّّهن فی الدّین» تاریخ صدر اسلام نیز شاهد رواج علم و دانش در میان زنان است. برخی از این موراد عبارتند از:
2-1-25-1- پرسش زنان از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
زینب عطاره که به خرید و فروش لوازم آرایش زنان اشتغال داشت، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از چگونگی آفرینش جهان پرسید و حضرت به وی پاسخ داد. در روایت از امام صادق علیه السلام آمده است:«جاءت زینب العطاره الحولاء الی نساء رسول الله صلی الله علیه و آله و بناته و کانت تبیع منهنّ العطر فدخل رسول الله و هی عندهن، . . .فقالت: ما جئت بشیء من بیعی و انّما جئتک أسألک عن عظمه الله، فقال: جل جلال الله، ساحدثک عن بعض ذلک . . . »
2-1-25-2-پرسش زنان از صحابه
عبد الله بن مسعود گوید: چرا کسانی را که خداوند در قرآن لعنت کرده، لعن نکنم، یعنی زنان خال کوبنده (واشمه ) و زنانی که نزد آنان برای خال کوبی(مستوشمه)می روند و آرایشگرانی که موی برخی زنان را به سر بعضی دیگر وصل می کنند(واصله ) و کسانی که نزد آن ها برای این کار می روند ( مستوصله) .
زنی این سخن را شنید، تمام قرآن را قرائت کرد و این گفته ابن مسعود را در قرآن نیافت. روز بعد نزد او آمد و گفت: شب گذشته تمام قرآن را خواندم و آن چه تو گفتی در قرآن نبود .
ابن مسعود گفت: مگر خداوند نفرموده است: «. . . وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا. . »و رسول خدا فرمود: خداوند زن های واشمه و مستوشمه را لعنت کرده است. «أن قال لعن الله الواشمه و المستوشمه»
2-1-25-3- پرسش صحابه از زنان
پرسش هایی که صحابه از دختر گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله داشتند. به عنوان مثال روزی ابن مسعود نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها آمد و گفت: آیا پیامبر چیزی از دانش نزد شما گذارده است؟ حضرت فاطمه سلام الله علیها به کنیزش فرمود: برگه هایی را که از پدرم بر جای مانده، بیاور.
2-1-25-4-پرسش زنان از زنان
زنان در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سؤالات خود را بسیاری از اوقات از همسران رسول خدا و دختر بزرگوارش می پرسیدند. زنی نزد حضرت فاطمه سلام الله علیها آمد و گفت: مادر ناتوانی دارم و برخی مسائل نماز برایش مشتبه شده، مرا نزد شما فرستاد تا مسئله اش را بپرسم. بعد سؤال خود را مطرح کرد و حضرت فاطمه سلام الله علیها جواب پرسش وی را داد.
2-1-26-رعایت حقوق همسر هنگام جدایی
اسلام بسیار در باره زنان سفارش نموده است؛ در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که همواره جبرئیل مرا نسبت به زنان سفارش می کرد؛ بدان سان که پنداشتم طلاق زن جایز نیست« مَا زَالَ جَبْرَئِیلُ یُوصِینِی فِی أَمْرِ النِّسَاءِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَیَحْرُمُ طَلَاقُهُنَّ »
اما گاه اختلافات زندگی به قدری است که فقط از طریق جدایی و طلاق می توان آن را حل نمود. قرآن کریم در این موقعیت به مردان دستور می دهد، هنگام تصمیم بر جدایی به موارد زیر توجه کامل داشته باشند:

مطلب مشابه :  انواع سبک های مقابله

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید