رشته حقوق

استنباط

دانلود پایان نامه

بیان: امام علی در این روایات در بیان تفسیر آیه به عنوان مصداق اکمل تفسیری آیه به شمار می‌روند یعنی اگر ما خواستیم نمونه‌ای خارجی از آیه را مثال بزنیم می توانیم اهل بیت را در مرتبه نخست بیاوریم. البته با توجه به فضای روایت و بیانی که معصوم برای «صالح المؤمنین» بیان کرده است که « الْمُؤْمِنُونَ مِنْ بَیْتِکَ» می‌تواند شامل همه شیعیان مخلص ایشان شود که از طریق پیروی از ایشان یک نسبت غیر حقیقی از راه دین بین آنها برقرار شود (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَه) که بتوانند از مصادیق آیه به شمار آیند. یعنی وقتی ایمان می‌تواند سبب ایجاد برادری غیر حقیقی است لذا شیعه بودن هم می‌تواند پل ارتباطی بین امام شیعیان و شیعیان باشد.
عدم نسیان / معجزه پیامبر برای امام علی
455ـ … قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ إِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ رَبِّی أَنْ یَجْعَلَ لِعَلِیٍّ أُذُناً وَاعِیَهً فَقِیلَ لِی قَدْ فَعَلَ ذَلِکَ بِه‏.
456ـ … عَنْ مَکْحُولٍ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَهٌ  قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ یَجْعَلَهَا أُذُنَ عَلِیٍّ قَالَ وَ کَانَ عَلِیٌّ یَقُولُ مَا سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ شَیْئاً إِلَّا وَ قَدْ حَفِظْتُهُ وَ لَمْ أَنْسَهُ‏.
457ـ …‏ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَهٌ  قَالَ الْأُذُنُ الْوَاعِیَهُ أُذُنُ عَلِیٍّ وَ عَنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ وَ هُوَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ مَنْ أَطَاعَهُ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاهُ عَصَى اللَّهَ‏.
458ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ قَالَ‏ جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ إِلَى عَلِیٍّ وَ هُوَ فِی مَنْزِلِهِ فَقَالَ یَا عَلِیُّ نَزَلَتْ عَلَیَّ اللَّیْلَهَ هَذِهِ الْآیَهُ  وَ تَعِیَها أُذُنٌ‏ واعِیَهٌ  وَ إِنِّی سَأَلْتُ رَبِّی أَنْ یَجْعَلَهَا أُذُنَکَ وَ قُلْتُ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا أُذُنَ عَلِیٍّ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا أُذُنَ عَلِیٍّ فَفَعَلَ.
بیان: ظاهر روایت در مرتبه نخست بیان کرامتی برای امام علی از سوی پیامبر را می‌رساند یعنی ایشان کاری کردند که امام دیگر چیزی را فراموش نکنند و هر چه را وی به او می گوید به خاطر بسپارد و از یاد نبرد.
اما در صحت محتوایی این روایت باید گفت که آیا امام علی شخص فراموش کاری بوده و کلام رسول خدا را از یاد می برده است؟! چون ما معتقد به عصمت اهل بیت هستیم فراموشی و نسیان را تا این اندازه نمی‌توانیم در حق ایشان بپذیریم. به هر حال باید در صحت محتوایی روایت شک کرد و آن را حمل بر فضیلتی برای امام علی نکنیم.
نامۀ اعمال/ نزول آیه « فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ » در شأن امام علی
459ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ‏  إِلَى آخِرِ الْکَلَامِ نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ … .
بیان: روایت ناظر به نوعی اولویت در پیام و مصداق برتر آیه است. زیرا ممکن است نامه بسیاری را در روز قیامت به دست راستشان بدهند ولی آیه می خواهد بگوید که اهل بیت در صدر سابقان خیر و نیکی در آخرت هستند.
منکر ولایت، منتظر عذاب الهی/ برابری انکار ولایت اهل بیت با دخول در آتش
464ـ … سَأَلْتُ سُفْیَانَ بْنِ عُیَیْنَهَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  سَأَلَ سائِلٌ‏  فِیمَنْ نَزَلَتْ فَقَالَ یَا ابْنَ أَخِی لَقَدْ سَأَلْتَنِی عَنْ شَیْ‏ءٍ مَا سَأَلَنِی عَنْهُ أَحَدٌ قَبْلَکَ لَقَدْ سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ مِثْلِ الَّذِی قُلْتَ فَقَالَ أَخْبَرَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ لَمَّا کَانَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ … اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ مَا یَقُولُ مُحَمَّدٌ حَقّاً  فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَهً مِنَ السَّماءِ  تَکُونُ نَقِمَهً فِی أَوَّلِنَا وَ آیَهً فِی آخِرِنَا وَ إِنْ کَانَ مَا یَقُولُ مُحَمَّدٌ کَذِباً فَأَنْزِلْ بِهِ نَقِمَتَکَ ثُمَّ أَثَارَ نَاقَتَهُ وَ اسْتَوَى عَلَیْهَا فَرَمَاهُ اللَّهُ‏ بِحَجَرٍ عَلَى رَأْسُهُ فَسَقَطَ مَیِّتاً فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏  سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ * لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ * مِنَ اللَّهِ ذِی الْمَعارِجِ ‏.
بیان: روایت فوق در مقام بیان سبب نزول آیه « سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ » می‌باشد که طی واقعه غدیر در روز اعلام ولایت امام علی نازل شده است و می‌توان از مفهوم آیه اهمیت و وجوب ولایت امام علی را استنباط کرد.
پاداش عظیم أبرار
477ـ … عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: مَرِضَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَنَذَرَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهُ وَ الْجَارِیَهُ نَذْراً إِنْ بَرَءَا صَامُوا ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ شُکْراً لِلَّهِ فَبَرَءَا فَوَافَوْا بِالنَّذْرِ وَ صَامُوا فَلَمَّا کَانَ أَوَّلُ یَوْمَ قَامَتِ الْجَارِیَهُ وَ جَرَشَتْ‏ شَعِیراً لَهَا فَخَبَزَتْ مِنْهُ خَمْسَهَ أَقْرَاصٍ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ … ثُمَّ قَبَّلَ فَاطِمَهَ وَ بَکَى وَ قَبَّلَ جَبْهَهَ عَلِیٍّ وَ بَکَى وَ ضَمَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ إِلَى صَدْرِهِ وَ بَکَى وَ قَالَ- اللَّهُ خَلِیفَتِی عَلَیْکُمْ فِی الْمَحْیَا وَ الْمَمَاتِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللَّهَ وَ هُوَ خَیْرُ مُسْتَوْدَعٍ حَفِظَ اللَّهُ مَنْ حَفِظَکُمْ وَ وَصَلَ اللَّهُ مَنْ وَصَلَکُمْ وَ أَعَانَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَکُمْ وَ خَذَلَ اللَّهُ مَنْ خَذَلَکُمْ وَ أَخَافَکُمْ أَنَا لَکُمْ سَلَفٌ وَ أَنْتُمْ عَنْ قَلِیلٍ بِی لَاحِقُونَ وَ الْمَصِیرُ إِلَى اللَّهِ وَ الْوُقُوفُ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ‏  لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا وَ یَجْزِیَ الَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى‏.
بیان: روایت فوق سبب نزول سوره هل اتی را در شأن اهل بیت بیان می‌کند که این سوره و آیات آن دلیلی روشن از طریق نقل بر برتری آن بزرگواران است.
جهنّم عاقبت تمسخر حضرت علی
501ـ … عَنْ عَلِیٍّ ‏ أَنَّهُ کَانَ یَمُرُّ بِالنَّفْرِ مِنْ قُرَیْشٍ فَیَقُولُونَ انْظُرُوا إِلَى هَذَا الَّذِی اصْطَفَاهُ مُحَمَّدٌ وَ اخْتَارَهُ مِنْ بَیْنِ أَهْلِهِ وَ یَتَغَامَزُونَ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَاتُ‏  إِنَّ الَّذِینَ أَجْرَمُوا کانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَکُونَ * وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغامَزُونَ‏  إِلَى آخِرِ السُّورَهِ.

مطلب مشابه :  مرور ادبیات و سوابق مربوطه

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید