رشته حقوق

از دیدگاه قرآن

دانلود پایان نامه

شرک مربوط به عمل را شرک در عبادت و طاعت می‌نامند که بر دو قسم است:
الف) شرک جلی که در علم کلام و فقه مورد بحث قرار می‌گیرد.
ب) شرک خفی که در علم اخلاق از آن بحث می‌شود و قرآن، تمام این اقسام را بررسی کرده است.
1) شرک در الوهیت
یعنی اعتقاد به موجودی غیر از خداوند که دارای تمام صفات جمال و کمال به طور استقلال است؛ قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ» (به طور تحقیق، کسانی که قائل‌اند خداوند، همان مسیح بن مریم است، کافر شدند.)
2) شرک در خالقیت
یعنی انسانی به دو مبدأ مستقل برای عالم، قائل شود؛ به طوری که خلق و تصرف در شؤون عالم به دستشان است. همان‌گونه که مجوس، قائل به دو مبدأ خیر به نام «یزدان» و شر به نام «اهرمن» می‌باشند.
3) شرک در ربوبیت
آن است که انسان معتقد شود در علم، ارباب متعددی است و خداوند متعال، رب الأرباب است؛ به این معنا که تدبیر عالم به هر یک از این ارباب که قرآن از آن به عنوان ارباب متفرق نام می‌برد، به طور مستقل تفویض شده است؛ همان‌گونه که مشرکان عصر حضرت ابراهیم به این نوع شرک مبتلا بوده‌اند.
شرک در عبادت و طاعت
به این معناست که انسان، خضوع و تذلل ناشی از اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت کسانی باشد که برای آن‌ها خضوع و تذلل و خشوع می‌کند.
منشأ شرک از دیدگاه قرآن
1) پیروی از اوهام
خداوند سبحان می‌فرماید: «وَ مَنْ یدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لا بُرْهَانَ لَهُ بِه» (و هر کس معبود دیگری را با خداوند بخواند، هیچ دلیلی بر آن نخواهد داشت.)
و نیز فرمود: «وَ یعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لَمْ ینَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ ما لَیسَ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ نَصِیرٍ» (آن‌ها غیر از خدا، چیزهایی می‌پرستند که او هیچ‌گونه دلیلی بر آن نازل نکرده است، و چیزهایی که علم و آگاهی به آن ندارند و برای ستمگران، یاور و راهنمایی نیست.)
2) حس‌گرایی
خداوند سبحان می‌فرماید: «یَسْئَلُکَ أَهْلُ الْکِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَیْهِمْ کِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسی أَکْبَرَ مِنْ ذالِکَ فَقالُوا أَرِنَا اللهَ جَهْرَهً فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَهُ بِظُلْمِهِمْ…» (اهل کتاب از توحید، از تو می‌خواهند کتابی از آسمان[یک‌جا] بر آن‌ها نازل کنی، آن‌ها از موسی، بزرگ‌تر از این را خواستند، و می‌گفتند: خدا را آشکارا به ما نشان ده! و به خاطر این ظلم و ستم، صاعقه، آن‌ها را فرا گرفت…)
3) منافع خیالی
خداوند سبحان می‌فرماید: «وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ یَعْلَمُ فِی السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِی الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ» (آنها غیر از خدا، چیزهایی را می‌پرستند که نه به آنان زیان می‌رساند، و نه سودی می‌بخشد؛ و می‌گویند: این‌ها شفیعان ما نزد خدا هستند. بگو: آیا خدا را به چیزی خبر می‌دهید که در آسمان‌ها و زمین سراغ ندارد؟!» منزه است او، و برتر است از آن هم‌تایانی که قرار می‌دهند)

مطلب مشابه :  بازرگانان

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید